Jump to content
Annons

Spela in bas i Cubase (hemma) hur gör ni?


Soxic

Recommended Posts

Inte det lättaste att rigga upp en basförstärkare och spela in i lägenheten så det blir att plugga in basen via en micpreamp och sedan spela in i Cubase. Dock blir jag aldrig nöjd med basen. Tycker det låter platt och ihålig, saknar det där sköna, mjuka, runda ljudet. Dessutom låter det så plonkigt när jag spelar. Vill att det ska flyta mellan "ackord"bytena. Kan det vara avsaknad av sustain? Använder effect modeling pluggar för bas, men blir inte nöjd. Kör utan pluggar och blir inte nöjd.

Kan det vara så att jag har en skitbas? Har en Squier precision bass.

Hur gör ni när ni spelar in bas hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag brukar köra genom min voxtonelab på någon ren preset fast utan reverb, delay mm. kanske bara kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom låter det så plonkigt när jag spelar. Vill att det ska flyta mellan "ackord"bytena.

Det där beror väl mycket på hur man spelar basen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis beror det på hur man spelar basen, men har man ett tamt, tunt ljud från början så kommer det låta tunt oavsett hur skicklig du är. Man vill ju ha djup i basen. Värme. Nu låter det mest som att jag spelar på E-strängen på en stålsträngad.

Har latjat lite mer i min plugg och kom nu ihåg några inställningar jag hade sen tidigare. Låter mycket fetare nu. Men voxtonelab låter helt klart intressant. Vad kostar och hur många basljud har den inprogramerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med min bas, och jag tror det har med billiga mickar att göra, är att så fort jag lyfter handen från stallet så surrar det och brusar. Det gör att ljudet blir kontaminerat när jag spelar. Antar att ni som har fenderbasar inte råkar ut för detta? På min bas upplever jag det som ett ganska stort problem så jag får vrida ner Hi-ratten för mer bas och mindre gain (treble?).

Borde kanske gå att fästa något på stallet eller liknande som gör att jag kan släppa handen från stallet utan att det surrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har latjat lite mer i min plugg och kom nu ihåg några inställningar jag hade sen tidigare. Låter mycket fetare nu. Men voxtonelab låter helt klart intressant. Vad kostar och hur många basljud har den inprogramerat?

den har inga bas ljud, det är en gitarrstärkaresimulator men jag brukar vrida på mer bas och mindre diskant och ta en renare preset utan dist (eller bara lite)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med min bas, och jag tror det har med billiga mickar att göra, är att så fort jag lyfter handen från stallet så surrar det och brusar. Det gör att ljudet blir kontaminerat när jag spelar. Antar att ni som har fenderbasar inte råkar ut för detta? På min bas upplever jag det som ett ganska stort problem så jag får vrida ner Hi-ratten för mer bas och mindre gain (treble?).

Borde kanske gå att fästa något på stallet eller liknande som gör att jag kan släppa handen från stallet utan att det surrar.

1. Jag gillar ditt basljud som du har idag (lyssnar på dina låtar på Spotify).

2. Stallet "ska" som std vara jordat (annars är något fel). Testa om du får samma problem om du jordar stallet med en kabel/ståltråd/whatever till tex jackmuttern. Behöver du jorda så finns det massor med kopplingsschemor på nätet.

3. Plonkigt ljud med dålig sustain brukar bli bättre med nya eller i alla fall rena strängar. Man kan koka gamla strängar, eller som jag testade, lägga dem i lösningsmedel (mindre risk för korrosion). Om inte annat så kan du göra detta för att testa om ljudet blir bättre.

4. Testa att flytta dig runt i rummet för att bli av med missljuden (jag har en lågenergilampa som jag inte ska vara för näta med min Tele).

5. Jag har gjort några ljudtest med en Samick P-bas. Testade originalmickarna samt samma bas fast med Wilkinson Vintage mickar och en Fender Mex P-bas. Kan maila dig om du vill ha (ligger dessutom nån stans på forumet tror jag).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Uppskattas mycket!

Upptäckte nu att pluggen jag använde bidrar enormt till surrandet. Lydde råden här och öppnade upp SVX igen (som legat och dammat) och det låter riktigt hyfsat. Inget märkbart surr. Tror den tidigare pluggen amplifierade ljud på ljud (?).

Är dock enormt nyfiken på hur stor skillnad det skulle vara mellan min Squire (3000:-) och en Fender P-Bas i 8000-kronorsklassen. Någon som vet om man kan hyra instrument någonstans? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dock enormt nyfiken på hur stor skillnad det skulle vara mellan min Squire (3000:-) och en Fender P-Bas i 8000-kronorsklassen. Någon som vet om man kan hyra instrument någonstans? 😐

Låna av en kompis/be någon som har de instrument du är intresserad av spela in så "lika" som möjligt?

Eller, beroende på "moral", köp på öppet köp (många musikhandlare tycker dessutom att det är helt OK om man lånar hem för att testa med ens andra prylar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dock enormt nyfiken på hur stor skillnad det skulle vara mellan min Squire (3000:-) och en Fender P-Bas i 8000-kronorsklassen. Någon som vet om man kan hyra instrument någonstans? 😐

Vet inte hur det är där du bor, men brorsan lånade hem en Ibanez RG Prestige från musikbörsen under en dag.. Men är man stammis så är man 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kopplar jag...

Bas (Squire Precision bass) --> TubeMP (preamp) --> Ljudkort (DSP24 Value) --> Ampeg SVX

Upptäcker nu att det inte bara är basen som surrar, utan alla mina gitarrer (även de dyraste och bästa, surrar till och med mer än basen) så det är nog inte fel på instrumenten. Jag provade att ta bort preampen och köra direkt i ljudkortet och då surrade det något mindre, men å andra sidan blir surret konstant. Med andra ord hjälper det inte att lägga dit eller ta bort handen från basen, det surrar ändå.

Kopplar in preamp igen och surret amplifieras (vilket kanske är meningen med en preamp) och om jag sätter dit handen mot basens stall så tystnar surret.

Min slutsats blir följande...

1.) Ojordade uttag i lägenheten bidrar till surr.

2.) Gammalt ljudkort och med (eventuellt) dåligt kablage.

Känns som att man kan utesluta instrument och preamp i alla fall?

Eller vad säger ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar jag med preampen så får jag ett hyfsat reducerat brus. Antar att det är omöjligt att få en gitarr/bas helt tyst? Eller? Latjade för ett tag sedan hemma hos en kompis som har ett ljudkort i 6.000-kronorsklassen och en fender i 10.000-kronorsklassen och där brummade det på ganska rejält också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kopplar jag...

Bas (Squire Precision bass) --> TubeMP (preamp) --> Ljudkort (DSP24 Value) --> Ampeg SVX

Upptäcker nu att det inte bara är basen som surrar, utan alla mina gitarrer (även de dyraste och bästa, surrar till och med mer än basen) så det är nog inte fel på instrumenten. Jag provade att ta bort preampen och köra direkt i ljudkortet och då surrade det något mindre, men å andra sidan blir surret konstant. Med andra ord hjälper det inte att lägga dit eller ta bort handen från basen, det surrar ändå.

Kopplar in preamp igen och surret amplifieras (vilket kanske är meningen med en preamp) och om jag sätter dit handen mot basens stall så tystnar surret.

Min slutsats blir följande...

1.) Ojordade uttag i lägenheten bidrar till surr.

2.) Gammalt ljudkort och med (eventuellt) dåligt kablage.

Känns som att man kan utesluta instrument och preamp i alla fall?

Eller vad säger ni andra?

Vad kör du för monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en ny plattskärm. Men jag har provat att koppla ur den, dra om sladdar etc. Har till och med kopplat in allt via uttaget i köket som jag antar är jordat, men det låter likadant. Kanske är normalt detta?

Fick svar från JAM...

Hej,

Det du hör är jordbrum.

Basen jordas genom att du rör i strängarna (och därigenom stallet).

Brummet beror alltså inte på att mikarna är dåliga, basen är helt enkelt konstruerad på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar jag med preampen så får jag ett hyfsat reducerat brus. Antar att det är omöjligt att få en gitarr/bas helt tyst? Eller? Latjade för ett tag sedan hemma hos en kompis som har ett ljudkort i 6.000-kronorsklassen och en fender i 10.000-kronorsklassen och där brummade det på ganska rejält också.

Jag har ett FA-66 och det surrar inte i huvudtaget. Inte med min RG7321, inte med min RG2550 Prestige, inte med min Gibson Les Paul, inte med min Traben................

...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske får tänka på att jag lirar punk och använder mycket gain och högfrekvent diskant? Drar jag ner diskanten på bas/gitarr så försvinner bruset helt och hållet för mig med.

Är inte detta samma princip som när man kopplar in guran i replokalen och det surrar och brusar? Kanske inte om man lirar jazz med rent ljud, men rock, etc. Man kan ju till och med höra det på professionella spelningar. Men det kanske bara är jag som försöker intala mig själv att allt fungerar som det ska. Min polares uppsättning visar dock att jag inte är ensam om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett test. Inställningarna för preampen spelar definitivt en stor roll.

Epiphone (10.000:-) är helt tyst. Inget surr alls.

Fender elgitarr (5.000:-) tydligt hörbart surr.

Squire precision bass (3.000:-) tydligt hörbart surr.

Ny slutsats. Det handlar nog trots allt om kvalitet på mickar?

He, he, blir inte klok på mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lysrörsarmatur någonstans?

Vet inte hur ditt ljudkort är men jag kör gura - tubeMP - audiophile 2496 pci utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ännu ett test. Inställningarna för preampen spelar definitivt en stor roll.

Epiphone (10.000:-) är helt tyst. Inget surr alls.

Fender elgitarr (5.000:-) tydligt hörbart surr.

Squire precision bass (3.000:-) tydligt hörbart surr.

Ny slutsats. Det handlar nog trots allt om kvalitet på mickar?

He, he, blir inte klok på mig själv.

Njae snarare singelcoil vs humbucker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mm, precis singlecoil vs humbucker ja. Så det är det som kan vara källan till mitt problem? Normalt med andra ord? Spelar ingen roll om jag har en P-bas som kostar 7.000:-? Polarens Fender (10.000:-) brummar rejält också.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det där med att hyra bas under inspelning. Detta avråder jag till starkt. Detta kan ju io för sig vara helt personligt. men när jag gjort detta så har det varit väldigt konstigt att ställa om till den nya basen.

Tycker att den spelkänslan man arbetat fram med sin egna bas är helt unik. Sånt som attack o sustain kan ju diffa ganska lite men ändå kännas väldigt annorlunda när man står där med en ny fin bas.

Men va fan... det löser sig... som zlatan säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha MattiasA, "det löser sig". Du har nog definitivt en poäng. Jag har släppt tanken på ett lånat instrument. Vill verkligen ha en fender p-bas (Dirnt signature), men har inte råd just nu. Tror jag skulle tokförälska mig i en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...