Jump to content
Annons

Re-amping


Jasi

Recommended Posts

Nu är det ju så här att man bor hemma och föräldrarna inte alltid tycker om sina fina inspelningstiden vid sidårdär midnattssnåret.

Så jag har varit inne på att spela in med reamping.. Spela in rakt in i programmet eller portan eller så med typ Plug-ins så man hör lite vad man spelar iaf.

Men man vill ju ha sin förstärkare trots allt.. Ger mer verklighet i tonen än sketna PLug-ins. Analogt låter bäst enligt mig ^^ 😏

Har tittat på det där med Re-Amping å så. Men vet inte så många "Re-Ampar". Nån som vet några bra och så billiga som möjligt.. För mig jag sett eh fan heter dom... Dem som gör t.ex tonebone å det..

Så nämn så många Re-Ampar som ni kan, vore skitgött å höra era erfarenheter med era, och hur det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

The ROcker: nej det funkar inte baklänges.... Blir fel "impedans" då...

laxlaxlax : yup yup 😛 funderar på att bygga egen.. Har hittat ett par scheman så det går la bra?

DrHans: Synd att X-ampen inte vad DI box också.. eller iaf "multikontakt" så man kan tappa ut på Tele också istället bara för en XLR ingång som den har...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm maybe 😳

men va jag sett så det enda en Re-amper gör är att göra om Mic impedans till Gitarr impedans.. Eller från nivå -10 till +4 dB..

eller har jag fel tro? Annars är det ju bara att köpa en sån box.. Va dom nu heter... dom är ju lite vanligare och billigare också..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men kollade du inte inte in Lilla Lambis Browneye? Den är billig med luktar lite illa, hehe... När förlåt, mycket omoget inlägg 😱

Är inte Radials S-amp ENBART en reamp box? Det grymma med Little Labs Redeye är att kvaliten är helt sjukt hög (litet företag som verkligen lägger tid på sina produkter) plus att det är en extremt bra DI box OCH en re-amp box. Bara att trycka på en knapp så vips ändras användningsområdet. Vet att Radial säljer ett "Reamp paket" med en DI och en Re-amp box... Känns lite för dyrt... Little Labs är iallfall jäkligt trevlig, om än lite dyr... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har nyss pratat med Lundahl (som tillverkar audio-transformatorer) När man ska gå från en lågohmig utgång till en högohmig ingång så behöver man inte ändra impedansen eftersom man har nivå i överskott. Det räcker med galvanisk avskiljning och att dämpa signalen. Att köpa en reampbox är helt onödigt och dyrt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss pratat med Lundahl (som tillverkar audio-transformatorer) När man ska gå från en lågohmig utgång till en högohmig ingång så behöver man inte ändra impedansen eftersom man har nivå i överskott. Det räcker med galvanisk avskiljning och att dämpa signalen. Att köpa en reampbox är helt onödigt och dyrt.

Okeej 😄

Och HUR gör man det? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en DI box är helt onödigt och dyrt. Det är bara att gå till en elhandel och köpa rätt komponenter, löda ihop grejerna och bygga in prylarna i en snygg låda av bra kvalitet. Likadant med mikrofon preamps, bara att bygga själv! 😛

Jag skojar ju nu lite, för mig som är en idiot när det gäller DIY elgrejer så är jag glad att det finns riktiga grejer som låter bra och kommer färdiga i en låda! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Var tydligen länge sedan denna tråd var aktiv, så jag återupplivar den 🙂

Har funderat på detta här med re-amping och hur det funkar. Jag förstår ungefär principen/hur det går till om man säger så men har fortfarande en del frågetecken kvar att utrota vilket säkert någon eller några här kan hjälpa till med.

Först och främst så sättet jag tänkte prova re-ampa på (ett tips jag fick från en kompis) var att skaffa ett mindre mixerbord, skicka den rena signalen från ljudkortet >>---> mixerbordet >>---> stärkaren. Micka upp stärkaren och skicka det ljudet till mixerbordet som sen skickar vidare till ljudkortet och slutligen läggs i låten. Jag antar att det funkar på samma sätt om man kopplar en effektpedal mellan mixerbordet och förstärkaren(?) Däremot undrar jag ifall man kan lägga olika effekter/EQ inställningar på ett spår? Och hur detta görs på bästa sätt. Eller det kanske är så att man isåfall måste spela in bit för bit och re-ampa de olika bitarna var för sig?

Detta kanske blev rörigt men försökte förklara så gott jag kan 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tydligen länge sedan denna tråd var aktiv, så jag återupplivar den 🙂

Har funderat på detta här med re-amping och hur det funkar. Jag förstår ungefär principen/hur det går till om man säger så men har fortfarande en del frågetecken kvar att utrota vilket säkert någon eller några här kan hjälpa till med.

Först och främst så sättet jag tänkte prova re-ampa på (ett tips jag fick från en kompis) var att skaffa ett mindre mixerbord, skicka den rena signalen från ljudkortet >>---> mixerbordet >>---> stärkaren. Micka upp stärkaren och skicka det ljudet till mixerbordet som sen skickar vidare till ljudkortet och slutligen läggs i låten. Jag antar att det funkar på samma sätt om man kopplar en effektpedal mellan mixerbordet och förstärkaren(?) Däremot undrar jag ifall man kan lägga olika effekter/EQ inställningar på ett spår? Och hur detta görs på bästa sätt. Eller det kanske är så att man isåfall måste spela in bit för bit och re-ampa de olika bitarna var för sig?

Detta kanske blev rörigt men försökte förklara så gott jag kan 🙁

Ja du, det låter som en dålig ide. Köp en Reampbox typ Radial's. Skicka ut signalen från ljudkortet micka upp stärkaren och spela in-

Link to comment
Dela på andra sajter

"styrdata" dvs att man gör att någonting händer automatiskt. det vanligaste är att man styr volymreglarna i mixern(både i daw och på vissa fysiska anaog bord med motoriserade reglar) som man då progrmerar(eller "seplar in") att dom ska höjas och sänkas på olika ställen i en låt.

finns även mute av och på, fast i daw program är det lättare att klippa bort saker istället för mute automation(mute automation är mer något man avände förr på analoga mixerbord)

fast man kan ju köra mute automation på effectspår.

på samma sätt kan man styra olika parametrar i effecter/pluggar.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som vet hur det funkar att koppla en gitarr topp till en baslåda för re-amping?

Tänkte ifall man på så vis kunde spara en slant och "slippa" köpa en gitarr låda.

Alltså, funkar det att koppla en gitarr topp till en bas låda (Hartke VX410)? Är det något man bör tänka på innan isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...