Fertan Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Vet inte om en del hÀr kanske sett den hÀr förut, men tyckte att det kunde vara vÀrt att spridas ytterligare ifall nÄgon missat... Man ser ofta folk som undrar varför deras inspelningar inte lÄter professionella, och blir tipsade om dyra mikar, preamps osv(sÀrskilt pÄ Gearslutz, vilket iofs Àr GEARslutz), sÄ Kelly McGuire, singer/songwriter, gjorde en lÄt med enbart Sm57or för att bevisa att det handlar mer om arrangemang Àn utrustning. Som max anvÀnde han tre Sm57or samtidigt, vilket var pÄ trumsettet(kagge, virvel och OH). Tycker det visar rÀtt bra vad man faktiskt kan Ästadkomma med bara ett par tusenkronorsmikar! The All 57 Song by Kelly McGuire
Demonproducenten Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Tycker det visar rÀtt bra vad man faktiskt kan Ästadkomma med bara ett par tusenkronorsmikar! hÄller med Àven om det kanske inte helt lÄter riktigt fÀrdigpolerat pro men mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att anvÀnda det man har Àr MYCKET mer vÀrd Ä viktig Àn vad plÄnboken kan köpa
soulistic Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 hÄller med Àven om det kanske inte helt lÄter riktigt fÀrdigpolerat promen mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att anvÀnda det man har Àr MYCKET mer vÀrd Ä viktig Àn vad plÄnboken kan köpa +1
Fertan Postat 9 januari 2010 TrÄdstartare Postat 9 januari 2010 hÄller med Àven om det kanske inte helt lÄter riktigt fÀrdigpolerat promen mer en mixsak kanske men visst visar det att kunskapen att anvÀnda det man har Àr MYCKET mer vÀrd Ä viktig Àn vad plÄnboken kan köpa Inte fullt ut, men som sidan sÀger sÄ lÄg det 15 min mix bakom det, och resultatet Àr grymt jÀmfört med vad man hör ibland nÀr folk köpt pÄ sig en massa gear och spikat i timmar pÄ sina mixar utan att komma i nÀrheten av hans resultat. KÀnns nÀstan lite nedlÄtande mot de som köpt en massa fina prylar och sen inte lyckas krÀma ur det de vill som slutresultat, men man har ju sjÀlv varit dÀr och allt handlar om erfarenhet/kunskap... LÄten har fastnat i mitt huvud om inte annat, to be head over heels nanaaa!
oscarb15 Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 jÀvligt hÀftigt, alltid roligt att bli förvÄnad över folks mixing skills
Vakuumanka Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Oj! Blev vÀldigt förvÄnad över hur bra det lÀt! Helt otroligt vad man kan Ästadkomma med 3 st SM57'or och bra arrangemang! Kille har skills!
crillemannen Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 I min studio Àr det Sm57 mania som gÀller. Jag anvÀnder dem pÄ det mesta, virvel, pukor gitarr etc. Fungerar utmÀrkt, ska du trigga baskaggen sÄ skulle det sÀkert fungera jÀtte bra pÄ kaggen ocksÄ. SÄng, visst men dÀr föredrar jag nÄgot dyrare, som min Peluso 2247LE
Anders F Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 (redigerat) Om jag ska vara Àrlig sÄ förstÄr jag inte varför alla tycker det Àr sÄ fantastiskt (nu fÄr jag vÀll en j-vla massa folk pÄ mig för att jag sÀger sÄ). Men det jag menar Àr att det Àr ju sÄ en 57:a lÄter. Sedan att det lÀt helt OK hÄller jag med om. Svagaste lÀnken i hans kedja var sÄngen dÄ 57:an inte innehÄller nÄgon snygg diskant. En grej jag brukar göra ibland Àr att ha bÄde 57:a och en cm3:a för sÄng. LÄter cm3:an ta diskanten istÀllet för 57:an. MVH Anders Redigerat 9 januari 2010 av Gizmozis
laxlaxlax Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 FÄr hÄlla med dig dÀr, Gizmozis. Tyckte inte det lÀt sÀrskilt speciellt - snarare Ät det trÄkiga, nÀmickade sm57-hÄllet. Synd att han la sÄ lite tid pÄ mixning, vore kul om det hade blivit riktigt polerat sÄ High-fidelity-gÀnget hade satt punchen i halsen.
JJMusik Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 fattar inte heller hypen kring det hÀr... tyckte det lÀt rÀtt illa faktiskt. Sedan spelar och sjunger ju grabben bra men allting lÄter som en stor HF rolloff frÄn 8khz Helt instÀngt och trÄkigt
Linus Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Basen Àr vÀl lajnad? LÄter som det behövts mer EQ-jobb, framförallt akustisk gitarr och OH. SÄ frÄgan Àr om det Àr miken eller mixen... Det Àr inte mycket till briljans i ljudet, men en god demonstration av 57:an. Den passar ju bra pÄ elgitarrstÀrkare/virvlar/pukor osv. sÄ iom att det Àr gitarrbaserad pop/rock fÄr 57:an visa sig frÄn sin bÀsta sida.
woollie Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 Jag hÄller med om att arrangemang, framförande och erfarenhet Àr mycket viktigare Àn den dyraste utrustningen men man kan ju ÀndÄ fundera pÄ om det inte skulle lÄta bÀttre med andra mickar. Bara för att man kan fÄ ett okej ljud med enbart 3 sm57or betyder inte det att man ska nöja sig med det enligt min mening. Det Àr ett bra exempel för de som sÀger att det inte gÄr att göra nÄgonting bra med billig utrustning och det Àr vÀl iof vad den hÀr trÄden handlar om men ta hans erfarenhet och musikalitet och slÀng pÄ bÀttre utrustning sÄ kommer det lÄta bÀttre.
Alexho Postat 9 januari 2010 Postat 9 januari 2010 (redigerat) LĂ„ten Ă€r bra, arret helt ok, lite trĂ„kigt kanske men soundet faller mig absolut inte i smak! NĂ€rmickat och som att det ligger en tunn filt över diskanten pĂ„ högtalaren. Hade han backat 20cm frĂ„n micken och lagt pĂ„ mer gain och boostat kring 8-10k sĂ„ hade det varit en annan 5a, pĂ„ sĂ„ngen iaf! Ang trummorna sĂ„ pĂ„verkar stĂ€mningen mer Ă€n mickarna! Vet en skiva som sĂ„lt guld dĂ€r teknikern anvĂ€nde ett "drum set" för 2k men lĂ„ter HELT ok. Varför han valde de mickarna Ă€r en gĂ„ta i sig! Anslag och kĂ€nslan hos musikern Ă€r ocksĂ„ otroligt viktigt! Ăven om ett nub-band kommer in i en 10milles studio sĂ„ lĂ„ter det Ă€ndĂ„ bara demo för att de inte presterar i samma klass som utrustningen! Ska ocksĂ„ ta och göra en sĂ„n hĂ€r inspelning nĂ€sta gĂ„ng jag Ă€r i studion. đ Redigerat 9 januari 2010 av Alexho
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.