Jump to content
Annons

Bygga egna Midfield-monitorer (SQ-100)


Audiorent

Recommended Posts

Det är ju flera på forumet som har erfarenhet av Valutronics byggsats SQ-50

Jag har själv byggt ett par som står i "loungen" till studion. Är väldigt nöjd med dem och har använt dem flitigt för att kontrollera mixar. Har länge tänkt att bygga ett par till att som komplement i kontrollrummet.

När jag sist var inne på Valutronics hemsida så såg jag att de gjort en värstingmodell vid namn SQ-200 med fyra bas-element istället för ett. Var lite inne på att bygga en sådan modell men med en låda där baselementen sitter 2x2 med diskanten i mitten. Detta för att en sådan mer fyrkantig låda bättre passar in i studion eftersom jag behöver få upp dem i höjd så de inte skyms av studiobordet. Känner dock med tanke på hur mycket SQ-50 levererar att det hade räckt med 2 bas-element i varje låda för min del då kontrollrummet är ca 21kvm. Vill ha en liggande låda typ denna. Dock så lär den behöva ha större volym (104 L).

preview.jpg

Skulle vilja ha lite råd och tips av er som byggt fler högtalare än vad jag gjort i mina dagar. Har läst på diverse forum att det finns många som har utvecklat delningsfiltret som sitter i lådan på SQ-50 eftersom det anses att de komponenter som följer med inte riktigt håller måttet. När man har 4 element så kan man ju seriekoppla dem 2 och 2 och sen parallellkoppla för att få samma impedans men om jag nu ha har 2 basar (parallellkopplade?) så borde man väl behöva designa delningsfiltret därefter och det har jag inte så mycket erfarenhet av.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Annons
eddieeagle (oregistrerad)

Det är ju flera på forumet som har erfarenhet av Valutronics byggsats SQ-50

Jag har själv byggt ett par som står i "loungen" till studion. Är väldigt nöjd med dem och har använt dem flitigt för att kontrollera mixar. Har länge tänkt att bygga ett par till att som komplement i kontrollrummet.

När jag sist var inne på Valutronics hemsida så såg jag att de gjort en värstingmodell vid namn SQ-200 med fyra bas-element istället för ett. Var lite inne på att bygga en sådan modell men med en låda där baselementen sitter 2x2 med diskanten i mitten. Detta för att en sådan mer fyrkantig låda bättre passar in i studion eftersom jag behöver få upp dem i höjd så de inte skyms av studiobordet. Känner dock med tanke på hur mycket SQ-50 levererar att det hade räckt med 2 bas-element i varje låda för min del då kontrollrummet är ca 21kvm. Vill ha en liggande låda typ denna. Dock så lär den behöva ha större volym (104 L).

preview.jpg

Skulle vilja ha lite råd och tips av er som byggt fler högtalare än vad jag gjort i mina dagar. Har läst på diverse forum att det finns många som har utvecklat delningsfiltret som sitter i lådan på SQ-50 eftersom det anses att de komponenter som följer med inte riktigt håller måttet. När man har 4 element så kan man ju seriekoppla dem 2 och 2 och sen parallellkoppla för att få samma impedans men om jag nu ha har 2 basar (parallellkopplade?) så borde man väl behöva designa delningsfiltret därefter och det har jag inte så mycket erfarenhet av.

Hello

I have built the SQ50 and wasn't pleased with their performance.

Instead I have built what you call a sq100,using 2 mid/woofers and one tweeter.

However I have changed the tweeter to a Monacor DT-300. It sounds better and is not as sharp at high output as the DT280

The 2 Monacor SPH170 8ohm Mid/Bas are put in parallel and are therefore 4 ohms.

The crossover is a 1.st Order Solen Split set to 3000 Hertz for 8 Ohm Tweeter / 4 Ohm Woofer

Link to calculator:

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/

Select "1st order Solen spilt" in the crossover type

This requires a Coil in series with the mid/bas with a value of 0.3 mH (aircoil of 1.2mm) and the Capacitor in series with the tweeter is 4.7uF 400v Janzen Capacitor and in seriers after the capacitor to the tweeter is also a 2.7ohm 10w resistor (I used the orignal resistors from the old sq50 crossover 3.3 and 15 ohm in parrallel.

There is no konjugat filter (couldn't hear the difference) maybee because using a pure 6db filter.

As I have made major changes (different tweeter and filter) I call it the StudioPro100

The box is 100 liter 123cm high 27cm wide and 40cm deep using 19mm mdf. (all are external measurements) and a 20mm slot at the bottom back as port

I have played everything from classical to heavymetal on these speakers and they sound excellent.

Movie sound & voices are execptional clear and the music fantastic. (I don't use surround anymore, I just turn up the volume)

Best regards

Eddie

Redigerat av eddieeagle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...