DivineCo Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Finns det fler än jag som tycker att det torra har gått för långt? Hör mycket svenska produktioner som gärna vill vara internationella. Symptomen är en torr mix. Men inte generellt utan mest då det gäller sången. Sången är död. Till skillnad från dom amerikanska förebilderna så går man helt och hållet på sång utan rum. I USA så gör man samma sak men man väger upp allt med dist och olika sätt att göra sången fyllig. I sverige gör man inget liknande. Allt blir bara patetiskt. Sången är dödligt centrerad och mycket nära men finns aldrig i samma rum som resten av musiken. Om jag har fel får ni gärna ge exempel.
DivineCo Postat 21 april 2010 Trådstartare Postat 21 april 2010 (redigerat) Var tvungen att ge ett exempel. Anna Bergendals senaste skiva lider massivt av detta problem. För mig är det ofattbart att man har lyckats med att sabba, förmodligen en av de bästa röster som vi har just nu. Edit: Givetvis används deley och reverb men på fel sätt. Framför allt verkar sången vara i ett annat rum än resten. Redigerat 21 april 2010 av DivineCo
Martin Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 (redigerat) reverb är för sång vad sex är för kärlek! Redigerat 21 april 2010 av Martin
Lundin Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Letade som en tok men kunde inte hitta något torrt nånstans.. hehe.. men getvibrato då?.
joachime Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 DivineCo sa: Anna Bergendals senaste skiva lider massivt av detta problem.För mig är det ofattbart att man har lyckats med att sabba, förmodligen en av de bästa röster som vi har just nu. Fantastiskt mycket diskant! Och som du säger separerade effekter. Men problemen ligger nog djupare än torr-trender. Tror snarare på kulturskillnader.
drloop (oregistrerad) Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 En sak är säker, rösten hörs tydligt i This is my life oavsett vilken anläggning och ljudstyrka man lyssnar på.
yaleed Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 DivineCo sa: Finns det fler än jag som tycker att det torra har gått för långt? Hör mycket svenska produktioner som gärna vill vara internationella. Symptomen är en torr mix. Men inte generellt utan mest då det gäller sången. Sången är död. Till skillnad från dom amerikanska förebilderna så går man helt och hållet på sång utan rum. I USA så gör man samma sak men man väger upp allt med dist och olika sätt att göra sången fyllig. I sverige gör man inget liknande. Allt blir bara patetiskt. Sången är dödligt centrerad och mycket nära men finns aldrig i samma rum som resten av musiken. Om jag har fel får ni gärna ge exempel. Mitt i prick =) Jag satt och spelade in sång i veckan med en ganska bra sångerska och vi satt och lyssnade på olika sångljud på skoj, vi lyssnade bla just Anna Bergendal, det fanns verkligen ingen klang alls, helt dött. Skit trist att lyssna på tyvärr. Första versen på denna va som natt och dag mot just svenska mixar. Reffen e lite väl luftig för min smak. http://open.spotify.com/track/7kaUsY8u4QcBm1XNeIl1xZ
Anders F Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Oj. Har inte lyssnat på denna innan i studion, bara på tv. Shit va torr sång. Men jag tycker att när låten drar igång lite mer så fyller instrumenteringen upp för det. MEn om man ska prata sångerska och sångljud så tycker jag denna är grym! Skicka till denna mixare och mixa om sången 🙂 Lyssna och njut när ni fått nog av Anna B 🙂 http://open.spotify.com/track/6jHA0lCG3rWQKm3lwUmq3w MVH Anders
Anders F Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 joachime sa: Fantastiskt mycket diskant! Och som du säger separerade effekter. Men problemen ligger nog djupare än torr-trender. Tror snarare på kulturskillnader. Tror även på problem med mastringen i detta fall. Jag som mixare märker att jag mer och mer skippar effekter som reverb eller använder dem än mer sparsamt då jag vet att skiten kommer tryckas ihop så förbannat sedan så att då kommer effekterna kanske gröta till det. Säger inte att det är så, men tyvärr har man den tanken med sig, iaf jag. MVH Anders
Hägglund (oregistrerad) Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Lyssnade igenom Anna Bergendahls skiva.... tragiskt vad krystat det låter. Det där duger ju inte ens till hissmusik.
Peter Roos Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Gillar Salem al Fakirs låt "Keep On Walking": supersnyggt sångljud, speciellt på refrängerna, massa reverb - gött. Men sen kan ju Steely Dan-torra produktioner vara fräcka i sig.
Peter Roos Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Citat Lyssnade igenom Anna Bergendahls skiva.... tragiskt vad krystat det låter.Det där duger ju inte ens till hissmusik. Jag tar hellre trapporna.
Mike_B Postat 19 juni 2010 Postat 19 juni 2010 DivineCo: Svar JA...det torra har gått så långt att de är som en sandöken utan regn på 30 år! Och dessvärre har detta varit trenden de sista årtiondet. Det gäller inte bara sången, utan instrumenten också. Det finns ju knappt ens utklingade ljud längre, alltså release-tails...allt gatas sönder. Inga gitarrer som klingar ut, inga synthar med lång release. Enligt amerikansk standard ska tydligen ett ljud inte vara längre än ca 5 millisekunder (överdrift men ni fattar)...och reverb och delay...används det ens idag? 😉
Iternity (oregistrerad) Postat 19 juni 2010 Postat 19 juni 2010 Sitter och lyssnar på this is my life nu och jäklar va torrt. Det har jag inte tänkt på innan faktiskt. Min första tanke var att det låter faktiskt inte så dumt. Men efter ett tag känner jag att det blir rätt tråkigt att lyssna på. Jag gillar reverb och gärna ganska urflippade sådana. Men jag menar... det kan ju vara en ball effekt att köra svintorrt men jag hade nog uppskattat att feta till det med lite klang. Kanske att man skulle lyfta in lite eftersom, skulle kunna bli rätt häftigt... Näej, nu blev jag törstig efter reverb. På med lite dub! <3
Johnny Boi Postat 19 juni 2010 Postat 19 juni 2010 Det är ju surt att de ska överge effekterna alltså... Med rätt inställningar och inte för mycket så är effekterna det som verkligen kryddar en mix och gör det levande! (Måste bara ge ett lyssningstips när vi nu snackar sång-effekter: "Never Coming Home" med Sting. Shieeeet va bra låt, men lyssna på de panorerade, filtersvepta sångdelayen i första versen innan kompet kommer in!!)
Dingbats Postat 20 juni 2010 Postat 20 juni 2010 Hela chillwave-hypen som har varit de senaste åren bygger väl ändå ganska mycket på reverb. Panda Bears "Person Pitch" blev någon slags stilbildare, sen Air France, Neon Indian, mfl.
klauskalas (oregistrerad) Postat 20 juni 2010 Postat 20 juni 2010 Martin sa: reverb är för sång vad sex är för kärlek! Word. jag säger bara percy sledge, otis redding osv, reverb är en del av soulen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.