Jump to content
Annons

Flera instrument, hur komponera ihop?


supercharge

Recommended Posts

Lite konstig fråga kanske men jag är bara van vid att spela ett instrument åt gången. Säg att jag då vill göra en låt med lite gitarr, piano och kanske någon orgel. Finns det då några enkla grundregler när man försöker få olika instrument att fungera ihop som man kan ha i början?

Jag menar exempelvis om spelar någon slinga med C, G, A, D-ackord på en gitarr, är det då samma skalor jag bör utgå från på pianot i melodin exempelvis, eller går att att helt strunta i det och ändå få det att låta anständigt ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lite konstig fråga kanske men jag är bara van vid att spela ett instrument åt gången. Säg att jag då vill göra en låt med lite gitarr, piano och kanske någon orgel. Finns det då några enkla grundregler när man försöker få olika instrument att fungera ihop som man kan ha i början?

Jag menar exempelvis om spelar någon slinga med C, G, A, D-ackord på en gitarr, är det då samma skalor jag bör utgå från på pianot i melodin exempelvis, eller går att att helt strunta i det och ändå få det att låta anständigt ihop?

http://www.musikteori.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl ingen konstig fråga.Musikteorisidan du fick länk till är kanon tror jag att börja med,men experimentera mycket på egen hand ochså,utveckla ditt gehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl ingen konstig fråga.Musikteorisidan du fick länk till är kanon tror jag att börja med,men experimentera mycket på egen hand ochså,utveckla ditt gehör.

Har läst mig igenom kapitlen på sidan. Intressant men det var rätt allmänt, inte så mycket om hur om komponerar instrument till varandra.

Gehör har jag alltid haft rätt bra tror jag. Lärde mig alltid allting utantill när jag fick pianolektioner som liten och melodier kan jag komponera ihop. Det är väl mer så att jag tycker att jag skulle vilja förstå teorin bättre så man har något bredare att utgå ifrån. Alltså jag tycker att jag kan skriva ihop en del musik med olika instrument men ofta blir många låtar ganska lika när man kanske inte har så stor bas att röra sig inom.

Okej det låter väldigt flummigt men jag hittade för ett tag sen en teorisida för gitarrspel som kopplade ackord med varandra, beroende på vilken skala man spelade osv, vilket jag tyckte hjälpte mig mycket då man slapp hitta allt själv och hade lite av en guide att gå efter för vilka ackordföljer i olika sammanhang som skulle kunna låta bra. Annars hade jag begränsat mig mycket mer till ett visst antal ackord som man redan lärt sig passar bra ihop. Jag tänkte om det fanns något liknande för mer allmän komposition med fler instrument. Lite grovt vad som skulle kunna passa för en melodislinga på ett piano kontra vissa ackord på en gitarr eller toner på en bas eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst mig igenom kapitlen på sidan. Intressant men det var rätt allmänt, inte så mycket om hur om komponerar instrument till varandra.

Gehör har jag alltid haft rätt bra tror jag. Lärde mig alltid allting utantill när jag fick pianolektioner som liten och melodier kan jag komponera ihop. Det är väl mer så att jag tycker att jag skulle vilja förstå teorin bättre så man har något bredare att utgå ifrån. Alltså jag tycker att jag kan skriva ihop en del musik med olika instrument men ofta blir många låtar ganska lika när man kanske inte har så stor bas att röra sig inom.

Okej det låter väldigt flummigt men jag hittade för ett tag sen en teorisida för gitarrspel som kopplade ackord med varandra, beroende på vilken skala man spelade osv, vilket jag tyckte hjälpte mig mycket då man slapp hitta allt själv och hade lite av en guide att gå efter för vilka ackordföljer i olika sammanhang som skulle kunna låta bra. Annars hade jag begränsat mig mycket mer till ett visst antal ackord som man redan lärt sig passar bra ihop. Jag tänkte om det fanns något liknande för mer allmän komposition med fler instrument. Lite grovt vad som skulle kunna passa för en melodislinga på ett piano kontra vissa ackord på en gitarr eller toner på en bas eller tvärtom.

Undrar om det finns någon sådan guide/sida som täcker det du frågar efter?

Du har ett annorlunda tankesätt än mig när det gäller att skapa musik, själv har jag alltid spelat en slinga/ackord och sedan testat tills jag hittat någonting som passar ihop.

Brukar gå på feeling, fast jag hade nog haft det lättare med mer av den kunskap du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det finns någon sådan guide/sida som täcker det du frågar efter?

Du har ett annorlunda tankesätt än mig när det gäller att skapa musik, själv har jag alltid spelat en slinga/ackord och sedan testat tills jag hittat någonting som passar ihop.

Brukar gå på feeling, fast jag hade nog haft det lättare med mer av den kunskap du söker.

Jo det är så jag själv gjort också, men jag känner att man blir hämmad av att man är för dålig på teorin.

Tänk om man ska skriva ett stycke för en hel orkester exempelvis. Det måste ju finnas någon slags idé kring hur man utvecklar en melodi på fler instrument utan att behöva pröva sig fram. Mozart kan ju inte gärna ha kunnat spela varenda instrument i en hel symfoniorkester, och dessutom komponerade han vad jag förstår direkt på papper.

Alltså vad jag menar är att det måste finnas någon form av övergripande ramverk eller "regler" för att spela instrument ihop med varandra som man kan använda sig av, för att få någon slags koll på vad som kan passa ihop och vad som kanske inte gör det. Någon form av grund att stå på, mer än att bara gå på känsla.

Redigerat av supercharge
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte din fråga.

Harmoniken skiljer sig inte från instrument till instrument. Istället brukar det vara tekniken som är begränsande. Det kan tex vara omöjligt att spela ett pianostycke på en gitarr och vise versa. Man kan tex inte ta sju toner samtidigt på en 6-strängad gitarr eller böja tonerna på ett piano. Men de tolv tonerna vi använder i den västerländska musiken är de samma på båda instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan ju vara bra att inte spela "lika" på alla instrument för det blir ganska tråkigt.

så om gitarren spelar akorden (med flera anslag per akord) så kanske pianot bara gör ett anslag och sedan låter tonerna klinga ut eller spelar en melodi slinga och basen spelar basgångar istället för att pumpa på samma akord som gitarren (fast visst kan den även göra det i bland för variationens skull).

lyssna på låtar du gillar hur varje instrument spelas, så förstår du vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan ju vara bra att inte spela "lika" på alla instrument för det blir ganska tråkigt.

så om gitarren spelar akorden (med flera anslag per akord) så kanske pianot bara gör ett anslag och sedan låter tonerna klinga ut eller spelar en melodi slinga och basen spelar basgångar istället för att pumpa på samma akord som gitarren (fast visst kan den även göra det i bland för variationens skull).

lyssna på låtar du gillar hur varje instrument spelas, så förstår du vad jag menar.

Så generellt spelar de olika instrumenten i en rockgrupp i princip samma ackord med lite olika variation, med melodier osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det skulle man kunna säga. Det finns ju egentligen inga fel. men man brukar ju följa vissa regler. Spelar gitarren ett mollackord så låter det illa om sångmelodin sjunger en dur ton t.e.x. Men i snabbare och hårdare rock så spelar gitarren oftast bara rockackord(ackord utan moll o dur-ton) och då finns det ganska stora möjligheter att skriva melodin lite som man vill. Spelar man i band så lär man sig ganska snabbt vad som fungerar.

jag kommer ihåg när man var ung och lyssnade på gitarrsolon och tänkte hur de kan veta vilka toner de ska ta i så snabbt tempo.

men när man väl börjar träna och så börjar man förstå efter ett tag. men alla lär sig på olika sätt. Tror inte att mitt eller någon annans sätt fungerar för dig. Det är bara att köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se att det riktigt har tagits upp här innan , men nåt man också kan ha i tanken är, hur instrumentens karaktärer är (vettetusan hur jag ska förklara detta...) men, dels, att man inte är och "kladdar på varandras frekvenser", då det finns risk att dom olika instrumentens spelcialiteer och klanger kan dränka varandra... hmm... Att man tex, om det finns sång med, inte ligger och kompar eller lirar stämmor i samma frekvensregister som sången. Då kan man riskera att ord kommer att drunkna i den övriga ljudbilden.

Man kan säkert sitta och läsa sig till det, men, testa gärna att lägga om akorden, oktavera ner/upp och se vad som händer, varför inte lägga bordun/pedaltoner?

ja, lite av mina idéer iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är så jag själv gjort också, men jag känner att man blir hämmad av att man är för dålig på teorin.

Tänk om man ska skriva ett stycke för en hel orkester exempelvis. Det måste ju finnas någon slags idé kring hur man utvecklar en melodi på fler instrument utan att behöva pröva sig fram. Mozart kan ju inte gärna ha kunnat spela varenda instrument i en hel symfoniorkester, och dessutom komponerade han vad jag förstår direkt på papper.

Alltså vad jag menar är att det måste finnas någon form av övergripande ramverk eller "regler" för att spela instrument ihop med varandra som man kan använda sig av, för att få någon slags koll på vad som kan passa ihop och vad som kanske inte gör det. Någon form av grund att stå på, mer än att bara gå på känsla.

Ja, alltså bortsett från harmonilära så finns det ett stor teoribildning runt kontrapunkt som du kan titta på. Kontrapunktiken handlar om hur stämmorna, melodierna förhåller sig till varandra. Studeras nästa bara uteslutande av blivande kompositörer och arrangörer, men kan vara till stor hjälp även när man skriver pop.

Det finns några generella grundregler som kan vara bra att känna till, exempelvis att den översta stämman och den understa inte bör rör sig åt samma håll samtidigt; att större intervall bör efterföljas av mindre; hur man förhåller sig till dissonanser och så vidare. Det viktigaste principen är dock att alla stämmor är enskilda melodier, de behöver inte bete sig likadant! Vanligt brukar annars vara att man tänker någon ackordprogression som alla utgöra en del i (bortsett från sångmelodin som är "fri"). Det måste inte vara så.

Lustigt nog finns det säkert hundra sidor om harmonilära, men typ ingen alls om kontrapunkt. Massa bra tips om hur man lägger ackord, men aldrig om hur man gör en melodi. 😎 Däremot kan det finnas böcker på biblioteket som du kan kika lite i. Walter Piston's "Counterpoint" är ganska spridd i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. detta är ju en rätt lurig fråga, eftersom alla jobbar olika.

Det bästa sättet är väl helt enkelt att träna .

Jag själv tex gör alltid allt på antingen piano eller gitarr, dvs ackord mot en melodi, eller tvärtom.

Sen när jag känner mig "nöjd" med melodin, så gör jag alltid ett enkelt grundbeat och spelar in piano eller gitarrer, sen bygger jag på under tiden med vad som behövs , bas, stråkar, gitarrer osv .

Så att du ska få råd i hur man ska "arrangera ett verk" är väl snarare att gå tillbaka till dig själv och välja hur DU vill att det ska låta.

Bara mosa mosa mosa mosa, träna träna träna ..

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...