BadSinger Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare. Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr.
Pluffo Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Glöm Reason. Ingen av Reasons effekter gÄr att anvÀnda tillsammans med ljud som du sjÀlv har spelat in ( iallafall inte i Realtid, eller speciellt lÀtthanterligt ).
djonas Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Jag rekommenderar Cubas SX 2, jÀttebra och lÀtt att förstÄ tycker jag Àven för nybörjare. Mvh / djonas
nyc212 (oregistrerad) Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 Cubase SX 2, Nuendo + Guitar Rig. u gonna love it!
Pluffo Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 (redigerat) Ge oss en prisklass. Om du inte Àr miljonÀr sÄ kommer ju ovannÀmnda konfugirationer resultera i att du kÀkar nudlar i ett halvÄr. Redigerat 15 januari 2005 av Pluffo
chrisB Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 (redigerat) Fast inte GarageBand. 795 kr inkl. 8 spÄrs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stÀrkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl. jag vet jag tjatar. men ni vet inte vad ni missar! Redigerat 15 januari 2005 av chrisB
Danny Cort (oregistrerad) Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare. Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr. NÄt schysst rÀttstavningsprogram att rekommendera?
aspucko Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 Ska du "bara" komponera musik behöver du inte bry dig om effekter. Jag har sjÀlv fÄtt mest gjort i komponeringsvÀg med hjÀlp av Cakewalk pro audio 9. Vilken sequencer som helst borde funka, det handlar om vilken man trivs bÀst med; oftast den man först provat.
Coffeemidget Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare. Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr. NÄt schysst rÀttstavningsprogram att rekommendera? elakt...
MusicGene Postat 15 januari 2005 Postat 15 januari 2005 ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt đ
BadSinger Postat 16 januari 2005 TrÄdstartare Postat 16 januari 2005 Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare. Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr. NÄt schysst rÀttstavningsprogram att rekommendera? Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!! Tack för alla idéer frÄn er som Àr intresserade att diskutera annat Àn rÀttstavning. Det finns sÀkert andra forum för det. Ska strax ut och shoppa!
Tormentor Postat 24 januari 2005 Postat 24 januari 2005 Jag funderar lite pĂ„ vilket program som Ă€r bĂ€st att avĂ€nda för nĂ„gon som inte fixat med musik pĂ„ datorns sĂ„ lĂ€nge. Just nu anvĂ€nder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare. Det viktigaste just nu Ă€r att det ska vara lĂ€tt att förstĂ„ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr. NĂ„t schysst rĂ€ttstavningsprogram att rekommendera? Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!! Tack för alla idĂ©er frĂ„n er som Ă€r intresserade att diskutera annat Ă€n rĂ€ttstavning. Det finns sĂ€kert andra forum för det. Ska strax ut och shoppa! Bry dej inte om sĂ„dana inlĂ€gg...lĂ„t dem bara passera... annars blir man bara förbannad och sĂ„nt tar bort kreativiteten och det Ă€r ju inte det som Ă€r meningen med detta forum eller hur? đ SĂ„ hĂ€r kommer mina tips: Omge dig med personer som insiperar dej, det Ă€r viktigare Ă€n hundra kompressorer!! Det hĂ€r lĂ„ter sĂ€kert jĂ€vligt "Musikhögskolan" men lĂ€r dig lite noter sĂ„ att du kan anvĂ€nda alla möjligheter som nĂ€stan alla musikprogram idag har med midi. t.ex. Transpose one 3rd up/Down and preserve original notes och testa dej fram med slumpen som vĂ„r kĂ€re guru "Chris B" brukar föresprĂ„ka. Ett utmĂ€rkt sĂ€tt att komma vidare nĂ€r du kört fast efter andra refrĂ€ngen.
MusikMakaren Postat 24 januari 2005 Postat 24 januari 2005 Omge dig med personer som insiperar dej, det Àr viktigare Àn hundra kompressorer!! Det hÀr lÄter sÀkert jÀvligt "Musikhögskolan" men lÀr dig lite noter sÄ att du kan anvÀnda alla möjligheter som nÀstan alla musikprogram idag har med midi. Definitivt dagens tvÄ bÀsta tips!!! /Jan Olof
Guild (oregistrerad) Postat 30 januari 2005 Postat 30 januari 2005 (redigerat) SĂ„ hĂ€r brukar jag göra en lĂ„t. Steg 1. Ăppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nder ps-02 porta. I detta skedet Ă€r allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha nĂ„gon fĂ€rdig text alls, men sĂ€tter mig Ă€ndĂ„ ner och spelar in med min gitarr med sĂ„ng. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt) Steg 2. Detta steg bör göras nĂ„gra dagar senare nĂ€r man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta gĂ„r i papperskorgen men oftast finns dĂ€r nĂ„gon liten pĂ€rla att polera. Steg 3. Nu kanske man fĂ„r göra en brygga eller pula pĂ„ lite variation i versen osv. Steg 4. Skriver text till lĂ„ten. Steg 5. Funderar pĂ„ hur jag vill arrangera lĂ„ten. Kanske vill jag ha kvar nĂ„gon gitarrslinga frĂ„n demon, kanske inte. Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet. Till Ă€mnet i rubriken kör bĂ„de cubase och reason, anvĂ€nd rewire och till gitarren guitar rigg. Redigerat 30 januari 2005 av Guild
HĂ„kan Ekberg Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 GarageBand đ Ăr inte det Macintorsk? đ HĂ„kan
HĂ„kan Ekberg Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt đ Prova NWC HĂ„kan
brojd Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 Fast inte GarageBand. 795 kr inkl.8 spĂ„rs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stĂ€rkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl. jag vet jag tjatar. đł men ni vet inte vad ni missar! Kan jag fĂ„ ett litet Ă€pple och garageband för 5000? Sejtan... har velat testa garageband lĂ€nge.. Ă€r det bra nĂ€r man vill komponera och testa idĂ©er snabbt? (helt nollstĂ€lld pĂ„ garageband)... IsĂ„fall skickar jag ivĂ€g en bestĂ€llning pĂ„ en gĂ„ng!
android Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 (redigerat) ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt đ Vet int eom det blivit annorlunda i Sonar (har inte anvĂ€nt notutskrift pĂ„ lÀÀÀnge), men i Cakewalk Pro Audio 8 sĂ„ fanns det flera olika instĂ€llningar pĂ„ hur noterna skulle skrivas ut. Har för mig att nĂ„t av alternativen blev riktigt hyfsat... PS. Kan vĂ€l passa pĂ„ att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro ocksĂ„, som inte kostar sĂ„ mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister. Redigerat 1 februari 2005 av android
MusicGene Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 jo, jag har testat alla möjliga alternativ. Mitt problem Àr att Sonar antingen skriver ut i bra storlek men har tvÄ rader pÄ samma papper, eller skriver ut med fler rader men med jÀttesmÄ noter. Jag vill inte ha en massa luft emellan utan kompakta notsystem som i t.ex Vispopböckerna (smÀcker referens va?).
chrisB Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 Kan jag fÄ ett litet Àpple och garageband för 5000? Sejtan... har velat testa garageband lÀnge.. Àr det bra nÀr man vill komponera och testa idéer snabbt? (helt nollstÀlld pÄ garageband)... IsÄfall skickar jag ivÀg en bestÀllning pÄ en gÄng! Mini Mac 4675 inkl moms minne 256 extra typ 400 skÀrm och tangentbord kommer inte med men en gammal vga skÀrm fungerar. Garageband 2 kommer med gratis.
Pluffo Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 SĂ„ hĂ€r brukar jag göra en lĂ„t. Steg 1. Ăppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nder ps-02 porta. I detta skedet Ă€r allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha nĂ„gon fĂ€rdig text alls, men sĂ€tter mig Ă€ndĂ„ ner och spelar in med min gitarr med sĂ„ng. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt) Steg 2. Detta steg bör göras nĂ„gra dagar senare nĂ€r man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta gĂ„r i papperskorgen men oftast finns dĂ€r nĂ„gon liten pĂ€rla att polera. Steg 3. Nu kanske man fĂ„r göra en brygga eller pula pĂ„ lite variation i versen osv. Steg 4. Skriver text till lĂ„ten. Steg 5. Funderar pĂ„ hur jag vill arrangera lĂ„ten. Kanske vill jag ha kvar nĂ„gon gitarrslinga frĂ„n demon, kanske inte. Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet. Till Ă€mnet i rubriken kör bĂ„de cubase och reason, anvĂ€nd rewire och till gitarren guitar rigg. Detta var nog det bĂ€sta tipset pĂ„ lĂ€nge. SĂ„ fort man slĂ„t pĂ„ datorn börjar man ju bara att sitta och leka med alla effekter och instrument. Blir liksom ingen ordning pĂ„ det.
robertus Postat 2 februari 2005 Postat 2 februari 2005 Ska du "bara komponera" sÄ finns vissa rena notationsprogram (Jag tror i och för sig inte att det Àr det du Àr ute efter egentligen men...) Jag anvÀnder mig av PRINT MUSIC http://www.finalemusic.com/store/products.asp ($69.95) och ett annat (som inte Àr ett rent notationsprogram) GUITAR PRO http://www.guitar-pro.com/ . Det sistnÀmnda fungerat utmÀrkt att repa in lÄtar tillsammans med. (PÄ http://www.mysongbook.com/ finns mÀngder av lÄtar att ladda ner till GuitarPro.)
robertus Postat 2 februari 2005 Postat 2 februari 2005 SĂ„ hĂ€r brukar jag göra en lĂ„t. Steg 1. Ăppna inte ens datorn! Ett bra första steg. Har du svĂ„rt att fĂ„ till formen pĂ„ lĂ„ten, lĂ€s "Arrboken". Den har hjĂ€lpt mig mycket att fĂ„ till mina riff. VĂ€l vĂ€rd sitt pris Arrboken : Arrangering I Pop & Rockstil : InnehĂ„ller Cd/Midfilter Av Hjortek, Hans, Johansson, K. G. HĂ€ftad. WARNER CHAPPELL SCANDINAVIA AB, Sverige, 200003. ISBN: 918894235X Finns pĂ„ Netbokhandeln (Sverige) Totalpris: 139.00 SEK (120 + 19) Leveranstid: 2 - 4 vardagar
Orris Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 SĂ„ hĂ€r brukar jag göra en lĂ„t. Steg 1. Ăppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nde.................QUOTE] SĂ„ hĂ€r brukar jag göra en lĂ„t....... Steg 1. Skaffa en idĂ© om vad den skall handla om (textmĂ€ssigt) Steg 2. Lyssna pĂ„ mycket musik Steg 3. Ta tag i det som kĂ€nns bra och tĂ€nj lite pĂ„ grĂ€nserna... Klart..... //O R R I S
BadSinger Postat 4 februari 2005 TrÄdstartare Postat 4 februari 2005 PS. Kan vÀl passa pÄ att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro ocksÄ, som inte kostar sÄ mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister. Har lÄnat Cakewalk Guitartracks Pro av en kompis. Skitbra! Tack för tipset
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.