Jump to content
Annons

hjälp med ljudkort!


Runner

Recommended Posts

Har ett Saffire LE som jag kör under Windows 7. När jag kör in gitarren eller liknande så funkar det utmärkt men när ifall jag kör kondensatormicken med fantommatning så lägger den av efter bara nån sekund. Det verkar som att den stänger ner inputen så fort det clipar. Otroligt irriterande. Finns det nån snabb lösning på detta?

Om jag sjunger/gör ljud i micken så stänger den alltså av efter en halv sekund eller så. Vad beror detta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jäpp - det låter som om nätdelen inte orkar med, så det kan kanske vara fel på den. Det kan också vara något fel på micken, som gör att den drar högre ström än vad som är normalt. Har du möjlighet att testa din mick någon annanstans - och har du möjlighet att testa en annan mick på ditt ljudkort, för att se om det blir samma problem då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter märkligt... kör du med adaptern eller bus-powered?

Ljudkortet har sin egen eladapter.

När jag gör ljud i micken så registrerar kontrollprogrammets level-meter ljudet nåt ögonblick sen dyker den i botten och inget ljud registreras på ett tag. Sen är den död under några sekunder eller och efter det händer samma sak igen. Om jag spelar in när ljudet är "dött" så går det att uppfatta ljudet vagt, så jag kan dra upp gainen och ljudnivån till max och få ut ett ljud som hörs men då blir det såklart väldigt distat.

Det är så märkligt för jag kan sitta och trumma ganska hårt på micken och se att level-metern ger utslag, men så fort jag talar eller sjunger i den så lägger den liksom av efter nån tiondels sekund eller så.

Redigerat av Runner
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att din kabel är ok. Det är lätt att misstolka felorsaker om det är något glapp i kabeln...

alla kablar sitter rätt.

Har kopplat ur och in ett antal gånger..

Senast jag använde den var under vista i januari. Men det borde väl inte spela någon roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

alla kablar sitter rätt.

Jag menade snarare att du skulle kolla så att mikrofonkabeln inte är trasig. Kortslutning eller glappkontakt i kabeln kan eventuellt orsaka det du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...