B@kon Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Jag håller på att spela in en skiva för kul hemma i vintermörkret, Och spelar in trummorna med Yamaha DT EXPRESS digitaltrummor. Men jag tycker att ljudet blir så dåligt och hur jag än gör så missar jag en massa och det blir bara en j*kla röra av allting. Så jag undrar om någon vet någon program för att spela in trummor på datorn istället som är enkelt att använda och som ger ett bra resultat ljudmässigt? Läste något om Drumkit From Hell, men det är väl bara färdiga inspelningar på skiva som man lägger över, eller har jag missuppfattat det där helt? 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egghuvud Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 (edited) DFH är i första hand samplade trummor. Du borde kunna trigga dem med ditt DT express. Det beror lite på vad du vill ha för ljud och vilken musik. Trumpluggar finns det i överflöd och till förbannelse. De två stora som man pratar om, om man letar efter kvalite, är väl just DFH: http://www.toontrack.com/superior.shtml Eller BFD http://www.fxpansion.com/product-bfd-main.php Sedan finns det en uppsjö av billigare alternativ varav de flesta avhandlats mer än en gång här på forumet. NS kits t e x är multisamplat och helt gratis, men är ljuden i DT så dåliga?. Sök och du skall finna 😆 edit: Jag glömde fråga vilken sequencer du har. Om det blir otajt och rörigt så går ju det att fixa till i Cubase t e x. Det kan finnas fler anledningar till att det inte låter bra så att säga. Kom gärna med lite mer info. Edited January 17, 2005 by Egghuvud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 DFH är i första hand samplade trummor. Du borde kunna trigga dem med ditt DT express. Det beror lite på vad du vill ha för ljud och vilken musik. Trumpluggar finns det i överflöd och till förbannelse. De två stora som man pratar om, om man letar efter kvalite, är väl just DFH: http://www.toontrack.com/superior.shtml Eller BFD http://www.fxpansion.com/product-bfd-main.php Sedan finns det en uppsjö av billigare alternativ varav de flesta avhandlats mer än en gång här på forumet. NS kits t e x är multisamplat och helt gratis, men är ljuden i DT så dåliga?. Sök och du skall finna 😆 edit: Jag glömde fråga vilken sequencer du har. Om det blir otajt och rörigt så går ju det att fixa till i Cubase t e x. Det kan finnas fler anledningar till att det inte låter bra så att säga. Kom gärna med lite mer info. Inte att förglömma: HALion tillsammans med Scarbee Imperial Drums! 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
slaptap Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 När vi ändå är igång om trumprogram, vilka alternativ finns det för de som inte använder VSTi/DXi? 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 När vi ändå är igång om trumprogram, vilka alternativ finns det för de som inte använder VSTi/DXi? 😲 DFH och BFD som Egget nämnde är "paket" där du väljer själv mellan fristående program, vst, dxi, rewire osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
B@kon Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Alltså ljuden i sig är väl inte så dåliga i min DT EXPRESS, men jag kan inte spela nå vidare, jag köpte dom för att jag är "anti" datormusik och vill göra allt själv. Men så har jag suttit här och lyssnat på lite demosar som folk skickat in och DFH låter ju inte alls dåligt. Men sen så är grejen att jag gör inte metal låtar och sånt, utan jag gör för det mesta poplåtar rakt igenom och lite pop/rock. Gillar att använda distade gitarrer och vill ha ett ganska rockigt sound på trummorna, med bra ös i kaggen och drivande virvel. Men då säger ni att jag ska ha Scarabe? eller vad det hette. Men vad är HAlion för nånting och vad använder jag det till? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 HALion är en sampler som körs som VSTi i exempelvis Cubase. Scarbee Imperial Drums är ett ljudbibliotek till HALion - och demo på hur det låter hittar du här: http://www.scarbee.com/demos/sid_demos.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 (edited) Jag är kass på at programera trummor. Tror att det är där problemet ligger för dig också. Allt som generar en melodi tycker jag är kalaslätt men så fort det handlar om rythm så går jag bet. Jag tror helt enkelt att lösningen heter: Öva, öva, öva. Jag vet, det är tråkigt... Tips: Lyssna på annan musik och försök att kopiera trummorna i den. Sedan vart efter som kan man börja trixa med trasan och rätt vad som det är låter det helttight. Eller inte 😆 Edited January 17, 2005 by Pluffo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Får jag spinna vidare med en fråga: Ni som nu kan det här med programmering av trummor; alltså mha nån sampler och sequenser och en keyboard. Hur gör ni egentligen? "Spelar trummorna" (lillfingret på bastrumme-C ?) Eller "klickar ni ut" trummorna i ett grid? Eller lägger upp patterns i en trummaskin typ Reason Redrum? Jag behöver lite handfasta tips, gärna steg för steg. Jag "kan" alltså programmera trummor, men det känns onödigt tidsödande med allt klickande och kvantiserande. Och resultatet blir också "kantigt". Grejjen är också, att när jag kör "hemladdade midifiler", så låter de ofta bättre än mina egna programmerade snuttar. Men fan, synkoperna ligger ju fel så det känns som man vill skapa från scratch... Hoppas jag ställt frågan på rätt sätt. "Hur blir det bra" liksom... /Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
B@kon Posted January 17, 2005 Author Share Posted January 17, 2005 Nej men alltså jag programmerar inte trummor. Jag spelar ju "vanliga" trummor på ett digitalt trumset... Och jag tycker inte att det blir bra. Så jag vill göra dom på datorn istället, på något enkelt sätt som låter bra. Och vill inte ha bara en rak takt utan fills, taktbyten m.m. Men det är väl sånt man kan göra med DFH? Har kollat lite om DFH nu och blir lite fundersam: Men måste ju finnas nåt program som inte kräver 1.5 Gb ram, Och som inte tar 35 Gb på hårddisken? Jag har bara en P4 2.0, 512 SDR, 80 Gb hdd osv... Kanske förklara bättre nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Får jag spinna vidare med en fråga: Ni som nu kan det här med programmering av trummor; alltså mha nån sampler och sequenser och en keyboard. Hur gör ni egentligen? "Spelar trummorna" (lillfingret på bastrumme-C ?) Eller "klickar ni ut" trummorna i ett grid? Eller lägger upp patterns i en trummaskin typ Reason Redrum? Jag behöver lite handfasta tips, gärna steg för steg. Jag "kan" alltså programmera trummor, men det känns onödigt tidsödande med allt klickande och kvantiserande. Och resultatet blir också "kantigt". Grejjen är också, att när jag kör "hemladdade midifiler", så låter de ofta bättre än mina egna programmerade snuttar. Men fan, synkoperna ligger ju fel så det känns som man vill skapa från scratch... Hoppas jag ställt frågan på rätt sätt. "Hur blir det bra" liksom... /Bengan Nu snor du ju i och för sig tråden från B@kon, men ändå... 😆 Jag spelar in trummorna från klaviaturen. Baskagge+virvel på ett midispår och hi-hat+cymbaler på ett. Pukorna brukar jag köra på ett eget spår och lägga till sist. Jag tycker att det till absolut största delen sitter i anslaget. Nu blir det väl folkstorm, men ett dödkvantiserat trumkomp kan faktiskt svänga så in i h-e - så länge man spelar dynamiskt. Du kan faktiskt dödkvantisera till fjärdedelar eller åttondelar - bara du ser till att anslaget är varierat på ett bra sätt. Vanligast i pop och rock är exempelvis att man markerar 1 och 3 kraftigare än 2 och 4 på hi-haten. Det är nog enklast att se till att ha mycket dynamik när du knappar in kompet och låter denna dynamik finnas kvar utan förändring (utom om något slag blir helt åt skogen för svagt eller starkt). Viktigt är också att eventuella virvlar byggs upp, så att de inte låter som en kulspruta. Många velocity-nivåer i ljudbiblioteket är ett måste (det är därför de bättre ljudbiblioteken är så förb...at stora). Två slag som kommer direkt efter varandra är i princip aldrig lika hårda i verkligheten och ska inte heller vara det vid programmering. Spela inte på fem trummor samtidigt! En normal trummis har en fot till baskagge, en fot till hi-hat och två armar. När man gör en rundpall över pukorna eller spelar en virvel på virvelkaggen, så är det fysiskt omöjligt att fortsätta spela 16-delar på hi-haten. Foten kan fortsätta stampa takten på hi-haten om man vill ha det så, men inte mer. Tänk alltså på hur mycket som spelas samtidigt - och på den där stackars bläckfisken till trummis som du skulle behöva för att återskapa det i verkligheten... 🙂 När det gäller percussioninstrument, som congas o dyl, så korrigerar jag däremot bara slag som kommer helt fel och kvantiserar ofta inte alls. När du börjar få det att låta bra på detta sätt, så kan du kanske börja prova på att kvantisera mindre hårt, för att få variation både i anslag och timing - men egentligen tycker jag inte att man vinner särskilt mycket på att variera timingen... Om det känns svårt att göra bra trumkomp, så kan man annars använda Groove Agent, som låter riktigt bra. Ofta använder jag det i början av tillkomsten av en låt, när jag vill komma igång med musikinnehållet snabbt - utan att behöva börja med att knacka in ett haldåligt trumkomp att jobba efter när man har en idé som man måste göra något åt innan man glömmer den... Då har man omedelbart ett komp som är välgjort, så att man kan komma igång utan en massa trassel. När första stadiet är klart, så brukar jag programmera egna trummor i stället, eftersom jag tycker att det känns bättre att göra rubbet själv - men om man inte är så hemma på trumprogrammering, så duger faktiskt GA att använda till den färdiga låten också. Kanske vill man byta ut ljudet, men då är det ju bara att låta GA styra en trumsampler med sin output - eller spela in midi-outputen på ett midispår för att sedan editera det så att det blir som man vill ha det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Men måste ju finnas nåt program som inte kräver 1.5 Gb ram,Och som inte tar 35 Gb på hårddisken? Jag har bara en P4 2.0, 512 SDR, 80 Gb hdd osv... Kanske förklara bättre nu? Mmm... Men nu pratar du om DFH Superior - värstingversionen. Glöm inte att gamla Drumkit From Hell också låter bra. 😎 Det finns också en NI-baserad plugg med ljud från Superior som heter, kort och gott, Drumkit From Hell 2. Den är mindre och tar mindre HD. Annars finns ju andra alternativ som ännu inte nämnts... Reason Drum Kits för den som använder Reasons sampler... Drum Series 1 för den som helst smattar loss med Soundfont/Akai/Kontakt/EXS24/GigaSampler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Nu snor du ju i och för sig tråden från B@kon... Jo jag kanske borde öppnat en egen tråd 😳, men helt OT är jag ju inte... jag tycker i nån mening att det hänger ihop; att programmera och vad man programmerar i! Hur som helst; Bra svar Claes. Precis den typ av tips jag ville ha. Intressant det du säger om kvantisering. Där du nämner Groove Agent (som jag inte har), så brukar jag köra Reason Redrum med nåt enkelt komp, bara för att ha nåt att slaska med. Fler som tycker ngt? Och för att återknyta till originaltråden, så har ingen nämnt DR-008? Det är ju rätt billigt, är det ett alternativ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
slaptap Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 DFH och BFD som Egget nämnde är "paket" där du väljer själv mellan fristående program, vst, dxi, rewire osv. Kollat runt här lite...undrar vad rewire är och hur det funkar egentligen? Är det någonting som "värdprogrammet" måste ha stöd för, eller är det "universellt"? Har gogglat lite och läst gamla trådar här men inte hittat en simpel förklaring. 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Kollat runt här lite...undrar vad rewire är och hur det funkar egentligen? Är det någonting som "värdprogrammet" måste ha stöd för, eller är det "universellt"? Har gogglat lite och läst gamla trådar här men inte hittat en simpel förklaring. 😉 ReWire är ett protokoll för att skicka audiokanaler och midi mellan två program. Klientens audiokanaler dyker upp i värdens mixerbord precis som vilket ljudspår som helst. På så sätt kan du göra en låt i t.ex. Sony Acid, köra ReWire från Acid in i Cubase, lägga på några VST-syntar, producera klart och mixa alla kanaler gemensamt i Cubase. Eller kanske Arturia Storm och ProTools... Eller Reason och Logic... Du förstår nog nu 🙂 Program som stöder ReWire Link to comment Share on other sites More sharing options...
slaptap Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 ReWire är ett protokoll för att skicka audiokanaler och midi mellan två program. Klientens audiokanaler dyker upp i värdens mixerbord precis som vilket ljudspår som helst. På så sätt kan du göra en låt i t.ex. Sony Acid, köra ReWire från Acid in i Cubase, lägga på några VST-syntar, producera klart och mixa alla kanaler gemensamt i Cubase. Eller kanske Arturia Storm och ProTools... Eller Reason och Logic... Du förstår nog nu Mm, nu klarnade det en hel del. Tack vectro. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusBryngelsson Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Nej men alltså jag programmerar inte trummor.Jag spelar ju "vanliga" trummor på ett digitalt trumset... Och jag tycker inte att det blir bra. Så jag vill göra dom på datorn istället, på något enkelt sätt som låter bra. Och vill inte ha bara en rak takt utan fills, taktbyten m.m. Men det är väl sånt man kan göra med DFH? Har kollat lite om DFH nu och blir lite fundersam: Men måste ju finnas nåt program som inte kräver 1.5 Gb ram, Och som inte tar 35 Gb på hårddisken? Jag har bara en P4 2.0, 512 SDR, 80 Gb hdd osv... Kanske förklara bättre nu? vad kör du för inspelningsprogram? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tamadrummer Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 (edited) Jag håller inte med Claes i att man som oftast spelar hårdare slag på hihaten på taktslag 1 o 3 enn på 2 o 4 i vanlig pop/rock. Spelar trummslagare lite "tungt" ock bara 4.de-delar, spelas alla fyra lika "hårt". Detta for att få en jamn flyt o drag i låten/rytmen. Spelar trummissen 8.de delar ( dvs. trummisen "raknar" 1 og 2 og 3 og 4 og ) i varje takt, brukar vi variera mellan "alla lika hårda" o "låta alla taktslag ( 1,2,3,4,) vara hårdare enn alla og-arna" ( "mellanslagen" , om ni fattar vad jag menar ) Då får ni mycket battre "driv" i rytmen, o det hela låter mera levande. En annan sak ar om trummisen spelar "frampå" eller "bakpå". Det ar inte bara trummisen som avgjør det hela, men spelar trummisen "bakpå/laidback" måste alla andra instrument/sångare vara det också. Edit: skrivfel Edited November 9, 2005 by tamadrummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MrPhil Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 (edited) Får jag spinna vidare med en fråga: Ni som nu kan det här med programmering av trummor; alltså mha nån sampler och sequenser och en keyboard. Hur gör ni egentligen? "Spelar trummorna" (lillfingret på bastrumme-C ?) Eller "klickar ni ut" trummorna i ett grid? Eller lägger upp patterns i en trummaskin typ Reason Redrum? /Bengan Spelar varenda slag via klaviaturen. Oftast trumma för trumma. Först bk, sen vk, sen hh osv. Ibland både hh o vk samtidigt. Funderar dock på att skaffa nån form av digitaltrumset. Tillägg: som Claes sa, dynamik är nyckeln till levande programmerade trummor! Edited November 9, 2005 by MrPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tellskog Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Jag spelar in trummorna från klaviaturen. Baskagge+virvel på ett midispår och hi-hat+cymbaler på ett. Pukorna brukar jag köra på ett eget spår och lägga till sist.Jag tycker att det till absolut största delen sitter i anslaget. Nu blir det väl folkstorm, men ett dödkvantiserat trumkomp kan faktiskt svänga så in i h-e - så länge man spelar dynamiskt. Du kan faktiskt dödkvantisera till fjärdedelar eller åttondelar - bara du ser till att anslaget är varierat på ett bra sätt. Vanligast i pop och rock är exempelvis att man markerar 1 och 3 kraftigare än 2 och 4 på hi-haten. Det är nog enklast att se till att ha mycket dynamik när du knappar in kompet och låter denna dynamik finnas kvar utan förändring (utom om något slag blir helt åt skogen för svagt eller starkt). Viktigt är också att eventuella virvlar byggs upp, så att de inte låter som en kulspruta. Många velocity-nivåer i ljudbiblioteket är ett måste (det är därför de bättre ljudbiblioteken är så förb...at stora). Två slag som kommer direkt efter varandra är i princip aldrig lika hårda i verkligheten och ska inte heller vara det vid programmering. Spela inte på fem trummor samtidigt! En normal trummis har en fot till baskagge, en fot till hi-hat och två armar. När man gör en rundpall över pukorna eller spelar en virvel på virvelkaggen, så är det fysiskt omöjligt att fortsätta spela 16-delar på hi-haten. Foten kan fortsätta stampa takten på hi-haten om man vill ha det så, men inte mer. Tänk alltså på hur mycket som spelas samtidigt - och på den där stackars bläckfisken till trummis som du skulle behöva för att återskapa det i verkligheten... När det gäller percussioninstrument, som congas o dyl, så korrigerar jag däremot bara slag som kommer helt fel och kvantiserar ofta inte alls. Skulle lika gärna kunna varit jag som skrev det här... Precis mitt sätt att jobba och tänka. Hmmm... har du månhända smygtittat i fönstret? 😆🙁😆 //Jocke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 (edited) Får jag spinna vidare med en fråga: Ni som nu kan det här med programmering av trummor; alltså mha nån sampler och sequenser och en keyboard. Hur gör ni egentligen? "Spelar trummorna" (lillfingret på bastrumme-C ?) Eller "klickar ni ut" trummorna i ett grid? Eller lägger upp patterns i en trummaskin typ Reason Redrum? /Bengan Spelar varenda slag via klaviaturen. Oftast trumma för trumma. Först bk, sen vk, sen hh osv. Ibland både hh o vk samtidigt. Funderar dock på att skaffa nån form av digitaltrumset. Tillägg: som Claes sa, dynamik är nyckeln till levande programmerade trummor! Bra svar! Trevligt att denna tråd vaknar igen! Det var väl nästan ett år sen jag skrev min fråga?! Jag har alltsedan Claes svar (tack igen för det!) faktiskt programmerat utifrån det tänket. Inte alltid konsekvent, men i princip. Generellt så spelar jag pekfingervals (en eller två trummor / Hihat åt gången), och sedan kan jag sitta och pilla, klicka o kvantisera med fillsen. Jag "dödkvantiserar" dock aldrig, utan brukar lägga kvantiseringsvärdet på 80-90% nånstans. ** Nånstans läste jag mig också till ett tillvägagångssätt för att kvickt som tok få ihop en vettig 16-taktsvers: 1. Programmera / spela in EN takt (takt 1) 2. Kopiera till takt 2 3. Gör en liiiiten ändring i takt 2 4. Kopiera takt 1-2 till takt 3-4 5. Gör en liiten ändring i takt 4 6. Kopiera takt 1-4 till takt 5-8 7. Gör en lite större ändring (fill) i takt 8 8. Kopiera takt 1-8 till takt 9-16 9. Gör en FET ändring i takt 16 Klart! Nästan larvigt simpelt, och det är oerhört tillämpbart:) tjing och ös på med fler tips folks! /Bengan Edited November 9, 2005 by Vallhagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now