Jump to content
Annons

Papper för CD-häfte?


Tophe

Recommended Posts

Ska trycka upp ett dubbelvikt papper som inlägg i en EP. Vill ha ett sånt där tjusigt tunt blankt papper. Ungefär som CD-häften brukar vara gjort av.

Vilken pappersvikt är det, och är det nån som har en länk till ett bra (och billigt) sånt papper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du för det första låta trycka upp eller ska du skriva ut dem själv?

Ska det för det andra ske på bläckstråle- eller laserskrivare, om de skrivs ut?

De papper du hänvisar till är för laserskrivare och de kan vara olämpliga att använda i en bläckstråleskrivare och tvärtom.

Om du ska göra ett "färdigt original" som du kanske skulle kalla det, så föreslår jag att du skippar den idén och satsar på att ge dem en färdig fil.

Det finns många andra trådar om detta med papper i sammanhanget cd- och dvd-produktion och ett flertal av dem har jag gett upphov till.

Jag kan dock tycka att sökfunktionen är lite trixig. Vet man inte exakt vad tråden heter så hittas den inte. Ska det vara så? Borde man inte bara

kunna skriva in ett sökord/ämneord och få upp den? Som det är nu kommer inte de mest relevanta trådarna upp först i listan vid en sådan sökning.

När det gäller cd-häften och hur de "brukar vara" så varierar det en del. Man kan vilja ha en typ av papper ytterst och sedan en tunnare sort mitt i,

eller så kan man köra det tunnare pappret genom hela häftet, t.ex. 3 blad vilket ger 12 sidor. Ska du göra ett blad för att stoppa in i en vinyl-ep

så behöver du ju bara låta trycka upp alternativt skriva ut själv, utan klamring etc. Gäller det en cd-maxisingel med några låtar eller en mini-cd

med max 7 låtar, så kanske det önskas klamring? Men det var bara ett enda papper du ska ha eller? Vad menar du med dubbelvikt, att det är vikt

två gånger eller? Då behöver du en A3-skrivare till att börja med, så får du vika två gånger (dubbelt alltså) och så får du 6 sidor att jobba på.

Broschyrpapper är det du ska slå på om du vill kunna skriva ut på bläckstrålepapper av tunnare snitt á la cd-booklet.

Tänk på att det måste vara ett dubbelsidigt papper i så fall. Med det menas att det är avsett att skrivas ut på bägge sidor.

Sådana finns det inte många av på marknaden, men alla de stora skrivarmärkena har åtminstone något att erbjuda.

Klart som sjutton att du kan använda vilket papper som helst på bägge sidor, det är ju bara att vända på det liksom. Men vad jag pratar om

det är ju att det är bestruket på bägge sidor så att bläcket torkar ordentligt och inte smetar av sig av tryck eller väta. Beträffande laserpapper

har jag inte samma erfarenhet.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Jag kommer skriva ut själv, på laserskrivare - bara svart text. Men jag ska kolla efter broschyrpapper. Bra idé.

Annars blir det nog de där papprena jag hittade på classes.

Bara svart text på en laserskrivare. Då ska du INTE välja broschyrpapper vilka är avsedda för bläckstråleskrivare,

utan det papper från HP som heter Professional Glossy för laser. 130 låter finemang!

Good luck!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering bara... Går det skriva ut med laserskrivare på semi-glossy bläckstrålepapper (HP everyday 170gr)

Jag kan inte säga om det var exakt sånt här papper. Men någon annan (jag lovar) kvaddade en av laserskrivarna på jobbet med bläckstrålepapper som tydligen smälter när det blir så varmt som det är när tonern bränns fast på papperet. Men det är ju bara att prova.

/ gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte säga om det var exakt sånt här papper. Men någon annan (jag lovar) kvaddade en av laserskrivarna på jobbet med bläckstrålepapper som tydligen smälter när det blir så varmt som det är när tonern bränns fast på papperet. Men det är ju bara att prova.

/ gunnar

Aj då... då ska jag nog inte prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...