Jump to content
Annons

Pinsamt...


D200

Recommended Posts

Har tyckt att ljudet frÄn Studio Projects B1 inte varit speciellt öppet och bra men inte brytt mig om det och har inte anvÀnt den sÄ mycket heller Àn men sÄ satt jag idag och kikade och det slog mig liksom, undrar om den Àr vÀnd Ät rÀtt hÄll?

Shockmounten BORDE ju vara vĂ€nd Ă„t rĂ€tt hĂ„ll med tanke pĂ„ att det logiskt bara gĂ„r att vĂ€nda den Ă„t ett hĂ„ll liksom med tanke pĂ„ micstativet och nĂ„gon borde ha tĂ€nkt lite nĂ€r de sĂ€tter ihop den...men....sĂ„ var det inte... 😊

SP-mÀrket satt pÄ baksidan av micen som den satt i stativet...vÀnde pÄ michÄllaren i shockmounten bara genom att lossa de elastiska snörena...och ja....jag har fÄtt en ny mic.

Hur jÀvla dum i huvet fÄr man vara?

LĂ€ste nĂ„gonstans att det bara Ă€r sĂ„ att man upplever det som skillnad om man har lurar pĂ„ sig, vet inte om det stĂ€mmer och att det inte spelar nĂ„gon roll men Ă€ndĂ„, NÄR man vĂ€l sjunger vill man ju höra rösten som den ska höras Ă€ndĂ„.

Det skulle tydligen vara sÄ att om man sjunger i den Ät fel hÄll och har lurar sÄ fasvÀnds ljudet och tar ut varandra lite med följd att det lÄter dovt och tunt...?

Men men...man lÀr sig nÄt varje dag...

SkÀms....

Redigerat av D200
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Fattar inte varför man inte testar saker mer?

Man ifrÄgasÀtter saker annars men nu bara...-Jaha...den lÄter vÀl bara sÄdÀr...?

Den Àr ju tokbra kan jag kÀnna nu liksom...ljus och öppen?

Tackar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehe! Ja det var ju inte lika farligt som denna
😆

Jo...men hon va snyggare Ă€n mig...det kanske vĂ€ger upp lite? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men för att bara Ă„terkomma till det jag skrev om: ÄR det sĂ„ att ljudet Ă€ndras eller Ă€r det bara medhörningen?

LÀste att man "hör sig sjÀlv genom skallbenet" under tiden man sjunger och anvÀnder man baksidan pÄ micen sÄ blir det fasvÀnt eller nÄt sÄ det slÀcker ut sig sjÀlvt lite och det Àr dÀrför det lÄter sÄ dovt...eller Àr det sÄ att inspelat ljud Àr lika dÄligt?

Har ju fan inte ens gjort ett A/B-test utan konstaterade bara att det lÀt skumt i lurarna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men för att bara Ă„terkomma till det jag skrev om: ÄR det sĂ„ att ljudet Ă€ndras eller Ă€r det bara medhörningen?

LÀste att man "hör sig sjÀlv genom skallbenet" under tiden man sjunger och anvÀnder man baksidan pÄ micen sÄ blir det fasvÀnt eller nÄt sÄ det slÀcker ut sig sjÀlvt lite och det Àr dÀrför det lÄter sÄ dovt...eller Àr det sÄ att inspelat ljud Àr lika dÄligt?

Har ju fan inte ens gjort ett A/B-test utan konstaterade bara att det lÀt skumt i lurarna...

Det blir inga utslÀckningar alls. Det faktiska som trÀder in i micken Àr det du hör i lurarna.

Fasen blir dÀremot annorlunda om du stÄr framför eller bakom micken (180), vilket inte heller spelar nÄgon roll, sÄ lÀnge du inte sjunger in i 2 felplacerade mikrofoner.

Kör du desutom med monitoring genom DAW'en sÄ har du en latency till lurarna.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det stora dilemmat hĂ€r har inte att göra med fas eller att du hör dig sjĂ€lv genom huvudets resonanser. Det har att göra med att din mikrofon Ă€r en riktade mikrofon som tar upp avsevĂ€rt mer framifrĂ„n (sidan med loggan) Ă€n bakifrĂ„n, och vĂ€nd Ă„t del hĂ„ll fungerar den som en sorts rumsmikrofon för din sĂ„ng. De flesta riktade mikrofoner av lĂ€gre kvalitet har inte heller sĂ€rskilt jĂ€mn frekvensgĂ„ng bakifrĂ„n dĂ„ de Ă€r byggda för att dĂ€mpa signalen omkring 20 dB bakifrĂ„n. DĂ€rför lĂ„ter det dĂ„ligt - du mikar upp rummet, och sjunger in i mikrofonens sĂ€msta sida 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

D200: Been there, done that (liksom mĂ„nga andra mĂ€rker jag đŸ„° ) Och "ja" man kĂ€nner sig onekligen lite fĂ„nig nĂ€r man insett misstaget. Men som sagt; man lĂ€r sig nya saker varje dag.

Ang. Tub-klippet sĂ„ Ă€r de ju en klassiker "I was born to do this, Mac!" och sedan det dĂ€r nervösa skrattet nĂ€r hon insett vilken blunder hon precis gjort 😑 Priceless!

Ha en bra helg!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo...skönt att man aldrig blir för gammal för att skĂ€mmas lite... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HAHAHA Skrev exakt en liknande trÄd.

Jag undra varför min röst och sÄnt blir konstigt.

SÄ fick jag hjÀlp och mÀrket att ja sjöng pÄ fel sidan.

Blev Pinsamt för mig med. Efter 5 lÄtar . Men nu FÄr man ta Nya Tag.

BTW Älskar min SP B1 NU!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man undrar hur dom tÀnker nÀr dom sÀtter ihop shockmounten? Om det bara Àr grejer som hÀnder att de sÀtter ihop den bakfram...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ApropÄ lÀnken ovan Àr det som vanligt lite talande att det Àr just "blonde soundcheck" med "blonde" som det utmÀrkande attributet som skulle signifiera ett pucko. SjÀlv hade jag valt "baseball cap" soundcheck eller motsvarande, dÄ kepsar isf borde vara mer korkat.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...