Jump to content
Annons

Ljudkort och Windows 7


Linuz

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har ett litet problem som stör mig just nu. Det är nämligen så att jag köpt ny dator nyligen. På datorn har jag Windows 7, 64bit, och det funkar utmärkt med allting utom mitt kära ljudkort.

Det går med andra ord inte att installera mitt ljudkort för att drivrutinerna för Windows 7 inte har släppts ännu.

Jag har ett Phonic Firefly 302+ (Firewire).

Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett annat ljudkort som fungerar med mitt windows 7 i prisklassen 1500-3000kr.

3000kr är det absoluta max, har ej råd med mera.

Så vet ni någon ljudkortstillverkare som släppt drivrutiner ännu, eller kommer att släppa inom de närmsta 2 veckorna så vänligen släng in en reply.

Jag har tittat lite på TC Electronics Desktop minsting, och den har det som jag behöver till ett rimligt pris, men vet ej om den funkar till W7 ännu. (Hittade ingen ren fakta på deras hemsida)

Höll nästan på att glömma vad jag har för krav på ljudkortet.

2-tele in och 2 tele ut.

Midi in/ut, men är inte ett måste...

Hörlursjack (Standard)

1st mic-preamp med 48Volts matning.

-Firewire-

Det vore jättesnällt om ni har nått tips till mig, har nämligen rätt brottom att få tag i ett fungerande ljudkort till W7.

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag installerade ett M-Audio Audiophil 2496 på en W7 häromdagen.

Dom har inte släppt den officiella drivrutinen än, men man kan ladda hem en beta-version.

Den funkade hursomhelst bra,

Nu är du kanske ute efter ett större kort men det finns ju fler M-Audio kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag installerade ett M-Audio Audiophil 2496 på en W7 häromdagen.

Dom har inte släppt den officiella drivrutinen än, men man kan ladda hem en beta-version.

Den funkade hursomhelst bra,

Nu är du kanske ute efter ett större kort men det finns ju fler M-Audio kort.

Jag fick nys om att detta nyligen att M-audio är tidigt ute. Dock är jag inte jätte intresserad av just M-audio, trots att de gör bra grejor.

Men schysst o höra att det funkar för nån. Kanske får bli ett M-audio iallafall. Får ta och fundera lite...

Tack för tipset 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick nys om att detta nyligen att M-audio är tidigt ute. Dock är jag inte jätte intresserad av just M-audio, trots att de gör bra grejor.

Men schysst o höra att det funkar för nån. Kanske får bli ett M-audio iallafall. Får ta och fundera lite...

Tack för tipset 😕

Lexicon I-Onix U42S funkar också i Windows 7 32 och 64 bit.

Dock, drivrutinerna är officiellt inte för windows 7 ännu. De ska komma nu i November.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här är kanske lite över den aktuella budgeten, men det kan ju vara bra att ha lite koll på fler tillverkare, med tanke på trådens rubrik:

RME var som vanligt bland de första - och släppte sina officiella drivrutiner för omkring en månad sedan... 😕

MOTU har officiella W7-drivers - och var för ovanlighetens skull lika tidigt ute som RME. 😮

Echo rekommenderar tills vidare sina Vista-drivers och håller på att utvärdera drivers för W7.

Lynx kom med en release candidate av W7-driver för någon vecka sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här är kanske lite över den aktuella budgeten, men det kan ju vara bra att ha lite koll på fler tillverkare, med tanke på trådens rubrik:

RME var som vanligt bland de första - och släppte sina officiella drivrutiner för omkring en månad sedan... 🙂

MOTU har officiella W7-drivers - och var för ovanlighetens skull lika tidigt ute som RME. 🙁

Echo rekommenderar tills vidare sina Vista-drivers och håller på att utvärdera drivers för W7.

Lynx kom med en release candidate av W7-driver för någon vecka sedan.

Tack så mycket för tipsen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ngn som har koll på ifall E-MU kommer släppa drivrutiner för exempelvis 0404 USB kortet... skulle gärna vilja få det o funka på windows 7, annars får jag fixa annat OS.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ngn som har koll på ifall E-MU kommer släppa drivrutiner för exempelvis 0404 USB kortet... skulle gärna vilja få det o funka på windows 7, annars får jag fixa annat OS.. 😲

Jag kör just nu med Win 7 RC och 0404 USB med Vista-drivrutinerna...så det funkar tills vidare. Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ngn som har koll på ifall E-MU kommer släppa drivrutiner för exempelvis 0404 USB kortet... skulle gärna vilja få det o funka på windows 7, annars får jag fixa annat OS.. 😲

Kör win7 x64 med ett 0404USB utan något som helst strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör win7 x64 med ett 0404USB utan något som helst strul.

får la testa igen efter en riktig avinstallation o se om det funkar. Har nämligen hört att andra också haft problem med Windows 7 tillsammmans med 0404...

*edit*

yes, har fått det installerat nu, äntligen. får se när jag är lite mer vaken o försöka få ljud ifrån keyboarden med VST's... O.o

Redigerat av darkhaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...