Jump to content
Annons

Får man göra såhär?! Blir så j***a förbannad!


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Detta blir en ovanligt lång tråd för mig, men om nån orkar läsa så hade det vart kul och höra vad ni tycker om det som har hänt mig…

Sedan sommaren 2007 har jag sommarjobbat på ett av Sveriges största åkerier för paketdistribution. Den första och andra sommaren funkade kanonbra och jag trivdes hur bra som helst på jobbet. Men så till sommaren 2009 hade dom bytt chefer och en ny trafikledning var tillsatt. Den nya ledningen var inte särskilt omtyckt av dom som jobbade där och jag blev snabbt varse om varför när jag började jobba…

Under sommaren ändras områdena (eller vakterna som det kallas) för varje chaufför i och med att paketvolymerna ofta går ner lite då. Det betyder att flera chaufförer då får köra större områden än vanligt, vilket också hände mig. Jag körde på och gjorde så gott jag kunde men tyvärr blev det en hel del övertid… och det uppskattades inte av ledningen. Jag bad om hjälp, men jag fick ingen. Jag bad om hjälp igen, men de sade att de inte hade tillräckligt med chaufförer för att lösa det. Så jag kämpade på och försökte hinna med så mycket jag kunde. Men p.g.a. att jag nästan alltid hade massor att göra och p.g.a. att jag råkade utför en del tidskrävande incidenter så som punktering, stora stopp (massa paket till högsta våningen), trasig säckkärra, trasigt tanklock etc. blev det som sagt en hel del övertid.

När sommaren sedan var slut frågade jag om jag kunde få fortsatt anställning och då sade personalchefen: ”I dagsläget anställer vi ingen men om paketvolymerna går upp så är du först in, det lovar jag dig. Du är ju en duktig kille som kan många vakter!” Vad bra, tänkte jag.

Cirka en månad senare fick jag höra av min bästa vän som också jobbar där att de anställer nya chaufförer via ett bemanningsföretag. Så jag söker jobbet via bemanningsföretaget och är då den enda som har erfarenhet av dom sökande. Jag har dessutom erfarenhet från just den arbetsplatsen. Dom måste ju anställa mig nu, tänkte jag. Men ack vad fel jag hade… Jag var inte en av dom utvalda för tjänsten. Så jag åkte dit för att prata med personalchefen för att få reda på varför dom inte valt mig. Då säger han: ”Vi tyckte att din insats var för dålig i somras så vi valde nån annan”. Jag svarade: ”Men du lovade ju mig att jag var först in?! Varför sa ni inte att jag behövde förbättra mig tidigare?!” Då mumlar han något i stil med. ”Ah nä det får väl jag ta på mig då…”.

Vid årsskiftet skedde en omorganisation i företaget och dom chefer jag haft tidigare kom tillbaka. Så det första jag gjorde då var att ringa och prata med dom angående möjligheten för mig att få komma tillbaka till jobbet. Då sade dom: ”Vi har inte hunnit kolla över behovet ännu, men vet ju vad du går för. Vi har en lista med några som vi kommer ringa in när vi ska anställa och du är såklart med på den”. Men jag hörde inget från dom så när min kompis som jobbar där skulle dit och låna en säckkärra nyligen så passade jag på att åka med och prata med dom. Då fick jag höra: ”Vi håller på och anställer just nu.” VA I HELTVETE?! tänkte jag. Varför ringer ni inte mig då?! frågade jag. ”Vi har ju redan pratat om det här, vi behöver inte ta det nu…” fick jag som svar. Då fattar jag att jag inte har nån chans alls… Det trodde jag aldrig, min gamla chef som tidigare varit hur bra som helst var nu helt förändrad. Det verkade som alla i ledningen på företaget hade något emot mig…

Så min fråga är nu: får man göra såhär?! Finns det något jag kan göra? Jag känner mig RIKTIGT orättvist behandlad!!

Jag är tyvärr inte med i facket tyvärr så dom kan inte driva något fall för mig. Jag har varit arbetslös sedan jag slutade i augusti och ni vet väl själva hur svårt det är att få jobb i dagens läge. Jag är dessutom utbildad och inom min bransch finns inga jobb och jag får inga ”vanliga jobb” så att säga p.g.a. min utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag söker vidare, men de e fan inte lätt o få jobb idag.. Grejen e den att jag har ju liksom vart snabb tidigare o alltid kommit in i tid, va bara denna sommaren som det blev annorlunda..

Aja, tycker det är jävligt dåligt av dom iaf. Men det är väl bara till att bryta ihop o komma igen.. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du känner dig taskigt och orättvist behandlad. Men att lägga energi i frågan är helt bortkastat, du kommer bara att må dåligt och bli ytterligare frustrerad. Lägg ner hela frågan, den riskerar att förmuppa dig! Gör en turnaround och fokusera på något positivt! Lägg energin på att hitta ett annat jobb. (ja ja lätt att säga, svårt att göra)

Så precis som du skriver, bryt ihop och kom igen!

Använd din fantasi (vilket du säkert redan gjort) och försök komma på nya sätt. Finns det några outnyttjade kontakter? Finns det bemanningsföretag du INTE varit i kontakt med? Ta hjälp av någon att slipa på cv:t. Använd eventuella nätverk, facebook, LinkIn etc.

Sist men inte minst: tappa inte sugen!! KOM IGEEEEeeen!!!

Lycka till.

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du känner dig taskigt och orättvist behandlad. Men att lägga energi i frågan är helt bortkastat, du kommer bara att må dåligt och bli ytterligare frustrerad. Lägg ner hela frågan, den riskerar att förmuppa dig! Gör en turnaround och fokusera på något positivt! Lägg energin på att hitta ett annat jobb. (ja ja lätt att säga, svårt att göra)

Så precis som du skriver, bryt ihop och kom igen!

Använd din fantasi (vilket du säkert redan gjort) och försök komma på nya sätt. Finns det några outnyttjade kontakter? Finns det bemanningsföretag du INTE varit i kontakt med? Ta hjälp av någon att slipa på cv:t. Använd eventuella nätverk, facebook, LinkIn etc.

Sist men inte minst: tappa inte sugen!! KOM IGEEEEeeen!!!

Lycka till.

R

Alltså jag lägger inte ner så mycket energi på detta som de kanske låter.. jag e bara så jävla förbannad på dem. Men ni har rätt, det är ingen ide att lägga ner mer tid på det!

Jag söker jobb hela tiden, via gp, bemanningsföretag, arbetsförmedlningen, blocket etc. Har även kollat igenom ett flertal cv-guider. Så förr eller senare kommer väl något jobb 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...