Jump to content
Annons

Latency i Logic


JJMusik

Recommended Posts

Jag har spelat in ett trumset på följande kanaler:

Kick

Snare

Snare bottom

HH

T1

T2

T3

Ride

OHL

OHR

Jag har bussat Överhänget till en Stereo-AUX. Jag har också bussat pukorna till en stereo-AUX.

Kicken, Snares och ride är bussat till en Stereo-aux som är parallellkomprimerad.

Rörigt? 🙂

Nåja, nu till "problemet"

Jag kan inte direkt höra några jättefel när jag lyssnar på kompet MEN! När trummisen räknar in med trumstockarna i början av låten blir det liksom flam-slag av hans inräkning. Precis som att trumstockarna ligger ur fas med varandra i mickarna?

Hur kan detta komma sig?

OBS! Jag har kollat i inställningarna att PDC är igång för alla kanaler

Inga gate:ar används. Fullt läckage är igång!

???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det komprimerat?

Om det är komprimerat så kanske trumpinnarna hörs så mycket i overhänget som det kanske inte gjorde innan så att det du hör tydligt fördröjnngen melan överhäng och närmickningen. Eller rumsmicken kanske?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic pro 9...

Rumsmick har jag ingen.

Trumpinnarna var rätt tydliga innan också. Har dessutom inte komprimerat överhänget så mycket. Ligger 33609 (uad) som trycker kanske 2-3 db på Överhänget. Den kompressorn ligger alltså på auxbussen ditt jag bussat överhänget.

Fler tankar?

Känns riktigt lustigt detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic pro 9...

Rumsmick har jag ingen.

Trumpinnarna var rätt tydliga innan också. Har dessutom inte komprimerat överhänget så mycket. Ligger 33609 (uad) som trycker kanske 2-3 db på Överhänget. Den kompressorn ligger alltså på auxbussen ditt jag bussat överhänget.

Fler tankar?

Känns riktigt lustigt detta

Hm... det låter ju uppenbarligen som om DCP inte riktigt funkar av någon anledning. Kanske du har hittat en bugg …

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det ska vara på bussarna som gilbert säger.

Man kan välja det under preferences > audio > general

Där kan man välja i rull-listen att det ska vara PDC för "all channels" inkl- auxar

Kan jag ha hittat en bugg som gilbert säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kom väl i o m version 7?

Jo jag vet men jag har för mig att det gäller Logics pluggar som följer med, jag kan ha fel men jag har för mig att nån sa nått om det till mig för länge sedan.

När jag parallellkomprimerar så blir det lät fel om jag inte använder logics egna komp. Jag är som sagt inte alls 100% säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter konstigt då det känns som detta borde ha nämnts i något av testerna tidnngarna gjort på Logic, men jag har aldrig läst något om det.

MVH

Anders

Jag är som sagt inte alls säker, jag "har för mig" att jag hört nått om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du mer än en AD/DA? Går allt in via samma interface?

En gång hade jag ett interface till Pro Tools där det var två kanaler som inte ville klocka korrekt med resten. Det resulterade i flam som försvann om jag inte använde de två kanalerna. Har du testat att muta en kanal eller två i taget för att lokalisera vilken kanal flammet ligger på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här problemet har jag läst om, då drabbat en Pro Tools användare. Men när han parallellkomprimerade var han tvungen att lägga samma kompressor på parallellbussen som på maintrumm-bussen för att slippa latency. Dock kan man ju låta kompressorn på mainbussen vara "av".

Så testa ha samma kompressor på alla AUX men låt den bara jobba på de kanaler du vill och se om det funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, håller med gilbert ovan

Helt sjukt detta ju.

Ren tur att jag upptäckte det. Det kan ju lätt bli så att man tror att det konstiga soundet i mixen har med något handhavandefel från min sida att göra. Man tar det liksom inte för en programbugg.

Men nu när jag upptäckt att där är fasfel i inräkningen så kan jag också tycka att resten av trumliret låter lite konstigt... inte kass direkt men... konstigt

Jag hör inte någon flam i resten av kompet. Men i inräkningen på pinnarna är det tydlig flam.

Har suttit och solat av och på men kan inte riktigt lokalisera. Ska till studion idag så får kika vidare på det.

Fler tankar är varmt välkomna

Link to comment
Dela på andra sajter

Har upplevt latencyproblem EN gång i Logic. Ett stort session med ca 30 spår trummor som gick till ca 7 bussar (rätt jämt fördelat) och sedan där alla trumbussar gick till en gemensam trumbus med hyffsat tunga effekter på. trummorna var helt efter trots att alla inställningar var ok.

Skapade en andra "masterbus", med samma tunga effekter bypassade, dit jag skickade allt annat ink sendreturer och så. Då löste det sig.

Tyckte det var jäkligt konstigt att en bypassad effekt ändå ger latency samt att skicka signal från en buss till en annan helt fuckar upp logics latencyhantering... Men tänkte inte mer på det:)

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Jag kör logic 9.0.0 i studion och har ett stort problem med latency när jag jobbar med många bussar. ljuded fördröjs ca en sekund, så det är ett helvete att klippa och kolla på mätare. dessutom blir det ca en sekunds fördröjning när jag rattar på mina pluggar, både logics egna och tredjepartspluggar. dvs. ändrar jag någon inställning så tar det ca en sekund innan den träder i kraft. lite irriterande när man försöker svepa med en eq!

Jag har en mac pro quadcore från tidiga 2010 och mac osx 10.5.8

Någon som har en bra lösning på mitt problem? har inte internet i studion så jag har svårt att updatera logic!

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kör logic 9.0.0 i studion och har ett stort problem med latency när jag jobbar med många bussar. ljuded fördröjs ca en sekund, så det är ett helvete att klippa och kolla på mätare. dessutom blir det ca en sekunds fördröjning när jag rattar på mina pluggar, både logics egna och tredjepartspluggar. dvs. ändrar jag någon inställning så tar det ca en sekund innan den träder i kraft. lite irriterande när man försöker svepa med en eq!

Jag har en mac pro quadcore från tidiga 2010 och mac osx 10.5.8

Någon som har en bra lösning på mitt problem? har inte internet i studion så jag har svårt att updatera logic!

tack!

Lösningen heter just uppdatera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...