Jump to content
Annons

Spela in Valthorn


Tophe

Recommended Posts

PÅ fredag kommer jag spela in valthorn på ett par av våra låtar. Vad har ni för erfarenheter av att spela in horn?

Helst skulle jag vilja göra det här hemma i källaren men jag antar att horn, mer än andra instrument, mår bäst av att flytta mer luft än vad som får plats här.

Jag har tänkt micka med en AKG C414B-ULS. Provar väl att helt enkelt ställa den 1,5 - 2 meter framför och rikta den mot instrumentet.

Hur har ni gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Till min AKG D112 följer det med ett litet häfte där de bla rekomenderar den till tuba. Har du en sån kanske det kan vara värt att testa på valthornet med, fast ganska nära tratten.

D112 nog den sista mic jag hade tagit till ett valthorn och de skall absolut inte mickas nära tratten. Ett valthorn är bland de svårare instrumenten att micka men bäst resultat får du om ljudet tas från en reflektion i en vägg eller skiva. Man kan micka snett bakifrån i en tänkt linje från klockstycket 3-6 dm men det ger inte lika naturligt ljud. En AKG114 kan säkerligen funka bra men testa med olka kondensatormickar ifall du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag medverkade precis på en cd-inspelning där det fanns ett naturhorn

småstråk och blås hade varsin mic knappt en meter snett ovan framifrån

hornistens klocka var alltså riktad från micken

nu är detta barockmusik och vi spelade in i en kyrka +att det fann 4 rumsmickar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...