Jump to content
Annons

Nybygge, digital hemstudio


Guest Jummo

Recommended Posts

Hej hej.

Efter lite längre fundering nu så har jag i alla fall bestämt mig för att investera i inspelningsmöjligheter hemma. Och då det är roligare att jobba med bra grejer direkt så har jag ställt samman en liten lista på produkter som jag överväger - och skulle därför vilja ha lite kommentarer från er ang om det är ett klokt val - innan jag köper grejerna (mycket pengar...).

Det jag spelar mest är Metal (döds/trash) - Men det blir även en del klassisk gitarr, rock osv... Det som känns rätt att spela helt enkelt. Sångmässigt så blir det en blandning av Trash/Growl - så rösten passar ju inte till att spela in Jazz eller liknande. Vad det gäller instrument så är mina primära sådana trummor, men det blir även en del gitarr osv som sagt... Men trummor har jag hållt på med sen jag kunde gå.

Det kit jag (eventuellt, får se vad ni säger) planerar att köpa är då följande:

Trummor: Roland TD8KV - jag är van vid stora feta analoga trumset, men jag bor i en relativt lyhörd etta med relativt sura grannar... Och att sitta o progga trummaskiner är inte att tänka på, går inte att få någon feeling i det hela.

Ljudkort: EMU 1820, räcker det? Eventuellt köper jag till en Behringer ADAT variant för 8 ingångar till.

Mikrofon: ADK GT2-MARK2, blir bara att grymta hemma, inga livespelningar med den här micen... Och som sagt - behöver en schysst mic som klarar "döds-sång".. Plus att jag hört att den ska vara bra på att mica upp min nylonsträngade också?

Cubase SL3 (vad är skillnaden mellan SE och SL?? förutom att SL är 2000kr billigare?)

Native Instruments Guitar Rig...

Basen kommer jag att spela in på gitarren, och sen transponera en oktav neråt antagligen.

Vad tror ni?? Det är framförallt Ljudkortet och Micen som jag är lite fundersam om, jag kan inget om sånt mer eller mindre..

Budgeten ligger på 50 papp - och jag har fått ganska bra rabatt på Musikbörsen hitills.

Vad tror ni?

Mvh

Jimmy Selvin

Link to comment
Share on other sites

Annons

Jag skulle fundera en extra gång innan jag investerar så mycket pengar. JAg har inte sysslat mycket med metal men att spela på synttrummor känns för mig som att svära i kyrkan. Hur bra systemen än har blivit idag anser jag att det inte kan ersätta äkta vara, Om man gör pop & soul kan det kännas ok med loopar o syntljud men inte för hårdrock. Nu är jag iof sig jävig då jag sitter på en studio o hade hellre sett såna som dig som kund istället för att alla skaffar egna grejer.

Mitt råd är ändå att fundera över syftet med dina inspelningar. Skall det vara färdiga inspelning för utgivningar, skisser eller för låtskrivning?? Trots att jag sittar på en fet studio så skriver jag mina låtar med en gura och en walkman så för det ändamålet behöver man ofta inte mycket. Jag hade istället kollat mig omkring för att kanske köpa in mig i nån befintlig studio med bättre inspelningsrum där du kan ha dina egna trummor. Hade du bott i närheten hade du varit välkommen hit!! 🙂

Lycka till

Mattias

Edited by Audiorent
Link to comment
Share on other sites

Basen kommer jag att spela in på gitarren, och sen transponera en oktav neråt antagligen.

Vad tror ni??

GHAAA!...Ah men för fxxn...! Som bassist tar jag det här som en ren hädelse! Ingenting klår en RIKTIG bass när det handlar om hård musik. Tro mig. jag har kört punk, hardcore och metal i över 20 år. Se om du hittar en Ibanez Ergodyne (bästa allroundbas jag stött på näst efter min Artist) billigt på musikbörsen. De tog in ett gäng men många ratade dem för kompositmaterialet. Aktiva mickar och lång mensur. Skxtskön att spela på. Blev erbjuden en för 4 papp bara jag tog den från skyltfönstret och gick. Stränga på EBS Northern light 100-40 så du får med klippet i strängarna.

Link to comment
Share on other sites

Att ha ett ljudkort med många ingångar som du kan spela in simultant ifrån kan vara väl till nytta vid exempelvis inspelning av trummor eller andra ljudkällor där flera mikrofoner används.

Jag ser dock inte detta som en nödvändighet, särskilt inte om du har en begränsad ekonomi...

Visst underlättar ett ljudkort med många ingångar/utgångar saker och ting, men du kan mycket väl spela in en sak i taget (med undantag för just trummor etc.) och därigenom endast nyttja en stereoingång i bästa fall.

Vill du ha alla dina olika instrument permanent inkopplade utan att behöva flytta runt på olika sladdar när du ska spela in kan du använda dig av ett mixerbord som förförstärkare. Koppla dina instrument till mixern och masterutgången från den till ditt ljudkort.

Min rekommendation är alltså att införskaffa ett hyffsat bra ljudkort med enkla in- och utgångar och sedan en mixer som du kopplar och förstärker allt igenom.

Då behöver du inte tänka på att ljudkortet ska ha en fantomspänning inbyggt, vilket kommer reducera priset därefter.

Angående Cubase SX och SL så vet jag att SX har surroundstöd vilket inte SL har. Något annat kan jag faktiskt inte komma på nu så här på rak arm.

Link to comment
Share on other sites

Basen kommer jag att spela in på gitarren, och sen transponera en oktav neråt antagligen.

Vad tror ni??

GHAAA!...Ah men för fxxn...! Som bassist tar jag det här som en ren hädelse! Ingenting klår en RIKTIG bass när det handlar om hård musik. Tro mig. jag har kört punk, hardcore och metal i över 20 år. Se om du hittar en Ibanez Ergodyne (bästa allroundbas jag stött på näst efter min Artist) billigt på musikbörsen. De tog in ett gäng men många ratade dem för kompositmaterialet. Aktiva mickar och lång mensur. Skxtskön att spela på. Blev erbjuden en för 4 papp bara jag tog den från skyltfönstret och gick. Stränga på EBS Northern light 100-40 så du får med klippet i strängarna.

Helt rätt. Det kommer låta skit att transportera ner gitarren. Ingen styrka i anslagen och allmänt skit kommer det låta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vad roligt att du har planer på att sprida din musik!

Varför ska du skaffa en hemmastudio i en etta för femtio papp när man ofta kan skriva låtar på din gitarr, åka till en studio lägg ut femtusen där bli kompisar o gör dina produktioner där. Lägg ut lite extra pengar på lite trumgrejer, en schysst gitarr och mikrofon...

Köp så att du kan matcha studion du köper in dig i. Ljudkort mm utdragbar hårddisk o du kan göra dina mixningar hemma i lägenheten!

Det skulle jag ha gjort iaf.

Sedan tar du resterande tio tusen till att åka till ett varmt ställe o få inspiration...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vad roligt att du har planer på att sprida din musik!

Varför ska du skaffa en hemmastudio i en etta för femtio papp när man ofta kan skriva låtar på din gitarr, åka till en studio lägg ut femtusen där bli kompisar o gör dina produktioner där. Lägg ut lite extra pengar på lite trumgrejer, en schysst gitarr och mikrofon...

Köp så att du kan matcha studion du köper in dig i. Ljudkort mm utdragbar hårddisk o du kan göra dina mixningar hemma i lägenheten!

Det skulle jag ha gjort iaf.

Sedan tar du resterande tio tusen till att åka till ett varmt ställe o få inspiration...

En som vet vad som behövs... 🙂

Håller med

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Basen kommer jag att spela in på gitarren, och sen transponera en oktav neråt antagligen.

Det finns två metoder att transponera gura till bas. Antingen via pitch utan hastighetsjustering. Nackdelen = det blir flimrigt ljud.

Metod två = Spela upp downmix på hela låten (utom fejkbasen) i uppspeedad hastighet (ungefär som på en vanlig bandspelare). Nu gäller det att hålla takten på riktigt, och fort måste man spela. Man kan om man har tur köra varannan ton om den är likadan och köra en delay på det och mixa med det torra ljudet.

Alltså! Massor av tidsslöseri + att det inte fungerar live. Men prova gärna!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...