Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under sommaren tÀnkt spela in ett fÄtal lÄtar mest för skoj skull. Det Àr lite alternativ rock med stort gitarr och trumljud.

I dagslÀget har jag en Studio Project B1:a och tanken Àr att utöka sortimentet. Jag vill ha sÄ mycket som möjligt för pengarna och frÄgar dÀrför efter rÄd pÄ vilka mickar ni tycker jag ska utöka med. Tanken Àr ju att kombinera B1:an med tvÄ/tre ytterligare som det gÄr att spela in gitarr likvÀl trummor! (jag vill inte skaffa ett helt trummmicksett)

Budget: NÄgra tusenlappar (lÀgger ju gÀrna dom pÄ begagnatmarknaden istÀllet för nya)

Annons
Postat

En B1:a till (sÄ har du ett par för överhÀng) och en dynamisk t ex MD421 eller SM57 om föregÄende Àr för dyr för din budget.

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat

Du fÄr 3st SM57 för samma pengar som en MD421 kostar men 421:an Àr i en klass för sig.

Men SM57 Àr för den skull ingen dÄlig mick utan anvÀnds flitigt pÄ hög nivÄ.

Postat

Kanske komplettera med en B3 i stÀllet för en extra B1. Det Àr samma mick, men med möjlighet till att stÀlla olika karakteristiker. Kan vara anvÀndbart för att kunna göra olika sorters stereouppmickningar.

Ett par Line Audio CM3:or Àr aldrig fel - eller om budgeten tillÄter, ett par Oktava MK012.

Postat

Jag hÀnger pÄ bÄde HÀgglund och Claes, sm57 eller 421 för stÀrkare/virvel etc, sm57 funkar Àven dunder för "skrikigare" sÄng, tycker den tar eq/comp bÀttre för det Àn LDC's. Ska du köra trummor kan ju bonham vara nÄgot, komplettera med en till B1, 57 eller 421 för virvel och en baskaggemic, typ Beta 52 eller AKG D112 - som du Àven kan köra pÄ bascabs. CM3 och MK012 för akustisk gitarr eller OH, för bonhammetoden brukar dock LDC's rekommenderas...

UngefÀra priser för de som rÀknats upp:

57 - 1000;-

421 - 3000;-

B1 - 1100;-

Beta 52 - 1800;-

D112 - 1500;-

CM3 - 1000;-/st

MK012 - 3000;-/par

Postat

MÄnga bra svar.

TÀnkte faktiskt ocksÄ pÄ idén med en B3:a som man antingen kan köra samma instÀllning eller Àndra till en helt annan för att fÄ bra effekt pÄ ljudet.

Det blir nog tvÄ stycken SM57 ocksÄ! Billiga pÄ blocket ju!

Jag har inte hört talas om bonham metoden, dÀremot Glyn Johns metoden (http://www.blaxploitation.com/drums/) Tror ni det funkar med en SM57 vid baskaggen?

Postat

jag slĂ„r defenetivt ett slag för (som tidigare ocksĂ„ nĂ€mnts) CM 3 orna... HÄR kan du lyssna pĂ„ hur en inspelning med tre st. CM3or kan lĂ„ta (tvĂ„ strĂ„k+1 strĂ€ng)

Tror t.o.m. att dom kostar 895 kr/st... I mitt tycke vansinnigt bra pris.

Postat
MÄnga bra svar.

TÀnkte faktiskt ocksÄ pÄ idén med en B3:a som man antingen kan köra samma instÀllning eller Àndra till en helt annan för att fÄ bra effekt pÄ ljudet.

Det blir nog tvÄ stycken SM57 ocksÄ! Billiga pÄ blocket ju!

Jag har inte hört talas om bonham metoden, dÀremot Glyn Johns metoden (http://www.blaxploitation.com/drums/) Tror ni det funkar med en SM57 vid baskaggen?

Det gör det...fÄr EQ en del sedan...fÄr du ju Àven med en 421:a pÄ kaggen!

Detta Àr gjort med en Shure 57:a pÄ kagge och en No-namemik snett över virvel!

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=myzterious

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat

Jag varnar dig för att köpa SM57 pÄ blocket dÄ det finns mycket falska kopior i omlopp. Köp hellre nya SM57:or frÄn seriösa ÄterförsÀljare dÄ de ÀndÄ Àr sÄ pass billiga i inköp.

Postat
finns mycket falska kopior i omlopp.

japp

se till att det Àr en SHURE SM57 Ä inget annat - inte shur-e eller liknande skit

finns framförallt inga garantier för att man fÄr det man tror

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat
HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat
Postat
😕

underbart omslag

Hehe, fan vilken nördfaktor...dÄ var det kul och helrÀtt...tyvÀrr sÄ hör jag efterÄt att ljudet pÄ kaggen inte Àr sÄ jÀkla kul heller.

Jag fĂ„r liksom revidera om och sĂ€ga...det gĂ„r att fĂ„ en SM-57:a att lĂ„ta bra! 🙂

Kuk ska man ha! 😎

Postat
japp

se till att det Àr en SHURE SM57 Ä inget annat - inte shur-e eller liknande skit

finns framförallt inga garantier för att man fÄr det man tror

Precis, jag har 2 stycken AV-JEFE 1900ND...vet inte om dom Àr bra, har inte testat men dom "sÀgs" ska lÄta som Shure SM-57.

Ingick i ett mixerköp!

Det finns mÄnga "outers" dÀrute!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.