Jump to content
Annons

PRAKTIKANT SÖKES


MalinSjolander

Recommended Posts

Annons
  • Svar 145
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Summa sumarum så ska inte ett företag tjäna på en praktikant. Arbetet ska inte gå snabbare för att man har en till, snarare tvärt om eftersom en handledare ska vara närvarande iallafall större delen av tiden. Om praktikanten gör att arbetet går snabbare, mer blir gjort och företaget tjänar pengar på praktikanten, då ska praktikanten ha lön. Kanske bara lärlingslön, men dock en lön. Att du har praktiserat i din utbildning är en självklarhet, eftersom de flesta yrkesutbildningar kräver praktik, men att du ska jobba gratis i två veckor låter som något facket skulle gärna titta på. Låt inte arbetsgivare köra med de här metoderna bara för att du ska ha större chans att få jobb. Till slut blir det obligatoriskt med gratisarbete för att ens ha en sportslig chans att få jobb.

Facket har haft många duster med företag som kör med "praktik" eller "provanställning" i 2 veckor där personen i fråga jobbar gratis. I varje fall som jag sett i media har det slutat med att företaget har blivit tvugna att betala ut retroaktiv lön för dessa veckor.

Min mor och far har kontakt med en kvinna som skulle få praktisera på macdonalds innan hon blev anställd. Praktiken skulle vara i 5-6 månader! Tar det verkligen 5-6 månader för en anställd att lära upp en praktikant på MacDonalds?

Det verkar som att det inte är bara små till medelstora företag som sysslar med den här typen av oavlönat arbete med egenansvar, utan också större företag.

All form av arbete ska avlönas. Om det är paktik som en del i en utbildning eller praktik som utbildningen i sig självt kan den gott vara oavlönad, men företaget ska stå för att en handledare hela tiden är där och lär ut, samt kontrollerar att praktikanten lär sig på rätt sätt. Att ge praktikplats är INTE ett sätt att få fler folk på golvet utan att sätt att ge tillbaka till branschen och se till att de som så småningom kommer ut i arbete inom branschen är duktiga på sitt hantverk. Det är företagen som sysslar med välgörenhet i dessa fall, INTE praktikanten.

Sant som du säger.

I mitt fall så kommer dock min praktik till största del gå ut på att följa med arbetare i deras arbete, inte stå och bara göra skitgöra, isåfall hade en liten lön varit berättigat.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att man ska betala för rekryterings-"annonser" på detta forumet?

När det gäller anställning, ja. I övriga fall, tveksamt. Menar dock att man bör vara beredd på den debatt som kan uppstå och ta den. I det här fallet kan trådskaparen knappast ha vunnit något på sitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har varit i kontakt med Oscar Ernerot på LO som blev väldigt intresserad av den här annonsen och skulle ta upp fallet med arbetsmarknadsministern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i kontakt med Oscar Ernerot på LO som blev väldigt intresserad av den här annonsen och skulle ta upp fallet med arbetsmarknadsministern.

Ja just det, och vad ska ministern göra då?

Jag tycker alltid det är bra att det kan debatteras och lyftas fram, själv har jag ingen åsikt om själva praktikplatsförfarandet.

Men jag tycker att era undersökningar och dämed slutsatserna om förhållandet i företaget gränsar till uselt.

Det kan lika gärna vara bullshit som ap-sant. Gör om. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det därmed inte som konstigt att man skyltar med att "här finns det praktikplatser", speciellt inte som skolor och elever har svårt att hitta sådana.

Det kan jag som jobbat till och från med utbildningar i 10 år styrka till 100%. Vad Ubetoo är för lirare vet jag dock inte och det lägger jag heller ingen värdering i.

Så, jag antar att "praktikplats" blir en tolkningsfråga för dem som är arbetslösa och såklart vill ha betalt och för dem som går på gymnasiet eller eftergymnasial utbildning och vill ha arbetserfarenhet. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i kontakt med Oscar Ernerot på LO som blev väldigt intresserad av den här annonsen och skulle ta upp fallet med arbetsmarknadsministern.

no shit?

jag kontaktade kungen å han skulle genast ta upp detta med president obama å michael dundee

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller anställning, ja. I övriga fall, tveksamt. Menar dock att man bör vara beredd på den debatt som kan uppstå och ta den. I det här fallet kan trådskaparen knappast ha vunnit något på sitt inlägg.

Håller du med eller inte? Trodde inte att du skulle vika ner dig, stor i käften som du brukar va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du med eller inte? Trodde inte att du skulle vika ner dig, stor i käften som du brukar va.

SadamJR...nu fattar jag inte...du citerar dig själv och så skäller du som en besatt? :-) Måste blitt nåt fel nu va? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste igenom 2 sidor utav tråden precis men orkade inte längre än så pga allehanda skitsnack och försök till metamorf.

Jag kan mycket väl förstå varför folk kan villja ha en sådan här oavlönad praktikplats.

Jag kanske vill jobba med någonting i närheten utav detta men jag har ingenting i mitt cv som visar att jag enns är i närheten utav kvalificierad, då kan detta vara aktuellt.

Sedär, svårare än så var det inte.

Ni som är surkukar tycker jag ska be snällt och få frugan att släppa till så ni inte släpper ut all agression på nätet.

Med det sagt så förstår jag er "folkkämpar" som inte vill se person A bli lurad. Men det har framgått att det är oavlönat, om annat fall så får man reda på detta efter kontakt, samt att ni uttrycker er på helt fel sätt om detta är vad ni strävar efter.

Nu skall jag återgå till mitt vin.

Chrissey out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. det är mellan villervalle och mig.

DAGENS JEOPARDY! — Kategori "Personligheter och egenskaper", 100 kr:

Lätt genomskådad, genomskådlig, uppenbar, upplagd, plastpåse, smart som en pingisboll...

Vad är...

genomskinlig

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden är ett bra exempel på varför det här forumet blir så jäkla tröttsamt i längden. Samma gamla användare som ska uttrycka sig negativt om allt och tycka så mycket så man kräks. Vad är problemet, om man inte finner erbjudandet intressant är det väl bara att ignorera och gå vidare.

Här kommer man tillbaka efter en tids frånvaro för att se om det skrivits något intressant, råkar hamna här och tappar lusten direkt. Finns några här som verkar så jävla skadeglada. Admin borde ge dom foten och börja om från början annars kommer aldrig någon utveckling av forumet ske. Det här är snart värre än Flashback.

Den som vill mig nåt får skicka PM eller e-post då jag inte kommer bemöda mig att läsa på forumet för tillfället i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Den här tråden är ett bra exempel på varför det här forumet blir så jäkla tröttsamt i längden. Samma gamla användare som ska uttrycka sig negativt om allt och tycka så mycket så man kräks. Vad är problemet, om man inte finner erbjudandet intressant är det väl bara att ignorera och gå vidare.

Här kommer man tillbaka efter en tids frånvaro för att se om det skrivits något intressant, råkar hamna här och tappar lusten direkt. Finns några här som verkar så jävla skadeglada. Admin borde ge dom foten och börja om från början annars kommer aldrig någon utveckling av forumet ske. Det här är snart värre än Flashback.

Den som vill mig nåt får skicka PM eller e-post då jag inte kommer bemöda mig att läsa på forumet för tillfället i alla fall.

Vad konstigt att LO hade en helt annan uppfattning om den här annonsen än du. Du bor i fel land. Kina är landet för dig där man främjar just gratis arbetskraft. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak du har hjälpt mig förut när jag har haft frågor och för det tackar jag dig. Men märk väl när jag säger att du har fel approach här, jag förstår att du har gamla erfarenheter och bara vill väl med dina frågor / inlägg, MEN jag tycker objektivt sett att vilkoren är satta för praktikplatsen och är väl införstådda vid detta tillfället, det finns ingen grund att utgå ifrån när man disskuterear detta. Läs gärna mitt inlägg där jag sammanfattar mina tankar, gratis arbetskraft är inte alltid dåligt. Samt att det finns de som strävar efter detta.

Soxic jag relaterar till det du säger och håller med, dock tycker jag att felet med detta forum är att jag tyker detta:

*Gamla forummedlemmar borde ha mer att säga till om (t.ex. admin roller) där dem kan ha rätten att spela ut sin vishet (vilket dem också besitter) i ett forum som ligger dem närmast hjärtat. Detta främjar solidariteten samt det uttryck som männisr väljer.

*Forum admins borde det finnas 2-3st av i varje del av forumet (Gamla medlemmar vet hur detta funkar och har således förtur i detta)

*Ser forum admins en tråd som är likadan som andra så kan de ta bort denna. (Detta skapar mer livfulla trådar om de hnvisar till dessa)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Analogfreak du har hjälpt mig förut när jag har haft frågor och för det tackar jag dig. Men märk väl när jag säger att du har fel approach här, jag förstår att du har gamla erfarenheter och bara vill väl med dina frågor / inlägg, MEN jag tycker objektivt sett att vilkoren är satta för praktikplatsen och är väl införstådda vid detta tillfället, det finns ingen grund att utgå ifrån när man disskuterear detta. Läs gärna mitt inlägg där jag sammanfattar mina tankar, gratis arbetskraft är inte alltid dåligt. Samt att det finns de som strävar efter detta.

Soxic jag relaterar till det du säger och håller med, dock tycker jag att felet med detta forum är att jag tyker detta:

*Gamla forummedlemmar borde ha mer att säga till om (t.ex. admin roller) där dem kan ha rätten att spela ut sin vishet (vilket dem också besitter) i ett forum som ligger dem närmast hjärtat. Detta främjar solidariteten samt det uttryck som männisr väljer.

*Forum admins borde det finnas 2-3st av i varje del av forumet (Gamla medlemmar vet hur detta funkar och har således förtur i detta)

*Ser forum admins en tråd som är likadan som andra så kan de ta bort denna. (Detta skapar mer livfulla trådar om de hnvisar till dessa)

LO och facket delar inte din uppfattning och det är dom som kommer vidta åtgärder gentemot företaget. Sen spelar det ingen roll vad du och jag tycker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du har invändningar så måste du vända dig till politikerna eftersom det är en politisk fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har invändningar så måste du vända dig till politikerna eftersom det är en politisk fråga.

Men det är ju just det , som det inte är.

Detta är en personlig fråga som alla måste ställa sig som funderar över attt ta en praktikplats.

Vi har rätt till ersättning om vi befinner oss i en praktikplats.

Om detta ter sig som lön ifrån företaget eller staten, vad spelar detta för roll?

Du har fel Analogfreak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men det är ju just det , som det inte är.

Detta är en personlig fråga som alla måste ställa sig som funderar över attt ta en praktikplats.

Vi har rätt till ersättning om vi befinner oss i en praktikplats.

Om detta ter sig som lön ifrån företaget eller staten, vad spelar detta för roll?

Du har fel Analogfreak.

Om jag nu har så fel så skulle inte LO och facket reagerat som de gjorde när jag visade dom annonsen.

Regelverket gäller även på internet. Det är ingen sluten värld här inne på Studioforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag nu har så fel så skulle inte LO och facket reagerat som de gjorde när jag visade dom annonsen.

Regelverket gäller även på internet. Det är ingen sluten värld här inne på Studioforum.

Du har rätt i att det inte är en sluten värld, men var människa har rätt att tacka ja eller nej till en arbetsplats sålänge de har blivit införstådda med arbetsuppgifterna samt ersättningen utav arbetet. Det finns ingen fackmänniska i hela världen eller dyl. som skulle säga att detta var en dålig praktik om de var införstådda med hela sanningen. Har de sagt nej har de fått en konstlad bild utav vad som faktist pågår. En bild som de förmodligen fått utav dig, du om någon borde bli anmäld utav LO för spridning utav felaktig fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
du hade en invändning av politisk karaktär, tog upp den, men när någon annan hade det så var det plötsligt fel forum. 😉

Då missförstod du mig.

Jag menade att jag inte kan ändra på regelverket arbetsmarknadsfrågor som politikerna tagit fram. Om nu facket och LO anser att den här annonsen strider mot gällande lagstiftning

så kan man ju inte på ett forum banna dom som anser att det här är tokigt och tillåta den här typen av marknadsföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...