Jump to content
Annons

MONITORER!


Finn

Recommended Posts

Vore jävligt kul om alla vill berätta vad de har för monitorer i era studios, samt berätta vad ni tycker är bra och dåligt med dem. När vi har fått in tillräckligt många inlägg så kanske man kan hitta en röd tråd och på så sätt blir det lättare att göra valen för kandidater till uppgraderingar. 🙂

Jag börjar:

Phonic P8a

Bra:

Bra på att avslöja reverb och liknande effekter

Bra stereobild

Dåligt:

Kan låt instängd

För lite bas, om man höjer basen på inställningen så låter den bumlig

Färgar ljudet

Jag har inte haft dem så länge så detta är vad jag anser kan säga vid detta tillfälle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ino Audio pr10:

Starka sidor:

Rak frekvensgång på riktigt.

Litet format.

Går frekvensrakt ner till 35Hz, vilket avslöjar en del i mixarna...

Spelar högt i förhållande till storlek.

Förhållandevis okänslig för lyssnarens placering i sidled.

Billig.

Svaga sidor:

Ingen inbyggd förstärkare. Men enligt konstruktören är ju detta en stark sida...

Synd att den inte går att lägga ner, den är rätt hög.

Inga ljudmässiga svagheter alls.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför inte? En tråd där alla får skriva vad man tycker om sina monitorer, svagheter och starka sidor, utan att det skrivs en massa annat tjafs. Alla andra trådar är ju smittade med en massa tjafs och ovidkommande saker. Posta vad du har och vad du tycker om dem iställer för att gnälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ino Audio pr10:

Starka sidor:

Rak frekvensgång på riktigt.

Litet format.

Går frekvensrakt ner till 35Hz, vilket avslöjar en del i mixarna...

Spelar högt i förhållande till storlek.

Förhållandevis okänslig för lyssnarens placering i sidled.

Billig.

Svaga sidor:

Ingen inbyggd förstärkare. Men enligt konstruktören är ju detta en stark sida...

Synd att den inte går att lägga ner, den är rätt hög.

Inga ljudmässiga svagheter alls.

Var fick du tag på Ino monitorerna ? Sökte , men fann ej på google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis Monitor 1, första versionen.

Fördelar:

* Billiga

* Förhållandevis rak frekvensgång

* "Referensljud" - dvs har funnits länge, och står i många hemstudios!

Nackdelar:

* Tråkigt och platt ljud.

* Aningen diffusa och mycket "middiga"

* Luddiga i basen

* Ingen höjdare på stereoseparation

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger på:

Jag har ett par Phonic P8a.

Fördelar:

-Låter väldigt autentiskt och ärligt i mina öron

-hyfsat rak frekvensgång både högt och lågt och mittemellan 😉

-"tröttar" inte ut öronen lika fort som andra monitorer jag har jobbat med(Genelec, Mackie,Adam,Krk,Alesis m.fl.)

-BILLIGA, om man ser till andel välljud/krona

-Mixarna låter bra även i andra system

-Funkar även till att mixa mer baskrävande musik i mitt tycke(även om man inte skulle säga nej till en sub)

-Bra stereobredd vid rätt placering

-Det inbyggda överbelastningskretsen!!(Har räddat mig vid många klantiga sladdurdragningar 😛 )

-Klart och tydligt ljud

-Estetiska i sin enkelhet och praktiskt funktionella med några få undantag

-Robusta

Nackdelar:

-Jävligt tunga och otympliga (typ 15 kg/st)

-Något skarp diskant om man sitter för nära

-Inget skydd framför 8"membranet

-Små pillriga pottar på baksidan som är svåra att komma åt när man har monitorerna på stativ

-Känsliga för felplacering(är väl alla monitorer iofs men ändå)

-Lite allmän "lågbudgetfeeling" över hela bygget

Det var väl det hela tror jag! Är väldigt nöjd med mina Phonicar, men Adam´arna toppar nog listan ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

SANYO Micro Component System

Plus:

Billig

Surroundknappen! Blir hysteriskt roligt. Låter som ett stereomickat leslie ungefär.

Hörlursutgången (skitsmart, den MUTEAR högtalaren så det är bara att trycka in

lurarna när man ska spela in)

Inbyggt kassettdeck

Inbyggd CD-spelare

Flera olika sound presets (som Pop, Jazz, Disco, Rock)

Radiotuner

Fjärrkontroll

Snygg finish

Minus:

Saknar bas. I stort ett allt under 250hz. Det finns en BASSXPANDER-knapp men den tycks pusha lite på den botten som redan finns (200-250hz) och det mesta distar direkt.

Kan vara svårt att väga av diskanten på ett smakfullt sätt. Alltså lite ojämn återgivning i det högre registret.

Stör mig ibland på separationen. Det fattas tydlighet nästan över hela frekvensspektrat. Man villar även lätt bort sig nivåmässigt då dynamiken är aningen begränsad.

Är inte 100% nöjd med min lyssning, men jag får väl dras med mitt Sanyosystem ännu ett tag på grund av ekonomiska svårigheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

36835.JPG

Cerwin Vega Stroker 18"

Starka sidor:

- Bra basåtergivning

- De matchar lacken på din Epa-traktor

- Du kan koppla dem rakt i ett 230v-eluttag när du har tråkigt

- Du måste gå med i Volvo Performance Club för att få köpa dem

Svaga sidor:

- Återger inget över 250Hz

Visst, man kan gnälla över frekvensområdet, men så länge man gör tok-techno spelar det inte så stor roll.

Redigerat av perdefinition
Link to comment
Dela på andra sajter

Tannooy Reveal active:

Starka sidor:

Billiga

Bra SPL-nivå

Svaga sidor:

Väldigt klena under 90-100 Hz

Inga inställningsmöjligheter

Har en puckel vid 2-4 kHz som gör att man lätt mixar sång för lågt

Yamaha NS-10

Starka sidor:

Låter skit, vilket innebär om det låter bra i dom så låter mixen bra! 😆

Svaga sidor:

Ingen botten

Link to comment
Dela på andra sajter

HugoDrax (oregistrerad)

Hehe - apropå NS-10rna, har någon kollat exakt var i frekvensomfånget basen tar slut ?

Vore kul att få se värdena svart på vitt 😆

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe - apropå NS-10rna, har någon kollat exakt var i frekvensomfånget basen tar slut ?

Vore kul att få se värdena svart på vitt 😛

/Peter

Hittade följande efter en liten kvick sökning: http://www.tangible-technology.com/monitor...OSTEX_NF_1A.htm

Det är så att man får kalla kårar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par

aktiva Event PS8

(föregångarn till 20/20 V-Bas)

Fördelar:

Otroligt bra ljudbild,

djup bas med en tydlig mellan register

och en jävla mjuk/skön diskant.

Nackdelar:

Inga ??? än så länge... 🙂

Redigerat av Danson
Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)

Hos mig finns ett par Dynaudio BM6A. Grymt bra bas och sub återgivning för att vara 6" element.

Mycket klart och rent ljud.

Har också ett par Esi Near05 Mycket fint ljud i de också, förutom att man har en tendens att mixa för mycket bas. Men det är nog en vanesak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha MSP5

Fördelar: Jag har lärt mig dom hyffsat bra efter 6-7 år.

Nackdelar: Låter ansträngda vid högre lyssningsnivåer. Klen basåtergivning (jämfört med större monitorer). Men den största nackdelen är rummet dom står i just nu (har just bytt lägenhet). Kallt, hårt, konstiga reflektioner och en stark resonans vid 132 Hz. Och jag som ska ha en platta färdig för mastring om mindre än två veckor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

HugoDrax (oregistrerad)
Yamaha MS-10M - en betraktelse:

http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf

Här hittar man både lite historia bakom succén NS-10 och all teknisk information man kan tänka sig.

Bra artikel. Kolla avsnittet om fasfelen !

Glömmer aldrig en mastringsession med mitt band för några år sen. Teknikern bytte lyssning från ett par stora genelecs med sub (1031:or ?) till ett par NS10:or.

Alla trodde att elementen hade spruckit på dom.

Otroligt när man inser att många av ens hjältar inom musikproduktion (Mike Shipley tex) lärt sig mixa nästan utslutande genom NS-10:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par KRK Rokit RP8 för lite drygt 1 vecka!

jag har ingen större tidigare erfarenhet, men dessa välljudande svarta lådor föll mig i smaken; jag har ingenting att klaga på, dock har jag som sagt ingen större erfarenheter av monitorer.

Jag är iaf nöjd! 😆

Fördelar:

Låter bra och mixarna blir MYCKET bättre än förr

Snygga 😄

Nackdelar:

Inget skydd för elementen (är skraj att nån klåfingrig jävel ska trycka dit ett äckligt finger) 😛

Redigerat av Baltazar
Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar:

Inget skydd för elementen (är skraj att nån klåfingrig jävel ska trycka dit ett äckligt finger) 🙂

Det här har jag sett klagas på förut i diverse recensioner... Måste säga att det är lite besynnerligt eftersom i stort sett inga monitorer har såna skydd vad jag vet. Så då är det ju egentligen ingen nackdel jämfört med de flesta andra monitorer... De enda jag kan komma på i nuläget är Genelec, men då pratar vi ju om en helt annan prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var fick du tag på Ino monitorerna ? Sökte , men fann ej på google.

Jag har Ino Audio PiP. Monterade klart dom i förrgår. Låter bra tillsammans med min Denon DRA1000.

Ingvar Öhman som designat och tillhandahåller Ino Audio högtalare finns inte representerad på nätet (i firmaform) eftersom han "inte vill bli hittad" enligt mannen själv.

Han har sin firma i Täby så man får pallra sig dit om man ska ha nåt...

Är du seriöst intresserad kan du få numret till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar:

Inget skydd för elementen (är skraj att nån klåfingrig jävel ska trycka dit ett äckligt finger) 😉

Ja, det har nog sin förklaring i att ett tygskickt framför högtalaren skulle filtrera bort ljud vid en viss frekvens, om än otroligt lite.

För bibehållen ljudkvalitet, dra hönsnät runt dina klåfingriga polare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet väl redan vad jag tycker, men jag kan ju säga några ord ändå... 😉

Den ultimata referensen var rubriken (vilket inte nödvändigtvis innebär att det rör sig om de monitorer man använder för stunden...) - och då säger jag utan att tveka: ADAM S3A .

S3A är den mest naturtrogna monitorn jag har hört hittills. Den låter helt enkelt så nära verkligheten som det går att komma och man behöver ingen sub för att få med hela registret.

Upplösningen är magisk, liksom stereoplaceringen av alla detaljer.

Tack vare banddiskanterna blir det en stor "sweet-spot" - något som gör att man hör alla detaljer perfekt även om man rör på sig en del.

Ljudet är mycket detaljrikt utan att någonsin bli tröttande. Det låter bara naturligt. Ett instrument som är inspelat med en ofärgad mic, låter precis som om instrumentet stod där i stället för monitorn.

Det enda negativa jag skulle kunna komma på, är priset...

S3A är tyvärr lite utanför min egen budget, så jag har nöjt mig med lillebror, P33A, som också är en otroligt bra monitor. Den kommer nära S3A i ljudkvalitet och upplösning, men kostar bara ungefär hälften så mycket, så den är sanslöst prisvärd! 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar:

Inget skydd för elementen (är skraj att nån klåfingrig jävel ska trycka dit ett äckligt finger) 🙂

Det här har jag sett klagas på förut i diverse recensioner... Måste säga att det är lite besynnerligt eftersom i stort sett inga monitorer har såna skydd vad jag vet. Så då är det ju egentligen ingen nackdel jämfört med de flesta andra monitorer... De enda jag kan komma på i nuläget är Genelec, men då pratar vi ju om en helt annan prisklass...

Visst är det inte alltför vanligt, det var inte heller någonting jag satte framför bra ljud, men det är fortfrarande något jag tycker är negativt (jag tror att oron lägger sig inom en månad, just nu är jag nykär i dem haha 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet väl redan vad jag tycker, men jag kan ju säga några ord ändå... 🙂

Den ultimata referensen var rubriken (vilket inte nödvändigtvis innebär att det rör sig om de monitorer man använder för stunden...) - och då säger jag utan att tveka: ADAM S3A .

S3A är den mest naturtrogna monitorn jag har hört hittills. Den låter helt enkelt så nära verkligheten som det går att komma och man behöver ingen sub för att få med hela registret.

Upplösningen är magisk, liksom stereoplaceringen av alla detaljer.

Tack vare banddiskanterna blir det en stor "sweet-spot" - något som gör att man hör alla detaljer perfekt även om man rör på sig en del.

Ljudet är mycket detaljrikt utan att någonsin bli tröttande. Det låter bara naturligt. Ett instrument som är inspelat med en ofärgad mic, låter precis som om instrumentet stod där i stället för monitorn.

Det enda negativa jag skulle kunna komma på, är priset...

S3A är tyvärr lite utanför min egen budget, så jag har nöjt mig med lillebror, P33A, som också är en otroligt bra monitor. Den kommer nära S3A i ljudkvalitet och upplösning, men kostar bara ungefär hälften så mycket, så den är sanslöst prisvärd! 😎

Har faktiskt gått och suktat efter en S3A ganska länge nu. Hörde den på en mässa första gången......kärlek vid första ÖRONkastet kan man lungt säga.

Håller med om att den låter riktigt fint faktiskt. Men jag gillar ju en annan monitor också som inte du Claes gillar (behöver inte säga vilken tillverkare). 😆

EDIT: stavfel

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😆

Du är bara glad för att du säljer dom 😎

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...