Jump to content
Annons

Fel på ADK A51s series six


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag undervisar på estetiska programemt på gymnasiet där jag bland annat har ljudteknik. En elev kom till mig och va besviken då han hade köpt sig hemstudioprylar men micken betedde sig konstigt. JAg bad att få låna hem micken och har nu gjort en inspelning av problemet. Micken låg helt still i ett mjukt case. Först tyckte jag att den brusade ovanligt högt och att det va något lågfrekvent som betedde sig konstigt och operiodiskt. Trodde det först va detta han menade, men senare ja då j-vlar drig det igång och mätarna gick i taket. Lyssna på filen och se om du kan komma på vad som är fel med micken. HAr klippt filen nu så felet är tidigare, men vid inspelningen tog det ca 2 min innan det kom.

http://www.speedyshare.com/files/19775817/fel_p___mick.aif

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stereofil nu igen... 😠

Jaadu... fel är det iallafall på den, så mycket kan sägas.

Ah, det är standardinställningen. Tittar inte ens på inställningarna 😄

Jo, fel är det på den, det ska gudarna veta, men vad f-n kan ha hänt?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Hade själv ett par av ADK A51s series six. Köpte dessa beggade och visste att den ena var defekt och fick den på köpet. Det visade sig att även den andra mikrofonen var defekt. När man kopplade in den fungerade den som den skulle i kanske som du sa i 2-3 minuter. Sedan började det låta som sporadiska elektriska urladdningar med puffar och sprak och lågfrekvent rumbel.. Ju längre den var ikopplad tilltog detta i intensitet. Böt kapsel i den till en tagen från en TSM och problemet kvarstod ändå. Gav efter det upp felsökandet...

Det måste ha varit en väldigt problematisk serie om jag får gissa. I princip ingen info finns på internet om dessa heller. Helt enkelt skumt... 😄

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade nu på ljudfilen. Hade precis samma oljud i mina exemplar.

// Klas

Hejsan

Jag undervisar på estetiska programemt på gymnasiet där jag bland annat har ljudteknik. En elev kom till mig och va besviken då han hade köpt sig hemstudioprylar men micken betedde sig konstigt. JAg bad att få låna hem micken och har nu gjort en inspelning av problemet. Micken låg helt still i ett mjukt case. Först tyckte jag att den brusade ovanligt högt och att det va något lågfrekvent som betedde sig konstigt och operiodiskt. Trodde det först va detta han menade, men senare ja då j-vlar drig det igång och mätarna gick i taket. Lyssna på filen och se om du kan komma på vad som är fel med micken. HAr klippt filen nu så felet är tidigare, men vid inspelningen tog det ca 2 min innan det kom.

http://www.speedyshare.com/files/19775817/fel_p___mick.aif

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger samma sak jag... Låter helt klart typiskt en dålig kondensator... Kallödning ligger nära tillhands också..

Jag skulle gissa att det är antingen en kondensator som har lagt av och behöver bytas ut - eller möjligen en kallödning någonstans.
Link to comment
Dela på andra sajter

Säger samma sak jag... Låter helt klart typiskt en dålig kondensator... Kallödning ligger nära tillhands också..

Tack för svaren. Har slängt iväg ett mail till ADK nu också för att se vad de säger om det är värt att försöka laga den här, eller om det bara är att kasta. Jag har själv inte kunskaperna att byta ut delar i mikrofoner så då behövs ju ett serviceställe här i sverige. Vi får se hur detta går.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch det där missljudet har jag också på min ADK A-51. 🙂 Har sökt på det men inte hittat något så det är med stort intresse jag läser denna tråd.

Har du fått något svar från ADK?

Har inte fått något svar ännnu. Ska skicka ett mail till efter jul om jag inte fått svar. Om jag inte får svar på det så är det ju bevisat att ADK har den sämsta servcen jag varit med om.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hejsan!

Har likadant ljud som de första sekunderna av inspelningen. Jag har inget av fräset som blir så extremt påträngande.

Men atmosfärsljudet finns där!

(Om det andra ljudet är en del av problemet dvs...)

Jag menar att även det är fel! Jag hade micken i ett fodral för att utesluta småljud, ännu brusade den sådär förfärligt!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Utan kompressor så borde det vara rätt så tyst...

Får väl ta upp min gamla favorit.

Clas Ohlson mick för 89 spänn via en Behringer preamp rätt in i ett M-Audio 2496 ljudkort.

Inspelat en halvmeter från datorn.

Inte mycket brus eller annat störande, förutom idioten som försöker sjunga.

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....^_behringer.wav

Så brusar ADK micken så mycket är det fel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Anders,

Skicka micken till mig, så skall jag ta en titt på den.

Betala frakten tur och retur, så bjuder jag på felsökningen denna gången, för den goda sakens skull.

Ring mig på 070-666 59 66, (efter 13.00) så kan vi snacka om det.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders,

Skicka micken till mig, så skall jag ta en titt på den.

Betala frakten tur och retur, så bjuder jag på felsökningen denna gången, för den goda sakens skull.

Ring mig på 070-666 59 66, (efter 13.00) så kan vi snacka om det.

--Bosse

Jättestort tack för ditt erbjudande. Är dock inte min mick och han som äger den har gått och köpt sig en ny. Men det va grymt genereöst erbjudande!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...