Jump to content
Annons

supercharge

Medlem
  • Antal inlägg

    10
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Så generellt spelar de olika instrumenten i en rockgrupp i princip samma ackord med lite olika variation, med melodier osv..
  2. haha ja kanske, även om man förknippar det med dåliga technoversioner på ZTV
  3. Jo det är så jag själv gjort också, men jag känner att man blir hämmad av att man är för dålig på teorin. Tänk om man ska skriva ett stycke för en hel orkester exempelvis. Det måste ju finnas någon slags idé kring hur man utvecklar en melodi på fler instrument utan att behöva pröva sig fram. Mozart kan ju inte gärna ha kunnat spela varenda instrument i en hel symfoniorkester, och dessutom komponerade han vad jag förstår direkt på papper. Alltså vad jag menar är att det måste finnas någon form av övergripande ramverk eller "regler" för att spela instrument ihop med varandra som man kan använda sig av, för att få någon slags koll på vad som kan passa ihop och vad som kanske inte gör det. Någon form av grund att stå på, mer än att bara gå på känsla.
  4. Har läst mig igenom kapitlen på sidan. Intressant men det var rätt allmänt, inte så mycket om hur om komponerar instrument till varandra. Gehör har jag alltid haft rätt bra tror jag. Lärde mig alltid allting utantill när jag fick pianolektioner som liten och melodier kan jag komponera ihop. Det är väl mer så att jag tycker att jag skulle vilja förstå teorin bättre så man har något bredare att utgå ifrån. Alltså jag tycker att jag kan skriva ihop en del musik med olika instrument men ofta blir många låtar ganska lika när man kanske inte har så stor bas att röra sig inom. Okej det låter väldigt flummigt men jag hittade för ett tag sen en teorisida för gitarrspel som kopplade ackord med varandra, beroende på vilken skala man spelade osv, vilket jag tyckte hjälpte mig mycket då man slapp hitta allt själv och hade lite av en guide att gå efter för vilka ackordföljer i olika sammanhang som skulle kunna låta bra. Annars hade jag begränsat mig mycket mer till ett visst antal ackord som man redan lärt sig passar bra ihop. Jag tänkte om det fanns något liknande för mer allmän komposition med fler instrument. Lite grovt vad som skulle kunna passa för en melodislinga på ett piano kontra vissa ackord på en gitarr eller toner på en bas eller tvärtom.
  5. Lite konstig fråga kanske men jag är bara van vid att spela ett instrument åt gången. Säg att jag då vill göra en låt med lite gitarr, piano och kanske någon orgel. Finns det då några enkla grundregler när man försöker få olika instrument att fungera ihop som man kan ha i början? Jag menar exempelvis om spelar någon slinga med C, G, A, D-ackord på en gitarr, är det då samma skalor jag bör utgå från på pianot i melodin exempelvis, eller går att att helt strunta i det och ändå få det att låta anständigt ihop?
  6. 1. okej det låter ju bra 🙂 2. Lite off topic kanske men finns det förrsten någon musikalisk term för när man gör en lookalike på någon låt. Alltså du ändrar lite i musiken och skriver ny text och sedan kallar den för någon ny slags version av orginalet. Covers är väl bara musikändringar generellt eller?
  7. supercharge

    Gitarrlåtar

    Hej, jag är lite ny på musikskrivandet och tänkte bara ställa ett par frågor jag funderat på. 1. Dum fråga kanske, men går det att skriva musik med de enkla gitarrackorden. Alltså exempelvis "knocking of heavens door" är ju oförskämt enkel att spela i de versioner jag sett på nätet, men den kanske är grovt förenklad mot hur Dylan skrev den, vad vet jag. Detsamma verkar gälla exempelvis Blowin in the wind som av det jag sett verkar bestå av vanliga enkla gitarrackord. Frågan är väl således om exemplen är skrivna så från början (eller grovt förenklade), och om man kan skriva seriös musik bara med enkla ackordföljder? Eller om de enklare ackordföljder som låter bra i stort sett är tagna eller vad man ska säga. Alltså att det kommer låta för likt någon befintlig låt nästan oavsett hur man gör om man bara håller sig till de vanliga standardackorden + lite minors på gitarren? 2. Har ni upplevt problem med att ni känt er oroliga för att någon av era låtar kan vara lite för lik en befintlig låt. Alltså man hämtar ju gärna inspiration av att lyssna på bra musik om man försöker skriva en låt, men har det blivit för mycket någon gång?
  8. Det som kallas huvudröst? Det leder i såfall till följdfrågan, går man "över skarven" så att säga och försöker använda magen för att få lite klang på det? Det är iaf så jag försökt experimentera lite med.
  9. Jodå jag brukar stämma ner dem en del, men det är mest för att kunna köra bröströst hela vägen och då blir det bra mörkt i vissa partier. Men jag tror inte riktigt det är så man ska göra. Utan som du säger måste det vara så måste man nog ska kunna växla mellan falsett och bröströst för att kunna sjunga ljust ordentligt. Det lilla jag har sett på wikipedia pekar på att en tenor egentligen bara har några toner extra på ljushetsskalan. Och t.ex. Freddie var väl Bariton normalt om jag inte minns fel.
  10. supercharge

    Sjunga ljusare

    Det har varit några posts tidigare om det här såg jag på google. Det verkar dock vara en hel del duktiga människor här så jag tänkte passa på att ta upp några funderingar. Jag är ganska tonsäker och ligger som bas eller bariton i sångröst på lite över 2 oktaver bröströst. Nöjessjunger mest för att det är kul men det vore kul att bli bättre främst på att sjunga ljusare. Jag har mest blivit bättre på att lyssna och sjunga tíll duktiga sångare och undrar om manliga leadsångare generellt ligger som tenorer och har ljusare bröströst och sjunger allting med den utan att krångla det minsta, eller om de byter till någonslags huvudröst/falsett när det blir ljusare.. rent generellt alltså. Jag tänker alltså på t.ex Roy Orbinson, Freddie mercury, elvis osv. Freddie och orbinson gör det ju ganska uppenbart när det blir väldigt ljust men jag menar alltså om de även i mörkare partier sjunger någonslags falsettblanding fast med så bra kraft som de uppenbart har... Eller om de helt enkelt har 3.5 oktaver bröströst och bara sjunger på med den? Med en falsettvariant lyckas jag få hyffsat tryck, och klarar att sjunga deras låtar.. men vet inte om det är så man ska göra, om man pajar rösten eller om det låter förjävligt om man varierar mellan bröst och falsettröst för mkt 😛
×
×
  • Skapa ny...