Jump to content
Annons

Vilken annan mic? EN NY FRÅGA


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej! Håller på att med testinspelningar av stärkare(gitarr)..

Och undrar om någon har tips om mikrofoner, gillar inte sm57:ans karaktär.

Jag tycker heller inte att jag gillar närmickat särskilt mycket heller.

Skall jag försöka med en kondensare eller är dynamisk att föredra, jag vill

att det ska låta som jag hör det från stärkaren. Och det uppnår jag inte närmickat...

Tacksam för tips:::(Någon som har en ok mikrofon att byta mot amplitue 3?)

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har inte testat så väldigt många olika, men jag har fattat tycke för Sennheiser MD421 för att micka stärkare. Alltid trevligt att ta in en clean signal och blanda stärkare med tex amplitube. Brukar kunna leda till fina resultat.

Edit:

Kan tipsa om att läsa lite i den här tråden; Mikrofon Sennheiser MD 421, Vilken liknar denna, tipps?

Redigerat av Maximiliam
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:Prova en Audio-Technica 4033 den låter bra till gitarr men är lite dyr, fast jag brukar använda sm57 också den är ok. Prova att flytta runt sm57an "typ" 5-10 cm i från högtalaren eller stoppa i lådan och en utan för, eller 1meter i från + 1nära förstärkaren det beror lite på hur du vill det ska låta man kan inte bara sätta en eller 2 sm57 mikrofoner enligt givet mått "fast det vore idealiskt" men typ som man har sett på youtube eller hört någonstans man måste prova sig fram typ flytta stärkare till ett annat rum,hörna och spela in igen det kan det bli ett helt annat ljud i inspelningen. sedan kan man prova att vrida ner disten om man har dist på för att mycket dist blir rakapparat i sm57 tycker jag . Men det viktigaste av allt är rumsakustiken sen är det gitarren,nyasträngar,bra kablar,preamps dvs ljudet som spelas in ska låta bra in sen är det bara att ställa 1 eller 2 mickar 1cm eller 1meter i från och då låter det bra det blir lättare att mixa ljudet vad jag vill ha sagt är att 20000:- mickar behöver inte låta bättre i rummet du är,alla saker måste lira ihop och låta bra om det ska bli bra. Men detta vet alla antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för svar!

En annan fråga, jag spelade in ett test somblev bra ljudkaraktärs vis.

men med micken 15-20cm ifrån så blir det väldigt lågt inspelat.

Hur löser man detta? Jag har ampen rätt lågt med, för om jag höjer volymen på den så

försvinner ljudet jag vill åt så att säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om signalen är svag får du antingen vrida upp gain på vad du nu har att vrida upp på, testa nya placeringar, eller stärka det på annat vis så länge det inte är några andra störande ljud/brus/annat aom då stärks med det.

Men som sagt, placeringen är också helt sanslöst avgörande. Om du inte har testat, testa att ha någon som flyttar på mikrofonen medan du lyssnar på hur det låter (du ska helst höra endast den inspelade signalen isåfall). Du kan ju även testa att trycka på Rec och sen flytta den själv, bara för att se hur enorm skillnad det kan bli.

Tänk på att om strärkaren har flera element så kan även alla dessa låta lite olika. Dessutom så ska man ha i åtanke att fasfel/kamfilter kan uppstå (nödvändigtvis inget dåligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker inte gain på preampen till för att få upp signalen från en dynamisk eller bandmick, så kan du skaffa en TritonAudio FetHead.

Många preampar brusar förhållandevis mer på höga gain-nivåer, så då kan en FetHead göra susen. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker inte gain på preampen till för att få upp signalen från en dynamisk eller bandmick, så kan du skaffa en TritonAudio FetHead.

Många preampar brusar förhållandevis mer på höga gain-nivåer, så då kan en FetHead göra susen. 😆

Behöver man inte lika mycket gain på en kondensare? Då kanske det e en sån jag ska ha, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kondensator mikrofoner har nästan alltid en inbyggd förstärkare. Det gör att kraven på preamp:en blir betydligt lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man inte lika mycket gain på en kondensare? Då kanske det e en sån jag ska ha, eller?

Kondensatormickarna har en förstärkare inbyggd i micken, så att utnivån blir betydligt högre. Det är den förstärkaren som motsvaras av FetHead, som är perfekt när du har en bandmick eller annan dynamisk mick som du gillar ljudet hos, men som preampen inte har tillräckligt med gain för, med bruset på en acceptabel nivå.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast en 57a är väl inte konstig att förstärka?

Det klarar dom flesta preamps, även dom enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Finns det kondensatormickar som inte har preamp?

Visst det finns. Skitmickar till PC är ett vanligt exempel. Pris före kvalitet... Jag har någon gammal 70-variant som bara har ett AA batteri som låter bara skit. Fast jag tror

inte att någonsin har använt den till något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst det finns. Skitmickar till PC är ett vanligt exempel. Pris före kvalitet...

Förpolariserad elektretmikrofon menar du?

Jag har någon gammal 70-variant som bara har ett AA batteri som låter bara skit. Fast jag tror

inte att någonsin har använt den till något...

Om micken behöver ström så har den nog någon form av förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej, ingen elektronik. Batteriet används för att ge en spänning över membranet. Jag har dock inte sett micken på många år så jag kan missat något. Och jag har svårt att tro att det skulle gå att bygga någon vettig förstärkare med 1.5v i början av 70-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med föregående talare och förespråkar AT 4033, men den e som sagt inte så billig lyckades få tag på en som kastades bort på blocket.

Men musikstil är ju ganska avgörande också. Jag har i mitt egna inspelande märkt att det är enklare att ratta runt en mick tills den e kickass än att lägga till en mick till varje gång man inte är nöjd. Hade hybris en gång och mickade en 2x12" låda med 2 sm57or, 2 röde nt-2, och 2 jjlabs bandmickar. Jag mickade baksidor, framsidor rum. Rummet bredvid... ni fattar poängen. Slutresultatet blev inte alls bra + att man gör det så mycket svårare för sig själv i mixen om man inte är ett superproffs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...