Jump to content
Annons

Studio 9-09 ute nu


Mats Stålbröst

Recommended Posts

909s.jpg

92 sidor!

Tema: Så väljer du rätt inspelningsprogram - vi guidar till 14 program. Dansmusikskolan del 4, Spår för spår: The Mary Onettes, inspelning av blåsinstrument, mixning av trummor, intervjuer: Peter Jöback & Melissa Horn, tester: Eleven Rack, TK Audio DP-1, Komplete 6, FL Studio 9. Med mera!

Visa hela nyheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prenumerationen gick ju ut i våras och det har aldrig blivit av att lägga en klumpsumma på att teckna en ny. Men jag köper varje nummer i kiosken och var idag och införskaffade detta. Har bara skummat men det ser ut att vara mycket spännande. Men varav prissäkningen? Locka nya köpare eller bara en tidig julklapp åt oss trogna?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja inte är det för att vara snäll precis. Så svaret är ganska så uppenbart. Inte köpt tidningen på snart två år och lär inte göra det nu heller. Bara jag ser att det står Jöback får mig att backa.

Link to comment
Dela på andra sajter

har redan köpt en bok inom sångtext-skrivande osv

Jag har alltid undrat vad det står i sådana böcker...

"För att kunna skriva en låttext måste du kunna läsa och skriva. Och sedan, öhm... och sedan, öhm, så ska man rimma på varannan fras. Men undvik fraser som slutar på 'silver' eller 'Astrid', för de går inte att rimma på, såvida man inte drar till med nödrim som 'bilder' respektive 'alltid'... Och sedan, öhm... Ja, nä, det finns väl inte så mycket mer."

Eller vad står det egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller att man lära sig skriva texter genom att läsa i en bok hur man skall göra. Däremot lär mig sig av att lyssna på musik och läsa vanliga böcker. För att skriva en riktigt bra text måste man varit med om något i livet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker studio har blivit ett snäpp vassare än innan.

Perfekt avkoppling. Se till att hamna på bilioteken också. Såg att MM och Macworld fanns på Borås bibliotek. Men hittade inte er där.

Kanske inte ligger på ert bord att fixa det. kanske upp till varje bibliotek.

Carle:

Tycker också det är intressant att läsa liknande böcker. kanske inte om texter men om mixning, inspelning etc. Kommer ihåg att man köpte liknande böcker när man spelade gitarr. Nördigt och gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae "lär dig skriva bra musik" eller "bra texter"-böcker tror jg inte på. Det där måste man ha i sig. Men böcker som inte berör den konstnärlig biten är jätteintressanta. Låter kanske pretto, men ni fattar vad jag menar. Du kan läsa och plugga fram musikteori, men du kan inte plugga fram taktkänsla om du inta är född med den. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae "lär dig skriva bra musik" eller "bra texter"-böcker tror jg inte på. Det där måste man ha i sig. Men böcker som inte berör den konstnärlig biten är jätteintressanta. Låter kanske pretto, men ni fattar vad jag menar. Du kan läsa och plugga fram musikteori, men du kan inte plugga fram taktkänsla om du inta är född med den. 😛

Jag tycker man lär sig väldigt mycket om låtskriveri genom att prata om det, sätta ord på hur man upplever musiken och varför, försöka lista ut hur man själv kan återskapa liknande känslor. Har man ingen att diskutera med kan en bok fungera utmärkt och ge en inblick i hur åtminstone just den författaren ser på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har alltid undrat vad det står i sådana böcker...

"För att kunna skriva en låttext måste du kunna läsa och skriva. Och sedan, öhm... och sedan, öhm, så ska man rimma på varannan fras. Men undvik fraser som slutar på 'silver' eller 'Astrid', för de går inte att rimma på, såvida man inte drar till med nödrim som 'bilder' respektive 'alltid'... Och sedan, öhm... Ja, nä, det finns väl inte så mycket mer."

Eller vad står det egentligen?

Lika trångsynt som vanligt innan du vet. 😛 Var har du Poncho förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...