osiris Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 TÀnkte i vÄr söka till olika ljud-/produktionsutbildningar och jag tÀnkte bara höra med er vilka ni kÀnner till och kan rekommendera... Om dom Àr gratis eller kostar en massa spelar ingen roll... SjÀlv har jag lÀst om Musik och Mediateknik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ljudingenjörsprogremmet vid Musikhögskolan i PiteÄ, Kulturama i Stockholm, AMP i Stockholm... och nÄgra utbildningar pÄ folkhögskolor. Jag vet att det finns mÄnga fler, men vilka Àr det... Och hur bra Àr dom? Love.
MusicNixon Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 SAE i Solna har en utbildning i inspelning/musikproduktion. Kostar pengar. http://www.sae.edu/ Staf gick den och kanske kan berÀtta lite...
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 SAE i Solna har en utbildning i inspelning/musikproduktion. Kostar pengar. http://www.sae.edu/ Staf gick den och kanske kan berÀtta lite... Jo den Àr bra, jag Àr nöjd med SAE's utbildning. LÀrde mig typ allt man behöver veta för att kunna börja jobba med ljud proffessionella sammanghang.
Timegroove Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 (redigerat) PĂ„ Linköpings Universitet, Campus Norrköping, finns det en musikproducentutbildning pĂ„ 80 eller 120 poĂ€ng. De har intag pĂ„ vĂ„ren. De har en ny studio som de hade öppet hus pĂ„ för ett tag sedan, sĂ„ jag var dĂ€r och kollade. Verkade ganska schysst... đ Sedan Ă€r Campus Norrköping antagligen ett av Sveriges bĂ€sta campus, vilket inte gör saken sĂ€mre... đ http://www.liu.se/utbildning/program/lith/musik Redigerat 3 januari 2005 av Timegroove
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Musikhögskolan i Stockholm har Musik- och Mediateknik, 160p.
Mr Keys Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Var sjĂ€lv lite inne pĂ„ att gĂ„ i norrköping nĂ€r de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoĂ€ng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!? Har gĂ„tt SAE, AED för ett gĂ€ng Ă„r sedan....gick ut Aug-00....och det Ă€r en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och frĂ„n och lĂ„nat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fĂ„tt bĂ€ttre grejor ocksĂ„, sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre nu Ă€n nĂ€r jag gick! đł
VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Var sjĂ€lv lite inne pĂ„ att gĂ„ i norrköping nĂ€r de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoĂ€ng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!? Har gĂ„tt SAE, AED för ett gĂ€ng Ă„r sedan....gick ut Aug-00....och det Ă€r en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och frĂ„n och lĂ„nat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fĂ„tt bĂ€ttre grejor ocksĂ„, sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre nu Ă€n nĂ€r jag gick! đł Har hört hemska historier om den skolan. Man ska sĂ€kert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stĂ€mma skolan pga inkompetens.
Mr Keys Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Var sjĂ€lv lite inne pĂ„ att gĂ„ i norrköping nĂ€r de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoĂ€ng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!? Har gĂ„tt SAE, AED för ett gĂ€ng Ă„r sedan....gick ut Aug-00....och det Ă€r en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och frĂ„n och lĂ„nat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fĂ„tt bĂ€ttre grejor ocksĂ„, sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre nu Ă€n nĂ€r jag gick! đ Har hört hemska historier om den skolan. Man ska sĂ€kert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stĂ€mma skolan pga inkompetens. Jag antar att du pratar om Norrköping nu vĂ€l? För SAE kan det OMĂJLIGT vara....!?!? đłđź
VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Var sjĂ€lv lite inne pĂ„ att gĂ„ i norrköping nĂ€r de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoĂ€ng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!? Har gĂ„tt SAE, AED för ett gĂ€ng Ă„r sedan....gick ut Aug-00....och det Ă€r en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och frĂ„n och lĂ„nat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fĂ„tt bĂ€ttre grejor ocksĂ„, sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre nu Ă€n nĂ€r jag gick! đ Har hört hemska historier om den skolan. Man ska sĂ€kert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stĂ€mma skolan pga inkompetens. Jag antar att du pratar om Norrköping nu vĂ€l? För SAE kan det OMĂJLIGT vara....!?!? đłđź ooj! Ja, Norrköping.. đ
kinglouie Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Det finns en kvÀllskurs i VÀxjö,i musikproduktion som jag kan rekommendera. LÀs mer om den hÀr! Fördelen Àr om man bor i de krokarna att man kan plugga pÄ kvÀllen och att det Àr gratis. Kursen kör verkligen frÄn scratch och jag tyckte att man fick ut mycket av att gÄ den...
Disobedient Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag gÄr SAE i Solna nu och det Àr förmodligen det bÀsta alternativet. Jag tog merkostnadslÄn för kursavgiften, 77.500kr...
Fredster Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag gĂ„r SAE i Solna nu och det Ă€r förmodligen det bĂ€sta alternativet. Jag tog merkostnadslĂ„n för kursavgiften, 77.500kr... Fan dom har höjt den lite grann minsann! đ
Pusa Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 (redigerat) Det finns en "ljudsÀttarutbildning" pÄ Ingesunds Musikhögskola... Den vill jag INTE rekommendera.. TyvÀrr hade de inte tÀnkt pÄ att vi ville kunna ha tillgÄng till studios, eller att vi praktiskt skulle fÄ chans att lÀra oss.. vi fick lÀsa oss till hur kompressorer, EQ och annat fungerade endast rent praktiskt.. (vilket vi förstÄss inte gjorde, det kÀndes inte motiverande).. Jag skulle satsa pÄ privata skolor, som Àr kortare, men som kanske kostar en nÀtt summa pengar istÀllet.. dÄ fÄr du ut en massa mer av utbildningen.. samtidigt som det blir ung lika dyrt som det hade blivit med en lÀngre utbildning med studielÄn frÄn CSN.. NÄgot annat att tÀnka pÄ Àr ju att de allra flesta i branchen Àr helt sjÀlvlÀrda och har nött in kunskapen vid praktik-platser, hemma eller liknande... SÄ en skola kan vara bra för att fÄ in en fot nÄgonstans... Men sen mÄste man lÀgga en stor vikt vid att praktiskt faktiskt lÀra sig sjÀlv.. Men det Àr du sÀkert lika medveten om.. Lycka till.. och se upp för B-utbildningar.. Ringa till dem och frÄga vad skolan har för utrustning som ni kommer att fÄ tillgÄng till och liknande.. Det gjorde INTe jag.. och jag blev mkt besviken.. Redigerat 5 januari 2005 av Pusa
slemhefta Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Blekinge Tekniska Högskola har inom medieteknikprogrammet ett spÄr som heter digitaltljud. Kanske kan vara nÄgot att kolla upp?
Majken Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag kan rekommendera Ljudteknikerutbildningen pÄ Sverigefinska Folkhögskolan i Haparanda. LÄngt bort men bra utbildning med bra studio och mycket studiotid. Vissas utbildningar kan hyra ut sin studio pÄ helger och andra kan köra med begrÀnsat antal bokade timmar per Är. Haparanda kör med en bokningslista som ger möjlighet att boka tider 24 timmar om dygnet. D.v.s. stora möjligheter att sitta riktigt mycket i studion. Fungerar dessutom som en förberedande utbildning för Ljudingenjör i PiteÄ. www.svefi.net /Majken
Linus Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Det finns en "ljudsĂ€ttarutbildning" pĂ„ Ingesunds Musikhögskola... Den vill jag INTE rekommendera.. TyvĂ€rr hade de inte tĂ€nkt pĂ„ att vi ville kunna ha tillgĂ„ng till studios, eller att vi praktiskt skulle fĂ„ chans att lĂ€ra oss.. vi fick lĂ€sa oss till hur kompressorer, EQ och annat fungerade endast rent praktiskt.. (vilket vi förstĂ„ss inte gjorde, det kĂ€ndes inte motiverande).. Haha! DĂ„ borde den gĂ„ att lĂ€sa pĂ„ distans dĂ„, sĂ„ att mĂ„nga av detta forumets anvĂ€ndare kan fĂ„ nĂ„gra högskolepoĂ€ng till? đČ
osiris Postat 5 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 januari 2005 Tack för mĂ„nga bra svar... fortsĂ€tt gĂ€rna att fylla pĂ„ đ Har lĂ€st lite om den i Norrköping och jag har ocksĂ„ hört mycket klagomĂ„l om den... Majken: Jag har bara hört talas om den i Haparanda lite, fĂ„r söka den ocksĂ„. SĂ„ lĂ€nge utbildningen Ă€r pĂ„ svenska och inte finska đ
Logichead Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Studio BlÄ har en riktigt bra utbildning. http://studioblue.se/ Det Àr en 2-Ärig utbildnig och den Àr studiestöds berÀttigande.
VacUm Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Jag tycker du ska söka antingen ljudingengör i PiteÄ och musik- och media i Stockholm. Hur du Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ slutar du med högskolepoÀng vilket ger dig bra mycket bÀttre förutsÀttningar senare. Dessutom kostar det inte nÄt att gÄ dÀr.
lavrell Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Du fÄr snabba dig med att söka till KMH ifall du vill gÄ dÀr. 10 januari Àr sista ansökningsdagen. Jag har sjÀlv sökt dit nu och pluggar för tillfÀllet pÄ Kulturamas Musikproduktionslinje
Klang (oregistrerad) Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Jag gĂ„r Ljudingenjörsutbildningen vid PiteĂ„ Musikhögskola, en mycket bra utbildning vĂ€l vĂ€rd att rekomendera! Har tidigare lĂ€st Ljudteknik pĂ„ BollnĂ€s folkhögskola och filmvetenskap pĂ„ Stockholms Universitet. Jag kom in pĂ„ Kulturamas Ljudteknikerutbildning Ă k 3, och SAE i Solna Ă k 2, men tackade nej till dem för att de kostar pengar och verkar inte vara tillrĂ€ckligt professionella. Happaranda folkhögskola Ă€r bra, har till viss del samma lĂ€rare som Pite, och Ă€r en bra förberedelse. Annars behöver man kunskaper i El/tele, musikteori, gehör och viss erfarenhet av ljudteknik inom PA/studio om man skall komma in i PiteĂ„. 400 sökande pĂ„ 16 platser per Ă„r. Man fĂ„r garanterad praktik pĂ„ SVT/SR om man gĂ„r hĂ€r, dem tar nĂ€stan aldrig in praktikanter annars. De plesta har fast jobb inom ljudteknik efter avslutad utbildning. SĂK! / Dr. Klang
Elton Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 MĂ„ste man typ inte ha 19,6 i snitt pĂ„ gymnasiebetyget för att komma in dĂ€r eller en 1.9a pĂ„ Högskoleprovet? isĂ„fall har jag en bit kvar đ
VacUm Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 MĂ„ste man typ inte ha 19,6 i snitt pĂ„ gymnasiebetyget för att komma in dĂ€r eller en 1.9a pĂ„ Högskoleprovet? isĂ„fall har jag en bit kvar đ Du gör intrĂ€desprov. Dina gymnasiebetyg Ă€r nĂ€stan helt ointressanta, iaf nĂ€r det gĂ€ller stockholm. För PiteĂ„ ska du kunna lite grundlĂ€ggande ellĂ€ra (tror jag.. vectro vet nog mer om det).
Henke Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 MĂ„ste man typ inte ha 19,6 i snitt pĂ„ gymnasiebetyget för att komma in dĂ€r eller en 1.9a pĂ„ Högskoleprovet? isĂ„fall har jag en bit kvar đł Du gör intrĂ€desprov. Dina gymnasiebetyg Ă€r nĂ€stan helt ointressanta, iaf nĂ€r det gĂ€ller stockholm. För PiteĂ„ ska du kunna lite grundlĂ€ggande ellĂ€ra (tror jag.. vectro vet nog mer om det). Provet bestĂ„r av ett el/teleprov samt ett gehör/musikteori-prov. DĂ€rifrĂ„n tas de cirka 30 bĂ€sta ut till en intervju hĂ€r uppe i PiteĂ„. TvĂ„ tredjedelar tas in den vĂ€gen och en tredjedel via gymnasiebetyg/högskoleprov/övriga meriter.
Ken KĂ€ngström Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 www.orca.se Men Orka đ NĂ€ nu var jag trĂ„kig đł
denton (oregistrerad) Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Jag gick pÄ en lijudteknik utbildning pÄ folkuniversitetet i Uppsala för ca 10 Är sedan (oj man har blivit gammal) den pröjsade arbetsförmedlingen för och den var i sammarbete med Studio 55 men jag vet inte om den finns kvar lÀngre.
Majken Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 DĂ€rifrĂ„n tas de cirka 30 bĂ€sta ut till en intervju hĂ€r uppe i PiteĂ„. DĂ€rifrĂ„n tas tjejerna och de bĂ€sta ut till intervju menar du đ /Majken
Henke Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 (redigerat) DĂ€rifrĂ„n tas de cirka 30 bĂ€sta ut till en intervju hĂ€r uppe i PiteĂ„. DĂ€rifrĂ„n tas tjejerna och de bĂ€sta ut till intervju menar du đ /Majken Hahah... Ja det verkar onekligen misstĂ€nkt! đ Redigerat 20 januari 2005 av Henke
Fierze Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 GLĂM INTE Högskolan Dalarnas Ljudproduktionsprogram (120p) i Falun dĂ€r jag nu gĂ„r andra Ă„ret. Utbildningen syftar till att ge en kombinerad kompetens som Ljudtekniker och Musikproducent. DĂ€t finns mycket frĂ€scha studiolokaler med dygnet runt access. Utbildningen har funnits i ca 5 Ă„r och blir bĂ€ttre organiserad för varje Ă„r. KrĂ€ver INGET ANNAT Ă€n grundlĂ€ggande behörighet. IntagningspoĂ€ngen sjunker för varje Ă„r pga att man helt enkelt skiter i att marknadsföra sig trots att programmet blir bĂ€ttre hela tiden, nĂ„got som jag tycker Ă€r vĂ€ldigt konstigt men det Ă€r ju bra för dem som kĂ€nner till programmets existens och dĂ„ fĂ„r lĂ€ttare att komma in. AntagningspoĂ€ngen lĂ„g pĂ„ ca 15,5 och högskoleprov 0,9 hösten 2004. TvĂ„ Ă„r tidigare lĂ„g den pĂ„ ca 16,8 och högskoleprov 1,5. Information om programmet http://www.du.se/templates/WidePage____845.aspx
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.