Jump to content
Annons

Nybyggd dator hittar inte alla minnen i BIOS.


Punkaren

Recommended Posts

Hej,

Jag har för första gången gett mig på att bygga en dator.

Jag har monterat 3 st 2GB minnesmoduler på moderkortet men i BIOS står det att det bara sitter 4GB.

Vad har jag gjort för fel?? Jag är rätt säker på att jag satt dem på rätt plats enligt manualen.

Jag har inte lagt på operativet än.

I slutändan ska det bli ett 64 bitars system med Windows 7 Pro och Cubase 5.

Moderkort, ASUS P6T SE X58 S-1366 ATX.

http://www.dustin.se/pd_5010223661.aspx

Minnen, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ.

http://www.dustin.se/pd_5010197229.aspx

/Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag har för första gången gett mig på att bygga en dator.

Jag har monterat 3 st 2GB minnesmoduler på moderkortet men i BIOS står det att det bara sitter 4GB.

Vad har jag gjort för fel?? Jag är rätt säker på att jag satt dem på rätt plats enligt manualen.

Jag har inte lagt på operativet än.

I slutändan ska det bli ett 64 bitars system med Windows 7 Pro och Cubase 5.

Moderkort, ASUS P6T SE X58 S-1366 ATX.

http://www.dustin.se/pd_5010223661.aspx

Minnen, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ.

http://www.dustin.se/pd_5010197229.aspx

/Rolf

Har du uteslutigt att en modul är defekt? Senaste BIOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde en liknande fråga för länge sen i Forumet. Då var det någon som svarade att vissa system inte kan känna av högra ram än 4 GB.

Kolin

Det kan så vara på andra MoBo. Det här kortet ska klara 24GB.

Jag har sökt runt på ASUS forum där man föreslår att byta plats på modulerna. Har inte testat än.. Jag har ochså sett förslag att sockelstiften till CPU kan vara felande.. Hua..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde en liknande fråga för länge sen i Forumet. Då var det någon som svarade att vissa system inte kan känna av högra ram än 4 GB.

Kolin

Jäpp!

32-bits operativsystem kan aldrig hantera mer än 4GB (232) adresser totalt. Från det dras dessutom adresserna som grafikkortet använder och en del fasta hårdvaru- och mjukvaruadresser, så med 32-bits OS får man strax över 3GB tillgängligt om man har ett grafikkort på 512MB.

För att kunna använda mer minne så måste man alltså installera ett 64-bits operativsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp!

32-bits operativsystem kan aldrig hantera mer än 4GB (232) adresser totalt. Från det dras dessutom adresserna som grafikkortet använder och en del fasta hårdvaru- och mjukvaruadresser, så med 32-bits OS får man strax över 3GB tillgängligt om man har ett grafikkort på 512MB.

För att kunna använda mer minne så måste man alltså installera ett 64-bits operativsystem.

Jag har inte lagt på operativet än.

I slutändan ska det bli ett 64 bitars system med Windows 7 Pro och Cubase 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp!

32-bits operativsystem kan aldrig hantera mer än 4GB (232) adresser totalt. Från det dras dessutom adresserna som grafikkortet använder och en del fasta hårdvaru- och mjukvaruadresser, så med 32-bits OS får man strax över 3GB tillgängligt om man har ett grafikkort på 512MB.

För att kunna använda mer minne så måste man alltså installera ett 64-bits operativsystem.

Menar du att det kan vara i sin ordning att BIOS visar 4GB när jag har 6GB installerat?? Och de sista 2GB dyker upp när jag lägger på mitt Windows 7 64bitar?

/Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det kan vara i sin ordning att BIOS visar 4GB när jag har 6GB installerat?? Och de sista 2GB dyker upp när jag lägger på mitt Windows 7 64bitar?

/Rolf

Bios borde hitta RAM-minnet, däremot gör ej 32-bitars OP det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bios borde hitta RAM-minnet, däremot gör ej 32-bitars OP det.

Precis vad jag menade.. Jag blev bara så deppad igår när jag precis fått igång min nya dator och upptäckte att inte allt ram visades i bios så jag brydde mig aldrig om att lägga på operativet.

På Asus forum finns massor av trådar med liknande problem. Så jag är inte den förste som har det här problemet.

/Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma moderkort som du har samt nästan likadana minnen (fast jag har XMS 1600).

Jag ser alla 6GB redan i bios.

Jag ska kolla vilken biosversion jag har (ikväll).

Annars tycker jag du ska testa att flytta runt minnen som någon annan sa

(och testa att köra med väldigt konservativa minnesinställningar).

Cheers!

EDIT: Såg följande ang senaste biosuppdateringen (0608):

"1. Improve memory compatibility"

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bios ska visa hur mycket minnen du har installerat, en sak du kan kolla är ifall du satt alla minnen på rätt platser när du kör 3st moduler, brukar vara på plats 1,3,5 ifall du har 6 platser.

Kolla i din manual för moderkortet vad som gäller när du har 3st moduler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma moderkort och har inga problem. Som sagt , prova att sätta in tex, 2 x 2 gb ram och uteslut ett utav dom hela tiden. Förhoppningsvis så är något utav minnena kört eller så kan det vara en utav modulplatserna. Prova att flytta runt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det är fler som har samma moderkort som jag och fått det att fungera.

Jag ska flytta runt modulerna ikväll och testa lite när jag kommer hem.

Jag har också ringt till Dustin och fått samma förslag.

Tack alla!!

Förresten.. Är det en stor sak att uppdatera BIOS?? Jag har aldrig gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten.. Är det en stor sak att uppdatera BIOS?? Jag har aldrig gjort det.

Det kan va lite känsligt att tex, uppdatera BIOS via nättjänster eller liknande. Har läst om folk som har fått hårdvarustrul efter det. Säkraste sättet för att undvika strul är att flasha BIOS via diskett eller USB-skicka. Se bara till att inte ha pillat upp klockfrekvens eller boostat datorn innan du flashar BIOS. Låt orginalinställningarna stå. här har du en mer genomgående tuo om hur gör via en usb sticka - http://csd.dficlub.org/forum/showthread.php?t=1136 . Tycker även du ska läsa lite om EZ flash som finns i dina bios.

Men detta är inte prioritet A. Flasha bios behöver inte vara lösningen på dina problem så vänta intill det sista med att göra just detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.. Nu har jag flyttat runt alla minnen och konstaterat att alla moduler är ok medan slot B1 är död.

Jag får 6Gb om jag sätter modulerna i A2, A1, C1. Men vad innebär det egentligen?

Går mina minner på två kanaler nu?

Manualen pratar om,

Channel A=A1, A2

Channel B=B1, B2

Channel C=C1, C2

Mina minnen sitter ju bara i två av tre kanaler...

Jag är iallafall glad åt att alla minnen funkar så jag kanske ska lägga ner gnällandet och börja göra musik istället...

Ni som hade samma moderkort kanske ändå har en ide om vad de olika slottarna och channels har för betydelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blev ju inte den julen jag hade tänkt mig precis..

Asus har ingen telefonsupport för sina datorkomponenter i Sverige. Jag fick tag på en kille på den tyska telefonsupporten och han förklarade att kortet inte kommer att fungera optimalt om inte minnet sitter där det ska.

Så.. Nytt moderkort är beställt.

Min dotter fick sequel i julklapp så jag har roat mig med det istället för att utforska cubase 5.

God fortsättning!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har egentligen ingen aning om varför det är fel på just mitt moderkort. Däremot vet jag att fler har haft samma fel på sina kort. Det skulle kunna vara en böjd pigg på sockeln till CPU. Allt enligt vad jag läst om på asus-forum.

Det går kanske att se när jag plockar bort cpun och kollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var problemet?

Det vet jag inte säkert. Det enda jag vet är att jag inte fick moderkortet att fungera med minnet placerat enligt manualen. En av minnesslottarna fungerade inte. Vad det i sin tur berodde på vet jag inte. Jag beställde ett nytt kort och ska skicka tillbaka det felande kortet.

Hur som helst.. Nu går datorn klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är fullt möjligt att något av dem är felande. Men det känns ändå rätt långsökt.

Har byggt och reparerat datorer i många år och kan säga att det är väldigt ovanligt att bios går sönder på det sättet.

Har du kollat att ditt moderkort stödjer just detta märke och modell av minnen, samt att just den kombinationen av antal/storlek stöds?

Detta är vanligen problemet - de flesta moderkort är kinkiga med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att ni nämnt det, men i alla fall så kan man om man har ett 64-bit's -system ha både fyra och sex Gb RAM, som jag förstått det. Säkert mer till och med..

Det är moderkortet som avgör hur mycket minne man kan ha, inte operativet. Sedan kan ett 32-bits operativsystem normalt inte använda mer än 4 (eller i praktiken oftast ungefär 2 beroende på hur mycket minne grafikkortet har). Det finns dock 32-bit operativsystem som stöder mer än 4gb ram med hjälp av virtuell minnesadressering (vissa versioner av windows server t.ex.) - ungefär som LBA stöd för hårddiskar om någon var med på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har byggt och reparerat datorer i många år och kan säga att det är väldigt ovanligt att bios går sönder på det sättet.

Har du kollat att ditt moderkort stödjer just detta märke och modell av minnen, samt att just den kombinationen av antal/storlek stöds?

Detta är vanligen problemet - de flesta moderkort är kinkiga med detta.

Datorn går ju som den ska nu när jag har ett helt moderkort. Moderkort, minnen och CPU är kompatibla. Inga fel där.

Det här är ett tillverkningsfel helt enkelt. Det är samma bios version på detta kort som på det som felade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...