Jump to content
Annons

Ostämt midi?


Strummindude

Recommended Posts

Jag har fram tills nu använt en riktigt gammal uttjänt Roland D10 som midiklaviatur, för att trigga trummor mest men även för enstaka enkla syntpålägg. Den funkar inte alls som synt. Typ inga knappar funkar alls, och två tangenter långt ner i basen är helt döda. För att skicka midi har det dock funkat, och några andra behov har jag inte haft.

Nu har jag köpt en dvd-kurs för piano och börjat lira lite mer på klaviaturet. Och då upptäcker jag nåt skumt. Ett par toner i basen är rätt sura. Men, det är ju alltså bara midi som skickas från synten. Kan midi vara surt? Jag använder ett samplat ljud i Halion One som heter Mellow Grand Piano som i övrigt låter helt ok. Är det samplingen som är sur? Nästan lika skumt det i så fall...

Det var i alla fall dags att göra sig av med synten så nu har jag beställt ett 88-tangenters M-audio Keystation från tysken. Och en pedal. DV247 var iofs en femhundring billigare, men behövde 2-12 dagar för leverans så det fick kosta. Så jag blir väl snart varse om det var midit eller samplingen som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MIDI i sig kan inte vara surt då MIDI bara är en "standard" för signaler som styr synthar m.m. Synthens ljud däremot kan ju vara av bristande kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Ja, jag tänkte väl det också - midi innehåller iofs tonhöjdsinformation men det borde ju drabba alla toner lika om man skulle komma åt pitch-hjulet, så innebördes ska det ju stämma ändå. Här var det dock ett F 1,5 oktav nedanför ettstrukna C som var ordentligt surt jämfört med granntonerna. Så då måste det vara samplingen, antar jag. Skumt. Jag vet ärligt talat inte om jag litar på midiinformationen som den här gamla synten skickar ifrån sig, dock. Häromdagen så blev det konsekvent sustain på fyra tangenter/toner trots att jag inte har någon sustainpedal inkopplad. Omstart av synten gjorde ingen skillnad. Det fenomenet försvann till dagen efter. Den sura F-tonen var dock kvar. Ska kolla senare idag om det fortfarande är surt, i så fall gör jag en inspelning och postar upp nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Ja, jag tänkte väl det också - midi innehåller iofs tonhöjdsinformation men det borde ju drabba alla toner lika om man skulle komma åt pitch-hjulet, så innebördes ska det ju stämma ändå. Här var det dock ett F 1,5 oktav nedanför ettstrukna C som var ordentligt surt jämfört med granntonerna. Så då måste det vara samplingen, antar jag. Skumt. Jag vet ärligt talat inte om jag litar på midiinformationen som den här gamla synten skickar ifrån sig, dock. Häromdagen så blev det konsekvent sustain på fyra tangenter/toner trots att jag inte har någon sustainpedal inkopplad. Omstart av synten gjorde ingen skillnad. Det fenomenet försvann till dagen efter. Den sura F-tonen var dock kvar. Ska kolla senare idag om det fortfarande är surt, i så fall gör jag en inspelning och postar upp nånstans.

Men det måste ju vara jätteenkelt att kolla...? Om det är synthens midisignaler som knasar borde det ju bli samma tonhöjdsfel om du kör ett annat synthljud (eller gäng med samplingar).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Lånar tråden lite...

Har dykt upp ett problem med att min midi-klaviatur är ostämd! Låt mig förklara: Jag skapar ett nytt midi-spår, lägger på nåt instrument och spelar, inga problem. Men...så fort jag rör pitchbend-hjulet så är tonerna jag hör lite sura (har även kollat med diverse stämapparater på ljudet från monitorerna)..även fast pitchbend-hjulet har återgått till sitt ursprungsläge.

Om jag i samma projekt skapar ytterligare ett midi-spår, lägger på något instrument och spelar så är det ok igen (dock inte i det första spåret). Om jag rör pitchbend så dyker problemet upp igen.

Någon som vet hur man fixar detta? :S

tacksam för svar

mvh

ljudfrö

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog misstänka att pitch-hjulet har kommit lite fel i sitt centerläge, så att det skulle behöva justeras.

Så länge du inte förändrar något, så skickas ingen ny pitch-data, men när du har ändrat något så går pitch-hjulet tillbaks till sitt noll-läge - som inte är noll enligt den mididata som skickas ut. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Claes! Jag ska alltså skruva upp klaviaturen och justera hjulet? Borde det inte vara "ostämt" från början om det är så att det inte går tillbaka till noll-läget?

Om det är som jag misstänker, så är det antagligen så, att det mekaniska noll-läget kanske ligger på +5 (eller något helt annat) istället för 0. Vad som i så fall gör att det känns fel att det inte är ostämt från början, är att klaviaturen inte skickar ut någon pitch-data förrän du ändrar läge på pitch-hjulet första gången, så att du därför inte märker det förrän efter att hjulet har ändrats en gång och det sedan snäpper tillbaks i noll-läget som inte är noll.

Mididata skickas alltså bara ut vid en förändring, så det ligger alltså inte och skickar vilken position det är på hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, innan jag gör något förhastat...kan man inte nollställa hjulet där det är? Som en våg ungefär. Jag lägger en vikt på vågen, nollställer, vågen visar nu noll även fast det är en vikt på. Yes?

Jag skulle tro att hjulet är mekaniskt kopplat till en potentiometer, och att kopplingen mellan hjulet och poten har rubbats av någon orsak. Vad som behövs i så fall, är troligen att hålla hjulet i sitt mittläge och vrida poten lite grand och sedan fixera kopplingen igen.

Problemet är att man får jobba blint och prova sig fram lite i taget, om man inte har något midi monitor-program där man kan kolla vilket pitch-värde som skickas från klaviaturen när man skruvar för att hitta rätt position. Det finns sådana som freeware, men jag har inte testat någon, så jag vet inte hur bra/dåligt de fungerar...

Ett exempel: http://www.kvraudio.com/db/vst_midi_monitor_by_walter_cescato

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...