Jump to content
Annons

Hur lägga upp ett MIDI spår I CUBASE - Är nybörjare-


Superfly

Recommended Posts

Har spelat in trummor medmickar och presonus firewiren.

De ligger på första 7 spår.

Likaså basgitaren, på spår 8.

Sen kopplade jag MIDI klavijaturen ( dottern el piano ) , MIDI OUT till Firewiren ( MIDI INPUT )

Öpnade sedan den fö****de Cubase ( 4 LE ) och la till 2 st midi spår ( syns i bilden nedan , Midi 01 och Midi 02 ).

Och inte f*n ficka jag någon signal inte.Så jag klickade lite runt, bläddrade i mapparna ( man ser de till höger ) klickade på record enable/disable, monitor on / off, bla bla bla....

Sen kom ljudet ur datorhötalare.

Sen dog PC:n ( batteritorsk) :rolleyes:

Startar PC:n ingen, INTE FÅR JAG FRAM LJUD INTE....!!!!

Är det något här ni kan se som står galet?

Vad ska jag göra för inställningar för att få in signalen?

midi%20vill%20ej.JPG

Man ser inte allt i den bifogade bilden, men gå hit så ser ni hela SE BILDEN HÄR

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första: gå in i Device Setup (Midi Port Setup)

och kolla så att ditt Presonus-kort är det aktiva midi-interfacet.

Att rutorna är ikryssade.

Du har ju på bilden "Enablat" record och monitor, vilket är helt korrekt.

Man måste också gå in bredvid kanalregeln (längst till vänster om "Rec" och

"Monitor" och det) och ställa in rätt midi-kanal. Även på midi-kanalen finns ju

det "Input" och "Output". Står den på rätt midikanal?

Om det står ex.vis Presonus kanal 1, så måste ju keyboardet också stå på det.

Det ser ju iofs ut som det står på "Any" så det borde funka.

Och det ska ju blinka en regel på Transportpanelen när man har midi-signal in.

mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar , tackar, nu rullar det på.

Danke schön 😉

Sen kan man undra varför jag märker en ljudfördröjning från det att jag slår på tangenten tills ljudet kommer?!? Fruktansvärt störande

Tiden från att jag trycker på tangenten, tills jag hör ljudet är säkerligen runt 1/2 sekund, eller kanske mindre, men det låter fruktansvär o-tight.

Hör talat om Latency (läst i flera trådar ), men vet varken vad det är eller hur man ändrar, ochännu mindre om det har med detta fenomen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar , tackar, nu rullar det på.

Danke schön 😉

Sen kan man undra varför jag märker en ljudfördröjning från det att jag slår på tangenten tills ljudet kommer?!? Fruktansvärt störande

Tiden från att jag trycker på tangenten, tills jag hör ljudet är säkerligen runt 1/2 sekund, eller kanske mindre, men det låter fruktansvär o-tight.

Hör talat om Latency (läst i flera trådar ), men vet varken vad det är eller hur man ändrar, ochännu mindre om det har med detta fenomen att göra.

Här kan du läsa lite om latency (som är precis det du har upptäckt): http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oki doki.

Mao kan man förenklat siga att Latency är tiden det tar för procesorn och ljudkortet ta emot signalen, processa den, och spela upp.

Typ 😳

Ja, ja. Det står på wiki att man kan ändra den. Jag har set latency ( som info ) under Device Setup.

Är det där någonstans jag ska latja, och försöka minska den, tills det börjar spraka?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det där någonstans jag ska latja, och försöka minska den, tills det börjar spraka?

Försök sänka buffersizen tills du tycker att latencyn blir acceptabel, varierar lite beroende på dator och hur tunga projekt du kör. Förhoppningsvis kan du hitta en nivå där ljudet inte sprakar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Se också till att du har ljudkortets ASIO-driver och inget annat där. Om du har ½ sekunds latency så har du antagligen inte rätt drivrutin inställd i Cubase - kanske någon som heter något med multimedia. Det ändras på samma ställe som du ställer in latencyn.

Drivern som ska användas brukar heta ASIO och någonting med ljudkortets namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se också till att du har ljudkortets ASIO-driver och inget annat där. Om du har ½ sekunds latency så har du antagligen inte rätt drivrutin inställd i Cubase - kanske någon som heter något med multimedia. Det ändras på samma ställe som du ställer in latencyn.

Drivern som ska användas brukar heta ASIO och någonting med ljudkortets namn.

Aha....

När jag körde MIDI, så lyssnade jag inte via externa ljudkortets (presonus - det är den som är ASIO???) utgång, utan via PC ( Microsoft WaveTable eller vad det heter).

Kanske skulle vara bättre om jag lyssnade via externa ljudkortet och inte via PC:s ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök sänka buffersizen tills du tycker att latencyn blir acceptabel, varierar lite beroende på dator och hur tunga projekt du kör. Förhoppningsvis kan du hitta en nivå där ljudet inte sprakar 😉

Ska testa. Visst är det någonstans vid Device Setup man ändrar på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...