Jump to content
Annons

Mickning av basförstärkare


Viktor

Recommended Posts

Jag har precis börjat fiddla runt lite med att micka min basstärkare istället för att bara köra med en DI-box.

Nu vill jag att ni delar med er av er erfarenhet angående vilka mickar som passar just till ändamålet att micka upp en basförstärkare. Är det SM57 som gäller här med, precis som överallt annars (nåja... 😉 )

Thank you, come again!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)

Jag brukar använda en shure PG52 om jag mickar upp en basförstärkare och jag tycker att den fungerar helt ok. Men jag brukar blanda line signal och mick signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ju inte va du har för mik arsenal, men det e ju alltid kul att testa lite sjuka grejor.

Att blanda line signal med uppmickat brukar vara en bra grund.

Så basen kommer minst ta upp två spår.

PG52 är ju en enkel variant på Beta52 så har du en Shure Beta52 använd den.

AKGs D112 är ett sämre val då den färgar ljudet , den är EQ:ad.

Bas är ju botten så att använda bara en SM57 skulle nog bli lite fattigt.

har du en sennheiser MD421 så kan du ju testa med den oxå.

En stormembranare tar ju upp de låga frekvenserna, så det kan ju va ett alternativ oxå.

Har du möjlighet att sätta upp någa mickar samtidigt och spela in på separata spår,

så har du sen stor möjlighet att välja ut vilken kombination som är en bra grund för ditt sound.

Experimentera!

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör oftast basen på två kanaler. En linad och en mickad. Provar lite olika, men ofta kör jag en kondensatormick på stärkaren, tex lilla CM2 från line audio. Ibland har jag även provat med en stormembranare. Jag equar så att jag har mest botten i linesignalen och sparar lite plats i de högre frekvensområdena till micksignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att blanda line signal med uppmickat brukar vara en bra grund.

Så basen kommer minst ta upp två spår.

PG52 är ju en enkel variant på Beta52 så har du en Shure Beta52 använd den.

AKGs D112 är ett sämre val då den färgar ljudet , den är EQ:ad.

Håller med testa en beta 52 så får du tryck i ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda två mikar. Tex En D112:a som tar upp mycket av det lågfrekventa ljudet och en SM58:a som jag sedan brukar "dista" rätt så hårt och skjuta till lite grann bara.

Brukar låta rätt så fett faktiskt.

EDIT: Både Beta 52 och D112 färgar ljudet....lite därför man väljer dom mikar till tex bas, kagge mm....just för att de passar bra på lågfrekventa ljud!

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...