Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Yes, jag har skaffat Cubase äntligen. Men om man ska spela in någonting så kackar ljudet, det blir knastrigt, och det kommer ett eko på ljudet.

Jag har ett externt ljudkort. Jag har en väldigt bra mikrofon.

Om jag bara spelar in ljud via Windows egna ljudinspelare så funkar allt bra.

Men med cubase så funkar det inte.

om man mixtrar lite med line-in och out så funkar det ibland, men efter några sekunder så börjar det igen.

Någon som vet hur man fixar detta?

Annons
Postat

Vad har du för ljudkort?

Vad har du för mikrofon?

Vad har du för dator?

Har du kollat upp inställningarna under devices->device setup->VST audio system, så att rätt drivers används?

Har du stängt av ditt interna ljudkort?

Har du justerat latencyn i det eventuella interface som medföljer ljudkortet?

Postat

Jag har ett nio 2|4 ljudkort.

SP B1 mick

Har en ny dator (ca 2 månader) Det verkar dock inte som man kan avinstallera ljudkortet från den.

jag har mixat lite med sånt, men jag har ju ingen aning om vad dom ska vara inställda på.

Postat

Du behöver inte avinstallera ljudkortet, bara gå in i enhetshanteraren och avaktivera kortet (och gärna lite annat skit

som du inte behöver, såsom wlan?)

Men det är inte därför som det spökar, utan antagligen för att du inte har ställt in rätt drivrutiner och/eller samplingsbuffert eller latency

i programmet/ljudkortet. Om du går in i tidgare nämnda meny i cubase så ska du hitta ditt ljudkort listat. Se till så att programmet använder

de drivrutinerna till att börja med.

Postat (redigerat)

Det var inställningarna som var felet.

Dock om man ska skapa VST instruments, trummor. Så kommer det inget ljud när man trycker på dom olika knapparna.

Förlåt för min okunnighet, jag är helt ny inom detta ämnet.

[EDIT] Och såklart kan jag inte få ljud när jag spelar in fortfarande.

Redigerat av someone
Postat

Jag har haft förmodligen exakt samma problem när jag började mixtra med cubase.

Jag ser att du kör med ASIO drivers, det som jag gjorde var att jag helt enkelt kör allt ljud som

inte har med cubase att göra med det interna ljudkortet och dess drivrutiner.

Hade nämligen lite problem med att windows inte ville släppa mitt externa ljudkorts drivrutiner

för vissa applikationer. Stängde av datorn, stängde av externa ljudkortet, startade datorn.

Kopplade sedan in ljudkortet, det verkar som windows tvingar det interna att ta hand om ljudet nu

då den inte hitta något annat. Satte på det externa ljudkortet igen och vipps så var det valbart i Cubase.

Jag vet att du kanske inte hade exakt detta problemet, men jag fick knastrande ljud när jag körde

med drivrutinerna ASIO som är default. Efter att jag gjorde som jag beskrev ovan, och fick in rätt

drivrutiner så funkar det perfekt.

Jag misstänker att ASIO drivrutinen jag hade inte fixar att streama ljud lika bra, och därför knastrar och hackar det.

Postat (redigerat)
  someone sa:

Du ska INTE köra med DirectX drivrutinen. Det finns en drivrutin med till ditt externa Novation-ljudkort. Har du installerat den drivrutinen? Det är den du ska använda. Klicka på VST Audio System i menyn till vänster och välj sedan drivrutinen till ditt kort i drop-down menyn.

Redigerat av Strummindude
Postat
  Strummindude sa:
Du ska INTE köra med DirectX drivrutinen. Det finns en drivrutin med till ditt externa Novation-ljudkort. Har du installerat den drivrutinen? Det är den du ska använda. Klicka på VST Audio System i menyn till vänster och välj sedan drivrutinen till ditt kort i drop-down menyn.

Exakt.. ingen trökig latency du har där ha ha 😉

Gör som ovanstående skriver, byt asiodriver till ditt ljudkorts egna !

/Marcus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.