Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hejsan, vårat band ska till och köpa egna studio prylar. är helt gröna på området.

det vi ska spela in är sång 2x gitarr bas och trummor.

det vi spelar är 60 tals rock och surf.

skulle vilja ha reda på vad man behöver helt enkelt. allt från hårdvara till mjukvara.

Annons
Posted (edited)

tycker jag har suttit och sökt hela veckan nu men får inte något riktigt grepp om det. det som är grejen är ju att vi vill att det ska låta gammalt och en aning skitigt. När man söker på google så upplever jag att dom flesta spelar in gitarren med nån sorts simulering vilket jag är allergisk mot, min förstärkare är från 60-talet och jag vill att det skall låta så.

är tacksam för svar.

Edited by thefinks
Posted (edited)

Det ni behöver för att spela in digitalt är kort och gott:

En dator

Ett program för ljudinspelning, t. ex Logic Pro, Cubase, Pro Tools etc. Fins även enklare gratisprogram som Audacity om man vill börja lite smått.

Ljudkort: Externt ljudkort, preeamp, audiointerface eller liknande. En låda med ingångar för Xlr/Tele kablar (mic/gitarr), och en utgång i form av till ex firewire/usb till datorn. Kolla i närmaste musikäffar, de har förhoppningsvis lite koll. I början körde jag lineout från en liten mixer jag hittade någonstans rätt in i datorns micingång, men då får man allt på en och samma kanal vilket kan vara sjukt besvärligt 😄

Mickar: För att vara så ekonomisk som möjligt kan man börja med att skaffa ett par som fungerar lite allaround. Jag skulle nog rekommendera en Sure Sm57 (ca 1200 spänn) och en Studioproject B1 (liknande pris). En på kaggen och en på virveln. B1an funkar också som överhäng, om man hellre vill det. Båda dessa fungerar även bra på gitarrförsärkare, (var försiktig med B1 bara, känslig mot alltför kraftiga ljud) och B1an är helnajs till sången. Man kan ju även hitta billigare mickar (typ Sure Pg58, mfl) för typ 500 spänn, men jag tycker nog att det är värt pengarna i längden, om man har dem. 😄

Alltså: Dator, mjukvara, ljudkort och mickar.

Har ni några konkreta frågor (som ni inte orkar starta en tråd om) så skicka gärna ett PM till mig, så hjälper jag till så gott jag kan.

Edited by Joelbille
Posted

Skaffa Shure SM57 att spela in tex gitarrerna med, ni kanske redan har såna live? Nya sm57 är väl ganska lika shures "pistolmickar" som fanns på 60-talet.

Sen bör ni väl ha grejer så att ni kan spela in hela bandet live på en gång. Fipplar man med ett instrument i taget blir det garanterat bara skit om man så har prylar för miljoner. Så ni kanske skulle skaffa ett ljudkort med 8 mickingångar, då kan ni spela in 8 spår samtidigt, det räcker långt, fyra mickar på trummorna, en på basen, och en på varje gitarr, kanske en rumsmick som tar upp allt. Sången kan ni nog lägga dit efteråt och få det att låta live ändå...

Googla på "Glyn Johns-metoden" det är det sätt man spelade in nästan alla trummor förr, The Who, Stones o Zeppelin tex. Med modern närmickning av trummorna blir det ganska dött.

Viktigast är akustiken där ni spelar in, förr spelade de ofta in i mkt stora rum.

Posted
Det ni behöver för att spela in digitalt är kort och gott:

En dator

Ett program för ljudinspelning, t. ex Logic Pro, Cubase, Pro Tools etc. Fins även enklare gratisprogram som Audacity om man vill börja lite smått.

Ljudkort: Externt ljudkort, preeamp eller liknande. En låda med ingångar för Xlr/Tele kablar (mic/gitarr), och en utgång i form av till ex firewire/usb till datorn. I början körde jag lineout från en liten mixer jag hittade någonstans rätt in i datorns micingång, men då får man allt på en och samma kanal vilket kan vara sjukt besvärligt 😄

Mickar: För att vara så ekonomisk som möjligt kan man börja med att skaffa ett par som fungerar lite allaround. Jag skulle nog rekommendera en Sure Sm57 (ca 1200 spänn) och en Studioproject B1 (liknande pris). En på kaggen och en på virveln. B1an funkar också som överhäng, om man hellre vill det. Båda dessa fungerar även bra på gitarrförsärkare, (var försiktig med B1 bara, känslig mot alltför kraftiga ljud) och B1an är helnajs till sången. Man kan ju även hitta billigare mickar (typ Sure Pg58, mfl) för typ 500 spänn, men jag tycker nog att det är värt pengarna i längden, om man har dem. 😄

Alltså: Dator, mjukvara, ljudkort och mickar.

Har ni några konkreta frågor (som ni inte orkar starta en tråd om) så skicka gärna ett PM till mig, så hjälper jag till så gott jag kan.

tusen tack för svaret, nu kan man börja söka efter prylar. Preamp är det ett märke på ljudkort eller?

jaa det vore kanon om man kunde skicka pm till dig, känns som man kommer ha ca 1000 frågor när man ska få ihop detta:)

mvh//Jocke

Posted
Skaffa Shure SM57 att spela in tex gitarrerna med, ni kanske redan har såna live? Nya sm57 är väl ganska lika shures "pistolmickar" som fanns på 60-talet.

Sen bör ni väl ha grejer så att ni kan spela in hela bandet live på en gång. Fipplar man med ett instrument i taget blir det garanterat bara skit om man så har prylar för miljoner. Så ni kanske skulle skaffa ett ljudkort med 8 mickingångar, då kan ni spela in 8 spår samtidigt, det räcker långt, fyra mickar på trummorna, en på basen, och en på varje gitarr, kanske en rumsmick som tar upp allt. Sången kan ni nog lägga dit efteråt och få det att låta live ändå...

Googla på "Glyn Johns-metoden" det är det sätt man spelade in nästan alla trummor förr, The Who, Stones o Zeppelin tex. Med modern närmickning av trummorna blir det ganska dött.

Viktigast är akustiken där ni spelar in, förr spelade de ofta in i mkt stora rum.

njae vi hyr oftast ljud tekniker eller så mosar vi omickat, så vi har inga egna mickar och så.

okej ska kika upp Glyn Johns metoden låter precis som det vi tänkt oss.

Våran lokal är ca 30 kvm stor/liten,

mvh//jocke

Posted
Fipplar man med ett instrument i taget blir det garanterat bara skit om man så har prylar för miljoner.

Där håller jag nog inte riktigt med. Det är inte alltid självklart att det blir bättre av att spela in allt live. Till exempel kan man tjäna en del på att jobba ihop trummor och bas först för att få de tajta tillsammans, och då kan de andra instrumenten störa. Dessutom kräver det rätt mycket mer resurser, som fler mickar. Sen ska man gärna ha separata rum för förstärkare för att slippa läck mellan mickar som leder till fasfel och då behöver man även hörlursförstärkare och en massa hörlurar och så rullar det vidare. Men man också skita i allt det där och banka på och hoppas på det bästa, fungerar förvånansvärt bra ibland ändå. :rolleyes: Det skulle ju vara skräpigt. Men fler mickar behöver man.

Svar nr 2: (orkar inte göra en quote, fattar inte riktigt hur man gör) Preeamp är inte en varumärke, utan en produkt. Det är helt enkelt som namnet antyder en förstärkare. Finns med lite olika antal ingångar, allt från två till en himla massa. Ofta(st) kör man mickar rätt in i denna och sen den till datorn. Funkar även ofta med basen, men det kräver mer av instrumentet än om man använder en stärkare.

Posted

Har ni aldrig pysslat minsta lilla med inspelningar, eller ens utmickning av instrument ligger det nära till hands att ni kommer att bryta ihop på all teknik, ska ni lära er ett inspelningsprogram också så har ni nåt fruktansvärt mycket att lära er innan ni kommer nån vart. Ni kanske ger upp och skiter i alltihop, fast ni kostat på både mickar, ljudkort och en massa grejer, det har hänt många före er. Har ni en PA-kille ni trivs med kan nog han hjälpa er att spela in, kanske live alltihop på en gång direkt ner på två spår. Att få till det på 60-talsvis utan att spela live är nog omöjligt. Man måste först o främst se till att det är skitkul att spela.

Ett alternativ är att köpa en ZOOM H2 eller H4, det är en stereoinspelare med inbyggda mickar, sen ställer ni upp er i en halvcirkel runt den och kör in en låt och lyssnar sen. Låter sen tex en gitarr för lite eller för mycket justerar ni volymen direkt på stärkaren. När ni väl hittat nivåerna kan ni spela hela er låtlista rakt av, sen plockar ni ut 10 låtar som ni både spelar bra på och som har fin balans på ljudet. Den tvåkanalsinspelning ni då får kan ni låta nån mer erfaren mastar genom nåt program, det kan göra stor skillnad till det bättre.

Posted
Där håller jag nog inte riktigt med. Det är inte alltid självklart att det blir bättre av att spela in allt live. Till exempel kan man tjäna en del på att jobba ihop trummor och bas först för att få de tajta tillsammans, och då kan de andra instrumenten störa. Dessutom kräver det rätt mycket mer resurser, som fler mickar. Sen ska man gärna ha separata rum för förstärkare för att slippa läck mellan mickar som leder till fasfel och då behöver man även hörlursförstärkare och en massa hörlurar och så rullar det vidare. Men man också skita i allt det där och banka på och hoppas på det bästa, fungerar förvånansvärt bra ibland ändå. 😛 Det skulle ju vara skräpigt. Men fler mickar behöver man.

Svar nr 2: (orkar inte göra en quote, fattar inte riktigt hur man gör) Preeamp är inte en varumärke, utan en produkt. Det är helt enkelt som namnet antyder en förstärkare. Finns med lite olika antal ingångar, allt från två till en himla massa. Ofta(st) kör man mickar rätt in i denna och sen den till datorn. Funkar även ofta med basen, men det kräver mer av instrumentet än om man använder en stärkare.

Är det 60-talsmusik som de skriver, så blir det ABSOLUT GARANTERAT BARA SKIT om man spelar in på modernt vis. Och det är tyvärr en sak som unga inspelningstekniker idag fattar helt noll av. 60-talssoundet bygger ju på spelglädje mellan musiker, det är inget som moderna ljudtekniker heller fattar. Ska man få det att låta 60-tal måste man ta reda på hur de gjorde då. Att först sätta trummorna till klick och med en lajnad bas, det är ju rena skämtet. Slutresultatet blir skit. :rolleyes:

Posted
Är det 60-talsmusik som de skriver, så blir det ABSOLUT GARANTERAT BARA SKIT om man spelar in på modernt vis. Och det är tyvärr en sak som unga inspelningstekniker idag fattar helt noll av. 60-talssoundet bygger ju på spelglädje mellan musiker, det är inget som moderna ljudtekniker heller fattar. Ska man få det att låta 60-tal måste man ta reda på hur de gjorde då. Att först sätta trummorna till klick och med en lajnad bas, det är ju rena skämtet. Slutresultatet blir skit. 😎

Poäng!

Jag tror absolut du har rätt i det där med spelglädjen, och det tappar man ju delvis om man inte spelar live. Jag tror däremot inte det är dömt att gå rakt åt helvete. Det kanske inte blir ett fullständigt autentiskt 60-talssound, men jag är ju sån som tror att man kan få till ett annat sound som inte behöver vara kass bara för att det inte är som förr.

Annars kan stereomicken kan nog vara ett bra alternativ. Finns även rätt väl fungerande bärbara små apparater som inte kräver något extra ljudkort.

Posted
Poäng!

Jag tror absolut du har rätt i det där med spelglädjen, och det tappar man ju delvis om man inte spelar live. Jag tror däremot inte det är dömt att gå rakt åt helvete. Det kanske inte blir ett fullständigt autentiskt 60-talssound, men jag är ju sån som tror att man kan få till ett annat sound som inte behöver vara kass bara för att det inte är som förr.

Annars kan stereomicken kan nog vara ett bra alternativ. Finns även rätt väl fungerande bärbara små apparater som inte kräver något extra ljudkort.

Ljudet kan säkerligen bli bra, men ni kommer inte att kunna spela lika bra som vanligt. Mi kommer att spela bra, men det där lilla extra får man aldrig fram om man inte spelar samtidigt. Och när ni nu har den sättningen ni har är det dessutom ganska enkelt att spela in live med ett 8-kanals ljudkort. Plus att de mickar ni köper kan ni sen även använda live.

Jag spelar inte in med dator utan med en portastudio, en Tascam 24-kanalare, de retas lite med mig för det här på forumet. Den passar mig kanon, ljudet är sk 24-bitars, så det blir lika bra som med dator och program. Den har en 80 gb hårddisk så man kan lätt spela in en cd. Andra portor har 16-bitars ljud, det är lite sämre.

Fördel med porta som jag ser det är att man har riktiga reglar att dra i vid mix. Kompressorerna och reverben är riltigt bra.

Och när jag köpte den blev det tom lite billigare än vad enbart ett 8-kanals ljudkort kostade. Så jag slapp kostnaden för en särskild dator plus program. Och hela den lilla studion kan flyttas och ställas upp var som helst på en liten stund. Med en porta kan ni spela in live och även använda den som livemixer. Och med den jag har kan man sen man spelat in flytta över alla filerna till en dator och ev lämna bort hela mixandet till någon som har ett akustiskt riktigt lyssningsrum och monitorer. Och vanan att mixa.

Så en digitalporta av dagens kaliber är absolut ett alternativ att överväga. Jag har med lyckat resultat spelat in både 60-talsrock och jazz.

Posted

Orkade inte läsa allt men jag säger bara såhär: Någon form av Tremolo till gitarren och reverb också! Finns kanske i din stärkare. Skaffa en pedal annars. Det känns som det krävs i surfstilen.

Jag tänker rörmik eller bandmik till sången för att få den lite varm och skitig. Eller kanske lägga på någon lätt rörstärkarsimulering som insert på sångspåret i datorn?

Posted
Orkade inte läsa allt men jag säger bara såhär: Någon form av Tremolo till gitarren och reverb också! Finns kanske i din stärkare. Skaffa en pedal annars. Det känns som det krävs i surfstilen.

Jag tänker rörmik eller bandmik till sången för att få den lite varm och skitig. Eller kanske lägga på någon lätt rörstärkarsimulering som insert på sångspåret i datorn?

Förstärkaren är en Fender Twin Reverb + har en separat Fender Reverb Tank fjäderreverb.=)

Posted
Har ni aldrig pysslat minsta lilla med inspelningar, eller ens utmickning av instrument ligger det nära till hands att ni kommer att bryta ihop på all teknik, ska ni lära er ett inspelningsprogram också så har ni nåt fruktansvärt mycket att lära er innan ni kommer nån vart. Ni kanske ger upp och skiter i alltihop, fast ni kostat på både mickar, ljudkort och en massa grejer, det har hänt många före er. Har ni en PA-kille ni trivs med kan nog han hjälpa er att spela in, kanske live alltihop på en gång direkt ner på två spår. Att få till det på 60-talsvis utan att spela live är nog omöjligt. Man måste först o främst se till att det är skitkul att spela.

Ett alternativ är att köpa en ZOOM H2 eller H4, det är en stereoinspelare med inbyggda mickar, sen ställer ni upp er i en halvcirkel runt den och kör in en låt och lyssnar sen. Låter sen tex en gitarr för lite eller för mycket justerar ni volymen direkt på stärkaren. När ni väl hittat nivåerna kan ni spela hela er låtlista rakt av, sen plockar ni ut 10 låtar som ni både spelar bra på och som har fin balans på ljudet. Den tvåkanalsinspelning ni då får kan ni låta nån mer erfaren mastar genom nåt program, det kan göra stor skillnad till det bättre.

Jo eller njae, vi har ju spelat in skiva och så, är själv ganska grön på utmickning men basisten vår "kan" lite, men skam åt den som ger sig:)

Vi har en ZOOM men tycker inte vi riktigt får till det, iof aldrig provat mastrat.

/jocke

Posted
Är det 60-talsmusik som de skriver, så blir det ABSOLUT GARANTERAT BARA SKIT om man spelar in på modernt vis. Och det är tyvärr en sak som unga inspelningstekniker idag fattar helt noll av. 60-talssoundet bygger ju på spelglädje mellan musiker, det är inget som moderna ljudtekniker heller fattar. Ska man få det att låta 60-tal måste man ta reda på hur de gjorde då. Att först sätta trummorna till klick och med en lajnad bas, det är ju rena skämtet. Slutresultatet blir skit. 😄

det är det vi upplevde med våran första skiva, det lät inte alls som vi tänkt oss. det lät för mkt studio.