Jump to content
Annons

Temperatur för akustiska trummor?


0sk4rb

Recommended Posts

Hej!

Kortfattat: Kommer snart att flytta ut mitt akustiska trumset till min replokal, vilken troligen inte kommer att konstant hålla normal inomhustemp. Detta för att spara energi, såklart!

Tänkte kolla med er om ni vet hur kallt jag vågar ställa trummorna utan att de stämmer om sig och framför allt utan att de tar skada på något sätt.

Tack! /Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktigaste är att inte låta trummorna vara med om för stora temeraturförändringar. Om de står ute i en kall bil, och sen rakt in på finsk bastuklubbspelning kan vissa trummor slå sig, och så att säga "go out of round". Idealet är att hålla en jämn temperatur, och inte för hög luftfuktighet.

Om du börjar se grön ärgning på stämhus och sånt, beware, luftfuktigheten kan vara för hög!

I min studio/trumrum har jag ca 17-18 grader och torrt.

En kompis råkade ut för att ett vattenrör gick sönder i hans lokal, och det rann ut ett par kubik vatten på hans trummor. När han upptäckte det nån vecka senare var stommarna något mjuka och luddiga. Och det luktade sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan gissa att luftfuktighet är en viktig faktor för stommarna med

Jag har inte märkt några problem för mina set annat än att de stämmer om sig snabbt av kyla. Då händer det ändå att de ligger långa perioder i släp/trailer med minus grad.

Jag tycker större problem i replokaler och förvarings utrymmen är att råttor har en förmåga att hitta sig in... 😄 Speciellt om det blir pizzakartonger och chips kvar på golvet 😉

Luftfuktigheten inomhus kan ju variera rejält oavsett temperatur och e det så fuktigt att trummor kan ta skada misstänker jag att väggar och liknande riskerar att börjar mögla...

Numera har jag bara ett set och det förvarar jag när det inte används i ett förråd som kanske kan gå ner till typ tio grader, inga som helst problem.

Har du ett riktigt dyrt trummset skulle jag i första hand oroa mig för tidigare nämnda skadedjur samt inbrott (eller att nån bandmedlem spiller öl över dem 🙂) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att inte låta trummorna vara med om för stora temeraturförändringar. Om de står ute i en kall bil, och sen rakt in på finsk bastuklubbspelning kan vissa trummor slå sig, och så att säga "go out of round". Idealet är att hålla en jämn temperatur, och inte för hög luftfuktighet.

Om du börjar se grön ärgning på stämhus och sånt, beware, luftfuktigheten kan vara för hög!

I min studio/trumrum har jag ca 17-18 grader och torrt.

En kompis råkade ut för att ett vattenrör gick sönder i hans lokal, och det rann ut ett par kubik vatten på hans trummor. När han upptäckte det nån vecka senare var stommarna något mjuka och luddiga. Och det luktade sådär...

tempförändringarna är i såna fall något jag kanske ska oroa mig över, eftersom lokalen kommer vara i form av en litet hus bara så kommer nog temperaturen höjas bara genom att vi går in och repar där. Fuktighet är nog inga problem.

Skulle du våga hålla trummorna vid säg typ 12 C? Vet inte säkert hur kallt vi hade tänkt att ha det, men kan säkert vara runt där som kallast. Har dessutom hört att cymbaler som hålls vid låg temp enklare får sprickor och så, men vet inte om det stämmer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt några problem för mina set annat än att de stämmer om sig snabbt av kyla. Då händer det ändå att de ligger långa perioder i släp/trailer med minus grad.

Jag tycker större problem i replokaler och förvarings utrymmen är att råttor har en förmåga att hitta sig in... 😄 Speciellt om det blir pizzakartonger och chips kvar på golvet 😉

Luftfuktigheten inomhus kan ju variera rejält oavsett temperatur och e det så fuktigt att trummor kan ta skada misstänker jag att väggar och liknande riskerar att börjar mögla...

Numera har jag bara ett set och det förvarar jag när det inte används i ett förråd som kanske kan gå ner till typ tio grader, inga som helst problem.

Har du ett riktigt dyrt trummset skulle jag i första hand oroa mig för tidigare nämnda skadedjur samt inbrott (eller att nån bandmedlem spiller öl över dem 😎) .

Vi ska försöka att städa och hålla bärsen borta... En av oss är ju bara 14 för jävorn 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...