Jump to content
Annons

Förslag till Studioforums nybörjarguide


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Och påminner man att det redan finns bra trådar i ämnet att läsa igenom får man från en hel del svart "men det här är ju ett forum". Jäpp men ett forum är inte bara ett skriva fråga ställe. Det är lika mycket att själv läsa igenom intressanta trådar. Men sökfunktionen är uslare än någonsin. Sökfunktionen kanske bara ska pekas till google. För det är där man får söka om man ska hitta något. Skulle igår bara söka på Helvalla Burn II för skriva i tråden. Sökfunktionen här hittade inte den! Bara första Helvalla. Är det ett uselt skämt när man inte ens kan hitta något som det?

Ja, har faktiskt tänkt samma tanke (om att slopa sökfunktionen och hänvisa till Google).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Håller med dig, men i samma veva så känns det relevant att ställa sig frågan "Vad ska detta forum vara till för?"

och sen se om tex trådar så som "Vad jobbar du med och hur tråkigt är det?" och "Sämsta covern... blabla" passar

in på de kriterier man har. 🙂

Man ska absolut fråga om tips men chansen är ganska stor att någon redan frågat tidigare och då vore det bra om ev. följdfrågor hamnar i samma tråd. Om frågan inte ställts tidigare så är det givetvis fritt fram att skapa trådar.

Problemet nu är att det finns massor av spridda trådar om samma sak och man förstår att det inte är lätt att hitta i djungeln och därav ett försök att underlätta för dem som söker svar på dessa vanliga frågor och en hänvisning till vilka trådar de kan fortsätta att posta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig, men i samma veva så känns det relevant att ställa sig frågan "Vad ska detta forum vara till för?"

och sen se om tex trådar så som "Vad jobbar du med och hur tråkigt är det?" och "Sämsta covern... blabla" passar

in på de kriterier man har. 🙂

Jag förstår vad du menar men dessa trådar är ju lätta att ignorera... Det är värre med trådar där en fråga ställs för hundrade gången och de svar som ges är "felaktiga" eller missvisande då ingen som hängt här ett tag orkar svara längre. Då måste man ju gå in och pladdra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant till viss del fast om man ändå har en idé om att filtrera forumet så kan man ju ta med lite annat också tänkte jag. 🙂

Fast så kanske iofs inte andra tycker, jag hänger ju inte här för att diskutera vad andra har för jobb... hehe för det skiter jag i typ.

Jag vill snacka prylar, inspelningsteknik å mixning.

Jag förstår vad du menar men dessa trådar är ju lätta att ignorera... Det är värre med trådar där en fråga ställs för hundrade gången och de svar som ges är "felaktiga" eller missvisande då ingen som hängt här ett tag orkar svara längre. Då måste man ju gå in och pladdra...
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant till viss del fast om man ändå har en idé om att filtrera forumet så kan man ju ta med lite annat också tänkte jag. 😄

Fast så kanske iofs inte andra tycker, jag hänger ju inte här för att diskutera vad andra har för jobb... hehe för det skiter jag i typ.

Jag vill snacka prylar, inspelningsteknik å mixning.

Skulle inte vilja kalla vårat förslag för "filtrera forumet" utan mer ett "verktyg" för oss som är less på att se samma fråga komma om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

en eloge till både af å gilbert som gör ett försök till förbättring

håller också med evilrockers åsikter om div meningslösa trådar/ämnen som man gott kunder förpassa

även om det är lätta att ignorera att läsa så tar det plats - man ser inte skogen för all sly

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT men en intressant funktion vore att det intill varje inlägg finns två knappar: ”Jag håller med” och ”Jag håller inte med”.

Ofta så ser man inlägg med en ”åsikt” men är för lat för att orka skriva varför man håller med eller inte (även om ”+1” funkar åt det positiva hållet, finns det -1?).

Resultatet (antal) av vad folk tryckt på visas intill inlägget. Detta kan då fungera som en indikator på om många håller med eller inte om vad som sägs i inlägget. Om det diskuteras t ex om vilken XXX som är bäst för XXX kr så kanske modell XXX tidigt kommer på tal och i o m detta så orkar inga fler posta och ge sin rekommendation då denna modell redan kommit på tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT men en intressant funktion vore att det intill varje inlägg finns två knappar: ”Jag håller med” och ”Jag håller inte med”.

Ofta så ser man inlägg med en ”åsikt” men är för lat för att orka skriva varför man håller med eller inte (även om ”+1” funkar åt det positiva hållet, finns det -1?).

Resultatet (antal) av vad folk tryckt på visas intill inlägget. Detta kan då fungera som en indikator på om många håller med eller inte om vad som sägs i inlägget. Om det diskuteras t ex om vilken XXX som är bäst för XXX kr så kanske modell XXX tidigt kommer på tal och i o m detta så orkar inga fler posta och ge sin rekommendation då denna modell redan kommit på tal.

+/-1 fungerar förvisso, men sporadiska inlägg med +1 och ett citat ger inget riktigt samlat intryck. Tror du nailade idén med hålla-med-idén! Kanske skulle gå att förenkla till +1-knapp och -1-knapp. På Youtube har man en tumme upp och tumme ner i kommentarfunktionen väl? Något liknande i alla fall.

Bra initiativ, men som Claes pekade på så lär nog en hel del ignorera... Kanske går att redirecta nya medlemmar vid de 10 första inloggningarna/besöken till guiden så att den blir deras "startsida", eller liknande?

Edit: Kanske tom skulle gå att highlighta ett inlägg som fått ett visst antal +1, med svart ram/annan färg eller så. Kanske blir för invecklat att peta ihop, men det vore en bra idé.

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

+/-1 fungerar förvisso, men sporadiska inlägg med +1 och ett citat ger inget riktigt samlat intryck. Tror du nailade idén med hålla-med-idén! Kanske skulle gå att förenkla till +1-knapp och -1-knapp. På Youtube har man en tumme upp och tumme ner i kommentarfunktionen väl? Något liknande i alla fall.

Ja, nått sånt.

Bra initiativ, men som Claes pekade på så lär nog en hel del ignorera... Kanske går att redirecta nya medlemmar vid de 10 första inloggningarna/besöken till guiden så att den blir deras "startsida", eller liknande?

En idé men jag vet inte om det ger ett "välkomnande intryck".

Jag hoppas att det räcker med att tillräckligt många känner till dessa ”guider” och hänvisar till dessa vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Vad tror du? Det känns lite för enkelt, har vi glömt något?

nja

jag skrev ju en lite tråkig negativt klingande tro att ingen kommer bry sig om att kika i detta ändå, utan ändå starta sin nya frågetråd

men jag editerade eftersom jag tyckte det var för trist 😄

i vilket fall tror jag som du skrev innan att det ska vara konkreta tips om tillvägagångssätt mer än ett rabblande av olika produkter

då spär vi bara på papegojbeteendet

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé men jag vet inte om det ger ett "välkomnande intryck".

Jag hoppas att det räcker med att tillräckligt många känner till dessa ”guider” och hänvisar till dessa vid behov.

Går alltid att göra det till en del av en "Välkommen som ny medlem av forumet"-sida, välkommen yada yada, här är en ihopställd guide med bra ljudkort, mikrofoner yada för dig som precis börjat med ljud-/musikproduktion(observera PK för att undvika "jag vill inte ha nybörjargrejer, jag vill ha bra grejer så jag skapar en tråd ändå"). Annars kommer det fortfarande skapas trettioelva trådar som redirectar till andra trådar, precis som det är idag och då är ju hela ändamålet med tråden/samlingen besegrat...

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

jag skrev ju en lite tråkig negativt klingande tro att ingen kommer bry sig om att kika i detta ändå, utan ändå starta sin nya frågetråd

men jag editerade eftersom jag tyckte det var för trist 😄

i vilket fall tror jag som du skrev innan att det ska vara konkreta tips om tillvägagångssätt mer än ett rabblande av olika produkter

då spär vi bara på papegojbeteendet

Kanske är att be om för mycket, men har inte en aning om hur mycket Studio säljer av sin specialutgåva som behandlar just det på pdf, men att släppa den gratis för det ändamålet hade ju varit dunder. Om inte annat diskuterar vi just nu ett gratisalternativ till den i viket fall som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går alltid att göra det till en del av en "Välkommen som ny medlem av forumet"-sida, välkommen yada yada, här är en ihopställd guide med bra ljudkort, mikrofoner yada för dig som precis börjat med ljud-/musikproduktion(observera PK för att undvika "jag vill inte ha nybörjargrejer, jag vill ha bra grejer så jag skapar en tråd ändå"). Annars kommer det fortfarande skapas trettioelva trådar som redirectar till andra trådar, precis som det är idag och då är ju hela ändamålet med tråden/samlingen besegrat...

Jag är fortfarande av åsikten att så länge det hänvisas på en gång till dessa guider så är det inte ett stort problem med att det ligger trådar med två poster och skräpar. Det är ett större problem om det först efter tio poster hänvisas till andra trådar för då har den nya tråden redan ett värde om informationen är relevant.

Olsberg kanske kan tänka sig att, när dessa ”guider” är klara och spikade, skicka ett mail till alla medlemmar som informerar om dessa och hur de ska användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vid varje medlemsregistrering så borde det ligga ett välkomnande PM i inkorgen där länkarna till guiderna finns.

en eloge till både af å gilbert som gör ett försök till förbättring

Tack 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid varje medlemsregistrering så borde det ligga ett välkomnande PM i inkorgen där länkarna till guiderna finns.

Bra idé!

Jag saknar också texten som tidigare alltid kom upp när man postade nya trådar, där man uppmanades att söka först. Den kunde väl återinföras och kompletteras med en klickbar länk där dessa nybörjarguider om olika ämnen är länkade.

Angående att folk tröttnar, så tror jag faktiskt inte det. Jag tillhör de envisa som alltid försöker svara när jag känner att jag kan tillföra någonting - och det finns fler som är nästan lika galna. När folk har hängt här ett tag, så börjar de också lära sig en massa och kan i sin tur ta över att svara de som kan mindre - så de som svarar noobs kommer alltid att avlösa varandra efter hand - samtidigt som vissa "gamlingar" är tillräckligt envisa för att inte sluta svara även om frågorna har dykt upp i femtielva trådar den senaste veckan. Det är ju olika med tålamodet hos olika människor... 😲

Jag tycker själv att det ser rätt trist ut om någon frågar och inte får något annat än en länk som svar - även om jag också svarar så ibland (dock ganska sällan). Om det skulle bli för många trådar som bara besvaras på det sättet, så dör forumet till slut eftersom det ju är diskussionerna som håller liv i det, så man ska nog vara lite försiktig med utvecklingen där... 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv att det ser rätt trist ut om någon frågar och inte får något annat än en länk som svar - även om jag också svarar så ibland (dock ganska sällan). Om det skulle bli för många trådar som bara besvaras på det sättet, så dör forumet till slut eftersom det ju är diskussionerna som håller liv i det, så man ska nog vara lite försiktig med utvecklingen där... 😲

Jag tror inte det är ett problem då övervägande delen av trådar inte är av denna typ (även om det är lite för många...). Det är väl upp till den som hänvisar att välja om man bara länkar eller om man vill skriva något också.

Man kommer aldrig ifrån risken att verka "snobbig" men samtidigt så ska man ju komma ihåg att frågeställaren inte sökt ordentligt innan han/hon skapade en ny tråd så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag PM:ade Olsberg den 19:e och har fortfarande inte fått svar… han kanske har semester.

Vilken månad? Skulle jag skriva mail till nån och få svar inom två dagar så skulle det vara fullständigt unikt!

:rolleyes:

En nybörjarguide borde inte bara innebära tips om bra budgetprylar för nybörjaren utan även ta upp hur man löser diverse datorproblem etc.

Mitt tips på redig mik: lille Line Audio CM3. Allroundmik i 950-kronorsklassen.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
AF: Har du fått något svar?

Nej... Antingen så har han inte haft tid att svara eller så är han helt enkelt inte intresserad.

Det kan ju vara så att om förslaget kommit från nån annan än mig så kanske han hade svarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...