Jump to content
Annons

Artister vinnare på fildelningen


kirre777

Recommended Posts

Alla kan få möjligheter att syssla med musik, många vill göra musik, lägger på nätet för gratis, även du kan lyssna helt gratis.

Det är väl för sjutton inte den hemlagade amatörmusik som folk lägger ut på nätet "för gratis" som det är fildelningsdebatt om i något enda sammanhang, eller hur? Du byter ämne i varenda replik och är en usel debattör, och det har inget alls med din usla språkbehandling att göra utan snarare på att du inte tycks ha ens en antydan till röd tråd i dina resonemang.

Det blir helt science fiction om människor tänker "jag vill få musik, jag behöver det, jag kan även betala för det" --

efterfråga för musiker och deras musik utan att ifrågasätta prislappa. Musik får bli raritet först.

Men då tycker jag att du ska nöja dig med den där hemlagade amatörmusiken du hittar på nätet som den självutnämnda artisten lägger ut själv "för gratis". Det blir väl jättebra det. Så kan de artister som vill ha betalt för sin musik få ha sina låtar ifred för dig. Du kan ju alltid sätta på radion om du vill lyssna på deras musik "för gratis".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men låt oss säga att du hade ett val. Låt oss säga att det var grymt lätt att planka in på konserterna. Ingen åkte dit för det och de flesta av dina kompisar gjorde det. Skulle du fortfarande "sponsra" då?
Japp, om jag tycker om artist och biljettprisen är rimlig!

I några utställningen kan du se följande sak --- "Biljett 20 SEK, lämna pengar i den lådan här -->", inga väktare och system fungerar.

Det kan fungera att någon lämnar mera än 20 SEK även.

...Men det fungerar inte med 200 SEK biljettpris. Bättre lösningen är då att "naah, det är dålig i alla fall..." attityd för att inte planka.😄

En konstutställning är en helt annan sak än musik, eftersom konst i mycket hög grad finansieras av statliga och kommunala bidrag (alltså befolkningens inbetalade skatter). Det går inte att jämföra med artisters konserter, som kostar mycket mer i utrustning och folk runt omkring som ska göra det möjligt att hålla konserten. Konstutställningen kostar bara lokalhyran (och lokalen finns oftast redan och står tom mellan utställningarna, så det blir ändå ingen extra kostnad för lokalen vid varje utställning, medan artisten måste hyra lokal, utrustning, ordningsvakter etc).

Du behöver nog lära dig lite om hur samhället fungerar, verkar det som. Ingenting kan vara gratis, så länge någon behöver få betalt för att det ska fungera. Om ännu mer ska vara gratis för brukaren så måste vårt höga skattetryck bli ännu högre, så att alla får mindre pengar över att leva för, bara för att de som vill gå på konserter ska kunna gå gratis. Det innebär i princip att Kalle, Nisse och Olle (som aldrig går på konserter) får hjälpas åt att betala Bosses biljett till konserten. Det är så sjukvård, skola, polis, brandkår och mycket annat fungerar - och sådant behöver finansieras genom skatter eftersom det blir alldeles för dyrt för varje brukare annars (något som t o m USA har insett långt om länge när det gäller sjukvården...) - men när det gäller nöjen så är det enligt min mening inget bra sätt att finansiera det genom skatterna, utan där borde varje brukare betala för sitt bruk. Det tycker jag också om teatrarna, även om jag själv går på teater då och då och i så fall skulle drabbas av högre biljettpris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om artisten måste betala lokalhyra, ljudtekniker och scenutrustning samma kväll och ingen har råd att betala de där 10 000 SEK då? Säg att det skulle behövas tio stycken fullpris för att det skulle gå runt. Det kommer tio pers men ingen av dem har råd att betala mer än 1000 SEK, spelar det roll då om artisten går back 90 000 eller 100 000? Hellre då att det kommer två och betalar fullpris.

Jag förstår ditt resonemang men jag tycker inte det går att jämföra med skivförsäljning. En skiva kan du spela in och distribuera nästan gratis (enbart digital distro t.ex. och inspelning på fritiden hemma) men det är väldigt sällan du kan arrangera en konsert gratis.

Ja, med skivförsäljning är det andra sak.

Men om konsert... kanske äger konsert rum i helt fel plats om biljettpris är för hög för publik p.g.a. "grundkostnader"?

Andra möjlighet är att om biljettpris är lägre, kommer mycket mera folk, det är inte så linjear relation mellan antal besökare och biljettpris.

Njaa, platser har olika fördel, men fråga från Globen, hur mycket kostar det till artist för att ha konserten där? Därifrån kan du veta också att hur mycket frågar administration, och... att hur många besökare behöver komma med fullpris för att allt ska gå runt.

Och hur mycket kostar för att få tid på någon festival i sommar?

Men är det inte så att på någon plats med med mindre administration kostnader kan biljett bli billigare, har mindre risk, och du tjänar även mera dessutom (om det samma mycket folk kan bli där)? 😎

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl för sjutton inte den hemlagade amatörmusik som folk lägger ut på nätet "för gratis" som det är fildelningsdebatt om i något enda sammanhang, eller hur? Du byter ämne i varenda replik och är en usel debattör, och det har inget alls med din usla språkbehandling att göra utan snarare på att du inte tycks ha ens en antydan till röd tråd i dina resonemang.

Kom ihåg -- dessa "tjuv-grinder" och metallsensorer fick vi inte längre sedan i butiker! Människor börjar fuska om känner att dem betalade men fick inget dem ville få, och samtidigt om dem redan har stark behov.

DU FÅR PROVA FÖRSTÅ dessa människor vem är redan fildelare. Fråga varför gör dem så, vad hade gjort musikindustri till dem, varför började göra dem så, SÅ förstår du bättre. Och fråga från människor i olika världsdelar.

P.S.: Strummindude -- Din tal om "du får betala för musik" är inte min grej eftersom jag har alltid betalad för detta.

Dessutom förstår jag dessa vem betalar inte.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är till för att låta, höras, spridas. Det är helt naturligt att den sprids på alla sätt den kan.

Det samma sak med humor.

Det skulle blivit helt trist om sådan livets gåva som HUMOR är förbjudet sprida vidare.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha och vill ha. Det är mycket man vill ha här i livet. Glöm dock inte att de som laddar ner musik är och alltid har varit de största musikkonsumenterna. Utan dom är du inte ett skit som artist ändå. Det är fortfarande dom som sprider ordet, som går på dina konserter, som köper din merch, så passa dig för att spy galla över dessa ondsinta fildelare om du vill fortsätta lira gitarr istället för att skaffa dig ett riktigt jobb som alla oss andra.

Jag är ledsen, men ditt resonemang håller inte. Det blir inte mer rätt att sno för att man är ett fan av produkten man snor. Det är ingen förmildrande omständighet för en biltjyv som snor en Ferrari att han samlar på Ferraribilar. Populärmusik är omgärdat av rättigheter. Så länge dessa finns kvar så är det den som äger rättigheterna till musiken som sätter pris och villkor. Sen är det upp till dig att anta villkoren, ge fingret eller försöka förhandla om. I vilken annan affär kör du med ditt "Vill ha och vill ha. Det är mycket man vill ha här i livet" när du kommer till kassan och de vill ha betalt?

Musik är till för att låta, höras, spridas. Det är helt naturligt att den sprids på alla sätt den kan.

Absolut! Så länge det sker på sådana villkor som den som äger rättigheterna accepterar.

Jag kan för övrigt inte se en enda artist som farit illa av fildelningen, kan du? Det enda som hänt är att situationen normaliserats och tagit ner folk på jorden. Det är inte mer än rätt. Men ingen har farit illa av det. Inte ett dugg.

Nyss var du inne på att artister skulle "skaffa sig ett jobb" för att kunna försörja sig. Det är väl inte direkt att fara illa, och jag tror inte heller att så särskilt många artister blivit hemlösa eller svältfödda på grund av fildelning, men det får samtidigt helt klart konsekvenser, och allra störst konsekvenser får det alltså för de artister, och det är ganska många, som inte är tillräckligt etablerade för att redan ha gjort sig en förmögenhet. De små och medelstora artisterna som kämpar på och befinner sig på mariginalen. Där blir nog fildelningsförlusterna ofta tungan på vågen, och det som får dem att ge upp kampen, kamma till sig och skaffa ett jobb. Och när det blir svårare för de nya, de små och de smala att hanka sig fram på vatten och rågmjölsgröt i en etta på fjorton kvadrat söder om söder så drabbas konsten av en brist på förnyelse. På det sättet är fildelningen även skyldig till en likriktning i konsumtionen. Det kommer i ännu högre grad vara storbolag och professionell marknadsföring som styr konsumtionsmönstren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det samma sak med humor.

Det skulle blivit helt trist om sådan livets gåva som HUMOR är förbjudet sprida vidare.

Ledsen att behöva krossa dina illusioner (igen), men humor i någon tillräckligt utmejslad form så att den kan betraktas som "ett verk" är förstås lika rättighetsbelagt och förbjudet att sprida som listmusik eller hollywoodfilm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att behöva krossa dina illusioner (igen), men humor i någon tillräckligt utmejslad form så att den kan betraktas som "ett verk" är förstås lika rättighetsbelagt och förbjudet att sprida som listmusik eller hollywoodfilm.

Hahahaaa 🙂

Det menar i alla fall att vi BÅDA får resa tillbaka i tiden med någon tidsmaskin -- du vill ha samhälle med retro skivaförsäljning och jag vill jobba i studio var finns 24-spår rullbandspelare och inga VST saker. ÄR det så?😄 Alla dessa saker som piratkopiering och fildelning var inte så stor då än just nu. 😉 Bästa tid är kanske när internet var bara mellan institutioner, och helt ovanlig i hemma... Eller hur?

Men hitills är det inte möjligt jag fick inte ens chans för att jobba i studio jag bryr inte alls om nutidens musikindustri. Förvad?

Inget händer om dessa stora bolag kraschar ned eftersom alltid är det musiker som gör storsta och svåraste jobbet.

Om dessa "professionella" musiker försvinner menar det bara att många människor får skaffa äkta jobbet vilka haft möjlighet få pengar med spekulationer.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Framtidsscenario...?

Band X marknadsför sig på internet med gratis musik, som lagligen fildelas hejvilt över hela världen. Fantastiskt nog uppstår efter en tid en mindre hype kring bandet, ett litet frö till intresse från den vida världen. Plötsligt vill folk runt om i världen höra bandet live, som hittills bara har gjort gigs i grannskapet på helgerna när dom är lediga från sina jobb, som dom måste ha för att försörja sig. Till yttermeravisso har den lokala publiken minskat från 1000 till 500 till 250 till 80 till den numera så nätta hardcorefans skaran på 2 individer; Olle på Boa och hans hund. Allt enligt uttröttningsprincipen.

Efter lite ”research” kommer medlemmarna i bandet på att det kanske inte funkar att åka till Holland, England, Tyskland eller USA över helgen för att giga. Det skulle t.om. kanske kosta mer än det skulle ge att åka de 80 milen till Säffle...

Bandet är dömt att fortsätta sina jobb som städare på McDonalds och repa på kvällar och helger, lägga ut sin musik på nätet för gratis konsumtion, och i stort sett inte utvecklas nämnvärt, eftersom sådan utveckling innebär kostnad i tid, tid som till syvende och sist måste reserveras för försörjningen. Och eftersom bandet inte kan komma iväg för att spela live och heller inte utvecklas, kommer intresset snarare än snart att dö ut och guldklockan som McDonalds sannolikt ändå inte delar ut är säkrad.

Den som inte kan annat än att spela och inte får ett ”vanligt” kneg, får hanka sig fram på livegig som inte betalar något mer än på sin höjd en trekants-macka (nä,nä, så'n man kan äta...) varannan dag, en DN att tjäna som täcke på parkbänken, och kommer i allmänhetens ögon att bli betraktad som kuf, byfåne, uteliggare och/eller luffare och får med stöd av den gamla, nyinförda västgötalagen skjutas utan vidare påföljd.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Framtidsscenario...?

Band X marknadsför sig på internet med gratis musik, som lagligen fildelas hejvilt över hela världen. Fantastiskt nog uppstår efter en tid en mindre hype kring bandet, ett litet frö till intresse från den vida världen. Plötsligt vill folk runt om i världen höra bandet live, som hittills bara har gjort gigs i grannskapet på helgerna när dom är lediga från sina jobb, som dom måste ha för att försörja sig. Till yttermeravisso har den lokala publiken minskat från 1000 till 500 till 250 till 80 till den numera så nätta hardcorefans skaran på 2 individer; Olle på Boa och hans hund. Allt enligt uttröttningsprincipen.

Efter lite ”research” kommer medlemmarna i bandet på att det kanske inte funkar att åka till Holland, England, Tyskland eller USA över helgen för att giga. Det skulle t.om. kanske kosta mer än det skulle ge att åka de 80 milen till Säffle...

Bandet är dömt att fortsätta sina jobb som städare på McDonalds och repa på kvällar och helger, lägga ut sin musik på nätet för gratis konsumtion, och i stort sett inte utvecklas nämnvärt, eftersom sådan utveckling innebär kostnad i tid, tid som till syvende och sist måste reserveras för försörjningen. Och eftersom bandet inte kan komma iväg för att spela live och heller inte utvecklas, kommer intresset snarare än snart att dö ut och guldklockan som McDonalds sannolikt ändå inte delar ut är säkrad.

Den som inte kan annat än att spela och inte får ett ”vanligt” kneg, får hanka sig fram på livegig som inte betalar något mer än på sin höjd en trekants-macka (nä,nä, så'n man kan äta...) varannan dag, en DN att tjäna som täcke på parkbänken, och kommer i allmänhetens ögon att bli betraktad som kuf, byfåne, uteliggare och/eller luffare och får med stöd av den gamla, nyinförda västgötalagen skjutas utan vidare påföljd.

/Ulf

Med risk för att låta pretto (men det skiter jag i). Jag skriver musik för min egen skull. Jag har ett "vanligt" jobb. Självklart hindrar inte det mig från att utvecklas som låtskrivare (enligt mig själv). Jag har inte som mål att leva på musiken. Kanske är det så att vi måste finna oss i att konstruktionen "sälja-plattor-och-leva-på-det" inte fungerar längre. Självklart kommer vissa kunna detta, men det måste ske på nya sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett upphovsrättsbrott i form av fildelning är i de flestas ögon förmodligen inte värre än att du "lånar" en melodi från någon annan artist när du skriver dina låtar, vilket händer dagligen och vilket i sådana fall får anses som ett lika hemskt brott.

Det senare är mycket värre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss var du inne på att artister skulle "skaffa sig ett jobb" för att kunna försörja sig. Det är väl inte direkt att fara illa, och jag tror inte heller att så särskilt många artister blivit hemlösa eller svältfödda på grund av fildelning, men det får samtidigt helt klart konsekvenser, och allra störst konsekvenser får det alltså för de artister, och det är ganska många, som inte är tillräckligt etablerade för att redan ha gjort sig en förmögenhet. De små och medelstora artisterna som kämpar på och befinner sig på mariginalen. Där blir nog fildelningsförlusterna ofta tungan på vågen, och det som får dem att ge upp kampen, kamma till sig och skaffa ett jobb. Och när det blir svårare för de nya, de små och de smala att hanka sig fram på vatten och rågmjölsgröt i en etta på fjorton kvadrat söder om söder så drabbas konsten av en brist på förnyelse. På det sättet är fildelningen även skyldig till en likriktning i konsumtionen. Det kommer i ännu högre grad vara storbolag och professionell marknadsföring som styr konsumtionsmönstren.

Jag är nöjd om jag kan bo t.ex. i någon by och musik är min fritidhobby medan på dagljuset får jag plocka potatis som alla andra också. Den livstil har några vissa fördelar om du är älskad musiker i by eller i små stan!

Det är mycket bättre än att bli någon distanserad millionärkändis vem får undvika folk eller får räkning i butik för 3 gånger dyrare summa när dem vet ditt namn.

Om fildelningsförluster... du berättar om arbetslösa musiker/låtskrivare/producenter, men tänk hur mycket mera spekulanter och andra mellanhand-jobb försvinner. Mäst influensar den fildelning mellanhänder som säljer vidare. Det är du som tjänar pengar för din chef.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta pretto (men det skiter jag i). Jag skriver musik för min egen skull. Jag har ett "vanligt" jobb.

Det låter absolut inte pretto, snarare tvärtom tycker jag. Jag önskar att min egen ambition var av det slaget. Alla är vi olika. Sedan är utveckling något individuellt förstås, man kan ha sin egen måttstock, eller man kan ha andra måttstockar, och alla utvecklas i olika takt och omfattning. "Whatever makes you feel good". 😄

Jag gav mig inte in i musikbranshen för att få äga ett eget kassavalv, eller med en drift att visa min fula nuna i varje media så ofta som möjligt. Min ambition var att på ett eller annat sätt få syssla med musik tillräckligt för att sätta mat på bordet och ge tak över huvudet, eftersom jag kommer att tröttna på livet sjävt innan jag tröttnar på musik. Jag tillhör också skaran, eller snarare generationen som trivs som bäst när jag får bidra med min expertis och vara en som folk vänder sig till för att få råd och hjälp. Och vad kunde vara bättre än att vara expertis på något man dessutom tycker är det roligaste som finns?

Att vara nöjd med att bo i en by och plocka potatis på dagarna, och spela musik för byborna på kvällarna är för mig en utopi mitt inre sorgligt nog inte kan förlika sig med.

Att slippa öda bort 9 timmar om dagen när man skulle vilja slipa på sitt hantverk, skulle för mig vara ett bättre alternativ. Jag tillhör inte dom som klarar av att utvecklas tillräckligt mycket för att komma dithän jag vill på bara någon futtig timme per kväll.

Emellertid oroar jag mig inte så mycket för fildelning. Måhända är det den onda bieffekten av att det är så mycket lättare att nå ut nu än det var för bara 10-20 år sedan. Den naturliga utgallringen kanske kräver balans; "många är kallade men få äro utvalda", och mängden utvalda kan bara vara en viss procent per capita oavsett mängden kallade...

Debatten har kommit att handla mer om världens orättvisor, och multinationella företags marknadsekonomiska villkor vars spelplan intresserar mig föga. För mig handlar fildelningsdebatten om på vilket sätt den påverkar mig som individ och "yrkesman", om man får säga så.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav mig inte in i musikbranshen för att få äga ett eget kassavalv, eller med en drift att visa min fula nuna i varje media så ofta som möjligt. Min ambition var att på ett eller annat sätt få syssla med musik tillräckligt för att sätta mat på bordet och ge tak över huvudet, eftersom jag kommer att tröttna på livet sjävt innan jag tröttnar på musik.

"tillräckligt" ??!!!

Det är inte något jobb, det är passion! Det får du förstå.

Och dessutom... Vilket som helst andra yrke är lättare än musiker om du vill tjäna pengar för mat och taket.

Att syssla med musik för att det är lätt...hehee.

Hm... Hur många vill slippa 9 timmars dagjobbet och göra något som tycker och andra betalar för det? 😄

Jag tillhör också skaran, eller snarare generationen som trivs som bäst när jag får bidra med min expertis och vara en som folk vänder sig till för att få råd och hjälp. Och vad kunde vara bättre än att vara expertis på något man dessutom tycker är det roligaste som finns?

Jaså...? Är det sant? 😆🙂😄 :D 😄 varför finns så hög konkurs för ljudteknikers plats då?! Och varför jobbar inte alla som ljudtekniker vem som helst har intresse för det?

Att vara nöjd med att bo i en by och plocka potatis på dagarna, och spela musik för byborna på kvällarna är för mig en utopi mitt inre sorgligt nog inte kan förlika sig med.

Jag ska bli helt nöjd eftersom så kan jag ha tillgång till bästa mat och kan helt skippa den fusken i Konsum. Dessutom tillgång för fisk nästan varje dag. Adios pizza, djupfrysta saker, grönsaker med korta hållbarhet och 0.5..3% mjölk, färgämne och annan kemi i maten.

Jag blir kanske för gammal att bli i storstan, men aldrig för gammal att komma ihåg att maten får smaka bra och känna bra i kroppen.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det måste ju vara det.

Kul att se att du efter några års häckande på denna sida, med ett till synes enormt överflöd av fritid, lyckats utveckla din argumentationsteknik på detta fantastiska sätt. I ärlighetens namn börjar jag dock misstänka att du använder fildelning som ursäkt för att du inte får jobb som producent eller vad du nu utger dig för att vara, men du vet väl att det kan bero på andra orsaker också va? ☺️

lika välunderrättad och välformulerad som vanligt 😄

huruvida jag får jobb som producent påverkas än så länge inte alls av fildelningen

i förlängningen mycket mer isf av att folk sitter i sina sovrum å spelar in sina plattor idag med bra kvalitet

du inbillar dig ju förstås att skivindustrin ska försvinna men jag måste tyvärr göra dig besviken ett bra tag till

Det är ett så kallat upphovsrättsbrott, inte ett stöldbrott

brott som brott - att du anser det "inte värre än att du 'lånar' en melodi från någon annan artist när du skriver dina låtar" visar på två saker

du formar din verklighetsbild helt efter din egen uppfattning av hur du värderar saker

du anser att ditt snyltarbeteende är helt ok å alla andra som tycker nåt annat skiter du i

och samtidigt ser man dig i andra trådar vältra ur dig vänsterfloskler om solidaritet etc etc och hur välförtjänt dessa hemska rappare i mtv cribs nu blir av med sina feta miljoninkomster

en äkta dubbelmoraliserande avundsjuk snyltare som inte kan se omvärlden i annan avbild än sin egen spegelbild

fan vad jag hoppas att du får ett skivkontrakt med tillhörande skivförsäljning 😄

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Framtidsscenario...?

Band X marknadsför sig på internet med gratis musik, som lagligen fildelas hejvilt över hela världen. Fantastiskt nog uppstår efter en tid en mindre hype kring bandet, ett litet frö till intresse från den vida världen. Plötsligt vill folk runt om i världen höra bandet live, som hittills bara har gjort gigs i grannskapet på helgerna när dom är lediga från sina jobb, som dom måste ha för att försörja sig. Till yttermeravisso har den lokala publiken minskat från 1000 till 500 till 250 till 80 till den numera så nätta hardcorefans skaran på 2 individer; Olle på Boa och hans hund. Allt enligt uttröttningsprincipen.

Efter lite ”research” kommer medlemmarna i bandet på att det kanske inte funkar att åka till Holland, England, Tyskland eller USA över helgen för att giga. Det skulle t.om. kanske kosta mer än det skulle ge att åka de 80 milen till Säffle...

Bandet är dömt att fortsätta sina jobb som städare på McDonalds och repa på kvällar och helger, lägga ut sin musik på nätet för gratis konsumtion, och i stort sett inte utvecklas nämnvärt, eftersom sådan utveckling innebär kostnad i tid, tid som till syvende och sist måste reserveras för försörjningen. Och eftersom bandet inte kan komma iväg för att spela live och heller inte utvecklas, kommer intresset snarare än snart att dö ut och guldklockan som McDonalds sannolikt ändå inte delar ut är säkrad.

Den som inte kan annat än att spela och inte får ett ”vanligt” kneg, får hanka sig fram på livegig som inte betalar något mer än på sin höjd en trekants-macka (nä,nä, så'n man kan äta...) varannan dag, en DN att tjäna som täcke på parkbänken, och kommer i allmänhetens ögon att bli betraktad som kuf, byfåne, uteliggare och/eller luffare och får med stöd av den gamla, nyinförda västgötalagen skjutas utan vidare påföljd.

/Ulf

För det första tror jag inte att band hajpas och slår igenom på det viset, men om så ändå vore fallet och det fanns en tillräckligt stor fanbase för att det skulle börja pratas internationella bokningar - då måste ju detta vara det tyngsta av argument för fri fildelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

"tillräckligt" ??!!!

Det är inte något jobb, det är passion! Det får du förstå.

🙂

Jag tror jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang, Om musik är "jobb" blir det inte längre en passion. Det behöver inte alls vara så. Jag vill också bestämt framhålla att det inte alls är ett "storstads/modernt" påfund. Om vi fortsätter på ditt drömtema med potatisfälten, fanns det säkert även för tusentals år sedan en Olle, som var oduglig på att plocka potatis, men spelade luta som en gud. Han fick äta tillsammans med de andra mot att han spelade för dem medan dom plockade potatisen. Var det då inte det som var hans "sysselsättning", hans "plats i samhället", eller för att använda ett modernare ord - "jobb"?

Och dessutom... Vilket som helst andra yrke är lättare än musiker om du vill tjäna pengar för mat och taket.

Visst, många andra yrken är lättare, vad vill du poängtera med det? Att man skall välja det jobb som är lättast?

Att syssla med musik för att det är lätt...hehee.

Och hur kan det komma sig att, du till synes mot din egen övertygelse verkar tycka att musik är lätt? Vem har någonsin påstått att jag vill syssla med musik på grund av lättja?

Hm... Hur många vill slippa 9 timmars dagjobbet och göra något som tycker och andra betalar för det?

Bara för att andra vantrivs med dagjobbet, behöver inte betyda att jag också måste göra det. Dessutom finns en lika stor skara som "dagjobbar" och som stortrivs med det. Det finns dom som blir bagare för att dom tycker baka är roligt. Detta betyder inte att jag måste tvingas baka när jag inte kan eller tycker om det. Dessutom skulle folket få ont i magen av att äta mina inkulinariska sockerskapelser... 😛

Jaså...? Är det sant? 😄 varför finns så hög konkurs för ljudteknikers plats då?! Och varför jobbar inte alla som ljudtekniker vem som helst har intresse för det?

Vad i hela fridens namn menar du med att hoppa på mig för att jag vill känna yrkesstolthet, eller rättare sagt känna stolthet och ansvar för något jag är bra på och kan bidra med? Är det något fult? Att många ljudtekniker är arbetslösa beror sannerligen inte på min vilja att känna att min kunskap bidrar med något som kan vara till gagn för någon annan.

Jag ska bli helt nöjd eftersom så kan jag ha tillgång till bästa mat och kan helt skippa den fusken i Konsum. Dessutom tillgång för fisk nästan varje dag. Adios pizza, djupfrysta saker, grönsaker med korta hållbarhet och 0.5..3% mjölk, färgämne och annan kemi i maten.

Jag blir kanske för gammal att bli i storstan, men aldrig för gammal att komma ihåg att maten får smaka bra och känna bra i kroppen.

Vad jag ville säga var att din inställning var avundsvärd, och att jag önskade att jag hade samma opretentiösa inställning, d.v.s. vara rik på andlighet, men bekymmerlös inför materiella tillgångar. Jag vet inte om du uppfattade det som att jag såg ner på den inställningen, när jag i själva verket såg upp till den.

Dessutom, Varför måste allting ta sådana extremt motsatta positioner? 😉

Antingen får man gå på potatisfälten, bo i en hydda av härdad dynga, komposthögen som madrass, och betraktas som lyktstolpe av vildhundar, eller så är man så rik att man äger ett par eller några 220 rums slott, med 15 trädgårdsmästare, tre egna kockar, skiftgående chaufförer, fem personliga assistenter som sköter allt från klädinköp till att torka ens trendigt blekta r 🙁 vhål...

Finns det inte andra, mer nyanserade alternativ däremellan som kan vara värd att sträva efter ?

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...