Jump to content
Annons

Hör märkliga ljud komma från nätaggregatet


fender__

Recommended Posts

Tjena!

Det är som så att jag hör märkliga ljud från nätaggregatet, alltså ljud som när man skrynklar ihop papper fast inte så högt! Och VARJE gång jag kör igång cubase så börjar det pipa (inte jätte högt men det hörs om de tyst i rummet) och de värsta av allt är att det går ut genom högtalarna också och då hörs det mer och kommer även med i inspelningar(när jag splar in sång eller ac gitarr)! Jag testade byta ljudkort, (med ballanserade in/ut gångar) men det hjälpte inte! Nätaggregatet är corsair 650W. Kan det vara så att den inte orkar med eller, alltså att jag behöer ett starkare typ 1000W eller?

Det märkligaste är att det piper bara när jag startar cubase! Har inga andra tunga program på datorn men testade starta många små microsoft program snabbt och många men inga pip kom!

Dator spec: Intel i7 2,66Ghz, 6Gb ram ddr2, W7,

Hoppas verkligen på svar nu för nu har jag inte producerat på ett bra tag pga av problemet 😮

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Det är som så att jag hör märkliga ljud från nätaggregatet, alltså ljud som när man skrynklar ihop papper fast inte så högt! Och VARJE gång jag kör igång cubase så börjar det pipa (inte jätte högt men det hörs om de tyst i rummet) och de värsta av allt är att det går ut genom högtalarna också och då hörs det mer och kommer även med i inspelningar(när jag splar in sång eller ac gitarr)! Jag testade byta ljudkort, (med ballanserade in/ut gångar) men det hjälpte inte! Nätaggregatet är corsair 650W. Kan det vara så att den inte orkar med eller, alltså att jag behöer ett starkare typ 1000W eller?

Det märkligaste är att det piper bara när jag startar cubase! Har inga andra tunga program på datorn men testade starta många små microsoft program snabbt och många men inga pip kom!

Dator spec: Intel i7 2,66Ghz, 6Gb ram ddr2, W7,

Hoppas verkligen på svar nu för nu har jag inte producerat på ett bra tag pga av problemet 😄

Mvh

Ok jag tror att jag hittat problemet men förstår dock inte så mkt av det!

"It seems that the problem was comming from the 'powersaving' systems use by Intel processors. Something seems to be wrong when they are activated in the bios ( a kind of incompatibility between MB-CPU-Graphic-Power working together).

Before the RMA procedure I suggest you to try to set the 2 parameters :

C1E and EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) to disable in the MB BIOS.

It seems this solution is working fine specially for new PC (Core 2 duo or better).

Hope it will help some of people reporting buzzing noise to avoid unnecessary RMA.

My TX650 works fine and I'm happy of it."

Alltså ska jag bara gå in i BIOS och enable dem här C1E and EIST? Vet ngn hur dessa kommer påverka en musikdator?

MVh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjuter nätdelan så brukar den snart brinna upp. I alla fall i mitt fall. Den hade tjutit ett bra tag på en gammal dator och en dag när jag kom hem från jobbet lukta det rejält bränt och tjöt väldigt mkt högra. En konding som brunnit. Hoppas det är den inställningen du prata om för då är det ju bara att ställa om. Hade det aktiverat hemma hos mig och upptäckte det nyligen vilken blev ett bra lyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjuter nätdelan så brukar den snart brinna upp. I alla fall i mitt fall. Den hade tjutit ett bra tag på en gammal dator och en dag när jag kom hem från jobbet lukta det rejält bränt och tjöt väldigt mkt högra. En konding som brunnit. Hoppas det är den inställningen du prata om för då är det ju bara att ställa om. Hade det aktiverat hemma hos mig och upptäckte det nyligen vilken blev ett bra lyft.

Problemet är löst!

det är så att i7- Moderkort - nätaggregatet - grafikkortet strulade tillsammans på något sätt vilket gjorde att det kom ljud från nätaggregatet. ändrade på två inställningar i BIOS och nu fungerar det felfritt! Men tack för tipset, var också orolig för det i början men nu slipper jag köpa nytt nätaggregat 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är löst!

det är så att i7- Moderkort - nätaggregatet - grafikkortet strulade tillsammans på något sätt vilket gjorde att det kom ljud från nätaggregatet. ändrade på två inställningar i BIOS och nu fungerar det felfritt! Men tack för tipset, var också orolig för det i början men nu slipper jag köpa nytt nätaggregat 😮

Var det C1E och EIST som du ändrade på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...