Jump to content
Annons

Hejsan Hej!


Tegen

Recommended Posts

Hej alla

Jag heter Erik och har nyligen införskaffat mig en imac och logic studio 9. Har inte gjort något med musik tidigare mer än att lyssna på det , har också införskaffat ett midi-klaviatur, ljudkort, mic och ett par hyfsade studiomonitorer.

Har kikat runt och läst en hel del i forumet dom senaste dagarna och fått mycket bra tips. Har fortfarande en hel del saker jag undrar över men är lite rädd för att skapa trådar eftersom jag har förstått att vissa gillar att såga oss nybörjare 😕

Jag spelar iaf inget instrument och kommer endast att använda mitt midi klaviatur och förhoppningsvis lite sångspår mot dance och det elektroniska hållet.

Ha en bra dag!

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen!

Äsch, skapa hur många trådar du vill och fråga precis hur "dumt" du vill men en bra idé kan vara att först söka på forumet (det finns mer än vad man tror).

Nåväl..

Simma lugnt och hoppas att du ska trivas.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

Äsch, skapa hur många trådar du vill och fråga precis hur "dumt" du vill men en bra idé kan vara att först söka på forumet (det finns mer än vad man tror).

Nåväl..

Simma lugnt och hoppas att du ska trivas.

/CHAE

Hehe tack ska du ha CHAE!

Känns bara lite som ju mer jag söker ju mer frågor hittar jag 😄 Det här med musik är nog lite svårare (och dyrare) än vad jag trodde. Fast det är väll det som gör det så kul.

t.ex. om man tittar på en tutorial så går det bra i början och det känns bra sen helt plötsligt plockar han fram 35 mjukvarupluggar som man inte har en aning om vad det e "jo men den här är bra den kan jag rekomendera den kostar bara en sådär 4a tusen ja och denna också". Jag tyckte logic kändes ganska dyrt från början sen ska man lägga nästan lika mycket på 35 extra mjukvarupluggar. Sen vet man ju inte riktigt hur dom fungerar och vad dom gör så får man läsa om varje enskilt program. Och när man läser om varje enskilt program så kommer det upp ungefär 5-10 helt nya ord per program så får man lära sig dem också :rolleyes:

Men ja som sagt det går nog över åt andra hållet snart och klarnar mer och mer.

Som killen i musikaffären sa " det kommer bli mycket lättare när du inser att logic egentligen bara är en bandspelare".

Blev lite fel tråd nu, men har inte hittat någon riktigt bra guide till mjukvarupluggar till logic för att komma igång, hittade en 3 år gammal och sen någon som allt känns helt blandat och man inte vet vilket program de fungerar till. En fin liten startup guide i pluggin sektionen eller logic sektionen hade hjälpt en hel del för idioter som jag, bara precis vad man behöver och sen kanske sen hur man kommer vidare. Finns ju många sätt att dela upp det och jag vet inte hur svårt det är att göra och meningen är inte att jag vill att någon ska sitta och leta information istället för att jag gör det.

Men om någon erfaren vill hjälpa till och berätta vad ni själv använder och inte kan vara utan, är det väldigt välkommet.

1 Vilka pluggar som man lika bra kan använda logics egna.

2 Vilka gratispluggar man bara inte kan vara utan.

3 Vilka som kostar pengar som man bara måste ha. Skriv gärna ungefär vilket pris.

Skriv gärna ut var dom passar in också, som i mitt fall åt dancehållet, så jag behöver ju inte guitar amps och sådant. (tror jag)

Som sagt ledsen det blev lite fel ställe, men tack på förhand

Erik

Redigerat av Tegen
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är lite "farligt" att hela tiden fundera på vad man "måste" ha... Om jag uppfattar det rätt utifrån ditt inlägg, så är du relativt ny på området? Försök då istället att lura runt i grundgrejjerna lite, och sen då du kan mer, utöka. Annars kan det ju bli så att man sitter med en sjuhelvettes massa pluggar, synthar och annat, men det blir skitsvårt att välja, eller, att det blir helt enkelt för många valmöjligheter. Kom igång istället och bli kreativ. Man tar sig ganska långt med logics prylar också. eller, ja, det enda jag saknar i logic är väl "hitlåts-pluggen", men den är visst nå jävulskt dyr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är lite "farligt" att hela tiden fundera på vad man "måste" ha... Om jag uppfattar det rätt utifrån ditt inlägg, så är du relativt ny på området? Försök då istället att lura runt i grundgrejjerna lite, och sen då du kan mer, utöka. Annars kan det ju bli så att man sitter med en sjuhelvettes massa pluggar, synthar och annat, men det blir skitsvårt att välja, eller, att det blir helt enkelt för många valmöjligheter. Kom igång istället och bli kreativ. Man tar sig ganska långt med logics prylar också. eller, ja, det enda jag saknar i logic är väl "hitlåts-pluggen", men den är visst nå jävulskt dyr... 🙂

Jo förstår hur du menar. Får kolla runt ytterligare lite i logic och prova mig fram helt enkelt. Har redan lite svårt för att välja därför det skulle vara skönt med en liten riktning vart man ska gå, så alla tips är fortfarande välkommna. Men ja, jag kan inte förvänta mig o veta allt efter en månad.

"Hitlåts-pluggen" e väll du själv? 😉 svår att ställa in dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Sökfunktionen i forumet är inte den bästa, kör Google istället.

Bra tips, att jag inte tänkte på det innan.

Ska bara läsa till mig lite mer om vad dom olika sakerna gör.

Har lärt mig lite grann om eq, kompressor, reverb, autotune och delay än så länge. Dem flesta olika ser ut till att fungera ungefär likadant iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...