Jump to content
Annons

Artister vinnare på fildelningen


kirre777

Recommended Posts

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag vill ha en publik som lyssnar och i hjärtat tar till sej av vad jag gör.

Det är vad musik är!

Och vad är en fildelare då? inget.

Ganska magstarkt att påstå att musik som fildelas inte betyder något för lyssnaren.

Hur är det med Spotifyanvändare? Vill du ha sådana fans?

Radiolyssnare, duger dom?

Jag tycker du har en poäng i att artisten bör ställa krav på sin publik, det hör definitivt till framtiden, men dom kraven bör vara lite mer avancerade än frågan om hur musiken distribueras.

Link to comment
Dela på andra sajter

[studien/Artikeln] fastlade utifrån siffror som kommer från musikbranchen att pengarna i musikbranschen är desamma men har omfördelats från skivbolag till artister.

Fan i helvete också! Vad ska jag nu gnälla min misslyckade karriär på? Innan har jag ju kunnat skylla min meningsösa kamp till stardom på BOLAGEN; dessa materialistsvin till penningkåta monster som inte sett det fina i min konst, och som hänsynslöst snott åt sig marknadsutrymme till sina skitartister utan att beakta det fina i min konst. Min konst!

Fan! Jag borde ju vara glad, men det är jag inte! Jag måste ju skylla på någon...

Fan!

Fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och fler nya förmågor hade kunnat sajnas och bolagen hade haft råd att chansa lite mer, eftersom det hade funnits mer pengar i branschen. Nu måste de köra på tvärsäkra kort som de vet att "alla" kommer att köpa - och då blir utbudet från de stora bolagen så trist och likriktat som det är.

Det där tror jag att jag håller med om!

Och inse att det alltid har varit svårt att leva på musik, låt inte nerladdningen bli slagpåse för världens bittra musikbransch.

Det är klart att det alltid varit svårt. Men jag får känslan av att nu för tiden håller det på att ändras vad som överhuvudtaget går att "jobba med" inom musik. Det kan ju låta lugnande att säga att pengarna i musikbranschen inte minskar utan bara omfördelas, men hey, tänk om de omfördelas förbi en hel yrkesgrupp?! Ta inspelnings- eller mixtekniker t.ex. Vi är ju hela tiden på väg nedåt i storleken på en inspelningsbudget. Om det får fortsätta obehindrat så kommer vi förr eller senare komma till ett scenario där en inspelning som den ser ut idag inte är ekonomiskt försvarbar, och då måste antingen de som betalar skära ner på kvalité, eller den som tar betalt skära ner på sin "lön". Det lutar nog åt det sistnämnda va? Då kan man tänka att till slut blir pengaflödet in för litet för att köpa de där lite dyrare mikrofonerna eller outboardeffekterna som gör att det låter "skiva". Och vill man inte tumma på det så går jobbet till de som vill så mycket att de köper allt för egna pengar. Och då är vi på motsatta sidan - att betala för att jobba med musik!!

Okej, svävade jag iväg lite långt här? 😛 Eller hänger ni med i tankegången? Höll det? 🙂 Bara lite saker jag funderat på i den här "förändringen av musikbranschen".

Link to comment
Dela på andra sajter

När man var ung och köpte en platta var det magiskt. Pynta 35 spänn för en long play. Komma hem, borsta rent nålen. Öppna plomberingen och dra ut innersleaven. Kolla texter och bilder. Dra försiktigt ur plattan ur innersleaven och kolla vilken sida som är A och lägga på skivplattan. Lyfta sedan pickupen försiktigt och lägga nålen. Dra på volymen, sätta sig i soffan och bara åka med!

mmmm...kommer du ihåg Alice Coopers "Schools out" med skolbänken man kunde fälla upp!!!

Det var tider det!!!

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

en digital fil är inte ändlig som den fysiska skivan var. När en köpte skivan i affären kunde inte den andre köpa den skivan. Man måste tillverka en till.

Jag tror att det är ett misstag att hänga upp sin uppfattning om fildelningens vara eller icke-vara på mediets konstruktion. Det som skulle göra det fel att fildela, i laglig eller moralisk bemärkelse, har ju ingenting att göra med om musiken är digitalt eller analogt kodad, i en datafil eller på plast. En LP var jättesvår att duplicera för en privatperson. En cd var lika svår till en början, men har efterhand blivit vardagsmat. I en mp3-fil är självduplicering (iom hur filsystem fungerar) i stort sett en inbyggd mekanism. Den förökar sig varje gång du flyttar på den. MEN. Det betyder ju inte att värdet på informationen (musiken) har förändrats - eller tycker du verkligen det?

Patent är ett bra exempel på ickyfysisk vara men det är ingen konsumtionsvara. Jag tror som du skriver att musik post-internet är annorlunda än pre. Och ursäkta för slarvigheten, med musik menar jag sälja inspelad musik. Inte sjunga i duschen.

Jag får förmoda att du menar att det är musikbranschen som är annorlunda. Och det är den ju i viss mån. Men det är ändå på det viset att det som går att göra affär på - det som gör att det finns en "musikbransch" överhuvudtaget - är att det finns rättigheter att köpa och sälja. Inte att det finns plastbitar att köpa och sälja. Ur den aspekten är branschen helt oförändrad. Och det är ju precis därför det är ett sånt hallå runt fildelningsfrågan. Rättighetsinnehavarna har tidigare inte haft något större behov att skydda sina rättigheter i konsumentledet. Man har förstås arbetat mot industriell piratverksamhet i länder som inte skrivit på de multilaterala rättighetsöverenskommelser som finns, men det är en helt annan sak. Nu sker det industriella piratandet helt öppet i konsumentledet, och det är en ny situation, post-internet. Det är därför som jag tror att den implicita licensieringen i konsumentledet kommer att förändras, i riktning mot den typ som förekommer i mjukvarubranschen, där ju den här sortens utmaning funnits i stort sett från början. DRM var ju ett första försök med detta som inte slog särskilt väl ut. Men det kommer nog till slut att landa i något liknande ändå. Ju mer folk piratar, desto större är sannolikheten. Att underhållningsindustrin frivilligt ska lägga sig ner på rygg och dö vore fånigt att räkna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyddstid för immaterialrätter är väl en princip? Men tillbaka till ämnet då; marknaden kan inte ensam hantera immaterialrätten, därför regleras den i lag.

Skyddstid för immaterialrätter är en legal teknikalitet, ingen princip. Om det finns någon princip så lyder den att det jag uppfunnit ska du ge fan i. Lagen är till för att begränsa den principen, inte för att beskydda den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att underhållningsindustrin frivilligt ska lägga sig ner på rygg och dö vore fånigt att räkna med.

Det är ganska uppenbart för alla som läser tidningar och ser på tv att nöjesindustrin inte har någon lust med det alls. Därför lobbyister och Ipred, Spotify och Antipiratbyrån. Ändå kommer alla dessa ansträngningar bara bli en fotnot i historien om hur popmusik en gång i tiden var en tung industri - i Sverige tyngre än Volvo - för att på bara några år bli en så liten och obetydlig del av kulturbranschen som den kanske alltid borde ha varit.

Det är därför som jag tror att den implicita licensieringen i konsumentledet kommer att förändras, i riktning mot den typ som förekommer i mjukvarubranschen, där ju den här sortens utmaning funnits i stort sett från början.

Upplysning: Piratkopiering i är ett minst lika stort, kanske större, problem i mjukvarubranschen.

I sak är det för övrigt rätt lite som skiljer mjukvara från musik - köper du plattan accepterar du avtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyddstid för immaterialrätter är en legal teknikalitet, ingen princip. Om det finns någon princip så lyder den att det jag uppfunnit ska du ge fan i. Lagen är till för att begränsa den principen, inte för att beskydda den.

Vilken lag syftar du på? Den immaterialrättsliga regleringens huvudsakliga syfte är väl att skydda ensamrätten, inte att begränsa den?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Upplysning: Piratkopiering i är ett minst lika stort, kanske större, problem i mjukvarubranschen.

I sak är det för övrigt rätt lite som skiljer mjukvara från musik - köper du plattan accepterar du avtalet.

Jo, jag har skrivit om detta tidigare i denna tråd. En avsevärd skillnad är dock att licensieringen i platt-fallet är implicit, medan den i mjukvarufallet är explicit.

Och nej, jag anser inte att piratkopiering är ett "lika stort, kanske större, problem" i mjukvarubranschen. Det är nämligen ett problem som den branschen levat med sedan dag 1, och som därmed är väsentligt mer ändamålsenligt hanterat där. Med explicit licensiering av slutanvändare, nämligen. Det vore väl nåt för musikbranschen, eller? En registrerad fan-base! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken lag syftar du på? Den immaterialrättsliga regleringens huvudsakliga syfte är väl att skydda ensamrätten, inte att begränsa den?

Den lagstadgade skyddstidens syfte är att just begränsa skyddstiden. Utan den begränsningen så gäller ensamrätten under en obegränsad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte orimligt att tänka sig att piratkopiering håller "musik" kvar på ungdomars radar och att de därför väljer att lägga pengar på tex konserter?

Det är ju väldigt mycket mer intressen/kostnader som tävlar om ungas uppmärksamhet/pengar nu för tiden.

Med enkom skvalradio och utan piratkopiering kanske musik/konserter hade hamnat längre ner i ungdomars prioriteringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nu ska jag säga som laxen: ge fan i min avatar, Nattvaktaren!!

Lider du av identitetskris?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är ett misstag att hänga upp sin uppfattning om fildelningens vara eller icke-vara på mediets konstruktion. Det som skulle göra det fel att fildela, i laglig eller moralisk bemärkelse, har ju ingenting att göra med om musiken är digitalt eller analogt kodad, i en datafil eller på plast. En LP var jättesvår att duplicera för en privatperson. En cd var lika svår till en början, men har efterhand blivit vardagsmat. I en mp3-fil är självduplicering (iom hur filsystem fungerar) i stort sett en inbyggd mekanism. Den förökar sig varje gång du flyttar på den. MEN. Det betyder ju inte att värdet på informationen (musiken) har förändrats - eller tycker du verkligen det?

Ja, jag tror värdet har förändrats. Pengavärdet.* Tror vi pratar i två olika områden - jag som ett ekonomiskt problem och du som ett moraliskt? Men håller med dig om allt som du skriver. Har inte värderat rätt eller fel i att fildela.

* Enligt ett giss att man i mindre grad köper något som finns gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med explicit licensiering av slutanvändare, nämligen. Det vore väl nåt för musikbranschen, eller? En registrerad fan-base! 😄

Men... det är ju bara en bråkdel av alla som använder datorprogram som är registrerade? Vad är det för vits med att ösa krångel och elände över sina fans för att få den promille som betalar för sig att skriva in sin epostadress någonstans?

Du måste väl se att utvecklingen går åt rakt motsatt håll, att få är beredda att acceptera mer meckande för att få lyssna på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lagstadgade skyddstidens syfte är att just begränsa skyddstiden. Utan den begränsningen så gäller ensamrätten under en obegränsad tid.

Du pratar alltså om ett specifikt lagrum och inte upphovsrättslagen som helhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar alltså om ett specifikt lagrum och inte upphovsrättslagen som helhet?

Du skrev: "Skyddstid för immaterialrätter är väl en princip?" Tycker du att denna fråga adresserar upphovsrättslagen i sin helhet, eller att den adresserar den del av lagrummet som behandlar skyddstid för upphovsrätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars vore ju en revolutionerande grej att göra om hela systemet att den som gör musiken måste betala varje gång nån lyssnar på den. Tänk va rika alla skulle bli. Eller ja alla utom några få. Och skivbolagen kunde hålla på helt som vanligt:

- Var det er klient som gjorde denna låten?

- Nej, det var det inte.

- Men den har ju blivit väldigt populär.

- Kanske det men vår klient har iallafall inte gjort den låten.

- Inte ens en liten del?

- Inte ens en liten del.

- Men ackorden är ju väldigt vanliga. Kan inte er klient ha spelat dem?

- Han kan ha spelat något ackord någon gång, det vet man ju aldrig, men inte till denna låten.

- Och ni vet ingen annan som har gjort det?

- Vi har ingen hos oss som har gjort en låt som påminner om denna.

- Men ni har dom som gör låtar hos er?

- Det har vi aldrig sagt.

- Sa ni inte det nyss?

- Det tror jag inte.

- Men ni är väl ett skivbolag?.

- Jo.

- Och skivbolag sysslar väl med musik?

- Vi sysslar med musik. Men vi gör den inte. Det är det vi sysslar med.

- Att inte göra låtar?

- Precis.

- Ja tack då.

- Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev: "Skyddstid för immaterialrätter är väl en princip?" Tycker du att denna fråga adresserar upphovsrättslagen i sin helhet, eller att den adresserar den del av lagrummet som behandlar skyddstid för upphovsrätt?

När du skrev "Lagen är till för att begränsa den principen" antog jag att du åsyftade upphovsrättslagen, inte lagrummet i sig. Jag är väl medveten om att skyddstidens begränsning inskränker ensamrätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ett problem som jag tycker är större för alla oss som spelar i lite mindre band är att vi kan nedladdas tiotusentals gånger och spelas hur mycket som helst på nätet men Media skiter ju i det om det inte passar in i deras mall.

Så länge Germund Stenhag får florera vilt på P3 och bestämma vilket skräp som ska spelas där och nu när MTV inte längre spelar musik utan hellre visar pimpade skrotbilar, familjen Hogans äventyr och hur man blir miljonär genom att göra allsköns idiotier framför en kamera så är det svårt att slå sej fram i mediabruset.

Nu har ju plötsligt karaoke och dansband blivit nåt som ungdomar tycker om, om man ska tro på bilden som Tv visar upp...., ändå träffar jag tiotusentals alternativa människor på Metaltown och Arvikafestivalen, men i media existerar dom och deras musik inte överhuvudtaget.

Därför är nedladdningen mitt bands bästa vän, STIM är en förening för Gessle, Björn och Benny samt alla mainstreamartister som spelas om och om igen i reklamradiokanalerna.

Ladda gärna ner min musik, allt jag vill ha i gengäld är din ärliga kommentar i min gästbok, och om du gillar oss, kom på spelningarna.

Pengar verkar man inte kunna tjäna på det här ändå, men nu har Violent Work Of Art funnits i Femton år och det är fortfarande skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror värdet har förändrats. Pengavärdet.* Tror vi pratar i två olika områden - jag som ett ekonomiskt problem och du som ett moraliskt? Men håller med dig om allt som du skriver. Har inte värderat rätt eller fel i att fildela.

* Enligt ett giss att man i mindre grad köper något som finns gratis.

Frågan är kanske om värdet på en låt bestäms av vad det kostar att skaffa den, eller av vad det skulle kosta att mista den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man vill titta på solnedgången, ska man betala? Eller gå till en park, eller andas frisk luft? Tänk lite längre

parken betaldes väl med skattepengar kan jag tro

solnedgången skapades inte av nån lika lite som frisk luft

på vilket sätt är detta analogt med skapad underhållning?

Link to comment
Dela på andra sajter

När ingen vill köpa bilar längre så sitter inte åtta tusen människor i Trollhättan och hoppas på ny tvingande lagstiftning eller paypalbidrag - dom omskolar sig istället, tar andra jobb och håller käft. Musikbranschen borde följa deras exempel.

dom ropar på maud olofssons skattepengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som jag tycker är större för alla oss som spelar i lite mindre band är att vi kan nedladdas tiotusentals gånger och spelas hur mycket som helst på nätet men Media skiter ju i det om det inte passar in i deras mall.

Så länge Germund Stenhag får florera vilt på P3 och bestämma vilket skräp som ska spelas där och nu när MTV inte längre spelar musik utan hellre visar pimpade skrotbilar, familjen Hogans äventyr och hur man blir miljonär genom att göra allsköns idiotier framför en kamera så är det svårt att slå sej fram i mediabruset.

Nu har ju plötsligt karaoke och dansband blivit nåt som ungdomar tycker om, om man ska tro på bilden som Tv visar upp...., ändå träffar jag tiotusentals alternativa människor på Metaltown och Arvikafestivalen, men i media existerar dom och deras musik inte överhuvudtaget.

Därför är nedladdningen mitt bands bästa vän, STIM är en förening för Gessle, Björn och Benny samt alla mainstreamartister som spelas om och om igen i reklamradiokanalerna.

Ladda gärna ner min musik, allt jag vill ha i gengäld är din ärliga kommentar i min gästbok, och om du gillar oss, kom på spelningarna.

Pengar verkar man inte kunna tjäna på det här ändå, men nu har Violent Work Of Art funnits i Femton år och det är fortfarande skitkul.

många vettiga poänger

ser också att du vill ha nåt i gengäld av den som brukar din musik

och det är väl egentligen den rättigheten det bråkas om

fildelningen ger dig fingret

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
många vettiga poänger

ser också att du vill ha nåt i gengäld av den som brukar din musik

och det är väl egentligen den rättigheten det bråkas om

fildelningen ger dig fingret

Nja, Vi är väl ett typexempel på band som har fått massor av hjälp av fildelningen, alltså hjälp med att nå ut till en massa folk i framförallt USA, vi håller förresten precis på med att försöka lägga ut varenda låt vi har skrivit på vår hemsida för gratis nedladdning.

Men visst hade det varit kul att tjäna lite pengar på skivförsäljningen, men där känner vi oss mer blåsta av skivbolagen än av fildelarna.

Sen så förstår jag att folk är besvikna på fildelningen, men i ärlighetens namn så ska det sägas att man inte tjänar mycket på skivförsäljning ändå, 5-10 kr / platta, minus skatt, delat på X antal bandmedlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack herr Janne för den höga poesin.

Om man nu får vara så fräck och bli konkret - hur i herrans namn (det är ju jul) skulle man kunna mista en låt?

Det konkreta spelar mindre roll för min poäng. I själva verket ingen alls. Hur många väntjänster har du mist för att du inte tackade för den förra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...