Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 2


Fidden

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2020

  • Neosus

    1668

  • Overkill

    1613

  • Memphis

    1514

Första, men "lätte" och "första" refererar ju inte till samma sak?

Bara associerade fritt. Men vad syftar "lätte" på då? Om det inte syftar på den manliga personifieringen av hans aprilskämt så är ju det också en västsvensk markör.

Som du inte ska arbeta bort, för sånt är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt vad det refererar till men kolla här så ser du hur folk använder det: http://www.google.se/search?client=opera&a...-8&oe=utf-8

Får en miljon fler träffar än "den lätta".

Eftersom Google utan "" också söker på "latte". Sök med citattecken så blir det annorlunda.

Har aldrig hört nån säga "den lätte". Jag är säker på att det är västsvenskt, som att säga "siste maj" istf "sista maj", eller (även om det har jämnats ut i stavning) "timme" istf "timma".

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Google utan "" också söker på "latte". Sök med citattecken så blir det annorlunda.

Har aldrig hört nån säga "den lätte". Jag är säker på att det är västsvenskt, som att säga "siste maj" istf "sista maj", eller (även om det har jämnats ut i stavning) "timme" istf "timma".

Söker man på "gick [du] på den lätta/e" så blir det iofs som du säger. Mysko. Vidhåller ändå att jag aldrig hört det yttras förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vadå, det är väl inte dialektalt att säga e på slutet?

Det är dialektalt att prata överhuvudtaget.

Att använda ändelsen -e på adjektiv (annat än i formella sammanhang typ "den artonårige ynglingen...") är inget som man gör i Mälardalen iaf, vilket väl är det som brukar vara referenspunkten för "odialektalt" språkbruk. "Siste maj" och "den lätte" sticker för mig tydligt ut som götaländskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...