Jump to content
Annons

Ljudisolera datorn?


phantasia

Recommended Posts

Mitt chassi låter en hel del trots att det är nytt och jag tror inte det är bra att lyssna på det här bruset hela tiden. Så jag undrar om man kan köpa någonting ljudisolerat, något separat skåp eller liknande, att ställa datorn i?

Mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Ja, det finns skåp. De brukar dock ha en egen fläkt för att datorn inte ska bli överhettad. Det bästa är att ha en lång sladd och datorn i ett annat rum. Klädkammare eller nere i källaren brukar vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns skåp. De brukar dock ha en egen fläkt för att datorn inte ska bli överhettad. Det bästa är att ha en lång sladd och datorn i ett annat rum. Klädkammare eller nere i källaren brukar vara bra.

Mus, tangentbord, DVI-kabel (till skärmen), och ljudkort är väl de sladdar som måste vara långa då. Finns det en USB-förlängarhub eller något som man kan koppla alla USB-sladdar till eller måste man ha en separat förlängare för varje?

Link to comment
Dela på andra sajter

Din usb hub har du naturligtvis kvar vid din arbetsplats.

Ja precis, undrade bara om det fanns en sådan. 😑

Sen blir ju DVI-kabeln till skärmen ett problem. Finns det en förlängare till en sådan?

Någon som har ett tips på ljudisolerande skåp annars?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit nöjd med ljudnivån som jag uppnåt genom att använda professionella isoleringsboxar från Vexers http://www.vexers.se/pcbox.htm Ser ut som att hemsidan uppdaterades senast 2008. De är rätt dyra nya, själv hittade jag begagnade.

Att tänka på är att dessa har en fläkt som inte skyfflar så mycket luft - det funkade då man hade en dator med 300W aggregat - men för dagens som kanske går upp mot 600W och över kan det vara för lite.. men det går ju att byta ut den eventuellt och få mer flöde. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra nya chassin som tex NZXT chassin som kommer ljudisolerade. Jag har ett sådant och kan starkt rekomendera det, då det dragit ner decibelen i mitt rum från fläktarna mer än jag trodde.

Ska dock stoppa in datorn längst ner i ett skåp, med ljudisolering runt om, och öppet fram och bak för lufflöde.

Länk till NZXT´s chassi hemsida Ett sånt chassi har jag, kostar ca en tusenlapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 6 månader senare...

Hej Phantasia.

Tänkte bara säga att jag har en ljuisoleringsbox stående till dator som jag kan sälja billigt.

Inser att jag svarar på en väldigt gammal tråd.

Men om du är intresserad hör av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Vexers-datorlåda jag kan sälja till dig billigt. Inbyggd fläkt och strömuttag. Den har snyggt rundade hörn istället för kantiga. Hjul på ena kortsidan.

Så ge ett bud!

EDIT: Nu såg jag att tråden är äldre än Erik Saades fans.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...