Jump to content
Annons

Ljudtekniker-tabbar, let's hear 'em!


desvaenger

Recommended Posts

Det här kanske är lite OT men har ändå med ljud att göra 🙂

En kollega till mig skötte ljudet i en kyrka några år under 90-talet.

Den av församlingen omtyckta pastorn skulle hålla den sedvanliga söndagsgudstjänsten. Just denna dag så hade min polare fått förhinder men det skulle nog gå bra ändå utan tekniker tänkte man.

Kyrkan är så gott som fullsatt och på tredje bänkrad sitter pastorns fru och barn. Gudstjänsten börjar och pastorn, iförd trådlös sennheisermygga, börjar sitt anförande. En bit in i akten, medan något längre musikstycke spelades, så var det brukligt att pastorn passade på att smita ner till sakristian för att dricka lite vatten och så. Vanan trogen gjorde han så även denna gång, dock ovetandes att ingen ljudtekniker fanns på plats för att muta myggan. När musiken började närma sig sitt slut kunde nu församlingen tydligt höra från högtalarna sin käre pastor prata i telefon med lågmäld röst, viskandes uppmuntrande ord som summerade gådagens förehavande - till sin älskarinna…

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här kanske är lite OT men har ändå med ljud att göra 🙂

En kollega till mig skötte ljudet i en kyrka några år under 90-talet.

Den av församlingen omtyckta pastorn skulle hålla den sedvanliga söndagsgudstjänsten. Just denna dag så hade min polare fått förhinder men det skulle nog gå bra ändå utan tekniker tänkte man.

Kyrkan är så gott som fullsatt och på tredje bänkrad sitter pastorns fru och barn. Gudstjänsten börjar och pastorn, iförd trådlös sennheisermygga, börjar sitt anförande. En bit in i akten, medan något längre musikstycke spelades, så var det brukligt att pastorn passade på att smita ner till sakristian för att dricka lite vatten och så. Vanan trogen gjorde han så även denna gång, dock ovetandes att ingen ljudtekniker fanns på plats för att muta myggan. När musiken började närma sig sitt slut kunde nu församlingen tydligt höra från högtalarna sin käre pastor prata i telefon med lågmäld röst, viskandes uppmuntrande ord som summerade gådagens förehavande - till sin älskarinna…

No way!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vad händer om man trycker på den knappen?"

"Aj, j*vlar vad det small!!!"

"Fungerar mixerbordet fortfarande?"

"Har du kvar hörseln...?"

(Minns dock inte varför vi tryckte på den knappen, jag brukar inte trycka på knappar utan att veta vad som händer...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske är lite OT men har ändå med ljud att göra 🙂

En kollega till mig skötte ljudet i en kyrka några år under 90-talet.

Den av församlingen omtyckta pastorn skulle hålla den sedvanliga söndagsgudstjänsten. Just denna dag så hade min polare fått förhinder men det skulle nog gå bra ändå utan tekniker tänkte man.

Kyrkan är så gott som fullsatt och på tredje bänkrad sitter pastorns fru och barn. Gudstjänsten börjar och pastorn, iförd trådlös sennheisermygga, börjar sitt anförande. En bit in i akten, medan något längre musikstycke spelades, så var det brukligt att pastorn passade på att smita ner till sakristian för att dricka lite vatten och så. Vanan trogen gjorde han så även denna gång, dock ovetandes att ingen ljudtekniker fanns på plats för att muta myggan. När musiken började närma sig sitt slut kunde nu församlingen tydligt höra från högtalarna sin käre pastor prata i telefon med lågmäld röst, viskandes uppmuntrande ord som summerade gådagens förehavande - till sin älskarinna…

Haha helt fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske är lite OT men har ändå med ljud att göra 🙂

En kollega till mig skötte ljudet i en kyrka några år under 90-talet.

Den av församlingen omtyckta pastorn skulle hålla den sedvanliga söndagsgudstjänsten. Just denna dag så hade min polare fått förhinder men det skulle nog gå bra ändå utan tekniker tänkte man.

Kyrkan är så gott som fullsatt och på tredje bänkrad sitter pastorns fru och barn. Gudstjänsten börjar och pastorn, iförd trådlös sennheisermygga, börjar sitt anförande. En bit in i akten, medan något längre musikstycke spelades, så var det brukligt att pastorn passade på att smita ner till sakristian för att dricka lite vatten och så. Vanan trogen gjorde han så även denna gång, dock ovetandes att ingen ljudtekniker fanns på plats för att muta myggan. När musiken började närma sig sitt slut kunde nu församlingen tydligt höra från högtalarna sin käre pastor prata i telefon med lågmäld röst, viskandes uppmuntrande ord som summerade gådagens förehavande - till sin älskarinna…

Ojojojoj! Stackars frun....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag gick på folkhögskola och läste ljudteknik. I slutet av läsåret skulle musiklinjen ha en avslutningskonsert som skulle summera allt som de gjort under året typ. Det var det sista som hände innan sommarlovet, le grand finale liksom. Konserten skulle spelas in så de kunde få med sig det som minne med sig hem.

Jag skulle ha hand om inspelningen av konserten och satt i ett kontrollrum med fönster till rummet där konserten ägde rum. Det var en 12-14 kanaler som gick via ett 24 kanals mixerbord och en 002a till en dator med Pro Tools. Jag hade soundcheckat och allt lät helt okej. Det var bara att luta sig tillbaka och vänta på att konserten skulle starta.

Konserten startade och allt verkade funka perfekt. Mätarna på datorskärmen rörde sig, ljudet gick in utan problem. Några av lärarna kom in och satte sig och lyssnade och jag skojade lite med att skicka sångspåret via en send på mixerbordet till en Eventide H3000 burk och tillbaks på en ledig kanal på mixerbordet och lekte runt lite. La lite stämmor i fel tonart och sånt. Vi hade kul och skrattade. De gick efter en stund och jag tänkte jag skulle kolla hur inspelningen gått hittills. Mitt goda humör försvann med ens och jag blev jäkligt kall, det fanns inget där! Det var helt tomt! Jag fattade inget...vad har hänt? Vart har inspelningen försvunnit?! Rec-knappen var inte intryckt, allt stod stilla. Fick lite panik, tryckte på Rec och inspelningen startade som vanligt. Då förstod jag...

Jag hade helt enkelt glömt att trycka på rec... Jag hade haft uppe mix fönstret och sett mätarna röra sig som vanligt, allt i sin ordning tänkte jag. Jag kollade aldrig edit fönstret...

Mer än halva konserten blev oinspelad och den ena ensemblen fick knappt något med sig hem från den konserten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle spela in en konsert med Dalasinfoniettan. Hade fått ett papper där en av mina kurskamrater skrivit upp vilka instrument som skulle användas (efter att ha varit i kontakt med orkestern i fråga), och utifrån den valde jag omsorgsfullt ut rätt mikrofon till rätt instrument. Väl på plats på inspelningsplatsen visade det sig att det fanns åtskilliga instrument i orkestern som inte stod med på listan. Panik! Lyckligtvis hade jag plockat med mig med några extra mikrofoner för säkerhets skull, men hela planeringen raserades i och med denna miss.

(Inspelningen lät dock lyckligtvis helt okej, så det var ingen större skada skedd.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stress!!

Det är klantarsleskaparen nummer ett! Så fort man börjar skarva med nåt så tar hela inspelningen en ganska risky omväg. Oftast handlar det om att bandet är stressat och vill sätta igång. Då kanske man skippar lite här, och lite där, och vips så sitter man där med t.ex. en sånginspelning med helt hopplösa volymskillnader och timmar av onödig automation framför sig.. Banden jag spelar in har en rätt så tight budget, så ibland är det nästan som att jobba live. Lasta in, rigga upp, soundchecka lite snabbt, och sen trycka på rec bara och be till högre makter... Småfel gör man hela tiden, men det är sällan man gör det mer än en gång om man kommer ihåg hur jävla jobbigt det vart...

Ett av dom mest pinsamma felen jag gjort är väl att göra en hel mix i fel samplingsfrekvens. Jag fick en i 48, men mixade i 44, jag var iofs nöjd med resultatet, men snubben som tog emot det ramlade typ av stolen av garv och jag skämdes arlset av mig. Dom lät som dom hade druckit några liter hostmedicin modell starkare, och jag hade inte ens märkt nåt för jag var för upptagen med typ expander på konga-spåret.. MEN, sen dess har det aldrig hänt, och jag kräver alltid dokumentation där allt sånt finns angivet.. 😛

EDIT: (jag måste tillägga att jag aldrig hade hört bandet i fråga innan, så jag hade inget att jämföra med ;D )

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av dom mest pinsamma felen jag gjort är väl att göra en hel mix i fel samplingsfrekvens. Jag fick en i 48, men mixade i 44, jag var iofs nöjd med resultatet, men snubben som tog emot det ramlade typ av stolen av garv och jag skämdes arlset av mig. Dom lät som dom hade druckit några liter hostmedicin modell starkare, och jag hade inte ens märkt nåt för jag var för upptagen med typ expander på konga-spåret.. MEN, sen dess har det aldrig hänt, och jag kräver alltid dokumentation där allt sånt finns angivet.. 😛

EDIT: (jag måste tillägga att jag aldrig hade hört bandet i fråga innan, så jag hade inget att jämföra med ;D )

Vilken otur att du var tvungen att göra om det i rätt samplingsfrekvens, stackarna kunde ju ha fått en hit! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min skämshistoria:

När jag var yngre och precis startat band tillsammans med kompisarna, ville vi såklart spela in på skolans fyrkanalsporta. Vi bokade in ett antal lunchraster i musikrummet och mickade, soundcheckade och spelade in för glatta livet. Jag var ganska ny på ljudteknikbiten, men vi prövade oss fram och fick det att låta ganska hyfsat. När vi kommit en bra bit i inspelningarna skulle vi lyssna lite på sånt vi spelat in tidigare i veckan. När vi vänder tillbaka bandet till förstasidan upptäcker vi att det låter väldigt konstigt, baklänges på nått sätt 🤪. Det går sakta upp för mig att man inte kan vända på ett fyrkanalsband...

Dom övriga i bandet var måttligt imponerade av mina teknikskillz kan jag säga. Musiklärarn fick sig ett gott skratt när han hörde vad som hänt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...