Jump to content
Annons

SM57 och Mica upp tung dist i Isolation cabinet


Växjölirarn

Recommended Posts

Har gjort flerfaldiga försök med effekter och kommit fram till att ett plugin ALDRIG kan ersätta riktigt ljud om man vill ha tung dist.

Jag bor i lägenhet och den enda gång jag har försökt att mica upp så krävs det bra hög volym för att få bra ljud, detta blir en EPIC fail då jag har grannar under/bredvid/över i min lägenhet.

Det jag är ute efter är en sån liten som möjligt isolation cabinet.

Några frågor:

Finns det Isolation Cabinets som har inbyggt förstärkare som man kan koppla pedal till?

Vilken är den minsta förstärkare som har bra dist som man kan använda i en Isolation cabinet?

Jag är ute efter en så liten enhet som möjligt då det är trångt i mitt rum där jag spelar in.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite inspiration 😄

http://www.grendelsound.com/

http://www.demeteramps.com/products/cabinets/ssc1.html

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

http://www.dv247.com/guitars/orange-tiny-t...amp-head--34895

http://www.thomann.de/se/blackheart_handso..._head_bh15h.htm

Jag valde 15W förstärkare i exemplet, men det finns ju 5W också...

Är du händig, så kanske du kan bygga en isobox själv?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte behöva spela högt alls, ens för att få värst metallvrålet. Spelar man in samma riff med samma gitarr och distboxar gen om först en marshallstack, pch sen genom en av de moderna 5-wattarna vete fan om det går att avgöra vilken som är vilken om man lyssnar på inspelningen efteråt.

Att en riktig stärkare klår alla fuskgrejer är helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du händig, så kanske du kan bygga en isobox själv?

/Johan

Haha, händig är jag knappast! Vetefasen om jag får ihop en sån där box alltså. Jjag provade en gång att spela in med en SM57 + kass behringerförstärkare (6 år gammal, köptes för 1500:-) och jag var tvungen att ha svinhögt för att få bra "basljud". Då hade jag även en amptube micförstärkare innan den åkte in i mitt Juli@kort i datorn.

Har kikat runt lite och de lådor som finns på nätet är svindyra om jag blir besviken. Om jag skall köpa en isobox för 6 papp så ska det fanemej låta riktigt bra och dämpa riktigt ordentligt. Det är lyhört som fan där jag bor så jag måste kunna hålla ner volymen.

Tack för länkarna! Jag som är ohändig kanske kan klara av att bara bygga en låda och sula ner en förstärkare i, istället för att bygga låda med högtalare.

Då skulle jag behöva en väldigt liten förstärkare som presterar bra ljudmässigt...

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte behöva spela högt alls, ens för att få värst metallvrålet. Spelar man in samma riff med samma gitarr och distboxar gen om först en marshallstack, pch sen genom en av de moderna 5-wattarna vete fan om det går att avgöra vilken som är vilken om man lyssnar på inspelningen efteråt.

Att en riktig stärkare klår alla fuskgrejer är helt klart!

Jag hänger inte med riktigt, är nybörjare inom detta område, men en sak har jag lärt mig och det är att man måste ha svinhög volym för att få bra grundljud. jag provade med en SM57:a och micförstärkare och allt annat än svinhögt blev svindåligt...

Men det kanske är något jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger inte med riktigt, är nybörjare inom detta område, men en sak har jag lärt mig och det är att man måste ha svinhög volym för att få bra grundljud. jag provade med en SM57:a och micförstärkare och allt annat än svinhögt blev svindåligt...

Men det kanske är något jag missat?

Har du en förstärkare på 5W får du samma ljudeffekt vid lägre volym än en stor marshall-stack på 100W, det är väl ganska logiskt? Mitt tips är att skaffa en "klen" stärkare om du inte vill bli hörselskadad ;-P

Den ljudeffekten som blir när man drar på hög volym varierar mellan förstärkare, inte säkert att det krävs så mycket volym för att få ett bra ljud alls faktiskt. Är det en rörstärkare, och man är ute efter att rören i slutstegen ska få jobba, så kan man ju skaffa en förstärkare på några få watt, och på så sett inte behöva blåsa bort frisyren för att få rätt sound.

Sen finns det ju en till aspekt, och det är ju högtalaren, som låter annorlunda vid riktigt hög volym, men är osäker på hur mycket det påverkar helhetsljudet.

Min stärkare, som är på ca 10W, får fastare bas och mer framträdande mellanregister när jag drar på hög volym. Tyvärr bor jag också i lägenhet med grannar runtom och under mig. Blir tyvärr mjukvara i datorn istället 🙁

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en förstärkare på 5W får du samma ljudeffekt vid lägre volym än en stor marshall-stack på 100W, det är väl ganska logiskt? Mitt tips är att skaffa en "klen" stärkare om du inte vill bli hörselskadad ;-P

Den ljudeffekten som blir när man drar på hög volym varierar mellan förstärkare, inte säkert att det krävs så mycket volym för att få ett bra ljud alls faktiskt. Är det en rörstärkare, och man är ute efter att rören i slutstegen ska få jobba, så kan man ju skaffa en förstärkare på några få watt, och på så sett inte behöva blåsa bort frisyren för att få rätt sound.

Sen finns det ju en till aspekt, och det är ju högtalaren, som låter annorlunda vid riktigt hög volym, men är osäker på hur mycket det påverkar helhetsljudet.

Min stärkare, som är på ca 10W, får fastare bas och mer framträdande mellanregister när jag drar på hög volym. Tyvärr bor jag också i lägenhet med grannar runtom och under mig. Blir tyvärr mjukvara i datorn istället 🙁

Tusen tack för hjälpen! Detta är EXAKT vad jag ska köra på! Jag kommer aldrig kunna ha glädje av en stor marshall i min lägenhet, utan det är ju precis som du säger mycket bättre att få bra ljud vid låg volym!

Min plan är:

1, bygga en isobox som jag kan stoppa ner min förstärkare i + en SM57 mic.

Vad ska jag köpa för Förstärkare som kan leverera riktigt bra ljud vid låg volym? Jag gillar musik som Therapy?,Nickelback, Creed tec, ingen råtung metal men mera skön mjuk och fin dist.

Är det bättre att kanske bara köpa en ren förstärkare och sedan ha en topp bredvid för dist? eller är det lika bra att köpa en förstärkare med bra dist i från början?

Jag har en MetalMaster dist-platta som är bra ljud i, kanske lite för goth för mig men den hade varit kul att kunna använda också ibland.

Jag har en Behringer 30W nu och den är det kass dist i om jag inte krämar på som fan, med MetalMaster-plattan blir det lite bättre men inte ok vid låg volym.

Tar som sagt gärna emot tips på små förstärkare som ger bra ljud ifrån sig på låg nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite Vox AD30VT kanske?

Pushar jag för den som en adrenalinstinn säljare? Nä, men jag har en sedan nåt år tillbaks och är väldigt näjd med den. Tror även det finns en modell med mer inriktning på metal/ dist.

På modellerna 30 och uppåt sitter en liten pot på baksidan som låter en dra ned ljudnivån trots att man vridit på gain o vol. Visst tycker jag kanske det låter aningen mer 'äkta' när man skruvar på en del, men den funkar rätt så kalas som vardagsrums/ övningspryl.

Förmodligen kanske det finns fler liknande, kanske tom bättre, men det lär du inte få veta förrän du knallar in i någon butik och ber att få prova... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om jag kommer att lira med pedal eller om disten i dessa små moster är kraftig nog? Ska definitivt kolla upp dessa då det är scysst om de är små så att min isobox inte behöver vara gigantiskt.

Bara ge sig ut och köpa MDF och lite ljudisolerande material!

Om någon har en begagnad SM57 mic så skicka ett PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

någon som vet hur många decibel man måste upp i för att få till en schysst inspelning?

Det handlar inte om decibel. Du ska dra på volym på en rör förstärkare för att den ska låta bäst. Om du har en med 5w så kommer det inte låta lika högt som när du drar på med en som har 100w. därför är kanske en mindre att föredra om du ska spela in i en lägenhet eller inte har så välisolerat inspelningsrum. Om du har hög volym på gitarr förstärkaren kan du ha lägre volym på gainen på mick förstärkaren och det resulterar i mindre brus men med dagens utrustning är det inga större problem och du kommer utan problem upp i de volymerna med en lite mindre variant av gitarrförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del gitarrförstärkare är precis som du skriver, de låter som sämst på låg volym och blir bättre ju mer man gasar. Men min 40 watt Fender låter väldigt bra även på låg mastervolym. Så det finns säkert andra som också gör det.

För att förstå hur en gitarrförstärkare kommer att låta på inspelning är det bäst om man tex i en musikaffär kan koppla i sin egen gitarr, sätta en sm57 framför kopplad till en liten mackiemixer eller nåt sånt, sen lyssna med lurar genom hörlursutgången. Då kanske man tänker "WOW" vilket fett tryck. Men om man bara lyssnar direkt en bit framför en sån liten grej, tex Tiny Terror så kanske man blir djupt besviken, helt i onödan. Försök gå till en musikaffär där de verkar hyggliga, och gör det när det är fite folk en tisdag fm kanske, och be att få lyssna genom mick och hörlurar, då vet du snart om du gillar ljudet eller inte.

Gillar du ljudet som f-n, kan du använda samma pyttestärkare även live, då drar du upp lyssningen genom monitorerna bara. Neil Youngs mest stenkrossiga liveljud får han genom en 10 watts skitgammal Fenderstärkare.

Förstärkaren är ju inte hela ljudet, med kompressor på inspelningen brukar det också låta fetare.

Min Fender Hot Rod låter sämre om jag plågar den på max...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar.

Själv har jag hört också att nybörjare som jag oftast drar på för mycket dist från början vid inspelning. Jag har ju en Behringer 30W med usel dist om jag bara spelar live hemma. Ljudet jag får Live i lägenheten med min MetalMaster Platta tycker jag är bra, men kan kanske låta lite för "simulerat". Då kanske en bättre förstärkare med bra grunddist är ett bättre alternativ då jag förstår att man inte behöver så mycket dist för att få tunga gitarrer inspelat?

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Tiny Terror och Blackheart har dykt upp som förslag och bägge låter bra, inget snack om det, särskilt TT:n som jag nästan alltid spelar på live (men Blackhearten behöver nog en pedal om du ska köra distigt). Men luras inte till att tro att du kommer att kunna maxa någon av de hemma i din lyhörda lägenhet, det spelar de alltför högt för. Att köpa Marshalls Class 5 utan gainkontroll tror jag inte är en så bra lösning.

Ut på jakt efter en förstärkare som du tycker låter bra på låg volym, personligen kör jag med Engl Screamer, som jag tycker låter kanon även när den inte är maxad.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kanske jag ska behålla mina grejor som jag har idag? Grejen är ju att min distpedal ger grym dist på väldigt låg ljudvolym. ( i mina öron)

Så när jag sitter och spelar själv med väldigt låg volym och med pedalen tycker jag att jag har ett grymt ljud.

Den stora frågan är ju bara HUR pass mycket jag måste skruva upp för att få bra kvalité på det som spelas in med min Sm57:a?

Jag tänker bygga en sådan här och prova, hoppas den klipper ner ljudet till hälfter iaf...

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte för SM 57:ans skull som du eventuellt ska ha hög volym (volymen måste ju såklart vara så pass hög att micken kan ta opp det, men..). Tänk på att den dist som låter grym när du står framför förstärkaren och spelar (kom ihåg att sätta örat vid förstärkaren, det är ju det ljudet micken fångar upp) inte alltid låter lika grym inspelad. Ofta kan det låta bättre om man drar ner lite på gainen, särskilt om man dubbar gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis det du beskriver som är så otroligt svårt, att kunna höra hur ljudet skall bli vid inspelningen. Senast jag spelade in så rattade jag in ett ljud och satt verkligen och beundrade min feta dist, sen tryckte jag på play på datorn och då lät det helt enkelt skräp.

Efter lite research så tror jag att man måste vara väldigt tålmodig för att få fram bra ljud, att det inte är grejernas fel utan helt enkelt en dålig micplacering och dåligt skruvade kontroller på plattor osv.

Jag tror jag ska knåpa ihop en ISOBOX iaf då jag tror att det är bra om jag kan dra på lite ljud, det smidiga med boxen istället för när jag slängde in min förstärkare i garderoben och drog över 2 täcken är ju att det är lättare att justera micen. 😕

Jag hoppas man inte behöver stoppa ner huvet i Boxen och lägga örat intil förstärkaren vid full spetta för att få lite aning om vad det är för ljud som piper ut. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du gör rätt i att bygga en isobox, den har du säkert användning för i framtiden också även om du byter förstärkare. Tänk bara på att det kan bli väldigt varmt i en sådan box, så jag skulle nog inte ställa en combo-stärkare där någon längre stund... Använd separat högtalare istället.

Gitarrljud är ju aldrig enkelt, jag har en kompis som offrade en hel lördag till att kopiera Malcolm Youngs gitarrljud från Powerageskivan (altså mickat). Men han lärde sig en hel del om mikrofonplacering och gitarrljud iallafall, och det blev grunden för hur vi spelade in gitarrerna till deras senaste skiva!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade helst velat ha en separat högtalare men jag har inte tillräckligt stora kunskaper för att klara av att bygga en sådan tyvärr.

Jag tänkte använda madrasser för att isolera min box, men detta kanske inte är någon bra idé om det blir för varmt? Jag har ingen rörförstärkare dock.

Vad skulle ni använda för material att ljudisolera med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du har något att förlora på att bygga en ISO-box, jag är själv väldigt sugen på att ha en. Men gissningsvis så ligger det mer i mickplassering och kanske framförallt mixning. Dubbar (spelar in gitarrerna två gånger och plasserar ena kanalen till vänster och den andra till höger i mixen) du förresten gitarrerna? Det gör en hel del. På ett annat forum så mickade jag upp en 250 kronors Marshall MS 2R och det var någon som trodde att det var en rörförstärkare 😳 . Jag menar absolut inte att den personen skulle vara "dålig" på något sätt, jag skulle själv lugnt kunna ha gjort samma tabbe, men poängen är att mickning och mix gör väldigt mycket (här är en länk till den tråden förresten, typ på sida 2 eller 3 tror jag 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

yepp, jag provade att dubba och det gör en väldigt stor skillnad, nu var det ca 4-5 år sedan jag gjorde försök att spela in och jag tror att när jag väl gjorde ett försök med täckt förstärkare i garderoben på bra hög volym och sedan dubbat mixande fick fram ett grymt ljud, men det håller inte i längden att springa och ta bort täcken efter varje inspelning... =)

Nu är jag skeptisk till om det kommer att bli för varmt i boxen?

Jag hade tänkt att isolera med vanligt skum som finns i en madrass med, kanske blir för varmt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...