Jump to content
Annons

Pitchkorrektion Rätt/Fel


Thulesius

Recommended Posts

För mig är ofta målet är viktigare än teknikbeslut.

Melodyne kan rädda en annars fantastisk tagning från att bli borttagen pga nåt trivialt som en missad ton.

Sång skall vara uttrycksfullt och inte ett stelt instrument som sätter rätt toner.

haha

vilket jävla jibberish!

ett av grundfundamenten i sång är att framföra toner om du inte visste det

om det vart så jävla trivialt som du uttrycker det - så skulle ju korrektion knappast behövas eller hur?

vafan har stelt för automatisk koppling till rätt ton?

bara en jäkla bortförklaring för dom som sjunger surt bara 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fast pitchkorrektion är ju faktiskt annorlunda än omtagningar och flerkanalsinspelning.

Där är det fortfarande du som presterar.

Jag kan ibland tycka att om man måste använda autotune på sin röst kanske man borde se efter vart problemet egentligen ligger. Har tappar tycket för oerhört många sångare när jag fått reda på att de använt AT.

där har du svaret på din egen fråga

hur vill du att det ska kännas när du hör det?

hur tror du att ni kommer reagera på resultatet oavsett vilken väg ni väljer?

"se efter vart problemet egentligen ligger" tycker jag är huvet på spiken - varför finns behovet? och i vilken grad?

jag tror i motsats till vad nån annan här tyckte att er känsla när ni ser tillbaka å hör slutresultatet är oerhört viktigt för ert beslut hur mycket å om ni ska använda korrektion i vilken form det än må vara

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne kan rädda en annars fantastisk tagning från att bli borttagen pga nåt trivialt som en missad ton.

I samband med den här tråden, och även tidigare diskussioner på temat... det är ju återkommande...

Jag har funderat lite på den här låten, kanske världens mest berömda sånginsats:

...det finns en eller ett par tråkiga toner i den. Faktiskt. Om man vill vara melodynepetig med dagens mått mätt så kan man hitta dem. Men den hade - indeed - inte vunnit mycket på att plocka om dem. Den är liksom perfekt som den är.

tjo... det var bara det.

Själv tonkorrigerar jag ibland. Ibland för att det behövs, ibland för att jag känner för att pilla på pluggarnas rattar. Å andra sidan så är jag så lågproduktiv, så allt jag gör, gör jag bara ibland. öhh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga regler i musik. Gör vad du känner för.

Jo, det finns visst det regler... Och man kan inte alls det göra vad man känner för. Inte om den enda karriär du vill göra är i trädtopparna i de Amerikanska djupskogarna tillsammans med någon mysko banjolirare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det finns visst det regler... Och man kan inte alls det göra vad man känner för. Inte om den enda karriär du vill göra är i trädtopparna i de Amerikanska djupskogarna tillsammans med någon mysko banjolirare.

Om man vill göra karriär, ja. Men om man pratar om ohämmad kreativitet är det väl bara att göra precis som man vill?

Och om Nisse gör en låt med massa auto-tune och han blir superlycklig av resultatet och hans polare dessutom jublar och diggar stenhårt ja då är det väl fantastiskt!? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill göra karriär, ja.

Ja, men då så. Jag skulle tippa att 99 av 100 vill göra karriär... Och då finns det i allra högsta grad "regler" att anpassa sig efter.

Tänk att man alltid ska ha rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får heller inte använda en mic med brusreducering, eller eq, reverb eller kompressor på något.

Jo, eftersom användandet av det du nämner framhäver ens utförande snarare än fejkar det.

I övrigt var ditt försök till sarkasm lite tafatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men då så. Jag skulle tippa att 99 av 100 vill göra karriär... Och då finns det i allra högsta grad "regler" att anpassa sig efter.

Tänk att man alltid ska ha rätt.

Skulle vara jättetrevligt att göra karriär inom musiken, absolut. Så jag är säkert en av de 99. Men ändå kompromissar jag inte (gör mitt bästa i varje fall). Jag är inte rädd för att bryta regler för att det eventuellt ska stjälpa några möjligheter till "karriär".

Så nej, helt rätt har du inte, Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta lite! Hur bryter du regler? 😄

Om du hade varit genuint intresserad av vad gör/inte gör så hade det inte kunnat vara jätteintressant att prata vidare om detta (vilka regler anser du gälla måste man kanske först lista t ex). Men jag tror inte det ger oss så mycket. Jag behöver inte ta hänsyn till någon särskild persons åsikter när jag grejar med låtar utan jag gör vad jag känner för. Ofta räcker det att mina polare J eller P tycker att en låt är cool för att det ska känna bra. 2 personer uppskattar det = minikarriär?

Pilla med lite låtar istället Valle. Det är roligare ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver inte ta hänsyn till någon särskild persons åsikter när jag grejar med låtar utan jag gör vad jag känner för. Ofta räcker det att mina polare J eller P tycker att en låt är cool för att det ska känna bra. 2 personer uppskattar det = minikarriär?

Pilla med lite låtar istället Valle. Det är roligare ju!

Supertack för tipset! Jag ska ta och pilla med lite låtar. Det var ett tag sedan. 😄

Men hursomhelst... Min poäng är lite den att många artister, och säkert också du, tror att de "bryter regler" när de i själva verket gör precis som "alla andra". Om du blir alldeles till dig i brallan när polarna "J" och "P" tycker att det du gjort låter skit-coolt, så är det säkert jättebra för dig! Men hur stor är sannolikheten att du har gjort något "nytt"? Och med "nytt" menar jag något som helt skiljer sig från mängden och "reglerna"...

Alla som sysslar med musik (med undantag för jag-tänker-inte-tycka-som-du-bara-för-the-fun-of-it-typer som Dingbats etc) gör det för att "nå ut" till en publik. En marknad. Och gissa vem som "sätter reglerna" som du tror dig bryta mot...

Ledtråd: Inte du.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Supertack för tipset! Jag ska ta och pilla med lite låtar. Det var ett tag sedan. 😄

Men hursomhelst... Min poäng är lite den att många artister, och säkert också du, tror att de "bryter regler" när de i själva verket gör precis som "alla andra". Om du blir alldeles till dig i brallan när polarna "J" och "P" tycker att det du gjort låter skit-coolt, så är det säkert jättebra för dig! Men hur stor är sannolikheten att du har gjort något "nytt"? Och med "nytt" menar jag något som helt skiljer sig från mängden och "reglerna"...

Alla som sysslar med musik (med undantag för jag-tänker-inte-tycka-som-du-bara-för-the-fun-of-it-typer som Dingbats etc) gör det för att "nå ut" till en publik. En marknad. Och gissa vem som "sätter reglerna" som du tror dig bryta mot...

Ledtråd: Inte du.

Hmmm, egentligen är det inte viktigt för mig att bryta några regler. Eller ja, bryta mina egna regler känns ju viktigt. Då utvecklas jag.

Hoppas jag.

Nu pillar vi vidare med låtarna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på hans bidrag och hörde inget som antydde att det skulle vara korrigerat.

Mitt intryck av Darin är tvärtom att han är en mycket tonsäker och rytmisk sångare.

Och ja, jag har arbetat med honom.

Jag hamnade av en slump på Youtube och Darins Melodifestivallåt och jag tycker tvärtom att han verkligen inte är nån tonsäker sångare och det jag har hört av honom innan bekräftar det. Hade någon sjungit så här i min studio hade jag helt klart föreslagit Melodyne. Det låter riktigt dåligt i mina öron. Det trista med AT och andra program är just att skivbolagen kan lansera halvdåliga sångare (typ Idol-Ola) som "artister" eftersom det går hem hos kidsen.

You're out of my life

Har förmånen att skriva låtar med en riktigt tonsäker sångare och visst kan han också lägga en falsk ton ibland men vi tar helt enkelt om tills det blir bra. Det händer någon enstaka gång att jag använder Melodyne på honom men då är det mest på körer och dubbar för att få dem att synka bra ihop med leaden.

Sen är det ju helt klart att AT och Melodyne känns mer fel/rätt i vissa genres än andra. En autotunad Dylan skulle ju varit intressant. .... äh NOT !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnade av en slump på Youtube och Darins Melodifestivallåt och jag tycker tvärtom att han verkligen inte är nån tonsäker sångare och det jag har hört av honom innan bekräftar det. Hade någon sjungit så här i min studio hade jag helt klart föreslagit Melodyne. Det låter riktigt dåligt i mina öron. Det trista med AT och andra program är just att skivbolagen kan lansera halvdåliga sångare (typ Idol-Ola) som "artister" eftersom det går hem hos kidsen.

You're out of my life

Har förmånen att skriva låtar med en riktigt tonsäker sångare och visst kan han också lägga en falsk ton ibland men vi tar helt enkelt om tills det blir bra. Det händer någon enstaka gång att jag använder Melodyne på honom men då är det mest på körer och dubbar för att få dem att synka bra ihop med leaden.

Sen är det ju helt klart att AT och Melodyne känns mer fel/rätt i vissa genres än andra. En autotunad Dylan skulle ju varit intressant. .... äh NOT !

Har du någon releasad låt man kan lyssna på så man vet vad du själv tycker är bra eftersom du tycker Darin sjunger dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon releasad låt man kan lyssna på så man vet vad du själv tycker är bra eftersom du tycker Darin sjunger dåligt?

De låtar vi gjort ihop är inte släppta än utan är tänkta till andra artister. Några håller på att spelas in just nu dock.

I den genre Darin sjunger i vill jag att en sångare skall sjunga rent. I det Videoklippet jag länkade till sjunger han väldigt surt. Däremot kan jag hålla med om att han har en röst som har en bra karaktär och den passar bra till det han gör. Live så håller den dock inte måttet enligt mig. Jag är kanske mer känslig för pitch än genomsnittet i Sverige dock. Av den anledningen håller jag mig oftast i från mikrofonen själv eftersom jag inte kan prestera vad jag själv hade stått ut med.

I andra stilar kan jag dock köpa att det är inte helt superpitch ifall det är en röst med karaktär. Det roliga är dock att jag träffat på en del sångare som ursäktar sig med att "det skall inte vara helt perfekt för det blir mer känsla så här" och i samma veva hänvisar till sångare som Dylan och Tom Waits. I själva verket är de helt enkelt inte tillräckligt bra sångare och att jämföra sig själv med dessa ikoner känns så långt ifrån verkligheten man bara kan komma.

Nu blev det lite OT eftersom vi diskuterade ifall det var rätt eller fel med AT

I en vacker värld med bara tonsäkra sångare så hade vi inte behövt AT. Om det finns ett behov så har jag inga problem med att använda pitchkorrigering eftersom jag inte vill att ett material som låter dåligt skall lämna studion då det faller tillbaka på mig. I en så stor utsträckning som möjligt försöker jag (numer) dock bara jobba med projekt jag tycker om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de som är så militant negativa till pitchkorrigering, överdriver det något fruktansvärt och får det att låta som om varenda ton obönhörligen måste korrigeras om man använder sådana verktyg - och att det utan undantag låter fruktansvärt illa om korrigeringen. Melodyne låter inte alls om man gör lagom små korrigeringar - och om man ständigt behöver göra så stora korrigeringar att korrigeringen låter illa, så är det nog dags att börja spela trummor eller något istället för att sjunga... 😉

Det är ju självklart att man måste kunna sjunga tillräckligt bra live om man ska kunna komma någonstans på allvar, men jag tycker också att det tyder på viss brist på respekt för sina lyssnare om man släpper ifrån sig låtar med dåligt intonerad sång - så på inspelningar har jag definitivt inget emot att man korrigerar (så länge verktyget inte låter illa, som sagt), eftersom jag som lyssnare får en trevligare lyssningsupplevelse om det både innehåller rätt känsla OCH är väl intonerat - och jag då slipper att sången skär i öronen när den inte stämmer överens med skalan som resten av musiken följer.

Som någon nämnde tidigare så kan man ha fått till precis rätt känsla i en tagning, men så faller det på att två toner blev 1/4 ton fel. Nästa tagning blir intoneringen perfekt, men man missar timingen på ett ställe - och ytterligare en tagning så får man till timing och intonering rätt, men betonar ett ord på lite fel sätt etc... Då är det enligt min mening helt rätt att använda korrigeringsverktyg som inte gör något väsen av sig. Om man däremot behöver korrigera typ varje eller varannan ton, så borde "vokalisten" se sig om efter en annan hobby istället - eller åtminstone låta någon annan sjunga. Live är det ingen stor katastrof om det blir enstaka toner som missas, men på en färdig inspelning vill jag absolut att allt ska vara bra - för annars ser (hör... 😆 ) jag det som en halvfärdig produktion som inte är värd att betala ett öre för.

Pitchkorrigering ser jag alltså som lika lite fusk som att redigera midi eller göra punch in/out på en rullbandare - för dessa saker innebär ju också att musikerna är för "dåliga" för att göra det helt perfekt från början, eller hur...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tramsig diskussion, tycker man inte att det är ok att använda appz för att korrigera tonerna så slipper man, tycker man det är ok så gör man det. Än så länge är det ett fritt land och alla gör som dom vill för att nå sitt resultat.

Har någon negativa åsikter om andra för att dom använder tonkorrigering så är det ju bara att beklaga. Frågan är ju hur samma person kan tycka att det är ok att använda datorer till piano och stråkar, dom lär ju knappast stämma om sig i datorn, snacka om fusk. Är det fusk att gå hos sångpedagog? får vokalisten sjunga upp sig innan ? Listan går att göra lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tramsig diskussion (...) Än så länge är det ett fritt land och alla gör som dom vill för att nå sitt resultat.

Tramsig diskussion, eh?

Se det fetstilta: Det är när man slänger in sådana superfåniga kommentarer som jag tycker att diskussionen i så fall lyfts till en ännu tramsigare nivå. Tycker du på något sätt att den här tråden tar upp en politisk fråga?

Jag till exempel, råkar vara en liten skit i en stor jävla skitklunga och har synpunkter angående pitchkorrigering som kanske inte är helt och hållet förenlig med skitklungans. Men det betyder inte att jag propsar på ett lagförslag mot pitchkorrigering.

Så du kan vara alldeles lugn.

(OBS! Kaffet intaget!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon nämnde tidigare så kan man ha fått till precis rätt känsla i en tagning, men så faller det på att två toner blev 1/4 ton fel. Nästa tagning blir intoneringen perfekt, men man missar timingen på ett ställe - och ytterligare en tagning så får man till timing och intonering rätt, men betonar ett ord på lite fel sätt etc... Då är det enligt min mening helt rätt att använda korrigeringsverktyg som inte gör något väsen av sig. Om man däremot behöver korrigera typ varje eller varannan ton, så borde "vokalisten" se sig om efter en annan hobby istället - eller åtminstone låta någon annan sjunga.

Precis så!

Men å andra sidan, var ovanstående ett problem också innan Guds gåva till den sjungande mänskligheten — pitchkorrigeringsverktyget? Hur löste man dessa "problem" förr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tramsig diskussion, eh?

Se det fetstilta: Det är när man slänger in sådana superfåniga kommentarer som jag tycker att diskussionen i så fall lyfts till en ännu tramsigare nivå. Tycker du på något sätt att den här tråden tar upp en politisk fråga?

Jag till exempel, råkar vara en liten skit i en stor jävla skitklunga och har synpunkter angående pitchkorrigering som kanske inte är helt och hållet förenlig med skitklungans. Men det betyder inte att jag propsar på ett lagförslag mot pitchkorrigering.

Så du kan vara alldeles lugn.

(OBS! Kaffet intaget!)

Du är ett forumsproffs märker jag... Du är duktig på att ta saker och vrida det lite, ungefär som autotune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är fruktansvärt och fel.

Är det okej om jag kör av vägen. Dör. Och sedan spolar tillbaka tiden och svänger innan kurvan kom? Nä?

Fan det dummaste jag läst. På länge..

Till op, skit i vad andra tycker, tyck själv..Låter det bra och säljer så

är det rätt, eller hur..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Du är ett forumsproffs märker jag... Du är duktig på att ta saker och vrida det lite, ungefär som autotune.

Det borde väl passa dig då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så!

Men å andra sidan, var ovanstående ett problem också innan Guds gåva till den sjungande mänskligheten — pitchkorrigeringsverktyget? Hur löste man dessa "problem" förr?

Med massor av omtagningar - och till slut valde man den tagning som det blev minst fel på. Numera kan man välja den tagning som är så nära perfekt som möjligt - och sedan justera den så att resultatet blir precis som man har tänkt sig.

Det var INTE bättre förr... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Med massor av omtagningar - och till slut valde man den tagning som det blev minst fel på. Numera kan man välja den tagning som är så nära perfekt som möjligt - och sedan justera den så att resultatet blir precis som man har tänkt sig.

Det var INTE bättre förr... 😕

Nä, det var givetvis inte bättre förr... (Det var inte heller så jag menade) 🙂

Men det där med att "Numera kan man välja den tagning som är så nära perfekt som möjligt", det är ju lite av en tankevurpa. Är det inte liksom så att även det kräver sin "massa" av omtagningar...?

Eller du kör typ: OK, Carola, det var din tionde och högst tillåtna i antal tagning... Nu väljer vi den bästa tagningen och så kör vi aootootooner på skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...