Jump to content
Annons

Filtrera ut sång från en låt


mmikael

Recommended Posts

Hittade ingen lämpling forumdel, men det är så att jag skulle vilja filtrera ut sången ur en låt. Jag har Reason, det går ju inte, jag har Recycle, och det kan jag inte än, så vet ej, sen har jag Samplitude som man fick med Studiotidningen nu för några månader sen.

Finns det nån möjlighet att göra detta med nåt av dessa program, eller finns det nåt gratisprogram som kan göra det, alternativt vill du hjälpa mig i sista hand? 😑 -_- ☺️

Jättetacksam för hjälp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
No can do, sonny.

Du får eq'a bort så mycket du kan, men det kommer aldrig bli riktigt bra, tyvärr :/

Det går ofta att göra mer än så - försök att separera stereo informationen ifrån mono kanalen så skall du se att det blir mycket lättare. Det finns diverse plugins för ändamålet. Sedan kan du köra lite hipass filtering på det som blir kvar.

Du får inte bort allt, men betydligt mer än genom enbart EQ.

Sedan kan man försöka att "fasa" bort information också, men det är lite knöligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min förra trubadixmixer, en liten Mackie hade en sorts karaokeknapp på cd-ingången. Det funkade bättre än man kan tro, man kunde ta nästan vilken orginal låt på cd som helst, trycka på knappen sen funkade det som karaoke eller backingtrax. Körernas stereoreverb blev, kvar och det tajta i stereobilden blev lite sabbat, men det var knepigt ändå hur mycket av leadsången som försvann på de flesta låtar. Om det bara inte var gamla Beatles eller Hollies med sången mixad i ena kanalen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr försvinner ju basen också.... 😆

Kopiera orginalspåret med sång och använd eq för att ta bort allt utom basen, på spåret utan sång (som du gjort enligt videon) tar du bort alla låga frekvenser och så lägger du ihop spåren så får du med basen, men det som ligger mitt i mixen är ju ganska svårt att behålla utan att samtidigt ta bort sången...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera orginalspåret med sång och använd eq för att ta bort allt utom basen, på spåret utan sång (som du gjort enligt videon) tar du bort alla låga frekvenser och så lägger du ihop spåren så får du med basen, men det som ligger mitt i mixen är ju ganska svårt att behålla utan att samtidigt ta bort sången...

Ok, grymt. Det är ju även användbart för mej som vill öva bas också. (Funkade bra i Pro Tools med).

Edit: Gjorde som du sa, funkade fint som snus. 😆

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Okej tack, jag ska prova detta så fort jag får tid! Tack så mycket!

Hej mmikael.

Det ska gå att göra detta med Melodyne DNA.

Din fråga var iofs om det gick att göra det med de prylar du har,

men de som har och kan det programmet vittnar om att det funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en Behringer Xenyx 1222 mixer... där finns det en typ voice canceller.. den funkar SKITbra... tyvär "försvinner" typ vissa ljudspektrum ifrån gitarrerna å instrumenten.. men det funkar om man vill öva eller typ så 🙂

Man kan ju maila dom å fråga vad den gör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag kollade på en ritning på en sån manick på 80 talet då jag läste eltele. Min lärare var dansbandsmusiker och hade byggt en sån. Det byggde på (0m jag inte minns fel) att om sången ligger precis i mitten filtrerar man bort allt som ligger i fas. Problemet är ju att det ofta inte bara är sången som finns i mitten utan även basen. Tror att ritningen fanns i en tidning som hette Radio & television.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har acapellan till låten så kan du fasvända den och spela upp tillsammans med låten.

Då fasar du bort sången, som någon nämnde i något tidigare inlägg.

Däremot funkar det inte så bra (eller lika bra iaf) om filerna är komprimerade till exempelvis mp3-format.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ingen lämpling forumdel, men det är så att jag skulle vilja filtrera ut sången ur en låt. Jag har Reason, det går ju inte, jag har Recycle, och det kan jag inte än, så vet ej, sen har jag Samplitude som man fick med Studiotidningen nu för några månader sen.

Finns det nån möjlighet att göra detta med nåt av dessa program, eller finns det nåt gratisprogram som kan göra det, alternativt vill du hjälpa mig i sista hand? 😏😄 :D

Jättetacksam för hjälp! 🙂

Ett ganska roligt knep om det finns en "acapella" version ute är att lägga den över orginalspåret.

Då fasas i princip all sång bort och du kan lägga på egen sång, men det kanske var tvärtom mot vad du menade egentligen.

Jag antar att du vill få ut sången men inget annat? Hittar du en instrumental version borde du kunna göra något liknande och få kvar delar av sången i alla fall, särskilt om du kör lite hårdare på det som ligger i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett ganska roligt knep om det finns en "acapella" version ute är att lägga den över orginalspåret.

Då fasas i princip all sång bort och du kan lägga på egen sång, men det kanske var tvärtom mot vad du menade egentligen.

Jag antar att du vill få ut sången men inget annat? Hittar du en instrumental version borde du kunna göra något liknande och få kvar delar av sången i alla fall, särskilt om du kör lite hårdare på det som ligger i stereo.

Det blir inte helt cleant om man gör så eftersom instrumentalversionen och normalversionen är mastrad var för sig med olika dynamiska egenskaper.

Så även om du fasvänder dom mot varandra så kommer vissa amplituder inte fasas ut.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...