Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare.

Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr.

Annons
Postat

Glöm Reason. Ingen av Reasons effekter gÄr att anvÀnda tillsammans med ljud som du sjÀlv har spelat in ( iallafall inte i Realtid, eller speciellt lÀtthanterligt ).

Postat

Jag rekommenderar Cubas SX 2, jÀttebra och lÀtt att förstÄ tycker jag Àven för nybörjare.

Mvh / djonas

Postat

GarageBand :rolleyes:

nyc212 (oregistrerad)
Postat

Cubase SX 2, Nuendo + Guitar Rig.

u gonna love it! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Ge oss en prisklass. Om du inte Àr miljonÀr sÄ kommer ju ovannÀmnda konfugirationer resultera i att du kÀkar nudlar i ett halvÄr.

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Fast inte GarageBand. 795 kr inkl.

8 spÄrs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stÀrkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl.

jag vet jag tjatar. :rolleyes: men ni vet inte vad ni missar!

Redigerat av chrisB
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag funderar lite pÄ vilket program som Àr bÀst att avÀnda för nÄgon som inte fixat med musik pÄ datorns sÄ lÀnge. Just nu anvÀnder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare.

Det viktigaste just nu Àr att det ska vara lÀtt att förstÄ och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr.

NÄt schysst rÀttstavningsprogram att rekommendera?

Postat

Ska du "bara" komponera musik behöver du inte bry dig om effekter. Jag har sjÀlv fÄtt mest gjort i komponeringsvÀg med hjÀlp av Cakewalk pro audio 9. Vilken sequencer som helst borde funka, det handlar om vilken man trivs bÀst med; oftast den man först provat.

Postat

elakt...

Postat

ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt 😄

Postat

Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!!

Tack för alla idéer frÄn er som Àr intresserade att diskutera annat Àn rÀttstavning. Det finns sÀkert andra forum för det.

Ska strax ut och shoppa!

Postat

Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!!

Tack för alla idéer frÄn er som Àr intresserade att diskutera annat Àn rÀttstavning. Det finns sÀkert andra forum för det.

Ska strax ut och shoppa!

Bry dej inte om sĂ„dana inlĂ€gg...lĂ„t dem bara passera... annars blir man bara förbannad och sĂ„nt tar bort kreativiteten och det Ă€r ju inte det som Ă€r meningen med detta forum eller hur? 🙂

SÄ hÀr kommer mina tips:

Omge dig med personer som insiperar dej, det Àr viktigare Àn hundra kompressorer!!

Det hÀr lÄter sÀkert jÀvligt "Musikhögskolan" men lÀr dig lite noter sÄ att du kan anvÀnda alla möjligheter som nÀstan alla musikprogram idag har med midi.

t.ex. Transpose one 3rd up/Down and preserve original notes och testa dej fram med slumpen som vÄr kÀre guru "Chris B" brukar föresprÄka.

Ett utmÀrkt sÀtt att komma vidare nÀr du kört fast efter andra refrÀngen.

Postat
Omge dig med personer som insiperar dej, det Àr viktigare Àn hundra kompressorer!!

Det hÀr lÄter sÀkert jÀvligt "Musikhögskolan" men lÀr dig lite noter sÄ att du kan anvÀnda alla möjligheter som nÀstan alla musikprogram idag har med midi.

Definitivt dagens tvÄ bÀsta tips!!!

/Jan Olof

Guild (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄ hÀr brukar jag göra en lÄt.

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nder ps-02 porta. I detta skedet Ă€r allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha nĂ„gon fĂ€rdig text alls, men sĂ€tter mig Ă€ndĂ„ ner och spelar in med min gitarr med sĂ„ng. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt)

Steg 2. Detta steg bör göras nÄgra dagar senare nÀr man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta gÄr i papperskorgen men oftast finns dÀr nÄgon liten pÀrla att polera.

Steg 3. Nu kanske man fÄr göra en brygga eller pula pÄ lite variation i versen osv.

Steg 4. Skriver text till lÄten.

Steg 5. Funderar pÄ hur jag vill arrangera lÄten. Kanske vill jag ha kvar nÄgon gitarrslinga frÄn demon, kanske inte.

Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet.

Till Àmnet i rubriken kör bÄde cubase och reason, anvÀnd rewire och till gitarren guitar rigg.

Redigerat av Guild
Postat
ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt 😉

Prova NWC

HÄkan

Postat
Fast inte GarageBand. 795 kr inkl.

8 spÄrs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stÀrkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl.

jag vet jag tjatar. 😳 men ni vet inte vad ni missar!

Kan jag fÄ ett litet Àpple och garageband för 5000?

Sejtan... har velat testa garageband lÀnge.. Àr det bra nÀr man vill komponera och testa idéer snabbt? (helt nollstÀlld pÄ garageband)...

IsÄfall skickar jag ivÀg en bestÀllning pÄ en gÄng!

Postat (redigerat)
ska man bara komponera och vill ha det pĂ„ noter sĂ„ bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag anvĂ€nder Sonar men Ă€r missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smĂ„tt och luftigt 🙂

Vet int eom det blivit annorlunda i Sonar (har inte anvÀnt notutskrift pÄ lÀÀÀnge), men i Cakewalk Pro Audio 8 sÄ fanns det flera olika instÀllningar pÄ hur noterna skulle skrivas ut. Har för mig att nÄt av alternativen blev riktigt hyfsat...

PS. Kan vÀl passa pÄ att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro ocksÄ, som inte kostar sÄ mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister.

Redigerat av android
Postat

jo, jag har testat alla möjliga alternativ. Mitt problem Àr att Sonar antingen skriver ut i bra storlek men har tvÄ rader pÄ samma papper, eller skriver ut med fler rader men med jÀttesmÄ noter. Jag vill inte ha en massa luft emellan utan kompakta notsystem som i t.ex Vispopböckerna (smÀcker referens va?).

Postat
Kan jag fÄ ett litet Àpple och garageband för 5000?

Sejtan... har velat testa garageband lÀnge.. Àr det bra nÀr man vill komponera och testa idéer snabbt? (helt nollstÀlld pÄ garageband)...

IsÄfall skickar jag ivÀg en bestÀllning pÄ en gÄng!

Mini Mac 4675 inkl moms

minne 256 extra typ 400

skÀrm och tangentbord kommer inte med men en gammal vga skÀrm fungerar.

Garageband 2 kommer med gratis.

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nder ps-02 porta. I detta skedet Ă€r allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha nĂ„gon fĂ€rdig text alls, men sĂ€tter mig Ă€ndĂ„ ner och spelar in med min gitarr med sĂ„ng. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt)

Steg 2. Detta steg bör göras nÄgra dagar senare nÀr man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta gÄr i papperskorgen men oftast finns dÀr nÄgon liten pÀrla att polera.

Steg 3. Nu kanske man fÄr göra en brygga eller pula pÄ lite variation i versen osv.

Steg 4. Skriver text till lÄten.

Steg 5. Funderar pÄ hur jag vill arrangera lÄten. Kanske vill jag ha kvar nÄgon gitarrslinga frÄn demon, kanske inte.

Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet.

Till Àmnet i rubriken kör bÄde cubase och reason, anvÀnd rewire och till gitarren guitar rigg.

Detta var nog det bÀsta tipset pÄ lÀnge. SÄ fort man slÄt pÄ datorn börjar man ju bara att sitta och leka med alla effekter och instrument. Blir liksom ingen ordning pÄ det.

Postat

Ska du "bara komponera" sÄ finns vissa rena notationsprogram (Jag tror i och för sig inte att det Àr det du Àr ute efter egentligen men...) Jag anvÀnder mig av PRINT MUSIC http://www.finalemusic.com/store/products.asp ($69.95) och ett annat (som inte Àr ett rent notationsprogram) GUITAR PRO http://www.guitar-pro.com/ . Det sistnÀmnda fungerat utmÀrkt att repa in lÄtar tillsammans med.

(PÄ http://www.mysongbook.com/ finns mÀngder av lÄtar att ladda ner till GuitarPro.)

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn!

Ett bra första steg.

Har du svÄrt att fÄ till formen pÄ lÄten, lÀs "Arrboken". Den har hjÀlpt mig mycket att fÄ till mina riff. VÀl vÀrd sitt pris

Arrboken : Arrangering I Pop & Rockstil : InnehÄller Cd/Midfilter

Av Hjortek, Hans, Johansson, K. G.

HĂ€ftad. WARNER CHAPPELL SCANDINAVIA AB, Sverige, 200003.

ISBN: 918894235X

Finns pÄ Netbokhandeln (Sverige)

Totalpris: 139.00 SEK (120 + 19)

Leveranstid: 2 - 4 vardagar

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gĂ€rna in pĂ„ en gammalt kassett eller nĂ„gon liten porta. Jag anvĂ€nde.................QUOTE]

SÄ hÀr brukar jag göra en lÄt.......

Steg 1. Skaffa en idé om vad den skall handla om (textmÀssigt)

Steg 2. Lyssna pÄ mycket musik

Steg 3. Ta tag i det som kÀnns bra och tÀnj lite pÄ grÀnserna...

Klart.....

//O R R I S

Postat
PS. Kan vÀl passa pÄ att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro ocksÄ, som inte kostar sÄ mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister.

Har lÄnat Cakewalk Guitartracks Pro av en kompis. Skitbra! Tack för tipset

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.