Jump to content
Annons

Tips och tricks på 70-talet


dede

Recommended Posts

Eftersom vi haft trådar om 70-talets bästa skiva och liveakt som ofta övergår i frågor om instrument och teknik så tänkte jag vi kunde ha detta i en egen tråd.

Jag börjar.

Hur kunde Emmerson få sin Hammond att ändra pitch? Enkelt han stängde av och satte på strömbrytaren.

Hur kunde Emmerson spela två toner samtidigt på sin moog; Robert Moog specialbyggde en.

Hur får man ut sin orgel i stereo; Splitta sladden till en stereoeq och ställ reglarna spegelvänt mot varandra.

Soft Machine/Caravan/Hatfield and the North/etc körde ofta sitt orgelljud genom Wahwah/fuzz (CryBaby)

Rick Wright i Pink Floyd maxade tremolo och percussionreglagen för att låta elektronisk.

Flanging på "Supersession"(Blomfield/Stills/Kooper) Återigen splitta signalen till två rullbandspelare i rec/mon läge. Använd handen till att få den ena ur fas.

Fortsätt!!!!!!!!

Det måste finnas hundratals tricks!!!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Klassikern "Being for the benefit of mr Kite" med Beatles.

De spelade in massor med orgel och musik från positivhalare på band. Klippte upp banden i lagom långa bitar och slängde upp allt i luften. Sedan tejpade de ihop det igen. Det blev den minsta sagt kaotiska bakgrunden till solot som spelas på en Hammond av John Lennon.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla känner väl till ABBA-tricket, men jag tar det en gång till...

Sjung in en stämma, spola sedan tillbaka tejpen och dubba stämman på nedsaktad bandspelare. Lyssna på resultatet på normal hastighet... vips, det klassiska ABBA-smurfsoundet.

(Det var säkert inte Tretow som uppfann metoden, men det används till förbannelse på plattorna. De dubbade förresten inte bara sången...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Flanging på "Supersession"(Blomfield/Stills/Kooper) Återigen splitta signalen till två rullbandspelare i rec/mon läge. Använd handen till att få den ena ur fas.

Kul tråd!

Flangereffekten kommer från rulltejpen, och betyder just "kanten på tejpen" om jag inte missminner mig. Till en början ansågs det vara ett ofog till någon rolig Nisse kom på att det var en "effekt".

I övrigt är jag inte lika påläst som trådstartaren och kan just inte bidra med något.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske inte 70-tal... men väl retro. det handlar om Portishead. Som bekant innehåller ju de flesta av deras låtar mycket vinylknaster.

det de gjorde var att fixa alla grooves i datorn och sedan pressa ner det på vinyl. därefter spelade de upp vinylen med en extra tung pickupnål och spelade in detta på en analog bandspelare och lade på sången. dom scratchar lite på vinylerna i vissa låtar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

hendrix får man juh inte glömma! I en halvakustisk version av Angel med bara han & gitarren så har han följande setup:

gitarren (som jag tyvärr inte kommer ihåg vilken det va, tror de va nå gammal akustisk fender 😉 ) -> liten 10watts rör stärkare från 50talet, men en såndär klassisk 50tals reverb -> till en leslie speaker.

inte riktigt säker på detta 🙁 ... men men...

riktigt fint rotate ljud blev det iaf...

Redigerat av baloo
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nu har jag beställt boken "Revolution i huvudet". Boken om hur Beatles musik kom till. Lovar att recensera den så fort den är läst.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ian macdonald (som skrivit den) en lite lagom vrickad, helt sjuka åsikter stundtals. Hans ambitiösa recensioner e dock underhållande.

Att han inleder boken med citatet "Half of what i say is meaningless, but i say it just to reach you" säger väl en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ett gammalt knep på äldre rörstärkare med dubbla ingångar (1a+b och 2a+😏 var att nyttja båda ingångarna genom seriekoppling. Man pluggade in gitarr/bas i 1a, drog en telekabel från 1b till 2a, och stoppade en lös teleplugg i 2b. Gain, punch och dist ökade dramatiskt. 😉

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Keith Emerson är Gud! Om alla här skulle få höra de bästa grejerna han gjort, skulle Ni smälla av, oavsett genre. Det den grabben inte kan göra med ett keyboard i realtid är inte värt att göra. Alla som sysslar med synthar borde höja honom till skyarna på samma sätt som gitarrister pratar om Hendrix betydelse för gitarren. När alla "seriösa" musiker dissade och kallade synthen för "en leksak" så inledde Keith sitt samarbete med Moog. Han visade vägen för hur keyboards kunde användas. Många av Er minns säkert hur Tommy Lee, på en Motley Crue-turné för några år sedan, hade ett trumset som roterade i luften. Jag minns hur imponerade alla rockers var. Keith Emerson gjorde det med en Steinway-flygel i mitten av 70-talet! Pall och flygel byggdes ihop på något sätt. Sen ordnade man något slags upphängningsanordning som gjorde så att en eller två roddare kunde dra i rep så att flygeln roterade, alltmedan Keith spelade! Jag har bilder på spektaklet i någon gammal tidning. Problemet var tydligen dock att flygeln av någon anledning tvärstoppade. Det gjorde inte Keith. Keith slog pannan i flygeln. Enligt legenden, kraftigt blödande och med bandage runt huvudet, genomförde Keith resten av konserten.

På deras hemsida låg länge berättelsen om en spelning i Italien ordnad(?) av en, minst sagt, avspänd promotor. Promotorn missar en massa saker som t ex annonsering, införskaffande av PA och plats att spela på. Genom att gå ut i sista stund på lokal radiokanaler så lockas tusentals människor till konsertplatsen (utomhus) och Emerson, Lake & Palmer genomför en av sina bästa och galnaste spelningar någonsin. Promotorn skäms lite för sina missar och har tänkt revanschera sig. Han har införskaffat sig ett gigantiskt fyrverkeri på rea som byggs upp i en gigantisk träställning bakom scenen. Hans tanke är att dra av fyrverkeriet mot slutet av konserten. Någonting går dock fel. När fyrverkeriet antänds, välter hela träställningen! Greg Lake berättar om hur fyrverkeripjäser sveper hit och dit över hela scenen. Han får steppa å det vildaste för att undvika att träffas. Raketerna far sen rätt ut i publikhavet och exploderar. Som tur är skadas ingen(!) allvarligt och ELP ser denna konsert som en av sina mest minnesvärda.

ELP var för övrigt föregångare, ihop med ett par band till, vad gäller scenshow, belysning, backdrops, pyroteknik, filmprojektioner mm. De hade alltid en inbördes tävlan om vem som hade med sig de dyraste och mest "over the top" grejorna. Legenden säger i alla fall att inför någon turné hade Keith laddat upp med bl a 19 Minimoogar, Greg ville inte vara sämre. Han hade låtit sy upp en persisk matta för en ren fantasisumma. Den täckte hans del av scenen och ingen anna fick gå och stå på den. Carl bräckte dem alla. Han lät tillverka två stycken bastrummor i gediget, svarvat stål! Varje bastrumma var två meter djup och vägde flera hundra kilo! De lät tydligen skit men vad ska man göra? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Greg ville inte vara sämre. Han hade låtit sy upp en persisk matta för en ren fantasisumma. Den täckte hans del av scenen och ingen anna fick gå och stå på den.

Är du säker på att det inte är Steve Howe i YES?

Han har nämligen en sån matta än idag, just en persisk, som bara han får vara på.

Fan ta Chris Squire om han vågar kliva på den. Då blir Steve sur. 😳

Hörde att BOSTON spelade in nån platta där allt man hör är trummor bas gitarr o sång, men det låter som synthar används ganska friskt. Tydligen tyckte inte gitarristen om synthar så han ville visa att det går alldeles utmärkt att vara utan... dessutom ska inspelningarna tagit så lång tid, så banden på 2"-rullarna till 24ch bandaren ska ha klibbat ihop, vilket gjorde att de sakta för hand fick försöka skala isär detta med bl a hjälp av vaselin.... tror jag... 😆

Kanske inte precis nåt tips o trick, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

My own favorite:

Byt ut bordsfläktens rotorblad mot en mick.

Låt micken rotera framför en monitor.

Mixa in kanalen.

Mycket märkliga faseffekter.

Home-made Lo-fi Leslie.

Den som löser sladdproblemet konstruktionen medför pm:a mig..

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

My own favorite:

Byt ut bordsfläktens rotorblad mot en mick.

Låt micken rotera framför en monitor.

Mixa in kanalen.

Mycket märkliga faseffekter.

Home-made Lo-fi Leslie.

Den som löser sladdproblemet konstruktionen medför pm:a mig..

Prova att ha kvar rotorbladet, och kläm på en tålig myggmikrofon (trådlös är det enklaste men dyraste) sen är det bara att tuta och köra. När det gäller sladden ska den inte vara för tajt spänd så att den slits när motorn är igång. Sladden skall inte heller vara för lös så att den "fastnar i drevet". Se till att spänna fast flera ställen med gummiband eller tejp.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ritchie Blackmore gjorde en intervju för "Guitar Player" i höjd med att Rainbow släppte "Long Live Rock´n Roll". Där berättade han bl a att han fortfarande lät döda sköldpaddor för att få gjort plektrum av skalet. Han kunde bara inte förlika sig med plastplektrummen. De var "för mjuka och för plastiga"!? Tur att han lämnade en bra förklaring annars hade ju någon kunnat bli upprörd!

Han berättade också om sina Marshallstärkare. Jim Marshall kände Blackmore och ville gärna att han använde Marshall. Ritchie tyckte att de lät "skit". Jim erbjöd Ritchie att komma ut till fabriken så skulle de hjälpa honom att hitta hans sound.

Ritchie dök upp på fabriken, valde ut ett antal 200 W(!) toppar och kabinett som han tyckte lät sisådärnågorlunda. Sen stod vår friske pöjk och spelade sina licks med volymen på 11 mitt bland arbetarna på fabriken. Då och då höll han upp och hojtade åt arbetarna: "Mer diskant" eller något annat begåvat. Då fick de snällt löda bort/dit någon komponent som gjorde jobbet.

Det hela slutade med att Ritchie-ponken kom hem med ett par 200 W-toppar som hade boostats upp till 380 W(!) Dessa matade några kabinett där man hade haft problem att få fram högtalare som skulle orka med det hela.

På turnén som gjordes för denna skiva, såg jag dem i Gbg. I min klass gick en tjej vars mamma jobbade i Scandinaviums biljettlucka. Hon skaffade alltid kanonbiljetter till mig, så även denna gång. Jag satt på rad två, mitt framför Ritchies 2 stackar. Framför mig satt tre medlemmar ur Wasa Express, Åke Eriksson, Cary Sharaf och keyboardisten, tror jag.

Jag tvivlar inte på att förstärkarna var boostade till 380 W! Jag hörde ju för fan inget annat än Ritchies gitarr! Dock var konserten fantastisk! Cozy drog sitt "1812"-trumsolo och åkte högt upp i luften, regnbågen var med och de bytte backdropar hejvilt under konsertens gång! Balckmore var på fint humör och Ronnie James sjöng som en gud! Vad har detta med tips och tricks från 70-talet att göra? Vill Du låta som Blackmore, höj till 11 och öka sen!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Greg ville inte vara sämre. Han hade låtit sy upp en persisk matta för en ren fantasisumma. Den täckte hans del av scenen och ingen anna fick gå och stå på den.

Är du säker på att det inte är Steve Howe i YES?

Han har nämligen en sån matta än idag, just en persisk, som bara han får vara på.

Fan ta Chris Squire om han vågar kliva på den. Då blir Steve sur. 😄

Hörde att BOSTON spelade in nån platta där allt man hör är trummor bas gitarr o sång, men det låter som synthar används ganska friskt. Tydligen tyckte inte gitarristen om synthar så han ville visa att det går alldeles utmärkt att vara utan... dessutom ska inspelningarna tagit så lång tid, så banden på 2"-rullarna till 24ch bandaren ska ha klibbat ihop, vilket gjorde att de sakta för hand fick försöka skala isär detta med bl a hjälp av vaselin.... tror jag... 😆

Kanske inte precis nåt tips o trick, men...

Nja - de använder faktiskt en Hammond också, men det står också på omslaget "no synthesizers used" eller något sådant. Grymt bra platta för övrigt! 🙂

Jag undrar om det inte var så på deras två första skivor, men att de sedan inte kunde hålla sig ifrån syntarna längre... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ingenting om sånt här, men läste i en annan tråd om hur Folk ûberkompressade trummor men sedan la på ett o-kompressat spår av trummor över för att få nåt visst sound..

Det är samma metod som används på sång ibland och som går under benämningen "Motown-tricket". Äldre än 70-tal, alltså och väldigt välanvänt under Motowns storhetstid... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en gång i tiden en singel (nog deras första) av det amerikanska punk/thrash/new wave-bandet Meat Puppets. Fruktansvärt häftigt "sångljud". Ryktet sade att sångaren stod i ett kaklat omklädningsrum/duschrum med ett 4-meters stuprör med mikrofonen fastsatt i ena öppningen medan han sjöng in i den andra öppningen. Snacka om "rörljud". 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

. Keith Emerson gjorde det med en Steinway-flygel i mitten av 70-talet! Pall och flygel byggdes ihop på något sätt. Sen ordnade man något slags upphängningsanordning som gjorde så att en eller två roddare kunde dra i rep så att flygeln roterade, alltmedan Keith spelade! Jag har bilder på spektaklet i någon gammal tidning. Problemet var tydligen dock att flygeln av någon anledning tvärstoppade. Det gjorde inte Keith. Keith slog pannan i flygeln. Enligt legenden, kraftigt blödande och med bandage runt huvudet, genomförde Keith resten av konserten.

Den svenske internationellt berömde tonsättare Karl-Erik Wellin brukade såga sönder flyglar med motorsåg på 60-talet. En gång råkade han såga sig i benet. Det ville han inte gärna bli påmind om eftersom han då hade spelat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Värre än så, min vän. Journalisten häcklade honom om att han hade sågat sig i benet varpå han svarade "Alla kan Väl spela fel?" Det var en av de första gångerna hela min familj låg och rullade på golvet av skkratt!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...