Jump to content
Annons

M-Audio Profire 610 vs. Focusrite Saffire PRO 24


Mossman

Recommended Posts

Annons

Jag har profire-kortet sedan förra våren. Det har fungerat utmärkt och är lätt att installera och använda. (Kör WinXP)

Två små saker retar jag mig på. Volym-kontrollen (master) gäller även för hörlurs-utgångarna... Så när man ska lyssna i lurar så måste man klänga in bakom monitorerna först och stänga av dem med strömbrytaren. (Eller stoppa in en extra volymkontroll mellan ljudkort och monitorer.)

Det andra är att jag inte lyckats få vanlig Windows-program som Winamp, Audacity och mediaplayer att avända ljudkortet. De går i stället via laptopens interna ljudkort hur jag än trixar. (Fast det är nog datorns fel.)

'

Trots kritiken ovan så ångrar jag inte mitt ljudkortsval det minsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det andra är att jag inte lyckats få vanlig Windows-program som Winamp, Audacity och mediaplayer att avända ljudkortet. De går i stället via laptopens interna ljudkort hur jag än trixar. (Fast det är nog datorns fel.)

Det fixar du enkelt Kontroll Panelen\Ljud och Ljudenheter\ gå sedan till fliken ljudenheter\ Under standardenhet för uppspelning av ljud väljer du ditt Pro Fire.

Se också till att om du kör i 48k att du Release Asio driver är förbockad, annars kommer Winamp eller andra enheter att försöka spela upp filen i 48k.

Du måste alltså se till att ljudkortet är inställt i 44k när du ska spela upp i Windows media player etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Profire 610 och är bra nöjd med den. Fördelen med Profire är ju också att du kan köra Pro Tools M-Powered, och det är ju en ganska stor fördel att både kunna köra Logic och Pro Tools. Preampsen är helt OK, jag kör med extern preamp men dom i kortet duger gott och väl till heminspelningar.

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...