Jump to content
Annons

Dum fråga angående BAK-filer.


JJMusik

Recommended Posts

Sedan jag migrerat till Windows 7 och Cubase 5 har jag märkt att mina projekt mappar får en del såkallade BAK-filer.

Har lyckats googla mig till att det är någon autosavefunktion som sparar lite då och då.

Den allmäna frågan är: Är detta alltså en ren backup på min projektfil? alltså .cpr-filen?

Finns det något system för hur sparandet går till eller cubase bara gör en backup lite random då och då?

Och nu den dumma frågan: Alla de senaste ändringarna finns fortfarande som vanligt i min .cpr-fil? alltså den vanliga projektfilen är fortfarande den som är bäst uppdaterad (förutsatt att jag sparat ofta) ?

Är BAK-filen bara en backup ifall något skulle skita sig?

Kan någon bringa lite klarhet i det här med BAK-filer tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ange i preferences om och hur ofta du vill att cubase ska autospara. Jag har för mig att man kan välja autospar per antal kommandon man gör eller per minut.

Och Ja, din vanliga projektfil är den som är mest uppdaterad, om inte cubase blir instabilt, kraschar och ditt filnamn får tillägget "-01", "02" etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - .bak filerna är autobackup - och du kan ställa in hur ofta det ska sparas om du går in på Preferences/General - men den funktionen har alltid funnits, såvitt jag vet...

Det är .cpr-filen som sparas - så om du skulle råka ut för en hängning eller krasch av någon orsak, så har du i alla fall minst en backup som gjordes för så många minuter sedan, som du har ställt in, så att du slipper göra om ALLT som du har glömt spara då och då medan du har suttit och jbbat med något... 🙂

Har du sparat .cpr-filen manuellt senare än auto-backupen gjordes, så innehåller förstås .cpr-filen det nyaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...