Jump to content
Annons

Prylomaner!


berra_-

Recommended Posts

Jag har tänkt på det här med prylar, det finns nog inte många på det här forumet som inte gillar prylar. Men tar begäret slut nångång? Är man "gearslut for life?

Det jag menar är, nu har jag köpt nytt ljudkort och det är jävligt schysst och så men om en vecka kommer jag inse att jag vill ha en schysst preamp till det här ljudkortet (inte för de inbyggda preampsen är dåliga men lite tråkiga, FÄRG MÅSTE JAG HA!"). Sweet, jag köper en schysst preamp och den låter bra. Men herregud med en sånhär fin preamp måste jag ju självklart ha en lika fin mic! Sådär, pheew ny mic inhandlad nu låter det fett.. eller? hmm med såhär fin preamp och mic så måste jag ju ha lika schysst lyssning om det ska bli nåt. Bäst jag köper ett par schyssta närfältare och varför inte ett par lurar också. ÄNTLIGEN! nu är jag klar nu kan jag äntligen börja med musiken! men vänta nu vad är det här? En D-A-W-C-O-N-T-R-O-L-L-E-R.. hmm menar du att jag kan styra cubase utan att använda musen? Men jävlar, en sånhär måste jag ha det kommer ju underlätta för mig väldigt mycket. Jag skulle ju kunna köpa kombinerad midicontroller och midiklaviatur, men det är ju schysstare att ha en av varje. Ja men nu då.. hmm nej det låter inte riktigt bra det spelar ju ingen roll hur bra mina grejer är när jag ändå bara har en sketen gitarr att spela på bäst jag byter upp mig. Jag måste ju självklart ha en lika bra bas också! Sen har jag tröttnat lite på mina pluggar i datorn så varför inte börja spela in akustiska trummor! VILKEN BRA IDÉ! sådär nu har jag handlat ett trumset! men vänta nu jag har bara en mikrofon.. Bäst jag köper in lite fler lämpliga trummicar! DAGS ATT BÖRJA PRODDA! hmm mitt "nya" ljudkort är plötsligt inte lika nytt och känns inte lika kul längre nu finns det ju många nya häftiga ute på marknaden, kanske köpa nytt? osvosvosvosvosvosv etcetcetcetc.

Ni hajjar, nu till frågan.

ÄR DETTA ETT BEROENDE ELLER BLIR MAN NÖJD!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror det bor en liten "prylbög" i oss alla 😄 Jag känner precis likadant! Hade hoppats på att kunna prodda och spela in lite nu, men nej - nu saknas det dem där extra prylarna för att få till ljudet...

Jag är likadan när det gäller hemmabion, bara prylar & prylar överallt..

Men om man tänker efter, visst gör alla prylar någon nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJ ! man blir aldrig nöjd och detta är naturligtvis uträknat av den ondskefulla musikelektronikindustrin för att suga varenda liten surt förvärvad krona av oss prylnördar. Dessa gizmotillverkare är farligare än både vapenindustrin som knarkmaffian och slåss endast i ondskefullhet av telefonabonnemangsförsäljare och Röda korset.....

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det här med prylar, det finns nog inte många på det här forumet som inte gillar prylar. Men tar begäret slut nångång? Är man "gearslut for life?

Det jag menar är, nu har jag köpt nytt ljudkort och det är jävligt schysst och så men om en vecka kommer jag inse att jag vill ha en schysst preamp till det här ljudkortet (inte för de inbyggda preampsen är dåliga men lite tråkiga, FÄRG MÅSTE JAG HA!"). Sweet, jag köper en schysst preamp och den låter bra. Men herregud med en sånhär fin preamp måste jag ju självklart ha en lika fin mic! Sådär, pheew ny mic inhandlad nu låter det fett.. eller? hmm med såhär fin preamp och mic så måste jag ju ha lika schysst lyssning om det ska bli nåt. Bäst jag köper ett par schyssta närfältare och varför inte ett par lurar också. ÄNTLIGEN! nu är jag klar nu kan jag äntligen börja med musiken! men vänta nu vad är det här? En D-A-W-C-O-N-T-R-O-L-L-E-R.. hmm menar du att jag kan styra cubase utan att använda musen? Men jävlar, en sånhär måste jag ha det kommer ju underlätta för mig väldigt mycket. Jag skulle ju kunna köpa kombinerad midicontroller och midiklaviatur, men det är ju schysstare att ha en av varje. Ja men nu då.. hmm nej det låter inte riktigt bra det spelar ju ingen roll hur bra mina grejer är när jag ändå bara har en sketen gitarr att spela på bäst jag byter upp mig. Jag måste ju självklart ha en lika bra bas också! Sen har jag tröttnat lite på mina pluggar i datorn så varför inte börja spela in akustiska trummor! VILKEN BRA IDÉ! sådär nu har jag handlat ett trumset! men vänta nu jag har bara en mikrofon.. Bäst jag köper in lite fler lämpliga trummicar! DAGS ATT BÖRJA PRODDA! hmm mitt "nya" ljudkort är plötsligt inte lika nytt och känns inte lika kul längre nu finns det ju många nya häftiga ute på marknaden, kanske köpa nytt? osvosvosvosvosvosv etcetcetcetc.

Ni hajjar, nu till frågan.

ÄR DETTA ETT BEROENDE ELLER BLIR MAN NÖJD!?

Kunde inte skrivit det bättre själv, skönt att höra att man inte är ensam om detta! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det värsta är att det inte finns nån bot mot det. 🤪

Jag har bestämt mig för att bygga fullrangelådor till lyssningen. Med slutsteg, delningsfilter och element allt så hamnar jag ändå på strax under 20k.

Men då blir det bra. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det här med prylar, det finns nog inte många på det här forumet som inte gillar prylar. Men tar begäret slut nångång? Är man "gearslut for life?

Det jag menar är, nu har jag köpt nytt ljudkort och det är jävligt schysst och så men om en vecka kommer jag inse att jag vill ha en schysst preamp till det här ljudkortet (inte för de inbyggda preampsen är dåliga men lite tråkiga, FÄRG MÅSTE JAG HA!"). Sweet, jag köper en schysst preamp och den låter bra. Men herregud med en sånhär fin preamp måste jag ju självklart ha en lika fin mic! Sådär, pheew ny mic inhandlad nu låter det fett.. eller? hmm med såhär fin preamp och mic så måste jag ju ha lika schysst lyssning om det ska bli nåt. Bäst jag köper ett par schyssta närfältare och varför inte ett par lurar också. ÄNTLIGEN! nu är jag klar nu kan jag äntligen börja med musiken! men vänta nu vad är det här? En D-A-W-C-O-N-T-R-O-L-L-E-R.. hmm menar du att jag kan styra cubase utan att använda musen? Men jävlar, en sånhär måste jag ha det kommer ju underlätta för mig väldigt mycket. Jag skulle ju kunna köpa kombinerad midicontroller och midiklaviatur, men det är ju schysstare att ha en av varje. Ja men nu då.. hmm nej det låter inte riktigt bra det spelar ju ingen roll hur bra mina grejer är när jag ändå bara har en sketen gitarr att spela på bäst jag byter upp mig. Jag måste ju självklart ha en lika bra bas också! Sen har jag tröttnat lite på mina pluggar i datorn så varför inte börja spela in akustiska trummor! VILKEN BRA IDÉ! sådär nu har jag handlat ett trumset! men vänta nu jag har bara en mikrofon.. Bäst jag köper in lite fler lämpliga trummicar! DAGS ATT BÖRJA PRODDA! hmm mitt "nya" ljudkort är plötsligt inte lika nytt och känns inte lika kul längre nu finns det ju många nya häftiga ute på marknaden, kanske köpa nytt? osvosvosvosvosvosv etcetcetcetc.

Ni hajjar, nu till frågan.

ÄR DETTA ETT BEROENDE ELLER BLIR MAN NÖJD!?

Hade man proddat musik istället för att sitta och glo på internet och sammaställa beställningar i flera timmar så hade man ju varit pro nu så mkt tid som det går åt till det 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det bor en liten "prylbög" i oss alla 🤪 Jag känner precis likadant! Hade hoppats på att kunna prodda och spela in lite nu, men nej - nu saknas det dem där extra prylarna för att få till ljudet...

Jag är likadan när det gäller hemmabion, bara prylar & prylar överallt..

Men om man tänker efter, visst gör alla prylar någon nytta?

Hehe, alltid kul att läsa sånt här! då vet man att man inte är sj där ute! hehe

Någon som har tips på hur man ska göra för att bli nöjd! Eller "tills vidare nöjd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt bra beskrivning 🙂 Jag tror nog att man aldrig blir nöjd, men däremot kan man nog lära sig att sätta en gräns någonstans. Bestämma sig för att "nu är det fan bara det här jag har och nu ska jag lära mig att använda skiten ordentligt" Som någon sa lägger man ju mer tid på att kolla på grejer och lära sig använda dem än på att göra musik... Sen tänker jag mig att man kommer till en nivå där man känner att det är prylarna som begränsar en, då kan det ju vara dags att skaffa nytt. Konsten är nog att försöka flytta fram den gränsen så långt som möjligt 🙂

Fundera på om problemet sitter prylarna eller i kompetensen... 😄

Själv har jag köpstopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller man blir nöjd. Men det viktiga jag lärt mig för min egen del är att inte köpa något som jag känner är OK bara. Då kommer skiten inte användas efter några dagar. Så därför bestämde jag mig för när jag handlar något så ska det vara det som jag verkligen vill ha och inget annat. Men nöjd kommer man aldrig bli. Och även om man kommer till punkten att man inte direkt skulle sakna något så finns det alltid en ny mick eller ny stärkare eller ny pre amp osv...som skulle vara intressant att testa 😏

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...