Jump to content
Annons

MONITORER!


Finn

Recommended Posts

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😎

Du är bara glad för att du säljer dom 🙂

Jag säljer dem för att de är så bra. 😉 Det är kul att kunna sälja riktigt bra prylar -och inte bara kränga billigt krafs som är halvbra eller helkasst.

Hade de inte låtit så bra jämfört med många andra, så hade jag inte brytt mig om att ta upp dem i sortimentet med tanke på att prisläget liksom inte ger något som kan liknas vid volymförsäljning... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😛

Hehe. Men nu råkar det vara så att jag har lyssnat till dem.

Databladen bekräftar misstankarna.

Men nice try iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha ha!!!

Igår så bytte jag mina Phonic P8a mot ett par KRK Rokit Pr5 och har nyss installerat dem. Jawg kan dock redan säga att detta rör sig om en annan klass trots att priset är detsamma. Skall ge lite för och nackdelar när jag har nött dem lite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ino Audio pr10:

Starka sidor:

Rak frekvensgång på riktigt.

Litet format.

Går frekvensrakt ner till 35Hz, vilket avslöjar en del i mixarna...

Spelar högt i förhållande till storlek.

Förhållandevis okänslig för lyssnarens placering i sidled.

Billig.

Svaga sidor:

Ingen inbyggd förstärkare. Men enligt konstruktören är ju detta en stark sida...

Synd att den inte går att lägga ner, den är rätt hög.

Inga ljudmässiga svagheter alls.

Och du distrubuerar Ino Audio 😄 ?...reklam..mummel mummel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan möblemanget ställa till det men om det verkligen inte finns någon bas så är det nog det nog dina monitorer som är den främsta anledningen. Prova dem i några andra rum för att se vad som är problemet. Är rummet väldigt lite så får basen ingen "hjälp" av väggarna (låga frekvenser har gansa lång våglängd så det behövs ett längre avstånd mellan väggarna för att frelvenserna skall hinna med en period). 100 Hz = 3,4 m, 50 Hz = 6,8 m osv. Du kan tänka dig att det behövs ett ganska stort rum för att de låga frekvenserna skall höras bra. Har man dessutom ett för litet rum så kommer det uppstå resonansfrekvenser i betydligt högre frekvens än den lägsta som din högtalare kan återge, det är också en bidragande effekt till varför basen inte hörs.

Resonansfrekvenser uppstår när en av rummets dimensioner motsvarar 1/2 våglängd. 100 Hz = 3,4 m/2 = 1,7 m. Är det 1,7 m mellan något av rummets väggar/golv så kommer den lägsta resonansfrekvensen för den dimensionen att vara 100 Hz. Sen följer följer resonansfrekvenserna i heltalsmultiplar, 200, 300, 400, 500 Hz osv.

Ganska kortfattat om något som är så komplicerat att ingen riktigt kan förstå det. Det som är vitsen med stora rum är att är att den lägsta resonansfrekvensen blir väldigt låg och att resten av dem kommer tätare och tätare. Ligger resonansfrekvenserna för glest så är det väldigt lätta att höra men kommer de tätt så smälter de in med varandra och man upplever en jämnar frekvensgång. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Genelec 1029 för roughmix och refererar sedan ut i en yamaha natural sound stereo med Jamo Cornet 145 för referens och sedan i alla möjliga anläggningar som polares anläggningar, i bilar etc och i fostex hörlurar etc...

funkar helt ok och när man lär sig vad man vill ha så spelar inte det ovan nämnda så stor roll då man ganska snabbt hittar det sound man är ute efter

schkåll!

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)
Ino Audio pr10:

Starka sidor:

Rak frekvensgång på riktigt.

Litet format.

Går frekvensrakt ner till 35Hz, vilket avslöjar en del i mixarna...

Spelar högt i förhållande till storlek.

Förhållandevis okänslig för lyssnarens placering i sidled.

Billig.

Svaga sidor:

Ingen inbyggd förstärkare. Men enligt konstruktören är ju detta en stark sida...

Synd att den inte går att lägga ner, den är rätt hög.

Inga ljudmässiga svagheter alls.

Och du distrubuerar Ino Audio 😉 ?...reklam..mummel mummel?

Det gör han inte eftersom eftersom högtalarna bara säljs direkt från fabrik, eller snarare "från villa". De är designade av en extremt kunnig ingenjör i Täby norr om Stockholm, som sagt, och säljs från hans föräldrars villa, om jag förstått saken rätt.

Det talas extremt varmt om alla Ino Audios produkter i "audiofilsammanhang". (se exempelvis http://www.faktiskt.se ). Till exempel piP då, som nämndes ovan,som en av de mest prisvärda HiFi-högtalarna som går att uppbringa. Detta förmodligen mycket tack vare att de köps utan mellanhänder och även i form av byggsats om så önskas.

Att det inte är något lurendrejeri kan kanske i någon mån styrkas av att Ingvar (mannen, myten, legenden) vägrar att sälja högtalare innan de har provlyssnats.

Är ni intresserade av några av hans högtalare råder jag er att fråga vidare på faktiskt.se där kunskapen och erfarenheten om dessa är mycket stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy Reveal Active

Bra:

Väldigt fast bas

Ofärgat ljud, fungerar verkligen att mixa i.

Låter helt enkelt jäkligt bra.

Hyffsad stereobild

Tröttar inte öronen.

Dåligt:

Lite klen bas

klen bas

basen är lite klen

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

ok

Vad är det du tycker är färgat? hela registret eller någon specifik del?

Det är nån skum plastkänsla över Tannoy Reveal Active tycker jag. Alltså, jag gillar dom massor och det är lätt att sätta mixar osv men visst är ljudet färgat. Det hörs extra tydligt om man sitter i ett lite större rum med halvdan dämpning.

Hade ett par hemma i lägenheten och där var dom perfekta. Ganska litet rum och stum akustik. Funkade klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok

Vad är det du tycker är färgat? hela registret eller någon specifik del?

Det är nån skum plastkänsla över Tannoy Reveal Active tycker jag. Alltså, jag gillar dom massor och det är lätt att sätta mixar osv men visst är ljudet färgat. Det hörs extra tydligt om man sitter i ett lite större rum med halvdan dämpning.

Hade ett par hemma i lägenheten och där var dom perfekta. Ganska litet rum och stum akustik. Funkade klockrent.

Precis!

Alltså jag säger inte att dom är dåliga men att dom inte färgar ljudet är en osanning. Jag sitter själv med ett par sådana (som jag använder mindre o mindre dock) och när man väl har lärt sig dom så fungerar dom klockrent.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så får man passa sig för puckeln vid 2-4 kHz (ungefär), så att man inte mixar sången för lågt. Detta sker speciellt vid lite starkare SPL-nivåer.

Men dom är helt okej för den slanten dom kostar och ibland kan det t.o.m vara skönt med monitorer som färgar ljudet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör ingen direkt skillnad mellan dom och lurar, förutom att upplösningen nere i basen är rätt tafatt på tannoy'sen. Men det är väl så att man lär sig leva med ens högtalares för/nackdelar efter några år. Kan tillägga att jag har dom i ett litet rum med mycket absorbanter.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jehupp, nu har jag förpassat mina hatade/älskade alesis m1:or till garderoben. Det var denna tråd som överhuvudtaget fick mig att hosta upp mina surt förvärvade till förmån för ett nytt monitorköp. Vad bidde de då? Passiva såklart, eftersom man får mer välljud per spänn om man redan har ett sjyst slusteg. Märke? ADAM faktiskt. Modell: ANF10.

Små lådor, 6" bas samt gudomlig banddiskant. Beställde skitbilligt från Tyskland, kom igår. Har lyssnat oavbrutet i två dar...

Fördelar:

* Stereobilden. Otrolig separation över hela ljudbilden. Har lyssnat igenom en massa cure-plattor bara för att uppleva berg-å-dalbanan som uppstår av chorus och flanger-effekter. Nästan så man blir snurrig.

* Hög upplösning. Som att sitta med bra hörlurar. Mycket detaljer för pengarna.

* Lättdrivna och högtspelande. Går igång på jättefå watt, och jag har banne mig inte fått dem att dista hörbart, även på diskovolym.

* Väldigt jämna i registret vid låg som hög volym. Diskanten blir ALDRIG påträngande eller jobbig.

* En fröjd att lyssna länge på. Har mixat om tre låtar redan, alla låter hörbart bättre. Av Alesis-monitorerna kunde jag få tjut i öronen efter längre pass.

Nackdelar:

* Liksom alla små närfältsmonitorer är de väl inte så jättekralliga under 55 hertz. Inget fysisk lågbas här inte.

* Brorsan påpekade att de lät lite "bumliga", så vi satte igång och flyttade omkring dem. De tar ett tag innan man hittat rätt position för dem i förhållande till väggar och hörn. Väl på plats är de oslagbara.

* Beroendeframkallande. Jag har inte ätit...jag har tenta snart, har inte heller pluggat.

Jaha, jag är kär. Det här var en subjektiv recension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. Bara att gratulera till ett bra köp. 😉

Ett par ADAM borde alla ha... 😆

En kul grej är att banddiskanten gör att man får en större "sweet-spot" än i monitorer med vanlig dome-diskant, så det är mindre känsligt om man rör sig en del medan man lyssnar. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😆

att de låter bra behöver inte betyda att de låter rätt.

apropå öron kontra datablad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att läsa specifikationer på Adam S3A. 33Hz-35kHz +/- 3dB...Det tilllåter rätt stora avvikelser. En så stor monitor borde 1. Kunna återge djupbas betydligt bättre. 2. Vara frekvensrak på riktigt(+/- 1dB). Fast det är klart, den är ju bättre än de andra Adam högtalarna.

...det är också kul att se kommentarer om en monitor från någon som inte ens har lyssnat på dem - utan bara läser databladet... 😆

att de låter bra behöver inte betyda att de låter rätt.

apropå öron kontra datablad....

Vad jag menar med att monitorer låter "bra", är att de låter naturtroget - och inte att de är förskönande, som många monitorer kan vara... 😛

Datablad och mätdata säger dessutom bara en del av sanningen - men var och en blir salig på sin tro... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par

Event Audio 20/20 bas aktiva

Sjukt bra ljud.

LF Driver: magnetically shielded 8" mineral-filled polypropylene cone with 1-1/2" diameter high-temperature voice coil and damped rubber

surround

HF Driver: magnetically shielded one-inch ferrofluid-cooled silk dome

Frequency response: 38Hz-20kHz, ±3dB (-2dB @ 38Hz), ref. 500Hz

Crossover: 2.6kHz, active fourth order

LF amplifier power: 130W continuous

HF amplifier power: 70W continuous

Inputs: Balanced; combination XLR - 1/4"; accepts balanced or unbalanced sources

Input sensitivity: 1.1V input produces full output with input level control at maximum

LF trim: continuously variable control; max boost/cut settings produce ±3dB @ 100Hz, ±2dB @ 400Hz

HF trim: Continuously variable control; max boost/cut settings produces ±3dB above 2.6kHz

Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn-on/off transient, subsonic filter, resettable mains circuit breaker

kommer inte på ngt negativt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy Reveal Active

Fördelar:

Mycket detaljerade och ärliga mids

Bra återgivning över hela registret

Inte ansträngande för öronen vid långa mixsessioner

Nackdelar:

Något muddig diskant (inte mycket)

Lite klen djupbas, ska man mixa dansmusik vill man nog ha subben

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Undrar hur du ser på Studios monitor-test där dom ganska rejält sågar ADAM P11A? Du gillar ju ADAM så en second opinion hade varit fint. Behringer får bättre betyg och kostar 10000 mindre. Har inte själv hört ADAM-monitorerna men instämmer helt o fullt i det testet säger om Genelec, Fostex samt de enormt överskattade Phonic-monitorerna. Vad tycker du om testet?

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Undrar hur du ser på Studios monitor-test där dom ganska rejält sågar ADAM P11A? Du gillar ju ADAM så en second opinion hade varit fint. Behringer får bättre betyg och kostar 10000 mindre. Har inte själv hört ADAM-monitorerna men instämmer helt o fullt i det testet säger om Genelec, Fostex samt de enormt överskattade Phonic-monitorerna. Vad tycker du om testet?

Med tanke på vad jag har hört själv av olika monitorer - och med tanke på många andra tidningars P11A-tester runt om i världen, så tar jag Studios test med en stor nypa salt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Undrar hur du ser på Studios monitor-test där dom ganska rejält sågar ADAM P11A? Du gillar ju ADAM så en second opinion hade varit fint. Behringer får bättre betyg och kostar 10000 mindre. Har inte själv hört ADAM-monitorerna men instämmer helt o fullt i det testet säger om Genelec, Fostex samt de enormt överskattade Phonic-monitorerna. Vad tycker du om testet?

Jag bryr mig inte om tester. Inte nu längre. 😄

Jag går numera på erfarenhet. Har pulat i små demostudios ett tag nu. Har mixat med Event 20/20 bas, Tannoy Reveal samt Alesis M1:or. Budgetprylar, men trevliga.

Har uppgraderat min hemstudio med ett par Adam ANF10:or, hade dock inga förväntningar de skulle skänka mig guld och gröna skogar. Dock säger nu min erfarenhet att mina mixar nu sitter mycket bättre. Det låter bredare, mer balanserat, samt proffsigare över lag.

Oroade mig för att de skulle vara "kejsarens nya kläder", när jag lyssnade i dem för första gången, allt lät liksom så polerat och behagligt. Men som sagt, jag kunde inte gjort ett bättre köp.

För övrigt har jag goda vänner som mixar oerhört snyggt med allt från hemstereos, hörlurar, Event 20/20 bas, Tannoy Reveal, Genelec osv. Jag ANTAR att man får pröva sig fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar i:

Ino Audio pr18

Baselement: 1 st 13,2 cm

Diskantelement: 1 st 2,2 cm

Impedans: 8 ohm

Placering: Fritt, framför dämpad vägg eller infälld i vägg,

lagom upphöjd för att komma i öronhöjd

Kontinuerlig / Max effekt: 80 W / >200 W (> 200 Hz)

Känslighet: 86 dB-2,83 V

Rek.först.eff: 10-150 W

Tonkurva -3dB/typ.linj: 42 - 26 000 Hz / ±2 dB (±8 dB upp till 40 kHz)

Deln.fre./Branthet: 3,4 kHz fashomogent.

Högsta ljudtryck: 117 dB/par över 120 Hz (100 W),

109 dB/par ned till 40 Hz.

Dimension(b*h*d)/Vikt: 23*37,5*30 / 12 kg

Finish: Svartask

Bra

Att dom är neutrala m.m..

Inte Bra

Jag har ingen skyddskrets i mina så det e fullt möjligt att blåsa ekementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vad jag menar med att monitorer låter "bra", är att de låter naturtroget - och inte att de är förskönande, som många monitorer kan vara... 🙂

Datablad och mätdata säger dessutom bara en del av sanningen - men var och en blir salig på sin tro... 😉

Mätdata skiljer sig från tro. Att tro att man med örat kan avgöra hur väl nånting återges korrekt är en illusion. Örat är ett mycket lättlurat sinne, liksom lukt o känsel.

33Hz-35kHz +/- 3dB visar ju på en avvikelse från naturtrogenheten på upp till 3dB vid vissa frekvenser. Det är ju att ofrånkomligt faktum, inte en tro. Nu har jag ju inte sett VAR detta sker, det kan ju mycket väl vara utanför örats omfång, o då spelar det ingen roll.

Kan också tillägga att jag inte själv hört monitorerna ifråga, o det kan hända att jag skulle dela din uppfattning att de låter mycket bra om jag hörde dem.

Däremot skulle jag fortfarande vara medveten om att mina öron inte kan berätta hela sanningen för mig. Kanske monitorerna skulle vara ypperliga mixerverktyg för mina öron. Men det är inte riktigt samma sak. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dock på att de där siffrorna är uppmätta i speciella "anechoic chambers" (ickeekande kammare?) så hur det sedan blir i ditt rum kan va en helt annan sak...

Men jag håller med om att siffror kan va bra att han som en liten måttstock på vissa saker, medans man ju måste lyssna för att kunna höra.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...