Jump to content
Annons

Fantommatning och USB


Vey

Recommended Posts

Om jag har ett externt ljudkort med fantommatning som går genom USB, måste det ha en sladd i väggen då eller tar det ström via USB? Och om det tar ström via USB kan jag då komma att behöva ett starkare nätagg eller finns det en max-gräns per USB port som är inräknad i effektbehovet för nätagget?

Snabba svar uppskattas då jag strax ska beställa datordelar. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du mata en fantommatad mic så rekommenderar jag nog att du använder extern strömförsörjning av ljudkortet.. Det är så att USB max kan mata 1 Ampere och 5 Volt (motsvarande 5 Watt). Och det är ett standardvärde... En fantomatad mic bör ha upp mot 48 Volt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vissa ljudkort som transformerar upp de 5V som kommer från USB, till 48V fantommatning - men om spänningen inte stabiliseras ordentligt innan den transformeras upp så transformeras också variationer och störningar i USB-spänningen upp och blir väldigt stora i fantommatningen - något som kan påverka ljudet på diverse sätt.

Jag skulle med andra ord också rekommendera separat spänningsmatning till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på ljudkortet om det blir bra. Jag hade god erfarenhet av en tidig MBox tillsammans med bärbar dator och vanliga mickar. Andra personer har haft problem med sina ljudkort. Mickar drar också olika mycket ström, så det kan gå med en men inte med en annan.

Datorns nätagg påverkas inte i diskussionen, USB1 o USB2 är begränsade till bara några få Watt, småpotatis i sammanhanget.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du mata en fantommatad mic så rekommenderar jag nog att du använder extern strömförsörjning av ljudkortet.. Det är så att USB max kan mata 1 Ampere och 5 Volt (motsvarande 5 Watt). Och det är ett standardvärde... En fantomatad mic bör ha upp mot 48 Volt...

Japp. Det är därför ljudkort omvandlar spänningen till 48V. Det är relativt enkelt att göra, men lite dyrare om det skall bli riktigt bra. Billiga ljudkort tvingas tyvärr ta genvägar för att inte bli för dyra.

En mick kan dra max 10mA x 48V vilket blir lite över en halv watt om man har en riktigt bra omvandlare (som kan ha en effektivitet på kanske 90%). Gott om energi jämfört med de 2,5W som USB kan leverera (0,5 A x 5W), men den krämen skall ju användas till massa annat också inuti kortet.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...