Jump to content
Annons

Ljudbildshantering


Joelbille

Recommended Posts

Jag har lite funderingar kring hur man påverkar ljudbilden i en mix. Panorering och volym är ju uppenbart, men vad mer kan man göra? Ofta handlar det om att jag vill få fram instrument i mixen, främst sång, så att det låter riktigt nära. Är det en fråga om micplacering (och mictyp?) eller är det mer en mixfråga?

Vad det gäller andra hållet (avlägsen känsla) verkar det lättare, med eq och reverb. Några tips på frekvenser som skapar avlägsen känsla? Är det sänka diskanten som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TONHER (oregistrerad)
Jag har lite funderingar kring hur man påverkar ljudbilden i en mix. Panorering och volym är ju uppenbart, men vad mer kan man göra? Ofta handlar det om att jag vill få fram instrument i mixen, främst sång, så att det låter riktigt nära. Är det en fråga om micplacering (och mictyp?) eller är det mer en mixfråga?

Vad det gäller andra hållet (avlägsen känsla) verkar det lättare, med eq och reverb. Några tips på frekvenser som skapar avlägsen känsla? Är det sänka diskanten som gäller?

Oj oj så stor fråga. Jag skulle verkligen rekomendera dig att kolla in äldre "studio" tidningar, och läsa och leka med tipsen som ges 🤪

Men jag kan ju börja med lite stödtankar så får fler fylla på.

I stort sätt påverkar ju allt ljudbilden. Om vi pratar om en inspelad källa påverkas ju ljudbilden redan vid inspelning. Mikrofonval, mikrofonförstärkare, inspelningsrum m.m.

Men så länge vi bara leker och gör demos kan vi nog ha överseende med att micken och mickrofonförstärkaren råkar vara av märket "billig", och att sovrummet inte är inredd som en miljonstudio.

Mikrofon placering kan naturligtvis också påverka, men sjunger du 20-2cm från micken (beroende på vad du är ute efter), bör det vara nog så bra signal att jobba med. För ett sångspår måste helt enkelt jobbas med, om det ska kunna låta något så när som på radio. En av de främsta nycklar till att få (t.ex. sång då) att låta nära som du utrycker det, är att sätta en, eller till och med två kompressorer som insert. Före det kan man med fördel sätta en DeEsser för att plocka bort skarpa sss och konsonant ljud.

Naturligtvis ska ju spåret EQ:as också, detta finns det ju inget universalt resept på. Men det finns gott om guider i EQ:ande och kompressor inställning som kan hjälpa dig att komma i gång med ett varmare och "närmare" sound.

Jag kan återigen rekomendera gammla "studio" nummer, dom har hjälpt mig genom åren, samt annan mixnings literatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett nära sound kan du testa med reverb där du i princip bara använder "early reflections", eller om det inte finns som parameter, så kör du med ett väldigt litet rum. Du kan också testa med svagt delay i stället för reverb.

Om du drar upp diskanten lite grand, så kan det också upplevas som lite "närmare", men beroende på vilken mick du använder, så kan det behövas en liten skjuts i högt mellanregister i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grejer! Medveten om att det är en väldig stor fråga och kanske lite öppet formulerad 😄 men det är bra att få lite att exprimentera med. Några tips på bra digitala kompressorer när vi ändå är igång? Just nu kör jag på Logics egna som jag inte gillar helt, och lite med MDAs gratisgrejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

TONHER (oregistrerad)
Bra grejer! Medveten om att det är en väldig stor fråga och kanske lite öppet formulerad 😄 men det är bra att få lite att exprimentera med. Några tips på bra digitala kompressorer när vi ändå är igång? Just nu kör jag på Logics egna som jag inte gillar helt, och lite med MDAs gratisgrejer...

Faktum är att Logics kompressor räcker riktigt långt, det handlar mest om att lära sig hur en kompressor funkar, för att få ut det man vill ha i ljudbilden.

Men vill man leka lite med olika sound finns ju en uppsjö av kompressor pluggar. Jag tycker själv om Blockfish-Channel Compressor. HÄMTA

Är lättjobbad och låter lite anorlundare än de inbyggda Logic kompressorerna.

Antress har ett antal som både är trevliga för öron och ögon. ANTRESS

Vill man börja betala för sig så finns det som sagt en uppsjö. Själv kör jag med dessa ovanstående gratis-pluggar och LiquidMix.

Har därför ingen större koll på "digitala" kompressor-pluggar.

LiquidMixen är ett mycket prisvärt inköp. Men kan man inte grunderna i komprimering och Eq kanske man ska vänta med att lägga ut pengar på kompressor och EQ, eftersom det finns nog så bra gratis-pluggar att leka med.

/ Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, ska absolut kolla up dessa!

Jag är införstådd i hur kompresorn och EQn fungerar generellt, här ville jag jag mest få igång en disskussion om hur man kan använda dem i detta sammanhang, för att skapa en närmare känsla. Logickompressorn gör visserligen ett bra jobb rent praktiskt och det är möjligt (/sannolikt) att jag inte utnyttjar den fullständigt, men det jag inte gillar är karaktären i ljudet. Det låter ju inte dåligt om den, med jag hade velat ha något som färgar ljudet annorlunda. Dessutom är det ju bra att ha flera olika att använda i olika sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkte nu att Antress inte funkar på mac, och att blockfish's AU inte är kompatibelt med Intelbaserade macdatorer. Eftersom jag använder logic kan jag inte använda VSTn heller.

Synd... jag har hört mycket najs om blockfish, inte bara kompressorn utan hela den serien (+deesser&gate/expander) verkar rätt användbar. Nån som vet om intelversioner är under utveckling?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Spela in allt med det ljud du vill ha, finjustera sen. Är du inte nöjd med något av ljudspåren, spela in det på nytt med annan uppmickning (eller liknande).

Istället för att bara slänga upp mickar till alla ljudkällor, trycka på rec och sen tro att allt material är klart, att det bara är att "fixa till" allt i mixen sen. Då får du ett helvete och det blir inte lika bra.

Säg att du placerat en trummick helt åt helvete, istället för att spela in på nytt med en bra placering så försöker du eq:a och trixa med en massa pluggar för att uppnå detta ljud som du enkelt kan få till på ett naturligt sätt. Det är bara dumt och blir inte lika bra som sagt. Man kan lyckas med att härma frekvenskurvan osv, men tro inte att det ger samma ljud för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...