Jump to content
Annons

Välja tonart vid låtskrivande


axeman

Recommended Posts

Vad brukar man tänka sig som ett allmänt röstomfång för kvinnor respektive män? Självklart är röstomfång individuellt, men nån sorts "regel" bör det ändå finnas. Varför jag frågar? Självklart brukar jag komma alldeles för långt i produktionsarbetet innan jag börjar tänka på vem som ska sjunga. En riktigt dålig vana... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En hyfsad sångare/sångerska har två oktaver som går använda och en duktig har fler. En kille kommer sällan över g som är under höga pavaroti c för en man dvs. c=två hjälplinjer ovanför diskantklav. Då det gäller tjejer är det ungefär en oktav högre även om man ofta noterar en hög sopran lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tillägga att många killar kan ta enstaka höga toner över g men att lägga en hel melodi kring g och över är för högt för dom flesta killar. Då det gäller tjejer är det ungefär en oktav till för sopraner och någonstans lägre för en alt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tillägga att många killar kan ta enstaka höga toner över g men att lägga en hel melodi kring g och över är för högt för dom flesta killar. Då det gäller tjejer är det ungefär en oktav till för sopraner och någonstans lägre för en alt.

Tack för svaren, men mitt problem brukar handla om att jag hamnar för lågt. 😄 Så vad skulle man kunna säga är en den nedre "gränsen". Och bara för att förtydliga, vi talar om popsång nu va? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Popsång lägger du huvudsaken av låten mellan f ovan det första sträcket och f på det översta sträcket i en g-klav för killar och upp till c-oktaven för tjejer. Dvs. mellan mellan-c och tvåstrukna c. Sen kan både vissa killar och tjejer gå både högre och lägre. En sopran och en tenor kan gå en del högre utan problem medan en bas och en allt kan gå lägre. Utöver det finns det både tjejer och killar som har ett omfång över tre oktaver i vissa extrema fall över fem oktaver men kärnan för det som är användbart inom pop ligger inom dessa oktaver +\- en kvint

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte vara den som är den, men de flesta erfarna sångerskor/sångare har enligt min erfarenhet betydligt mer än en oktavs effektivt omfång som de är bekväma att sjunga i.

EDIT --> Inget fel med de riktlinjer som DivineCo anger, han/hon kanske bara är konservativ i sin uppskattning. Och isåfall ber jag om ursäkt, jag brukar dock räkna med ca 1,5 oktavers omfång (18 halvnoter) för en erfaren sångare.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte också säga det att det är högst individuellt. Det jag vill påpeka är att sweetspoot finns där om man nu ska innefatta alla sångare.

Dessutom så håller sig de mesta låtar inom den oktav som passar sångaren. Väldigt sällan rör sig låtens kärna utanför en oktav +\- några enskilda toner. Det finns dock undantag. Tex. Take on Me med Aha. Då det gäller hårdrock är omfånget sällan högre däremot är ofta tonhöjden högre då toner mellan mitt föreslagna f inte sällan går en oktav högre. Däremot finns det få sångare som tycker om låtar som har sin kärna kring f som jag föreslog eller c för tjejer.

Enstaka toner går bra men få sångare klarar konstant att ligga högre.

Dessutom är en halv oktav oerhört mycket för alla sångare om man taggar på gränsen. Pavaroti tog ett c med full röst på en bra dag. Gillan och Halford tog ett g eller lite högre på en bra dag men det var inte speciellt användbara toner i en poppsång.

I övrigt så håller jag med man kan skriva för enskilda sångare med två oktaver eller högre men vill man vara generell så är en oktav en bra utgångspunk.

Link to comment
Dela på andra sajter

DivineCo: Menade inte att klanka ned på ditt resonemang gällande popsång, ville bara lägga till 3 halvtoner på varje ände av oktaven för erfarna sångare/sångerskor. 😉

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag tror det var det vi kom fram till :rolleyes:

Ha dock i åtanke att få sångare gillar att ligga och pressa nära övre eller undre gränsen av sitt register precis som DivineCo påpekade.

Lyssna på de "stora" sångare som sjunger den typ av musik du vill skriva och skriv därefter (eller en tonart nedåt) eftersom de flesta som vill sjunga inom den genren kommer försöka uppnå/sjunga med i de låtarna.

Om du önskar en helt unik röst så är gissningsleken bara att glömma, då får man tyvärr ofta begränsa låten till sångarens "sweet spot"

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...